PDA

View Full Version : Fender MIM of MIJ



r0cker666
28 juni 2008, 12:59
Hallo
Ik heb bijna genoeg geld om een nieuwe gitaar te kopen...
het wordt een Fender (2e hands want heb niet genoeg geld om een nieuwe te kopen) omdat die het geluid geeft die ik graag wil (John Frusciante en Jimi Hendrix).
Nou wil ik dus graag weten wat het verschil tussen een Fender MIM of een Fender MIJ is ???

Bedankt
thomas :hippie:

Mr.Fingers
28 juni 2008, 13:03
MIM = Made in Mexico
MIJ = Made in Japan

Door den band genomen zijn jappen beter van kwaliteit dan standaard mexicanen. De Fender Classic (player) (Mexicaans) echter is beter dan een gewone standaard mexicaan, en overstijgt vaak de kwaliteit van een japanner. 1 gouden regel, gaat heen & test. Japanse Stratocasters zijn in Europa verdomd moeilijk te krijgen (dit ivm de exportpolicy van Fender, die bepaald dat maar een fractie van de japanse modellen voor export zijn, kijk maar eens op fender.co.jp of www.mijfenders.com wat voor schoons allemaal uit die fabrieken rolt, wat wij nooit te zien krijgen).

Als je graag hendrix of frusciante speelt, zou ik oftewel opteren voor de Fender classic '60 (frusciante, artnr: 0131000300) of een Fender classic '70 (hendrix, artnr: 0137002305)

Pepe
28 juni 2008, 13:14
yep, en daarnaast, er is niet zoiets als DE japanse stratocaster. Ook Japan maakt entries naast high ends. De classic MIM hangt daar een beetje tussen.
De meeste japanse strats die je hier in nederland ziet zijn niet de high ends, zelfs van de JV serie is alleen de budget lijn geexporteerd.

Met de classic MIM heb je een prima strat, goeie kandidaat voor latere upgrading.

Blend
28 juni 2008, 13:33
waarom perse 7ender? Koop een leuke London City stratocaster (vergelijkbaar volgens vele met een MIJ Fender), en gooi er Texas Specials (ff op youtube kijken, zijn fijne elementen) of weetikveel wat in, en het geluid van bijv Hendrix zit toch meer in z'n manier van spelen (+amps en effecten) dan in z'n gitaart...

Pepe
28 juni 2008, 13:59
(vergelijkbaar volgens vele met een MIJ Fender),

.. ben ik nou de enige die moeite heeft met dit soort vage generalisaties als advies?
Welke MIJ vraag ik dan. En hoezo. Zie mijn post erboven.

grayfink
28 juni 2008, 14:30
Blend zal zelf wel een LC hebben. Gelukkig is Orpheo gebanned, anders werd de TS een Les Paul aangesmeerd :satisfie: .
Ik zou ook gewoon voor de classic '60 gaan. Prima gitaren.

r0cker666
28 juni 2008, 14:46
Okee,
bedankt voor de informatie..
wat is ongeveer de richtprijs van zo'n classic player '60??
Bedankt

Blend
28 juni 2008, 14:52
.. ben ik nou de enige die moeite heeft met dit soort vage generalisaties als advies?
Welke MIJ vraag ik dan. En hoezo. Zie mijn post erboven.

je hebt gelijk, maar ik doelde op de tegenwoordige MIJ's, de gewone recht toe recht aan strats. Volgens vele is die dan beter, zelf heb ik geen idee...

@Grayfink: nope, heb geen LC. Wel diverse keren op gespeeld, en ook een keer naast een MIM 7ender gehad, maar die verloor genadeloos van de LC. (IMO dan he, een vriend van me vond de MIM lekkerder klinken)

Hendriks
28 juni 2008, 15:11
Ik heb alle types nou gehad , Mex,Korea , USA en Japän en ik verbaas mij toch iedere keer weer over de kwaliteit van de japanners .Onlangs nog een Vintage American ´57 RI gehad , vond deze geweldig , maar nu heb ik hier de Japanse uitgave van uit de e-serie (84/87) en ben ook zeer spreken over deze , meestal vervang ik pu´s ,maar dat is bij deze ook niet nodig , klinkt heerlijk.
Deze zijn ook nog eens redelijk voordelig te kopen voor rond de 450-550.

