PDA

View Full Version : Brug gesprongen



Rocket_Sauce
26 juni 2008, 00:19
Hallo,

De brug uit mijn Squier Strat is gesprongen. Ik heb hem aan een vriend uitgeleend en ik denk dat hij de tas met gitaar erin op de kop heeft neergelegd, waardoor er spanning op de tremolo komt te staan en er een veertje is gesprongen ofzo?

Hij zei dat toen hij mijn gitaar eruit haalde dan het al zo was en toen ik de gitaar in de tas deed zat de tremolo er nog op (dom van me).

Misschien is het gewoon een kwestie van openschroeven maar ik ben bang dat ik hem dan helemaal mol...
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Maargoed, genoeg geluld, pics:
http://i282.photobucket.com/albums/kk260/Noc_Rocket/BILD0267.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk260/Noc_Rocket/BILD0268.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk260/Noc_Rocket/BILD0271.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk260/Noc_Rocket/BILD0272.jpg

Bedankt.

B_2_the_a
26 juni 2008, 00:20
schroef het klepje op de achterkant er even af
kan ook zijn dat de schroeven uit het hout zijn geschoten, dan heb je een redelijke klus ;)

bass blom
26 juni 2008, 00:21
even die 6? schroefjes achterop er af halen en dan zie je wat er aan de hand is.

is geen rocket science :D

jerome
26 juni 2008, 00:22
Nix aan de hand joh...
Gewoon ff dat plastic plaatje aan de achterkant van je gitaar eraf schroeven dan zal je zien dat 1 of meer veren eruit zijn gesprongen.
Tremelopookje erin doen, trem naar achter scharnieren en veer of veren er weer inhaken...

Edit: B 2 en Bass waren me net voor...(ik type niet zo snel...)

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 00:25
Oke, ga het er nu afschroeven.

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 00:30
Ik zie 2 veren en ze zitten allebei gewoon vast.

Edit: net even een foto gemaakt.

http://i282.photobucket.com/albums/kk260/Noc_Rocket/BILD0273.jpg

bass blom
26 juni 2008, 00:33
hee das vaag.
voorzichtig de snaarspanning omlaag halen en dan kijken of de boel niet gewoon vast zit daar ergens.
of zijn de veren gewoon uitgerekt? :eek:
2 veren is wel weinig vind ik..

JV
26 juni 2008, 00:37
heeft die maat van je er nieuwe snaren opgezet?

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 00:39
heeft die maat van je er nieuwe snaren opgezet?
Ja...

Ik heb zojuist de veren eraf gehaald, misschien waren ze wel uitgerekt ja want het is nu al zeker 3 weken dat de brug is losgeschoten.

Luke-wannabe
26 juni 2008, 00:43
heeft die maat van je er nieuwe snaren opgezet?
Dan moet -ie opniew afgesteld worden. Maar zo te zien speelde jij eerst op 0.008 en zit er nu 0.014 op bij wijze van spreken. Dit is wel heel erg extreem.

bass blom
26 juni 2008, 00:43
Ja...

Ik heb zojuist de veren eraf gehaald, misschien waren ze wel uitgerekt ja want het is nu al zeker 3 weken dat de brug is losgeschoten.

huh? en het was al zo toen hij hem kreeg? :???:

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 00:46
huh? en het was al zo toen hij hem kreeg? :???:
Toen hij hem kreeg onstond het, hij heeft hem 1 week geleend en ik heb hem alweer 2 weken terug dus dat maakt 3 weken :)
Ik heb nog een gratis beurt bij Staffhorst dus als het nodig is laat ik hem wel opnieuw afstellen.

jerome
26 juni 2008, 00:47
Idd vaag...
Meestal zitten er 3 veren in, of soms 5...
2 lijkt me weinig, zeker als er dikkere snaren opgezet zijn
Ik denk dat er een veer bij moet en daarna je trem afstellen

JV
26 juni 2008, 00:48
dan gok ik dat hij er simpelweg veel dikkere snaren opgezet heeft. dan moet je of dunnere snaren er weer opleggen of extra veren achterin bijstoppen

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 00:51
dan gok ik dat hij er simpelweg veel dikkere snaren opgezet heeft. dan moet je of dunnere snaren er weer opleggen of extra veren achterin bijstoppen
Maar hij heeft gezegd dat de brug al gesprongen was toen hij hem uit de tas haalde, toen zaten de oude snaren er nog op.

