PDA

View Full Version : Floormonitor/gitaarcab



MjS
26 juni 2008, 15:06
Waarom kom je (bijna) geen passieve floormonitors voor gitaar tegen? Dus gewoon een 1x12, met goede gitaarspeaker, die je gewoon als floormonitor voor gitaar kunt gebruiken (dus gewoon aan je amp hangen, of parallel met huidige speakerkast). Lijkt mij erg handig in een tijd waar we bewust zijn van het zaal- en podiumgeluid. Modelers + actieve floormonitors zijn een leuke optie voor sommigen, maar veel gitaristen zweren bij een tubeamp die een beetje staat te blazen. Het merendeel van de gitaristen staat echter recht voor hun cab, die vol de zaal in staat te blazen, terwijl ze zelf bijna geen gitaar horen. Met een cab van voren op je gitaar gericht heb je een lekker volume waarbij je die bijna-feedback sustain krijgt, maar zonder het publiek doof te maken. Als ik de apparatuur had en wat handiger was zou ik dit bij werkbank plaatsen, maar nu plaats ik het hier. Waarom kom je dit nooit tegen? Werkt het niet? Willen gitaristen er niet aan? Ik zou het graag gebruiken, wat jullie?

DeiDRagonas
26 juni 2008, 15:13
Derde optie gekozen.. Kheb nooit moeite mezelf te horen. Mn amps staan gewoon op elkaar gestacked en komen zo redelijk hoog van de grond af waardoor ik geen problemen ondervindt wat betreft volume ofzo.

R.

pimmetje
26 juni 2008, 15:16
Amp met amp-standaard netjes gericht in de algemene richting waar ik 'm fijn hoor. En als dat problemen geeft met doorversterken (als zanger is mijn hoofd vaak in de buurt van een mic), dan amp iets anders gericht en meer geluid over floormonitor.

Mitch
26 juni 2008, 15:27
Het is zeker handig, maar inderdaad geen gemeengoed, domweg omdat het geen traditie is. Han heeft er twee gemaakt overigens.
Zelf ben ik van van Beamblockers om het geluid goed te spreiden en plaatsing van je cab doet een hoop natuurlijk.
Het grootste punt is dat een floormonitor natuurlijk heel andere dimensies heeft dan een cab en daardoor wel heel anders klinkt. Ook de schuine opstelling met de speaker meer op de oren gerich zal een heel ander geluid produceren dan we gewend zijn.

Kaboemba
26 juni 2008, 15:32
Ik wil juist anderen horen via de monitor, mezelf hoor ik wel.

JohnLord
26 juni 2008, 16:00
Ik wil juist anderen horen via de monitor, mezelf hoor ik wel.
idd, kwestie van spereiden en richten.

Herman
26 juni 2008, 16:18
Ik heb het liefst gewoon mijn versterker achter me staan (die vaak weer op een verhoging oid staat, misschien komt er in de toekomst nog wel eens een 1x 12 kastje bij..).

Daarnaast wil ik het liefst zo min mogelijk over mijn monitor, over het algemeen heb ik alleen zang (en dat van onze drummer) op de monitor.

Powerchordschuiver
26 juni 2008, 17:52
Het merk Rath-amp (al tijden geleden opgehouden te bestaan) had ze wel, meen ik me te herinneren, in een 2x12"-uitvoering zelfs.
En waarom ook niet, zo'n ding lijkt me een goed idee, en het is vreemd dat je ze verder nooit ziet, vind ik.

Kaïn
26 juni 2008, 18:01
Steve vai heeft zijn eigen monitor systeem laten maken met gitaarspeakers zodat hij zn gitaar geluid van voren krijg, en door speakers waardoor dat ook daadwerkelijk klinkt. Zo'n gek idee is het dus niet.

jonesd
26 juni 2008, 18:09
Ik heb het liefst gewoon mijn versterker achter me staan (die vaak weer op een verhoging oid staat, misschien komt er in de toekomst nog wel eens een 1x 12 kastje bij..).

Daarnaast wil ik het liefst zo min mogelijk over mijn monitor, over het algemeen heb ik alleen zang (en dat van onze drummer) op de monitor.


Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Heynis
26 juni 2008, 18:32
Ik vind het zelf prettig om met een dergelijk systeem te spelen. Ik zet dan bij voorkeur een exemplaar links en rechts, zodanig geplaatst dat ze gericht staan op het punt waar m'n oren zich het meest bevinden. Zo kun je veel zachter spelen terwijl je jezelf wel prima hoort. Dit gaat uiteraard veel minder werken als je met buizenbakken speelt, omdat die pas echt klinken als ze hard staan.

Die 4x12" blijft er natuurlijk wel achter staan, dat staat gewoon zo vet :satisfie: .

boss
26 juni 2008, 19:48
Is niet zo'n gek idee, maar meestal kiest iedereen toch voor de standaard kasten.
Op de site van Paul Lenders staat bijvoorbeeld ook deze:
http://www.paullenders.com/images/rigarchive_static/2005/003/01_large.jpg
ARTIST
Bernd Hepberger, MONOFUSE, 2005

Leuk setje! :D

yanto
26 juni 2008, 19:52
Pascal Jacobsen van Blof speelt volgens mij al jaren zo met zijn gitaarcombo als floormonitor. Het is idd veel praktischer op deze manier als je de hele band uitversterkt. Het zaalgeluid is veel beter in balans te krijgen. Geen harde versterkers die er doorheen blazen. Je kan jezelf goed horen zonder je bandleden in de weg te zitten. De oude geluidsman van een feestband waarin ik speelde raadde mij dit aan omdat ik altijd in de weg zat en niet eens zo hard speelde.
Eigenlijk zijn de tijden dat je een muur van Marshalls nodig had omdat er geen goede PA systemen waren voorbij.

peter_heijnen
26 juni 2008, 19:53
Mesa boogie had vroeger de wedge, en rocktron heeft tegenwoordig nog steeds de velocity s112:
http://www.thomann.de/nl/rocktron_velocity_s112.htm

158 euro voor een 1x12 is geen geld eigenlijk, weet iemand of die dingen goed klinken?

jonesd
27 juni 2008, 08:34
Mesa boogie had vroeger de wedge

Inderdaad, onze bassist speelt over zo'n ding.

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/Buster_Bass_200/a_bustercombo.gif