r0cker666
28 juni 2008, 15:13
Op marktplaats staat een fender MIJ (fiesta red)
voor 300 euro .. alleen de eigenaar heeft de hals vervangen...
Ik weet niet hoe ik de link moet plaatsen maar als je bij Marktplaats Fender MIJ intypt dan zie je er wel een in Fiesta red...
hij zegt ook dat het een super zware massieve body is
Waar moet ik dan rekening mee houden en is dit wel een geschikte gitaar voor mijn stijl.
overigens heb ik ook nog een andere mooie gitaar gezien.
aleen dit is weer een heel ander Model en merk
Ibanez SZ( wow die zijn gaaf )
iemand daar nog info over
Bedankt :hippie: :cooler:

QueenSRVJW
28 juni 2008, 15:22
Okee,
bedankt voor de informatie..
wat is ongeveer de richtprijs van zo'n classic player '60??
Bedankt

Ik heb sinds gister ook een Classic Player 60 gekocht bij Thomann.de. Hij was 587 inclusief verzendkosten. Het is echt een prachtgitaartje. Voor foto's kun je een eerder geopende topic van mij bekijken;)

jerome
28 juni 2008, 23:00
yep, en daarnaast, er is niet zoiets als DE japanse stratocaster. Ook Japan maakt entries naast high ends. De classic MIM hangt daar een beetje tussen.
De meeste japanse strats die je hier in nederland ziet zijn niet de high ends, zelfs van de JV serie is alleen de budget lijn geexporteerd.

Met de classic MIM heb je een prima strat, goeie kandidaat voor latere upgrading.

Ben ik helemaal met je eens!
Ik heb een flink aantal MIJstratjes uitgeprobeerd maar zó goed waren ze ook niet allemaal.
De meeste standaard Stratjes zijn prima gitaren maar ook geen supergitaren.
De Fender MIJ contemporary series vind ik wél een klasse beter.
Daar zitten hele goede exemplaren tussen...
En ik heb idd ook begrepen dat de betere MIJStratjes voornamelijk voor de Aziatische markt gemaakt werden en nauwelijks naar Europa geïmporteerd werden.

Fireplace
28 juni 2008, 23:18
Ik heb net bij Thomann een gloednieuwe MIM Standaard Strat gekocht. Erg goedkoop, erg snel bezorgd en verbijsterend goed afgesteld. Al met al speelt ie ruimschoots boven verwachting dus, terwijl de klank is wat je van een standaard Strat mag verwachten, niet meer maar ook zeker niet minder.

Het gaat uiteindelijk om jouw wensen en verwachtingen en alleen jouw oren kunnen uitsluitsel geven, maar als je hem van te voren goed uittest (EN DUS NIET DOET ZOALS IK!!) dan heb je aan een MIM waarschijnlijk geen miskoop.

e!
28 juni 2008, 23:37
Ik ben erg happy met mijn Jap, maar die heb ik bij Music Store in Köln gekocht en was (voordat 'ie werd afgeprijsd en ik 'em kocht :D) tegen de 1000 euro. Dat kan dus volledig in lijn zijn met hetgeen eerder werd gezegd over de vermeend mindere kwaliteit van hetgeen je hier in NL tegenkomt. Hoe het ook zij, klinkt prima; speelt prima!

Ik heb ook een keer op een Mex gespeeld om een ampje te testen en dat ding vond ik werkelijk ruk, zowel qua klank als qua afwerking. Ik kan echter hetzelfde zeggen over een USA Highway Strat waar ik op speelde. Dat was ook gewoon bagger. Komt dus inderdaad neer op testen. Er zullen altijd betere en slechtere exemplaren uit al die landen komen.

r0cker666
29 juni 2008, 15:16
Okeeee :cooler:
Het komt eigenlijk gewoon neer op testen...
Iemand nog info over de Ibanez sz????

bedankt en greetz

thomas

E-J
29 juni 2008, 15:41
Ik ken een paar mensen die Mexicaanse Strats hebben, enkel Standards dus niet de Classic lijn, al hoor ik een Classic '70s Strat komende zaterdag op een jam. Ook speel ik redelijk vaak op een Fender USA Strat (Standard) van een kennis.

