PDA

View Full Version : Inputs... ik snap het niet meer...



Bins
28 juni 2008, 01:23
Oké, help een n00b even uit de brand. Ik heb al een paar keer opnames gemaakt in de oefenruimte met 2 dynamische mics (cheapies van thomann) en dat is wel prima om alles een beetje terug te horen, maar we willen het nu toch een beetje semi serieuzer aan gaan pakken. Maar ja, dan komt het bomen vs. bos verhaal weer om de hoek, dus ik zal even kort uitleggen wat ik wil.
Opnames gaan gebeuren in de oefenruimte.

Drums: kick, snare, 2 overheads.
Gitaar: 2x 1 mic (sm57 o.i.d... Of 'cleane' track opnemen en guitar rig erop loslaten)
Bas: DI
Vocals: Zou mooi zijn om de 'aux out' of weet ik hoe dat heet gewoon in 1 stereo kanaal te kunnen proppen, maar is niet heel erg belangrijk. Kunnen we altijd later opnemen.

In de ideale situatie zou ik gewoon van elke oefensessie de drums willen pakken en de 'bypass' outputs van onze tu-2's (scheelt weer mics). Het hoeft niet echt superprofi te zijn allemaal, maar als ik shit ga opnemen dan wil ik het wel zo goed mogelijk doen binnen het budget.

Ik weet niet zo goed wat voor interface ik hiervoor nodig heb...
Ik zit eigenlijk naar die alesis multimix 8/16 te kijken, of de alesis IO 26, of de firepod (maar ik weet vrij zeker dat m'n nieuwe laptop geen firewire heeft :( )

Dusssss... adviezzzz bradda's je weet toch!!!

harrie-beton
28 juni 2008, 09:36
In mijn sig staat een stukje over multi track opnemen.

Zoals ik kan tellen heb je een interface nodig met 8 opname sporen tegelijk.
Die zijn niet goedkoop hoor, wat voor mengtafel is er in de oefenruimte, eentje met inserts of 1 met "direct out"?

De zang direct opnemen is wel fijn omdat de band dan de structuur van het liedje goed kan volgen. Als het eenmaal op de pc staat is het heel gebruikelijk om de zang overnieuw te zingen.

Ik ben niet zo wild van guitarrig - zorg dat je een goede toon uit je versterker haalt en probeer dat op te nemen..

Bins
28 juni 2008, 15:18
Ik heb zelf wel aardige resultaten met Guitarrig gehaald, maar dat is even beside the point.

De pa in de oefenruimte heeft wel monitor outputs op elk kanaal geloof ik, en er zit ook gewoon 1 aux out/recording out of whatever op. Er is geen mengpaneel, tis gewoon zo'n ouwe peavey bak.

Qua interface ben ik me wel bewust van de prijs, maar dat is niet echt heel erg boeiend. Ik vind het gewoon leuk om (heel amateuristisch) met dat spul te klooien. En mijn persoonlijke entertainment mag best wat kosten :)

Zo'n multimix 8 heeft volgens de info "10 recoring inputs", maar ik zie maar 4 mic-inputs. Hoe komen ze dan aan die 10? Hoe weet je trouwens of de mixer/interface ook echt gescheiden kanalen uitstuurt? Ik zie namelijk een heleboel usb-interfaces met meerdere inputs, maar is het niet zo dat er bij de wat goedkopere gewoon 1 stereo output uitkomt?

Zoals ik het nu zie kan ik binnen mijn budget het volgende doen:

-Interface met 8 inputs, hoop mics en alle oefensessies opnemen.
-Interface met 4 inputs, kick snare overheads opnemen en de rest gewoon apart.

We gaan binnenkort een dik pak geld neerleggen op een plaat op te nemen in een studio, maar ik wil dus eerst ff alles opnemen om alles kritisch terug te kunnen luisteren zodat we niet voor verrassingen komen te staan. (je kent het wel: 'O, gaat dat zo? Ha, dat speel ik al 3 jaar fout'... echt gebeurd) Dit kan natuurlijk prima met de 2 mics die ik nu heb, maar ik vind het zelf gewoon leuk om er een beetje mee bezig te zijn.

Jezus, ik ben nuchter nog onsamenhangender dan dronken :)

harrie-beton
28 juni 2008, 15:29
uit een andere thread:

8 sporen tegelijk opnemen zonder mengtafel, de zang kan doorgelust naar de powermixer in je oefenruimte.


Tascam Us-1641
http://www.tascam.com/products/us-1641.html
350 euro.

http://www.tascam.com/i-1056-17-64-0-81016631.jpg

Bins
28 juni 2008, 15:40
Oe, dat is wel netjes voor 350 eurs, bedankt voor de tip. Zat zelf al naar de duurdere fasttrack ultra te kijken.

p.s. waar zie jij hem voor 350 dan? Bij thomann issie 385 (niet dat het uitmaakt, maar ik ben toch een hollander hè)

harrie-beton
28 juni 2008, 16:23
Dat was via mijn vriend google. Die scherpe prijs kan ik ook niet meer vinden, bij veel zaken is hij 399 euro. Zelfs dat is niet veel geld voor een 8 sporen machine plus pre amps van deze kwaliteit.

Roman
29 juni 2008, 10:15
Voor die 399 kun je meerdere devices krijgen, meeste 19"
De Firepod kost ook 399 weet ik zo uit mijn hoofd.

Ik heb een draadje hier lopen met een handvol van die interfaces benoemd, incl prijs etc.

Hier wat links
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104068
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98835&page=1&pp=10

Ik moet er nog steeds eens iets moois over schrijven, een sticky met alles wat je er over moet weten. maar ik ben lui en hou dat liever ook zo.. ben te lui om te veranderen. hehe