PDA

View Full Version : Buizenprobleem Switchblade



pol2711
26 juni 2008, 09:31
Dag allemaal!

Ik heb afgelopen maandag mijn H&K SB 50W in vol bedrijf (stond al 2 uur aan)laten kieperen op onze oefenavond. Kieperen = stond schuin en klapte plots naar achteren plat op de grond met een daverende knal.
Na ff wat rust deed ie het gewoon weer en heb de avond af kunnen maken.
Gisteren bemerkte ik dat de hele avond het geluid een beetje te modderig was plus dat wanneer ik ook maar even met mijn gitaar in de buurt van de SB kwam, ik een enorme feedback kreeg. Een feedback die ik voorheen niet had.
Alle voor- en eindbuizen gloeien normaal oranje op en blijven dat gewoon doen. Toch 'hoor' ik dat er iets niet klopt. Het geluid klinkt nu ineens te line6-achtig. Voorheen supertrots en supertevreden, nu wat angstig...fokkerdefok..wat-is-er-aan-de-hand-mijn-geluid-is-weg gevoel.
Toch maar nieuwe eindbuizen?
Maar ja, dan begint dat gek.. weer met bias enzo. Kan ik niet gewoon ergens een gematched paartje kopen en vervangen? Op de eindbuis staat met de hand het nummer 6 op de buisvoet geschreven. Het zijn EL-34's.

Dank alvast voor een reply!!!
Groetjes
Paul

dekuif
26 juni 2008, 09:40
Ola, de buizen nummers kun je doorgeven aan Wils Import ( H&K importeur Nederland, www.wils.nl ).

De nummers geven aan dat deze buizen bij elkaar horen voor deze bias. Op deze manier kun je zonder te biassen de buizen vervangen in een Switchblade.

Je moet dus buizen bestellen met dezelfde nummers....

Gr Kuif

ErikE
26 juni 2008, 13:11
Misschien eerst alleen een nieuwe V1 proberen? Klinkt mij eerder als een preamptube-probleem...

pol2711
26 juni 2008, 14:04
OJ..
dank voor de reacties. In de SB zitten twee eindbuizen en twee pre-amp buizen. Welke is de V1? Kan ik daar elke willekeurige 12AX in duwen? Of moet dat een gebalanceerdegebiastespeciaaluitgezochteafgeregeld ealleenvoorruisenkenknetteramps zijn?

minoin
26 juni 2008, 14:07
OJ..
dank voor de reacties. In de SB zitten twee eindbuizen en twee pre-amp buizen. Welke is de V1? Kan ik daar elke willekeurige 12AX in duwen? Of moet dat een gebalanceerdegebiastespeciaaluitgezochteafgeregeld ealleenvoorruisenkenknetteramps zijn?

Nee, daar kun je elke 12AX7 in doen die je wil. V1 selected zijn over het algemeen wel aan te raden, vanwege de minimale ruis. Ik heb een Trilogy en jouw probleem lijkt idd een pre-amp probleem. Succes ermee!

pol2711
28 juni 2008, 19:18
Toch maar een complete re-tube gedaan: 2xtung-sol in de voortrap, 2xEH EL34 in de eindtrap. Klinkt weer als een klokkie. Ook dank aan Niek van Tonefactory voor de super- en snelle service.

pol2711
3 juli 2008, 09:11
KLONK weer als een klokkie ...zucht...
Heeft één avond prima gedraaid. Gisteren op oefenavond een grote vervormde herrie. Zet 'm uit en wacht even. Zet 'm aan en hoor een grote tik die ik voorheen nooit hoorde. Dan klinkt het een aantal seconden zoals het hoort om vervolgens weer in een vervormde heriie (hard/zacht alsof de stekker er niet goed in zit) te veranderen.
Buizen gloeien alle 4 normaal oranje op, stekkers zitten goe dvast. Ik vrees dat er toch iets anders aan de hand is. Anyone? Het lijtk wel alsof er een voorbuis niet goed zit. Straks even sjekken.

pol2711
5 augustus 2008, 12:48
@deKluif:

de importeur maar gemaild voor die buizen. Hun reactie:

Beste Paul,
Bedankt voor je mail. Waar heb je de versterker gekocht? Wellicht kunnen ze je daar aan buizen helpen.
Met vriendelijke groet,
M.J. De Klerk
WILS Muziekimport B.V.
Gewenten 14
4704 RD Roosendaal
Nederland


Heb in de tussentijd de oude buizen teruggeplaatst en sindsdien geen problemen. Maar ja, die kunnen elk moment terugkomen.
Via Tonefactory gematched paar EH er in gezet. Baggergeluid. weer 40 euro armer en twee buizen die ik niet kan gebruiken.

Er zitten nu TAD in, EL34. Er staat nummer 6 op. Dit doorgegeven aan Tonefactory (die me altijd prima helpen) maar die EH's die ik opgestuurd heb gekregen er maar weer gauw uitgehaald.

Wie heeft ander adres? Als de importeur me niet verder helpt en mijn vaste leverancier stuurt de verkeerde (misschien wel de goede maar dus een bagger geluid) dan moet ik ff verder bij jullie te rade gaan...toch?

dekuif
5 augustus 2008, 13:08
nou dat is ook wat... heb je ze ook gebeld?

Bij mij ging het toen namelijk erg makkelijk...

Chris Winsemius
5 augustus 2008, 14:04
Bij TAD eindbuizen is de rating van TAD zelf NIET van 1 t/m 10 oid. maar worden aparte PC en TC ratings op de buisvoet zelf vermeld.

Amp is gevallen, buizen kunnen kapot zijn maar natuurlijk ook iets anders, ik vermoed het laatste. Laat hem gewoon ergens repareren.

Misschien de importeur vragen wie "authorized H&K service centre" oid. is?

pol2711
3 september 2008, 11:51
update: de EH's bij Tonefactory omgeruild voor TAD's. Mijn geluid is weer back. 4 weken lang ben ik weer in toneheaven plus ik weet nu welke ik moet hebben