PDA

View Full Version : Harley Benton GA15



Noid
26 juni 2008, 21:56
Net opgehaald bij de buurman, nadat UPS hem daar afleverde omdat ik overdag niet thuis was:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5345.jpg

Nu een half uurtje wat gespeeld. Kan er nog niet veel over zeggen, behalve dat ik 'm wat aan de "donkere" kant qua klank vind en wat rommelig/complex. Een soort kruising tussen Marshall en Vox. Ik begon spontaan dingen van Rory Gallagher te spelen die ik jaren niet meer gespeeld heb. Morgen zal ik hem eens goed aan de tand voelen en die buisjes eens lekker op temperatuur laten komen. Vanavond volg 'k het voetbal en daarnaast worden ze hier ook niet blij als ik nu dat ding flink openschroef :)

Puerco
26 juni 2008, 22:06
Gefeliciteerd, leuk ding.
Ik heb de 5Watt versie en vond in het begin het geluid ronduit beroerd, alsof het hele ding van karton gemaakt was. Dat verandert als je een tijdje die speaker flink mishandeld hebt en hij ingespeeld raakt. Nu klinkt ie lekker bluesy, ik neem aan dat dat voor deze ook geld dus lekker raggen met dat ding de komende tijd :D
Plezier ermee

Noid
27 juni 2008, 13:15
Gefeliciteerd, leuk ding.
Ik heb de 5Watt versie en vond in het begin het geluid ronduit beroerd, alsof het hele ding van karton gemaakt was. Dat verandert als je een tijdje die speaker flink mishandeld hebt en hij ingespeeld raakt. Nu klinkt ie lekker bluesy, ik neem aan dat dat voor deze ook geld dus lekker raggen met dat ding de komende tijd :D
Plezier ermee
Dank. Ja, van die speaker wordt je echt niet vrolijk. Hoelang duurde dat inspelen ('t is een 15 Watter, dus die zet je ook niet een paar dagen vol open in je huis)?

Net weer wat gespeeld op het ding. Het geluid lijkt niet uit de versterker te komen, maar van ergens er achter, met heel foute benadrukking van frequenties onderin. Da's echt irritant, het geeft een raar bruin, complex en rommelig geluid. Nou kost het ding verhoudingsgewijs geen drol, dus val ik er niet te hard over. Maar het zou wel een reden zijn om 'm weer retour naar Thomann te sturen.

Zo ver is het echter niet, want gelukkig heb ik hier een 10" Celestion G10L-35 en een 10" inch uit een Dynacord Rex. Die heb ik er net aan gehangen. Met beiden klinkt de versterker enorm veel beter. Een open en duidelijke gedefinieerd geluid wat nu wel uit de versterker komt. Opvallende is ook de respons van de versterker, op het spel en het spelen met volume en tone en elementen. Het rendament van de Celestion is hoger, daardoor klinkt hij wat bijtend, maar dat is ideaal voor distortion sounds. De dynacord is wat meer mellow, meer voor blues en clean. Ik wil die 10 inches later nog in paralel en in serie zetten, om ze tegelijkertijd aan te kunnen sluiten. Daarbij zal ik ook die HB speaker nog eens proberen te combineren. Ook heb ik boven nog een 2 x 12" staan en een 15" bascabje. Dus ik ga nog wel meer experimenteren. Maar dat wordt volgende week, want ik ga straks naar de TT.

peter_heijnen
27 juni 2008, 13:28
Ik heb die 15 watter ook, en er ook heel snel een celestion ingezet, scheelt echt een heel stuk.

Ik heb het ding besteld om aan mjn neefje uit te lenen die net begint met spelen. Als ie straks zijn eerste eigen amp scoort, komt de hb terug en ga ik er eens lekker mee klooien.

MatthiasDR
27 juni 2008, 13:41
Ik heb die 15 watter ook, en er ook heel snel een celestion ingezet, scheelt echt een heel stuk.

