PDA

View Full Version : Geluid gitaar mellow/dof



P-Five
27 juni 2008, 12:38
Ik heb een zwarte Gibson S-1 die ik nogal dof/mellow vind klinken. Alsof de tonepot half dichtgedraaid is (terwijl hij vol open staat). Ik dacht eigenlijk dat dat zo hoorde. Het zijn tenslotte 3 enkelspoels Bill Lawrence elementen. Nu heb ik een tweede S1 ter beschikking. Eentje met een Maple body die overigens een stuk zwaarder is als mijn zwarte S1. De Maple S1 klinkt lekker helder dus denk ik dat er iets mis is met mijn zwarte S1.

De hals is recht. Goed gestemd, intonatie klopt. Brug op ideale hoogte. Brug al eens gewisseld met een ander exemplaar maar het probleem blijft. Nu denk ik dat het probleem in de tonepot of de condensator zit. Voordat ik de hele gitaar uitelkander haal wil ik weten of een slechte condensator ervoor kan zorgen dat de klank dof is ondanks dat de pot vol open staat...

Alvast dank.
P-Five

RoelTM
27 juni 2008, 12:42
als de pot vol open staat, denk ik eerder dat het aan de pot zelf ligt...
die bepaald nl. (is bij de volume tenminste wel zo) hoeveel % van het signaal naar de ene uitgang gaat, en de rest dan naar de andere

als hij klinkt alsof de toneknop half dicht is, lijkt het me dus een kapotte potmeter, maar dat weet ik echter niet 100% zeker

hugo123
27 juni 2008, 13:25
Nou, als de condesator kapot is , dan is het hele effect weg,, werkt de toonregeling nog wel, dus als je de toonregelaar terug draait wordt het dan nóg doffer, of niet? Als het niet zo is dan kan het idd zijn dat je condesator kapot is, en dat je gitaar gewoon dof klinkt(of je elmenmten), maar als het wel werkt dan denk ik dat of zoals ik al eerder zei je gitaar/ elementen gewoon dof zijn of je potmeter kapot is. Verrvang ze anders gewoon!

P-Five
27 juni 2008, 13:32
Ik haal de gitaar wel uit elkaar... ik denk dus dat er iets met de potmeter aan de hand is. Als ik de pot dichtdraai wordt het nog doffer. Ik heb net ook de schema's op internet gevonden. Het is een 100K pot met een .22 condensator.
Ik heb nog een strat tonepot liggen dus die kan ik monteren om te zien of het verschil maakt. Als het aan de elementen zou liggen dan ligt het aan alle drie en dat lijkt me sterk, maar goed...

Bedankt voor de reacties.

P-Five
27 juni 2008, 19:52
Nou... ik heb het gevonden.

De vorige bewoner had de meubels een beetje verandert. Er zaten twee minipots in. Wel van de juiste waarde maar de 100K pot ging maar tot 80.
Bovendien brak de condensator toen ik er op ademde dus das ook niet goed hè.

Ik heb er een 250K tonepot van een Strat en een .22 condensator in gesoldeert en nu is hij weer lekker helder.

Wat ik wel vreemd vind: er hoort een 300K volumepot in te zitten. Als ik nu de volume pot meet kom ik niet verder dan 11. Bij de tweede S1 maar tot 5.
Volume werkt verder prima maar ik snap het niet. Als ik de 250K tonepot doormeet kom ik toch echt aan 250...

Ik heb net stapels potmeters besteld. Van 500 en 250K. Maar geen 300 en 100K. In hoeverre is het belangrijk dat in de S1 weer een 300 en een 100K potmeter komen?

Gearjunkie
28 juni 2008, 18:52
In hoeverre is het belangrijk dat in de S1 weer een 300 en een 100K potmeter komen?

De waarde van de potmeter bepaald hoeveel 'hoog' er doorkomt. Dus of het belangrijk is bepaal jij zelf.

Ik ben geen expert, maar hierover is al best e.e.a. geschreven in dit forum. Onlangs nog legde Orpheo uit hoe je een 300K pot kan maken (aangezien je ze niet kan bestellen).

P-Five
28 juni 2008, 21:10
De waarde van de potmeter bepaald hoeveel 'hoog' er doorkomt. Dus of het belangrijk is bepaal jij zelf.

Ik ben geen expert, maar hierover is al best e.e.a. geschreven in dit forum. Onlangs nog legde Orpheo uit hoe je een 300K pot kan maken (aangezien je ze niet kan bestellen).

Guitar-Parts heeft een 300K pot en als je googled kom je ze ook in de US of A tegen. Dus te bestellen zijn ze... Zelfs origineel Gibson. 100K wordt moeilijker. Die zijn er alleen in miniformaat...