PDA

View Full Version : Welke versterker past bij X3 Live met Variax?



sheena
26 juni 2008, 21:24
Goedenavond

Ik heb een vraag.
Momenteel gebruik ik als versterking een setje HiFi Philips MFB boxen. Dat klinkt best goed. Máár ik wil toch een stap verder gaan.

Ik heb begrepen dat vooral buizen met neutraal karakter geschikt zijn. De Atomic Reactor 112/50 komt zeer goed uit de bus (speciaal voor modeling ontwikkeld) máár die kost wel ff dik 500 euro. Maal twee.....want wil stereo.
Ik speel meestal op huiskamervolume, soms een klein zaaltje.

Er zijn mij ook een Spider 3 120 W en Spider Jam aangeboden. Maar volgens mij zijn die niet geschikt.

Welke versterkers (met luidspreker) raden jullie mij aan voor de X 3 Live met een Variax 500?

MjS
26 juni 2008, 21:28
Actieve monitors! Moet wel lukken voor dat bedrag.

Noid
26 juni 2008, 22:42
crate powerblock

sheena
26 juni 2008, 23:05
Is dan het geluid niet juist te steriel? Digitaal op digitaal?

Dat is namelijk het argument van de Atomicfabrikant (en recensies bevestigen dat) om een buizenversterker te maken speciaal voor modelingapparatuur.

Er wordt geadverteerd met Alesis Monitor One MK 2 voor 299 euro. Is dat wat?

crapton
27 juni 2008, 08:03
Heb veel gehoord van een setje Tech 21 60W speakers. Moet je maar eens op hun site zoeken, schijnen tamelijk neutraal te klinken en dus goed voor modelling.

Ik heb zelf deze gebouwd: http://picasaweb.google.com/ERoosch/Versterker
Is 2x 250W met Jensen Neodymium speakers. Dat gaat ook goed, maar ben veel aan het tweaken geweest. Krijg nu goede crunch waarbij oorspronkelijke sound heel goed herkenbaar is (Strat).

Belangrijk je output mode goed te kiezen - bij mij: stack out.

Noid
27 juni 2008, 10:04
Is dan het geluid niet juist te steriel? Digitaal op digitaal?

Dat is namelijk het argument van de Atomicfabrikant (en recensies bevestigen dat) om een buizenversterker te maken speciaal voor modelingapparatuur.

Er wordt geadverteerd met Alesis Monitor One MK 2 voor 299 euro. Is dat wat?
Nee, is niet digitaal op digitaal. De crate is analoog en je gebruikt daarvan alleen de eindversterker (tenminste in mijn opstelling (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1693325&postcount=8))

Wellicht heb je dit to (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=77585&page=1&pp=10&highlight=powerblock)pic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=77585&page=1&pp=10&highlight=powerblock) ook al gelezen, daar staat ook nuttige info in.

Ik begrijp wel wat Atomic zegt. Line6 is ook niet voor niets zelf in zee gegaan met Bogner. Er is ook gewoon verschil tussen een buizen en een transistoramp. Echter ... ik ben van mening dat als je in de zaal staat en het geluid via de PA hoort het buizenverschil al weg is, het is dus vooral iets voor de gitarist zelf die op het podium een iets andere beleving heeft.

sheena
27 juni 2008, 20:48
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb info gelezen over de Crate Power Block. Volgens mij is dat inderdaad een versterker die ik zou kunnen gebruiken. De recensies zijn lovend.

Daarover een vraag aan NOID.
Hoe sluit je de stereo out van de X 3 Live aan op de Crate? Dan wordt dat signaal toch weer mono? Ik zou graag stereo willen behouden vanwege de effecten. Twee aanschaffen?

Welke winkel verkoopt de Crate PB en wat is zoal de prijs?

Bvhd
Sheena

Noid
29 juni 2008, 00:27
Daarover een vraag aan NOID.
Hoe sluit je de stereo out van de X 3 Live aan op de Crate? Dan wordt dat signaal toch weer mono? Ik zou graag stereo willen behouden vanwege de effecten. Twee aanschaffen?De Crate is stereo en heeft daarom ook een stereo line ingang. Zie het plaatje in deze post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1693325&postcount=8): in het midden van de versterker zie je Line In staan met Left en Right. Ik gebruik vaak 2 gitaarkabels (1 voor links, 1 voor rechts) van de POD XT naar de Crate.