Ik heb het ding besteld om aan mjn neefje uit te lenen die net begint met spelen. Als ie straks zijn eerste eigen amp scoort, komt de hb terug en ga ik er eens lekker mee klooien.
dus buiten de speakers is er geen probleem met de amp, want wil er ook eentje aanschaffen, en voor wat steviger geluid tijdens repetities en optredens zou ik hem dan aansluiten op een HB cabinet met twee 12 inch celestion speakers. Dus dan zou hij normaal goed moeten klinken?

Noid
27 juni 2008, 13:54
dus buiten de speakers is er geen probleem met de amp, want wil er ook eentje aanschaffen, en voor wat steviger geluid tijdens repetities en optredens zou ik hem dan aansluiten op een HB cabinet met twee 12 inch celestion speakers. Dus dan zou hij normaal goed moeten klinken?
Een andere speaker is gewoon een hele verbetering, maar misschien is de originele zo gek nog niet als die eenmaal ingespeeld is. Als ik zie hoe hard hij kan met die 10" celestion dan denk ik dat een goed 2*12 cabje zeker nog harder zal klinken. Het wordt alleen de vraag wanneer de versterker op gaat breken.

Nog even een foto-tje van de testopstelling:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5349.jpg


Oh ja, volgende week zal ik 'm ook eens openmaken en daar wat foto's van maken.

MatthiasDR
27 juni 2008, 15:27
Een andere speaker is gewoon een hele verbetering, maar misschien is de originele zo gek nog niet als die eenmaal ingespeeld is. Als ik zie hoe hard hij kan met die 10" celestion dan denk ik dat een goed 2*12 cabje zeker nog harder zal klinken. Het wordt alleen de vraag wanneer de versterker op gaat breken.

Nog even een foto-tje van de testopstelling:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5349.jpg


Oh ja, volgende week zal ik 'm ook eens openmaken en daar wat foto's van maken.
Ok ik denk dat ik hem ook ga aanschaffen, voor dat geld kan hij al bijna zeker niet meer tegenslaan, dus waarschijnlijk morgen even een bestelling plaatsen bij thomann, hoe lang duurt dit trouwens voor je je bestelling binnenkrijgt?

Wicked Willy
27 juni 2008, 15:28
Ik heb de 5 watt top........icm een Koch 2x12 erg lekker geluidje (voor thuis). Zie ook foto hieronder.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BF8QWSCP.jpg

Puerco
27 juni 2008, 15:34
Dat inspelen gaat het snelst door de speaker zwaar te mishandelen, vol volume, boostertje ervoor, veel distortion en dan flink raggen. Kan soms nog best een tijdje duren zo. Wil je ze heel snel inspelen dan moet je er bass over spelen, dan komen ze echt goed in beweging en worden ze snel soepel.
Pas echter op: gitaar speakers zijn niet gemaakt om bass op te spelen en je moet niet overdrijven (en zeker niet met dure AlNiCo's doen) want je kunt ze ook op deze manier opblazen (scheuren in de cone etc). Eigen risico dus maar het werkt wel :D
Zo heb ik ook mijn Harley Benton 412 met V30's ingespeeld en dan hoor je na een paar uur al behoorlijk verschil.
Die GA5 heeft mijn zoon een tijdje gebruikt en die liet zijn vrienden er af en toe ook gewoon op bassen. Toen op een middag zat hij te spelen en ik kon niet geloven dat dat bluesy geluid uit die kleine HB kwam. Maar als je bass gaat spelen op je gitaaramp blijft op eigen risico...

Noid
30 juni 2008, 23:32
Ik zou nog even wachten met zo'n GA15 te bestellen. Deze GA15 heeft een brom. Ik dacht eerst dat het aan een ongeaard stopcontact lag, maar ook bij geaarde stopcontacten is die brom aanwezig. Ik heb Thomann gemailed met de vraag of dit toevallig bij dit exemplaar zo is (dan wil ik hem omruilen), of dat dit een standaard eigenschap van deze versterkers is (dan gaat 'ie retour en stop ik m'n geld wel in een andere versterker).