DeiDRagonas
26 juni 2008, 00:51
Als die tremelo eerst helemaal tegen het hout van de body aan lag kan het opzetten van nwe snaren niet zo'n extreem verschil maken. Ik denk eerder dat die gast twee veren gejat heeft ofzo.. Wel vaag in elk geval.

R

bass blom
26 juni 2008, 00:52
Maar hij heeft gezegd dat de brug al gesprongen was toen hij hem uit de tas haalde, toen zaten de oude snaren er nog op.

ja precies, en dan heeft hij er nieuwe snaren op gezet?
smells fishy..

snaarplukker
26 juni 2008, 00:53
Of er is een veer uit of de snaren staan een octaaf te hoog afgesteld. ;)

Cees

jerome
26 juni 2008, 00:56
Keer voor de grap je gitaartas eens om, misschien komen er een paar veren uit rollen...
Of misschien liggen ze bij je vriend thuis en durft ie het niet te zeggen...

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 01:02
Geen veren in me tas.
Ik zal hem nog welis vragen wat hij ermee heeft gedaan.

Dribbel_
26 juni 2008, 01:13
Denk idd dat het gewoon alleen komt door de dikkere snaren. Waarschijnlijk is hij bang dat hij hem kapot gemaakt heeft (wat dus niet zo is) en zegt daarom maar gewoon dat het al zo was :seriousf:

Javaca
26 juni 2008, 01:14
Volgens mij mis je een veer.

Maar zet er eerst eens een setje van jou normale snaren op.
Ik heb dit ook weleens gehad nadat ik een pacifica van een setje 010 voorzien had waar er eerder 008 op zat.

Remedies:
-andere snaren
-veer erbij
-schroeven verder de body in
-trem vast zetten.

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 01:22
Waar kan ik zo'n veer kopen dan? Want ik vind deze snaren veel fijner.

Edit: hij heeft wel opgetreden met mijn gitaar en toen ben ik wezen kijken, hij keek al het hele jaar uit naar dat optreden dus hij zou echt geen veer jatten en daardoor "slechter" spelen. Ik denk dat Dribbel gelijk heeft.

Edit2: de brug zit nu weer normaal, weliswaar zonder gespannen snaren, nu is het dus wachten totdat ik een derde veer heb. Zoals ik al eerder zei weet iemand waar ik een zo'n veer kan kopen?

JV
26 juni 2008, 02:21
gewoon in de muziekwinkel, kost een eurotje of iets. je hebt dan nog 2 soorten vaak, normale en high tension. de truuk is om dan de brug zo te krijgen dat hij een millimeter of 1-2 boven de body hangt zodat je zowel naar boven als naar beneden kan met de arm.

ik weet niet of je de vibrato vaak gebruikt, maar zoniet dan zetten de meeste mensen gewoon 5 veren erin zodat de brug altijd tegen de body aanligt. dan heb je in ieder hier nooit meer last van en kan je gewoon verschillende diktes snaren proberen zonder dat je steeds de spanning van de veren hoeft bij te stellen.

overigens denk ik ook dat als je de gitaar gewoon even meeneemt naar de winkel de man/vrouw daar dit best wel kosteloos wil doen met de snaren die jij wilt, of in ieder geval als ze het niet gratis willen doen wil uitleggen hoe je het precies moet doen.

rock 'n roll
26 juni 2008, 09:24
En ik altijd heel voorzichtig mijn tremelo gebruiken omdat ik bang was dat ik iets kapot zou maken die schrik is ook wel weg nu :)

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 11:24
Oke, bedankt JV.

