PDA

View Full Version : houtnerf van de top



kpt zwartbaard
28 juni 2008, 15:02
maakt het uit hoe ik mijn hout nerf leg van men carved top
waar ook een klank gat in komt ??

voorlopig gaa ik hem in de lengte gebruiken omdat ik dan maar een keer moet lijmen .
ik wil het vandaag route dus moet het ff zeker weten
thx

niekb
28 juni 2008, 15:42
De lengterichting is standaard. Dat geeft zowieso de beste doorgave van de trillingen en stevigheid. Je kan ook gewoon je eigen weg gaan. Georgy hier op het forum doet het net anders.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108301&page=1&pp=10

Enra
28 juni 2008, 17:05
maakt het uit hoe ik mijn hout nerf leg van men carved top
waar ook een klank gat in komt ??

voorlopig gaa ik hem in de lengte gebruiken omdat ik dan maar een keer moet lijmen .
ik wil het vandaag route dus moet het ff zeker weten
thx

Klankgat??? Akoestische gitaar? Altijd in de lengterichting; alleen dan geeft de top voldoende sterkte!!!

niekb
28 juni 2008, 17:24
Hij bedoeld de f holes. Daarvoor zal hetzelfde gelden denk ik?

Enra
28 juni 2008, 22:04
Misschien begrijp ik niet helemaal wat de bedoeling is...

Klopt het als ik veronderstel dat je een akoestische archtop aan het bouwen bent??

kpt zwartbaard
30 juni 2008, 20:48
Misschien begrijp ik niet helemaal wat de bedoeling is...

Klopt het als ik veronderstel dat je een akoestische archtop aan het bouwen bent??

nee nee een semi hollow les paul (florentine)

ThI
30 juni 2008, 23:05
nee nee een semi hollow les paul (florentine)
dan nog; nerf in lengterichting.

Mattia
5 juli 2008, 16:50
Als het even kan, altijd nerf in de lengterichting. Is sterker, en e hebt minder endgrain. Endgrain alleen is al reden genoeg om het te doen, imo...

Orpheo
5 juli 2008, 19:44
Als het even kan, altijd nerf in de lengterichting. Is sterker, en e hebt minder endgrain. Endgrain alleen is al reden genoeg om het te doen, imo...
ik heb daar wel vaker wat over gelezen: wat is er zo erg aan endgrain ?

superfly
5 juli 2008, 20:31
= vlgs mij noemen ze dat ook wel de kopsekant, dat werkt niet op z'n mooist af.

Mattia
6 juli 2008, 17:39
End grain is vergeleken met 'side grain' ver-schri-ke-lijk om te bewerken. Moeizaam te schaven, brokkelt makkelijker af als je met een rasp tekeer gaat, schuren is ook minder leuk en je hebt meer neiging tot branden...bref, end grain, Just Say No. Als het even kan. Akoestische gitaren zijn makkelijker/fijner om te schuren omdat ze overal side grain hebben.

KoenB
6 juli 2008, 22:26
+1 !! Endgrain SUCKS. Letterlijk, want het is ook nog een spons voor je lak. Zit er overal al een lekker laagje, dan lijkt het bij de kopse kant nog steeds bijna kaal.