@Puerto: heeft die GA5 ook een brom?

Mufftin
30 juni 2008, 23:36
mijn ga5 heeft geen brom

BamBuFan1
1 juli 2008, 00:03
mijn ga5 heeft geen brom

Idem, 10 tekens.

GeofJackon
1 juli 2008, 16:32
de mijne bromt heel lichtjes, maar k heb zo de indruk dat mijn stekkerdoos er voor iets tussen zitten want in de woonkamer doet ie het niet.

Noid
6 juli 2008, 23:46
Om maar even binnen mijn eigen topic te blijven en dat van MatthiasDr niet te kapen kom ik hier terug op de brom van mijn GA15.

Ik heb vorige week contact gehad met Thomann. Dit was mijn mail:
"I recently purchased a Harley Benton GA15 (order with Thomann - customer number ....). The amplifier has a humm, even at low volume when no guitar is attached, when you turn up the volume the humm increases. Is this common for a GA15 (I know from GA5 users that the GA5 doesn't humm)? Can you please conform if this is common or not?

Dit was de snelle reply (waarbij wat dat betreft hulde voor de snelle reactie):
"I just tried the GA 15 and it does hum a bit, some noise is normal with valve Amplifiers,please try turning the plug around or using a different electric curcuit."

Nu wordt het interessant: waar praat ik eigenlijk over als ik zeg "humm" en waar denken Thomann (en jullie ) dan aan. Dus maar even een filmpje gemaakt. Ik mail Thomann nu weer met de vraag of ze dit normaal vinden (ik dus niet, dus als dit normaal is stuur ik hem terug). Het filmpje vind je hier (http://nl.youtube.com/watch?v=efcJde7_Dhk): de humm hoor je rondom 30 seconden na het aanzetten als de buisjes opgestart zijn opkomen.

En ja het is een geaard stopcontact en ik heb allerlei zaken geprobeerd (andere groepen, stekker omdraaien, wel geaard, niet geaard etc.)

BamBuFan1
6 juli 2008, 23:50
Nu wordt het interessant: waar praat ik eigenlijk over als ik zeg "humm" en waar denken Thomann (en jullie ) dan aan. Dus maar even een filmpje gemaakt. Ik mail Thomann nu weer met de vraag of ze dit normaal vinden (ik dus niet, dus als dit normaal is stuur ik hem terug). Het filmpje vind je hier (http://nl.youtube.com/watch?v=efcJde7_Dhk): de humm hoor je rondom 30 seconden na het aanzetten als de buisjes opgestart zijn opkomen.

En ja het is een geaard stopcontact en ik heb allerlei zaken geprobeerd (andere groepen, stekker omdraaien, wel geaard, niet geaard etc.)
[/size][/font]

Heb je heel toevallig een monitor/tv of een tl-buis in de omgeving aanstaan?

Noid
6 juli 2008, 23:53
Heb je heel toevallig een monitor/tv of een tl-buis in de omgeving aanstaan?Nee. Daarnaast heb ik heb het kreng "on tour" door het hele huis meegenomen: overal hetzelfde gezeur. Het zit volgens mij echt in dit ding.

BartL
7 juli 2008, 10:16
Om maar even binnen mijn eigen topic te blijven en dat van MatthiasDr niet te kapen kom ik hier terug op de brom van mijn GA15.

Ik heb vorige week contact gehad met Thomann. Dit was mijn mail:
"I recently purchased a Harley Benton GA15 (order with Thomann - customer number ....). The amplifier has a humm, even at low volume when no guitar is attached, when you turn up the volume the humm increases. Is this common for a GA15 (I know from GA5 users that the GA5 doesn't humm)? Can you please conform if this is common or not?

Dit was de snelle reply (waarbij wat dat betreft hulde voor de snelle reactie):
"I just tried the GA 15 and it does hum a bit, some noise is normal with valve Amplifiers,please try turning the plug around or using a different electric curcuit."