Een London City Spitfire mk2 heb ik zelf, alsmede een Japanse Strat. De London City moet goed worden afgesteld en dan is het een heel lekker gitaartje, vergelijkbaar met een normale Mexicanse Fender Standard Strat. De hals is wel erg dun, ik heb tamelijk grote handen en na een bandrepetitie heb ik een beetje kramp. Is zo weer weg hoor. Ik heb dit jaar de standaard pickups, potmeters en 5-way switch vervangen en dit heeft toch wel een hele andere gitaar van de London City gemaakt, hij klinkt stukken beter nu. De originele brug pickup kon nogal trebly klinken en met veel oversturing kreeg ik last van bakken ruis en feedback. Nu niet meer. Ik durf te zeggen dat mijn London City nu behoorlijk veel beter klinkt dan menigeen Fender Standard Strat (Mex). Die spelen toch vaak erg zwaar, zijn ook zwaarder qua gewicht (basswood) en de pickups klinken gewoon niet goed, doods.

Ik wilde nog wel eens wat anders. Een Strat met een moderner geluid en een hals die me meer lag. Sinds een maandje heb ik nu een Japanse Fender Strat ('57 reissue) uit '93 en dit is nog een tandje beter dan de London City. Dit uit zich in de afwerking, stemvastheid, gebruikte materialen. Je voelt en ziet dat het meer een kwaliteitsgitaar is. Ik jam nu iedere maand in een grote sporthal en de London City kon zich qua klank vergelijken met een USA Fender Strat (met CS '54 pickups). Echter, hij is minder stemvast en speelt zwaarder... ik kan dan ook niet wachten om mijn Japannertje uit te laten 8-)

De Classic serie van Fender heb ik een aantal keer in de winkel getest. Mooie gitaren, spelen goed en blijven goed op stemming al denk ik dat betere pickupjes de boel nog een hoop zullen verbeteren. Maar het zijn prima gitaren, stock een maatje beter dan London City's. Gewoon testen dus! En kijk vooral welke hals je het meeste ligt...

humbucker
29 juni 2008, 15:52
ik kan dan ook niet wachten om mijn Japannertje uit te laten 8-)


Als het zover is zou je dan kunnen posten wat je bevindingen zijn met de jap tov de amerikaan?

Ik zit namelijk zelf te twijfelen tussen een mex, jap of amerikaan. Heb verleden week een standard usa vastgehad in de winkel en dat klonk toch wel erg lekker! (sunburst met maple nek). Ik ging eigelijk om een classic player aan de tand te voelen maar die waren niet meer op voorraad. Nu kost die Amerikaan ongeveer het dubbel van de "classic-serie" en ik wil graag weten of dit het prijsverschil waard is.

grtn

bassej
29 juni 2008, 16:12
ik heb zelf een mex, ben niet zo te tevreden over de tone van de PU , vooral als je hoge notne speelt zit er weinig pit in.

Jim Haagmans
29 juni 2008, 16:29
Spam: als je een japannertje zoekt moet je even in mijn sig klikken :)

humbucker
29 juni 2008, 16:52
Spam: als je een japannertje zoekt moet je even in mijn sig klikken :)

Hadk al gezien. Maar ik wil absoluut geen zwarte :D.

Jim Haagmans
29 juni 2008, 16:55
Hadk al gezien. Maar ik wil absoluut geen zwarte :D.

Nou vooruit, krijg je een kadobon voor bij de gamma erbij kan je een spuitbusje halen. Dus wanneer haal je hem op? :D

Hendriks
29 juni 2008, 17:02
Hadk al gezien. Maar ik wil absoluut geen zwarte :D.

Zwarte klinken beter en spelen heerlijk.

Arjan12
29 juni 2008, 17:04
Nou vooruit, krijg je een kadobon voor bij de gamma erbij kan je een spuitbusje halen. Dus wanneer haal je hem op? :D

Je wil 'm wel graag kwijt he :D

Mooie gitaar, jammer van de rosewood toets.

Hendriks
29 juni 2008, 17:06
Dus als hij een maple toetsbord had kocht je hem?

Anti
29 juni 2008, 17:13
kijk maar eens op fender.co.jp
tjonge daar zitten een inderdaad mooie gitaren in. Speciale jaguars, mustang in alle kleuren van de regenboog, ... Heel jammer.

Pepe
29 juni 2008, 17:44
Spam: als je een japannertje zoekt moet je even in mijn sig klikken :)
Gemaakt in de Japanse Fuji-Gen fabriek die maar 2 jaar gedraaid

hoe kom je daar nou bij, fuji maakt vanaf '82 tot heden fender japan gitaren...

vanaf 96 komen de crafted ergens anders vandaan, da's alles.