Welke winkel verkoopt de Crate PB en wat is zoal de prijs?
Worden helaas niet meer geproduceerd. Wordt dus zoeken naar old stock of een 2e handsje. Prijs tussen de €100-150 is reeel.

harrie-beton
29 juni 2008, 08:59
Ik speel stereo met een pod x3 en een shortboard. Ik heb ook nog een podxt pro maar de x3 klinkt gewoon iets vetter dan de xt dus die zit de laatste tijd onder de stoffen. Ik speel in meerdere groepen met meerdere sets:

Met mijn u2 achtige band moet het heel hard, hier heb ik 2 peavey tko115 basversterkers, deze kunnen knoeperhard. De drummer mept zo hard dat het helaas nodig is, een repetitie is 105 db.

Als het geen rock of metal hoeft te zijn gebruik ik keyboard versterkers, deze klinken lekker neutraal en geven een mooie spankelende klank. Ik heb een set Voice Systems compact pro.
Laatst een schnabbel en beetje uit nood versterkt met KRK 8 actieve monitoren (400 euro per set), dat klonk prachtig.

Persoonlijk vind ik alle versterkers die nog iets moeten "toevoegen" een verkeerd gebruik van de podx3. Het geluid dat uit mijn pod komt is kant en klaar net als een CD speler en hoeft alleen maar hard en rechtdoor versterkt. Een pod versterken met een buizen versterker is meer marketing dan kwaliteit. De atomic vond ik niet hard genoeg in het laag trouwens en merkte geen verschil.

http://www.besidesdata.nl/opname/SITE/gear/podium.jpg

sheena
29 juni 2008, 12:14
Bedankt voor jullie reacties!

Ik kom steeds een stapje verder. Wist niet dat daarover zoveel te leren valt!

Ik redeneer:

Omdat ik ook toetsen speel is het wellicht verstandig aan monitoren te gaan denken. Sluit ik de X 3 L mét toetsinstrumenten aan op een mengpaneeltje dan vang ik meer vliegen in één klap. Wellicht is de klank iets minder dan een speciaal op gitaar-modeling gerichte versterking (Atomic/Crate) maar ik kan me geld ook maar één keer uitgeven.

Zie ik het juist of mis ik nog iets?

Naast het zelf gaan beluisteren...graag jullie tips waar op te letten en welke monitoren gewoon goed zijn voor THUIS. Budget is rond de 300 euro.

Bvhd
Sheena

sheena
29 juni 2008, 19:20
hallo harrie beton

Ik vergelijk de POD inderdaad met een CD speler. Mee eens. Vandaar dat de Philips MFB boxen het goed doen! Was echt verrast toen ik de X 3 aansloot. Alleen die wil ik toch liever blijven gebruiken voor HiFi.

Ingaand op je opmerking. De HiFi wereld kent ook buizenversterkers.
Met liefhebbers die beweren dat het geluid warmer en meer gedetailleerd is.
Desondanks moet zo'n versterker toch ook neutraal zijn.

Is de Atomic vergelijkbaar met zo'n buizenversterker? Alleen niet voor CD maar dan voor modeling gemaakt? (dus ongeschikt als gewone buizenbak!).

Je hebt er mee gewerkt zij het dat ik thuis speel en jij op het podium.
Graag verneem ik meer van je ervaring want er is een goede Atomic aangeboden voor 400 euro. (aantrekkelijk?).

Bvhd
sheena

harrie-beton
30 juni 2008, 11:01
Ik vergelijk de POD inderdaad met een CD speler. Mee eens. Vandaar dat de Philips MFB boxen het goed doen! Was echt verrast toen ik de X 3 aansloot. Alleen die wil ik toch liever blijven gebruiken voor HiFi.

Is de Atomic vergelijkbaar met zo'n buizenversterker? Alleen niet voor CD maar dan voor modeling gemaakt? (dus ongeschikt als gewone buizenbak!).

Je hebt er mee gewerkt zij het dat ik thuis speel en jij op het podium.
Graag verneem ik meer van je ervaring want er is een goede Atomic aangeboden voor 400 euro. (aantrekkelijk?).


Hifi boxen hebben niet de robuustheid van een podium speaker. Ze beschadigen snel en ze gaan snel vervormen als het echt hard moet. Bijvoorbeeld als je een grotere zaal moet vullen of als je met een niet-jazz drummer speelt. Een onversterkt drumstel is al snel 95 db.

