PDA

View Full Version : Twijfelen over aanschaf versterker



KluuK
27 juni 2008, 17:01
Beste gitaristen,

Ik wil deze zomer een nieuwe versterker kopen. Ik speel in een band, en we spelen U2 - coldplay - overige rock muziek. Nou gaan we ook voorzichtig aan optredens denken, en met die gedachte in mijn achterhoofd, ben ik aan het zoeken om een versterker.

Ik heb gelezen op internet dat een buizenversterker veel onderhoud nodig heeft (buizen vervangen e.d.). Daarom ben ik niet zo op zoek naar een buizenversterker, maar naar een transistorversterker.

Ik zit te twijfelen tussen de Marshall MG100DFX, de Marshall MG250DFX en de Vox AD 100 VT.

Wat zou in mijn situatie het beste zijn? Of kunnen jullie mij overhalen om een buizenversterker te kopen? Waarom wel / niet zeg maar...

Uiteraard ga ik de versterkers ook bespelen en vergelijken met elkaar wat sound betreft, maar enkele tips voor mij is wel makkelijk. Ik las al een bijna vergelijkbaar topic, maar heb daar niet echt antwoord in kunnen vinden.

pannekoek
27 juni 2008, 17:16
onderhoud van een buizenversterker valt echt mee hoor! en het is het zeker waard! iig niet voor marshall mg's gaan want die zijn echt waardeloos!

kies dan als je toch voor een transistor gaat een marshall valvestate :hippie:

jonesd
27 juni 2008, 17:16
De marshall zou ik sowieso al schrappen als optie. Klinkt echt niet goed imo.

De vox wordt over het algemeen redelijk hoog ingeschat hier op het forum. Ik heb nu onlangs echter een paar keer noodgedwongen moeten repeteren op een vox ad50 en mij overtuigt het toch niet. Als je per se een transistor wilt, klinkt een roland cube 60 imo beter.

Toch zou ik niet te veel schrik hebben van een buizenversterker. Onderhoud valt best wel mee. Gewoon om de paar jaar laten nakijken en zo nodig buizen vervangen.

Voor 100 euro meer als de ad100 kan je een vox ac15 lopen die volgens mij helemaal in het straatje van je muzikale voorkeur ligt.

KluuK
27 juni 2008, 17:47
Dus ik kan het als volgt zien :

Een buizenversterker is wat duurder in onderhoud (om de paar jaar laten controleren / vervangen), maar dat is het geld meer dan waard zeggen jullie? Aan hoeveel euro moet ik denken voor een onderhoudsbeurt / set buizen? Waar kan ik losse buizen kopen (ik zie ze niet op feedback.nl iig).

De buizen zou ik zelf kunnen vervangen denk ik ?

Jellyfish00
27 juni 2008, 17:51
Je kan de preamp buizen (de kleintjes) zelf prima vervangen, maar zonder ervaring de eindbuizen vervangen is niet aan te raden, daar komt biassen aan te pas.

KluuK
27 juni 2008, 18:15
Ok,

De Vox AD 100 VT heeft een buizen voorversterker las ik ergens. Klopt dit ? Zoja, dan kan ik deze dus makkelijk zelf vervangen ?

Wat is trouwens het verschil tussen de Vox AD 100 VT en de AD-100 VT XL?

TimmU
27 juni 2008, 18:17
De Valvetronix Serie heeft 1 buisje in de voorversterker, en die haalt niet zo heel veel uit hoor .

Verschil tussen de AD-100 en de XL versie :

De XL versie is meer op metal gericht!

Rormo
27 juni 2008, 18:33
Dus ik kan het als volgt zien :

Een buizenversterker is wat duurder in onderhoud (om de paar jaar laten controleren / vervangen), maar dat is het geld meer dan waard zeggen jullie? Aan hoeveel euro moet ik denken voor een onderhoudsbeurt / set buizen? Waar kan ik losse buizen kopen (ik zie ze niet op feedback.nl iig).

De buizen zou ik zelf kunnen vervangen denk ik ?