Nu wordt het interessant: waar praat ik eigenlijk over als ik zeg "humm" en waar denken Thomann (en jullie ) dan aan. Dus maar even een filmpje gemaakt. Ik mail Thomann nu weer met de vraag of ze dit normaal vinden (ik dus niet, dus als dit normaal is stuur ik hem terug). Het filmpje vind je hier (http://nl.youtube.com/watch?v=efcJde7_Dhk): de humm hoor je rondom 30 seconden na het aanzetten als de buisjes opgestart zijn opkomen.

En ja het is een geaard stopcontact en ik heb allerlei zaken geprobeerd (andere groepen, stekker omdraaien, wel geaard, niet geaard etc.)

Stuur die link anders even naar Thomann.

arcane
7 juli 2008, 10:18
Ehh, ik meen toch dat hij daarom dat filmpje gemaakt heeft.

BartL
7 juli 2008, 10:19
Zou kunnen. Excuses :)

Noid
7 juli 2008, 17:22
Ja, Thomann had ik natuurlijk ook de link naar het filmpje gestuurd.
Wederom snel antwoord:

" I have asked our customer service to contact you to arrange the return or replacement of the Amp. "
Ok, maar nu zat ik nog met de vraag: hummen al deze krengen zo (want dan wil ik hem ook niet wisselen) of is dit exemplarisch???
Dus weer een mail er achteraan met die vraag en het volgende antwoord:
"As it is obviously really bothering you, I can only assume that the hum is abnormally loud,and I suggest you return it."

Lekker duidelijk, maar wellicht willen zij het eerst met eigen oren horen, voordat ze hierin een standpunt innemen (als ze dat al doen). Dus denk dat ik de gok maar waag en hem nog een keer omruil.

Hellsbellsnl
15 januari 2010, 12:28
Sorry, topic is al wat ouder.
Maar hoe is dit afgelopen met Thomann en de Amp?

jonghj
8 februari 2010, 00:37
Ik was het gesleep met kilos hardware een beetje zat en had het plan opgevat om te experimenteren met kleiner en draagbaarder spul. (Geen 4x12 cabinets met 100 watt bakbeesten)

Ik heb daarom 3 maanden geleden de Harley Benton GA15 aangeschaft ( € 125,- ) (en er zit geen brom in).

Ben onder de indruk van de sound van het apparaat en de draagbaarheid.

Ik gebruik er een digitech rp2000 voor, samen met een vibe pedal. In de FX loop hangt een digtale reverb. De toon knoppen allemaal op 5 uur, volume op 1 uur en dan klinkt alles echt strak.

Ik ben er mee wezen oefenen, maar daar komt de 10" speaker toch iets te kort.
Ik heb daarom een 1x12" Harley Benton G112 Box ( € 58,- ) erbij gehaald en dat gaat toch wel een stuk harder.
Gebruik dan wel alleen de box (die een hoger rendement heeft), de ingebouwde speaker moet je er dus niet bij gebruiken, dat kost je weer wat top volume. De box geeft daarnaast net iets meer bite in het hoog en balls in het laag.

Mijn sound loopt met deze set nu van een zeer bruikbare bluestone tot een goed lijkende Van Halen (VH1).

Ik heb hiervoor meerdere bakbeesten en cabinets gehad en dit is aanzienlijk beter voor mijn rug en klinkt nog beter ook zonder mijn oren te vernielen :-)

Noid
10 februari 2010, 23:19
Sorry, topic is al wat ouder.
Maar hoe is dit afgelopen met Thomann en de Amp?
Kreeg een 2e opgestuurd. Ding had precies hetzelfde probleem, dus die is ook retour gegaan en toen m'n geld terug gekregen.

Leuk te lezen dat Jonghj wel een goed exemplaar heeft.

jonghj
26 juni 2012, 14:11
Ja, het topic is oud, maar ik denk dat er voor lezers meerwaarde is in het feit dat het na jaren gebruik nog steeds goed gaat.
Ik heb de GA15 namelijk nog steeds en still going strong.
Het ding is echt super betrouwbaar.. Rock solid.