Jim Haagmans
29 juni 2008, 17:51
Nu je het zegt. had dit (http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx) verkeerd geïnterpreteerd.

dank voor de oplettendheid!

Arjan12
29 juni 2008, 18:33
Dus als hij een maple toetsbord had kocht je hem?

Als ik 't geld had :P.

humbucker
29 juni 2008, 19:50
Nou vooruit, krijg je een kadobon voor bij de gamma erbij kan je een spuitbusje halen. Dus wanneer haal je hem op? :D


haha, nou dan spuit jij em sunburst neem ik aan? :D

nee ff alle gekheid op een stokje:

ik heb al een zwarte strat. En ik ben er op uit gekeken. Dus tijd voor iets anders!

edit: @ hendriks: en ik maar denken dat ik een sunburst moet hebben :strat:

Hendriks
29 juni 2008, 19:55
haha, nou dan spuit jij em sunburst neem ik aan? :D

nee ff alle gekheid op een stokje:

ik heb al een zwarte strat. En ik ben er op uit gekeken. Dus tijd voor iets anders!

edit: @ hendriks: en ik maar denken dat ik een sunburst moet hebben :strat:


Een sunburst speelt lang niet zo lekker.

harrie
29 juni 2008, 20:09
Okeeee :cooler:
Het komt eigenlijk gewoon neer op testen...
Iemand nog info over de Ibanez sz????

bedankt en greetz

thomas
Er zijn grofweg 2 soorten elektrische gitaren. De ene soort noemen we Fender en de andere soort noemen we Gibson.

e!
29 juni 2008, 22:02
Sind dat John Mayer topic heb ik John Mayer en SRV sig GAS :D Damn wat een sound.

Maar on topic: er komen gewoon goeie en slechte strats uit alle fabricerende landen. Het is inderdaad een kwestie van uitproberen. In de regel kun je beter een dure Jap kopen dan een goedkope Amerikaan. Een dure Jap is nog altijd goedkoper dan een dure Amerikaan en ze kunnen erg goed klinken.

Het hang- en sluitwerk is ook erg belangrijk, o.a. i.v.m. de stemvastheid. Mijn Jap heeft bv. metalen stemknoppen. Een goedkope Amerikaan (bv. zo'n Highway Strat) plastic. Dat breekt dus een stuk gemakkelijker etc. Toen ik op die Highway speelde kreeg ik echt de indruk dat die bedoeld was voor de mensen die liever € 600,- aan een slechte USA Strat uitgeven, dan aan goeie (betere) Jap, omdat 'ie nou eenmaal Amerikaans is.

Het devies blijft dus: uitproberen, uitproberen, uitproberen! Probeer er flink wat en speel voor de lol ook eens op een Amerikaan van 1500+ euries. Dan weet je hoe goed het kan zijn en heb je degelijk vergelijkingsmateriaal. Als je alleen maar op gitaren binnen je budget gaat spelen zul je soms niet gauw verschil opmerken, omdat je nou eenmaal relatief veel rotzooi drtussen hebt zitten. Maar een goeie kun je alleen herkennen als je ooit op een echte goeie hebt gespeeld. Dan krijg je echt zo'n "Aaaaah dat miste ik dus!"-ervaring. Als je dan een keer een koopje tegenkomt met vergelijkbare sound en feel dan weet je dat je goud gevonden hebt.

r0cker666
30 juni 2008, 20:14
harrie Dat ben ik dus egt niet met je eens :sneaky:
Er zijn ook gitaren van minder bekende merken die heel goed spelen en klinken.
en wou je nou egt beweren dat Ibanez slecht is ofzo???
Daar denk ik anders over :satisfie: :chicken:
Maarja iedereen zijn smaak :P

Mzzlss

jerome
30 juni 2008, 20:42
harrie Dat ben ik dus egt niet met je eens :sneaky:
Er zijn ook gitaren van minder bekende merken die heel goed spelen en klinken.
en wou je nou egt beweren dat Ibanez slecht is ofzo???
Daar denk ik anders over :satisfie: :chicken:
Maarja iedereen zijn smaak :P

Mzzlss

Ik denk dat Harrie nu denkt; hap hap hap... :)