Als jij ook toetsen speelt zou ik investeren in 2 actieve monitoren, met een klein mengtafeltje van 50 euro erbij ben je in 1 keer klaar. Via de EQ van het mengtafeltje kun je dan nog kleine correcties uitvoeren. Een zaal met een houten vloer klinkt iets anders dan een kroeg met plavuizen.
Die atomic is speciaal voor een pod ontwikkeld maar ik vond hem niet mooier klinken, plus een atomic is MONO. Lijkt me niks want een gitaar mono kan wel maar toetsen mono is niet zo mooi.

The Reactor 212-50 sports some features not found in the original Reactor 112-18 such as a master volume control, extension cabinet output, stereo/mono switch (to control the effects loop output – note: the amps are mono), and a standby mode. The cabinets have a flat top for easy stacking, 2 pro-quality steel handles and touring grade rugged vinyl covering compliment the amp.
http://www.atomicamps.com/products-212-50.html (http://www.atomicamps.com/products-212-50.html)

Smaken verschillen maar ik zou gewoon 2 goedklinkende monitoren gebruiken van bijvoorbeeld laney, die zijn niet zo duur en klinken wel ok. Als je rock of metal gaat spelen kom je misschien laag tekort.

De voice systems is 319 per stuk:
Voice System Contact Cx Mkii

* 180 watt actief
* line input jack en microfoon input xlr
* 8" 150 Watt speaker
* 1" 30 Watt driver
* Bereik: 50Hz - 20kHz
* Equalizer
* Gevoeligheid (SPL 1W/1m) 96dB
* Gewicht: 7,5 kilo

De laney is 249 euro per stuk.
LANEY CP-10 MONITOR € 249.00
ACTIEVE MONITOR. 65 WATT/ 10 INCH SPEAKER

Om te beginnen kun je ook eerst 1 kopen en later een tweede.


probeer ze altijd uit met je eigen gitaar en pod x3!

Ik woon in Groningen en heb eigen oefenruimte, je mag wel een keer testen wat ik heb.

sheena
30 juni 2008, 23:26
Zoals het er nu uitziet worden het KRK RP 6 monitoren!

Hoewel de huiskamer vrij diep is (12 meter dus goed voor bas) is de RP 8 aan de zware kant.

sheena
1 juli 2008, 23:59
Is de KRK RP6/8 inderdaad geschikt om als realtime instrumentenversterker te functioneren? Voor de thuissituatie dan. Je was te spreken over de RP 8 vandaar dat ik er even op doorga.

Kan 2 stuks RP 6 kopen voor 330 euro. Nieuw. Dat is binnen mijn budget.

Bvhd
Sheena

sheena
2 juli 2008, 15:25
Harry -beton bedankt voor je hint!

Ik heb de KRK RP 6 en RP 8 beluisterd....wauw....die klinken ff goed mense!

Heb dus vandaag een setje KRK RP 6 aangeschaft. Gaan zowel mijn keyboard, synthesizers, de PC én de X 3 live via een mengpaneeltje versterken.

Iedereen hardstikke bedankt en wie weet onder een andere topic weer tot lezens!

sheena :soul:

harrie-beton
2 juli 2008, 20:03
succes ermee en plezier! Probeer ze op oorhoogte ergens te plaatsen - dat klinkt stukken beter. Op de grond is minder mooi.

KappieJ
2 augustus 2010, 18:28
Dag mensen, ik ben een complete noob wat betreft gitaartechniek en audio-opties, maar haak ook even in. Inmiddels mezelf ingelezen op verschillende fora over wat voor speakers te gebruiken op de x3 live. in het verlengde van alle bovenstaande tips, wil ik jullie om een tip vragen: wat is een goede oplossing voor maximale geluidskwaliteit uit de x3 voor een basic thuisspeler? ik speel gewoon voor de lol op mijn kamer (13m2) en heb dus speakers nodig die een dergelijke kleine ruimte goed vullen met een gegarandeerd goede kwaliteit. mijn streven is lekker mee te spelen met mp3tjes die ik beluister via een flinke harman kardon 5.1 set en wil het geluid uit de x3 over andere speakers krijgen (x3 live nu gekoppeld aan simpele philips pc 2.1 speakers).

na het lezen van de comments zat ik te denken aan actieve monitoren, bv krk speakers? zijn die krk r6 g2 speakers overdone voor de kleine setting waarin ik speel? of kan ik dan net zo makkelijk naar een goedkoper alternatief kijken?