De prijs van buizen hangt af van het type buizen dat je hebt in je versterker en natuurlijk het aantal. Ook het merk dat je koopt heeft invloed op de prijs. Als ik alle buizen in mijn oude JTM30 liet vervangen, kwam ik op 80 euro voor buizen + arbeidskosten. Maar let wel, het vervangen van de eindbuizen hoeft niet zo heel vaak (misschien eens in de 5 jaar ofzo) en dit is het enige wat je niet zelf kunt. Voorversterker buizen moeten iets vaker vervangen worden, maar dit kun je zelf. Hierbij moet je denken aan iets als 15 euro per buis. En je zit dus onder de 50 euro. Ook dit hoeft helemaal niet zo vaak. Heb hier een DSL staan en die doet het al 2 jaar prima met de originele buizen.
Wat wel geldt natuurlijk is hoe meer je er op speelt hoe sneller de buizen slijten en ook hoe harder je speelt hoe sneller ze slijten.

Het is iig niet zo dat je aan een buizenversterker elk jaar 100en euros kwijt bent aan onderhoud. Het valt best mee. Persoonlijk vind ik ze lekkerder klinken dan transistor versterkers, maar je moet zelf gaan testen!

Kijk eens naar de Peavey Valveking, die gebruik ik als oefenversterker en ik speel hetzelfde genre als jij qua muziek. Niet duur en erg veel kwaliteit. Iig niet een Marshall MG kopen dat is prut. Goedkope Marshalls vind ik sowieso allemaal ruk, ze worden pas goed als er een prijskaartje met 4 cijfers aan hangt (uitzondering de JTM 30 en 60 serie die zijn erg goed en niet duur), maar dat is mijn persoonlijke mening.

JeanPaul du Vinnie
27 juni 2008, 20:35
Ik heb gelezen op internet dat een buizenversterker veel onderhoud nodig heeft (buizen vervangen e.d.). Daarom ben ik niet zo op zoek naar een buizenversterker, maar naar een transistorversterker.
Dat was voor mij ook een beetje een twijfelpunt toen ik overstapte op buizen, maar achteraf gezien was het echt niet nodig om me daar zorgen over te maken. Zo'n buizen gaan best lang mee (en dan heb ik het over jaren), dus voor die paar keer dat je ze misschien gaat moeten vervangen zou ik het echt niet laten. En ja, de klank maakt veel goed. :satisfie:

caliban
27 juni 2008, 21:13
Stel dat je voor de ac15 zou gaan, moet je al maar twee powerampbuizen vervangen wanneer het er van komt.

guitarnijboer
27 juni 2008, 21:39
Ik zou me inderdaad niet te druk maken over het onderhoud van buizenversterkers, dit valt reuze mee. Veel mensen vervangen buizen simpelweg omdat het kan, niet omdat het nodig is. Bij normaal gebruik en een goede versterker kun je tot 10 - 15 jaar met de buizen doen.

Lexvandoef
27 juni 2008, 22:58
Stel dat je voor de ac15 zou gaan, moet je al maar twee powerampbuizen vervangen wanneer het er van komt.

Dat is dus echt niet veel moeite. En bovendien zijn die kathodebiased dus hoef je ze niet laten biassen. Gewoon inprikken en gaan!

Baker
28 juni 2008, 01:47
Maar let wel, het vervangen van de eindbuizen hoeft niet zo heel vaak (misschien eens in de 5 jaar ofzo) en dit is het enige wat je niet zelf kunt. Voorversterker buizen moeten iets vaker vervangen worden, maar dit kun je zelf.

Correct me if i'm wrong,

Maar volgens mij moeten de eindbuizen juist vaker vervangen worden dan de voobuizen. Eindbuizen om de 2 jaar bij regelmatig gebruik. Voorbuizen kunnen jaren langer meegaan. (er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen)

@TS,
Laat je niet afschrikken door dit onderhoud. Het is het geld meer dan waard. Neemt niet weg dat een transistor niet alleen goedkoper in het onderhoud is, maar ook goedkoper in aanschaf.

Baker
28 juni 2008, 01:53
Ik zou me inderdaad niet te druk maken over het onderhoud van buizenversterkers, dit valt reuze mee. Veel mensen vervangen buizen simpelweg omdat het kan, niet omdat het nodig is. Bij normaal gebruik en een goede versterker kun je tot 10 - 15 jaar met de buizen doen.

Heb je het nou over eindbuizen?
Je kunt discussieren over de levensduur van buizen,
Maar 10-15 jaar is wel erg lang hoor.

Een buis is een soort gloeilamp. Door de jaren heen verliest de buis aan kracht en dynamiek. Hij doet het dan nog wel, maar hij klinkt minder.