alvast dank,
groet jeroen

jim__
2 augustus 2010, 19:28
Dag mensen, ik ben een complete noob wat betreft gitaartechniek en audio-opties, maar haak ook even in. Inmiddels mezelf ingelezen op verschillende fora over wat voor speakers te gebruiken op de x3 live. in het verlengde van alle bovenstaande tips, wil ik jullie om een tip vragen: wat is een goede oplossing voor maximale geluidskwaliteit uit de x3 voor een basic thuisspeler? ik speel gewoon voor de lol op mijn kamer (13m2) en heb dus speakers nodig die een dergelijke kleine ruimte goed vullen met een gegarandeerd goede kwaliteit. mijn streven is lekker mee te spelen met mp3tjes die ik beluister via een flinke harman kardon 5.1 set en wil het geluid uit de x3 over andere speakers krijgen (x3 live nu gekoppeld aan simpele philips pc 2.1 speakers).

na het lezen van de comments zat ik te denken aan actieve monitoren, bv krk speakers? zijn die krk r6 g2 speakers overdone voor de kleine setting waarin ik speel? of kan ik dan net zo makkelijk naar een goedkoper alternatief kijken?

alvast dank,
groet jeroen
Die KRK's zullen het ongetwijfeld doen wanneer je er een goede versterker op aansluit, en wanneer je ook studioopnames wilt gaan doen kunnen dit een aardige keuze zijn. Toch zou ik zeker in het geval van de Pod deze toch meenemen naar een muziekwinkel en verschillende types uitproberen, ook omdat de KRK + versterker bij elkaar nog een aardige uitgave is. Ik kan me goed voorstellen dat er met de KRK's nogal een scherp randje aan je gitaargeluid komt icm de pod. Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een actieve (floor)monitor, daar heb je live op het podium ook nog wat aan.

KappieJ
2 augustus 2010, 20:35
Hartelijk dank voor je antwoord Jim.

Ik kan een setje krk rp6 g2's inclusief kabels op de kop tikken voor e310. nogmaals ik ben geen kenner hoor, maar was het voordeel van dit type juist niet dat je verder geen versterker meer nodig hebt? ik dacht over die rp6 g2 gelezen te hebben dat het een actieve monitor was, en dus geen verdere versterking nodig zou hebben: gewoon inpluggen en that's it?

Hoor het graag, iemand heeft dat setje nl. kort voor me gereserveerd!

groet Jeroen

jim__
2 augustus 2010, 22:22
Hartelijk dank voor je antwoord Jim.

Ik kan een setje krk rp6 g2's inclusief kabels op de kop tikken voor e310. nogmaals ik ben geen kenner hoor, maar was het voordeel van dit type juist niet dat je verder geen versterker meer nodig hebt? ik dacht over die rp6 g2 gelezen te hebben dat het een actieve monitor was, en dus geen verdere versterking nodig zou hebben: gewoon inpluggen en that's it?

Hoor het graag, iemand heeft dat setje nl. kort voor me gereserveerd!

groet Jeroen
Kwam eerder op een site tegen dat deze passief waren, maar je hebt gelijk: volgens de site van KRK zouden deze inderdaad actief moeten zijn. Toch blijf ik erbij dat je bij een dergelijke uitgave beter eerst kan testen. Het zal ongetwijfeld werken, maar studiomonitors hebben een aantal nadelen:
- Niet live te gebruiken, dus wat dat betreft niet breed toepasbaar;
- Vaak moet je ze echt richten op een bepaald 'brandpunt' voor optimaal geluid, dus weinig spreiding.
Voordeel is uiteraard dat je wel supergeluid hebt wanneer je er tussenin zit. Maar veel succes met je keuze!

KappieJ
19 augustus 2010, 21:09
Beste mensen,

heb nu een paar weken mijn X3 aangesloten op twee actieve KRK RP6 G2's. Omdat ik bij de koop van de KRK's twee kabels (XLR > 1/4 jack) kreeg, heb ik de monitoren nu aangesloten via de R (1/4) en L (1/4) mono live out (naar de XLR ingangen van de KRK's dus).

Ik ben een complete noob, en weet dat de volgende vraag gesneden koek is voor de meesten: krijg ik kwalitatief beter geluid wanneer ik XLR > XLR kabels gebruik en dus gebruik maak van de Left & Right DIRECT OUT? Of wordt het geluid hier verder niet beter van?

De monitoren geven op zich dik geluid, maar vraag me wel af of een dikke 2.1 speakerset (logitech z2300 of creative t3) via de headphone ingang niet hetzelfde of beter geluid produceert. Ik vraag me zodoende af of de direct out het geluid nog mooier kan maken!

Alvast bedankt voor jullie tijd.