De laatste keer dat ik mijn eindbuizen heb vervangen was het echt een wereld van verschil kwa geluid. De betreffende buizen waren een jaar of 3 oud en tamelijk intensief gebruikt.

caliban
28 juni 2008, 14:00
Ik heb een technieker ooit horen vertellen dat je in principe je voorbuizen nooit moet vervangen, tenzij je echt andere sounds wil. Helemaal geloof ik dat niet vermits deze buizen ook moeten gegloeid worden, dus dat er slijt op zit.
Eindbuizen 10 tot 15 jaar is wat veel, maar 5 jaar kan je er toch zeker mee doen denk ik. Alles is natuurlijk afhankelijk van omstandigheden.

JeanPaul du Vinnie
28 juni 2008, 15:32
Toen ik m'n Tremoverb liet retuben liet die technieker weten dat je met gemak tien jaar op een setje buizen doet. Uit eigen ervaring zou ik het niet weten, ben nog maar drie jaar geleden overgeschakeld.

guitarnijboer
28 juni 2008, 18:50
Buizen zijn niet hetzelfde als een gloeilamp, maar als je het zo wilt zien dan zul je vast weten dat een Philips gloeilamp aanzienlijk langer meegaat dan een exemplaar van de Gamma uit een doos van 8 stuks voor een Euro.

Buizen worden de eerste 100 a 150 uur niet slechter maar juist beter. Met slijtage valt het ook reuze mee. Goede buizen kunnen met gemak 10 - 15 jaar halen en dan houd ik het laag aan. Voorversterker buisjes kunnen nog wel langer mee. Ik heb hier 50 jaar oude buizen radio's staan die met de originele buizen nog steeds prima draaien. Buizenversterkers waar al 18 jaar dezelfde buizen in zitten etc.

Het is alleen wel zo dat veel mensen buizen kopen bij internet winkels die om te beginnen al slecht zijn. Deze buizen voldoen niet aan de specs zoals die op de datasheets vermeld staan. De oplossing voor die bedrijfjes is dan om gewoon de lat wat (of zeg maar een heel stuk) lager te leggen. Ze voldoen niet aan DE specs maar ze voldoen wel aan HUN criterea. Ik heb hier wel eens discussies over gehad met die lui. Wat nu de winkel uitgaat zou 20 a 30 jaar geleden zondermeer weggegooid worden. Afgekeurd. Tja, je kunt natuurlijk niet verwachten dat iets wat om te beginnen al niets is wel lang mee gaat.

Het zijn trouwens ook dit soort winkels die het liefst zien dat je ieder jaar of nog beter: iedere maand je buizen vervangt!


Koop gewoon goede spullen en je hebt er jaren en jaren geen omkijken meer naar...

caliban
28 juni 2008, 21:17
En waar koop je dan die goede spullen. Ik kan me niet voorstellen dat de gitaarwinkel om de hoek je andere lampen gaat verkopen dan tonefactory of een dergelijke winkel. Ze gaan enkel 5 of 10 euro duurder zijn hoogswaarschijnlijk.

Baker
29 juni 2008, 10:45
"Voor- en eindbuizen verslijten en moeten van tijd tot tijd vervangen worden opdat de MULTITONE optimaal blijft presteren. Buizen gedragen zich als snaren, ze verliezen hoog, laag en dynamiek en na verloop van tijd moeten ze vervangen worden. Wanneer precies is moeilijk aan te geven maar dit is een indicatie: als je bijna elke dag speelt vervang ze elk jaar, als je eens of twee keer per week speelt vervang ze om de 2-3 jaar."

Bron: handleiding Koch Multitone.

Dus wat Koch in z'n handleiding zet is onzin?

arjanb01
29 juni 2008, 11:24
Lijkt me niet. Dolf is wel de laatste die onzin vertelt toch ?
Ik ga trouwens binnenkort een Multitone kopen trouwens ! Met 6l6 eindbuizen ! Lekkere vette 100 wat top.

Lexvandoef
29 juni 2008, 13:33
Het is geen onzin, maar voordat de buizen daadwerkelijk niet meer functioneren zijn er wel een aantal jaartjes voorbij (mochten ze niet stuk zijn gegaan door ongelukken/productiefouten). Ze klinken alleen een stuk minder, waardoor het wel wijs is ze al eerder te vervangen, als je om je sound geeft.

guitarnijboer
29 juni 2008, 16:23
"Voor- en eindbuizen verslijten en moeten van tijd tot tijd vervangen worden opdat de MULTITONE optimaal blijft presteren. Buizen gedragen zich als snaren, ze verliezen hoog, laag en dynamiek en na verloop van tijd moeten ze vervangen worden. Wanneer precies is moeilijk aan te geven maar dit is een indicatie: als je bijna elke dag speelt vervang ze elk jaar, als je eens of twee keer per week speelt vervang ze om de 2-3 jaar."

Bron: handleiding Koch Multitone.

Dus wat Koch in z'n handleiding zet is onzin?

In de handleiding van mijn MesaBoogie staat dat de voorbuizen eigenlijk nooit vervangen hoeven te worden. De kans zou groot zijn dat dit het geluid eerder zou verslechteren dan verbeteren. Bij het vervangen van eindbuizen staat juist weer dat iedere maand vervangen al een hele verbetering in geluid zou geven.


Volgens mijn zeggen de stellingen meer iets over de kwaliteit van de gebruikte buizen en vooral ook over hun 'line of work' namelijk het aan de man brengen van hun producten.

Maar iedereen is vrij te geloven wat hij of zij wil natuurlijk

KluuK
1 juli 2008, 23:59
Oke, ik heb eens zitten kijken. 400 euro is ongeveer mijn budget, en daarvoor kan ik dus de Vox AD 100 VT kopen bij Feedback.

Qua buizenversterkers kom in dan op een Fender Super Champ of Peavy Valve King 112 uit.

Zijn er nog meer alternatieven voor deze prijs ? En wat is precies het verschil tussen 1 en 2 speakers in een versterker ?

Rormo
2 juli 2008, 00:23
Meer speakers geeft wat meer ballen aan je geluid. Je hebt gewoon meer het gevoel dat je aan het rocken bent. Beetje moeilijk te omschrijven, maar het klinkt gewoon vetter.
Nadeel is dat een versterker met meer speakers groter is en vaak ook zwaarder.

pol
2 juli 2008, 10:22
mijn amptech zei me eens dat buizen sneller mechanische defecten krijgen (rammelen, microfonie) dan dat ze electrisch gaan afzwakken.

dus zolang mijn amp mooi boven de 100 watjes meet op de testbank wordt er niets vervangen, tenzij voor een ander type (6l6 vs el34)

niet alle amps zijn ook gelijk hier, sommige laten die buizen behoorlijk koud lopen, lage voltage's, koudere bias, dan houden die het wel wat langer ook.

J-sus Rulez
2 juli 2008, 13:31
De epiphone socal (ben je net binnen je budget, maar heb je enkel een head) of de epiphone blues custom! twee versterkers met ballen!
ik heb ze net getest (enkel de socal) en ik moet zeggen: waauw, zeker een testje waard!

Maar de blues custom is ook zeker een test waard!

KluuK
6 juli 2008, 13:28
Ik ben nog niet in staat geweest de versterkers uit te proberen. Ik heb dit filmpje gezien op marktplaats, en ik moet zeggen dat de Vox toch wel goed zit qua functies.

http://youtube.com/watch?v=n2UjT3hZnWk

Verder heb ik ook nog zitten kijken naar de AD100VTH I.C.M. de V412BK. Wat is exact het verschil? Ik neem aan dat de AD100VTH / V412BK wat meer power heeft, ten opzichte van de AD100VT. In welke situaties kan je beter de stack gebruiken, en in welke situaties de AD100VT? Ik kan wel wat bedenken, maar hoor het liever van jullie ;)

KluuK
14 juli 2008, 10:12
Ik wilde jullie even laten weten dat het een AD100VT is geworden. De cleane sound is inderdaad geweldig. Heb hem vergeleken met de AD100VT-XL, maar die bood mij niet echt meerwaarde.

Met een squier strat geprobeerd, een squier tele en een 'imitatie' les paul, maar die klinken goed. (Ik moet nu maar sparen voor echte fenders :P )

Heb ik nog 2 vragen voor jullie. Er zit een output op waarbij staat "AD100VT = maximum 100 RMS @ 8 ohms". Hier kan ik dus nog een cabinet op aansluiten ? Zoals de Vox V412BK ?

Ook zie ik dat er een footswitch bij kan. In de winkel kost deze 45 euro. Nou ligt er bij ons in de oefenruimte ook nog een footswitch (merk onbekend), maar kan ik hier elke footswitch op aansluiten, of kan ik dat maar beter niet doen?

Rormo
15 juli 2008, 11:04
Je kunt altijd proberen of een andere footswitch werkt. Kwaad kan het niet. Ik heb er verschillende ervaringen mee, soms werkt het wel en soms niet...