Edit: hij heeft gezegd dat toen hij de snaren ging wisselen dat hij dat klepje aan de achterkant eraf heeft gehaald wat ik er dus ook af heb gehaald. Kan dat uberhaupt wel op die manier? Toen ik mij snaren wisselde deed ik het heel anders.

stratie
26 juni 2008, 12:05
Trem's zijn altijd een lastig punt. Maar mijn mening is dat 2 veren eigenlijk te weinig is. Zelf heb ik er 5 in mijn strat (011's) om beetje de spanning op te vangen (zou ook best met 3 veren kunnen) maar 2 veren voldoet in dit geval denk ik niet. Mijn tip: zet er wat veren bij! en ff aanschroeven die handel en gaan. Let wel op dat je met 5 veren je trm nog wel kan gebruiken maar het wel moeilijker word als je de schroeven er te diep in doet he ;)

Dus beetje zoeken naar de juiste instelling denk ik voor je! (en dat is een gevoellig punt bij strat gebruikers!;))


Veel succes ermee, J





(zie trouwens dat mijn post al een beetje voorbij is gekomen! sorry ;))

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 17:48
Ik denk dat hij gewoon de gitaar op de kop heeft gelegd in de tas, de snaren die erop liggen zijn voor zover ik weet even dun of misschien nog dunner.

De veren zijn gewoon uitgerekt denk ik.

Ik ga morgen naar staffhorst een veer halen.

Squier4ever
26 juni 2008, 17:56
ik speel ook met 5 veren en de schroeven zo strak mogelijk aangedraaid. ik kan nu alleen nog maar heel, heel licht tremoloën.

hezz
26 juni 2008, 18:07
De veren zien er voor zover ik kan zien niet echt uitgerekt uit, in ieder geval niet verder dan mijn eigen veren. Moet je haken niet gewoon verder in het hout schroeven? Al kan een 3de veer sowieso ook wel aan te raden zijn.

de_bink
26 juni 2008, 18:18
ik heb dit ook een keer gehad nadat ik er nieuwe snaren erop had gezet!

wat bleek ik stond gewoon hoger gestemd(1 octaaf) :sssh:
geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar goed.

ik heb daarna gewoon even de spanning van de snaren gehaald en opnieuw gestemd en klaar!

probeer het op z'n minst even.

pannekoek
26 juni 2008, 18:20
ik heb dit ook een keer gehad nadat ik er nieuwe snaren erop had gezet!

wat bleek ik stond gewoon hoger gestemd(1 octaaf) :sssh:
geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar goed.

ik heb daarna gewoon even de spanning van de snaren gehaald en opnieuw gestemd en klaar!

probeer het op z'n minst even.
èen hele octaaf hoger????? woah! mijn snaren springen als ik dat doe

de_bink
26 juni 2008, 18:47
èen hele octaaf hoger????? woah! mijn snaren springen als ik dat doe

hahaha ja ik weet het ook niet ik ga ervan uit dat het een hele octaaf hoger was want ik stond gewoon in E
ik merkte het ook wel aan mijn snaren(zeeer gespannen)

oh nee wacht ik stond in 2 tonen lager trouwens(nou ja alsnog hoger dan normaal maar goed)

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 18:59
Ik heb al geprobeerd om hem opnieuw te stemmen, maar dan komt de brug veels te hoog te staan.

de_bink
26 juni 2008, 19:05
Ik heb al geprobeerd om hem opnieuw te stemmen, maar dan komt de brug veels te hoog te staan.

dan weet ik het niet, sorry.
probeer anders bij je gitaarboer langs te gaan

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 19:07
Ik heb de schroeven net verder de body in gedraaid, zometeen ff opnieuw stemmen.

jerome
26 juni 2008, 19:28
ik speel ook met 5 veren en de schroeven zo strak mogelijk aangedraaid. ik kan nu alleen nog maar heel, heel licht tremoloën.

Dan raakt waarschijnlijk de trem de bovenkant van de gitaarbody?
Maar dan krijg je daar toch beschadigingen in het lakwek van de body?

hezz
26 juni 2008, 19:36
Dan raakt waarschijnlijk de trem de bovenkant van de gitaarbody?
Maar dan krijg je daar toch beschadigingen in het lakwek van de body?

Net zoveel als het hebben van een slagplaat. :chicken:

Squier4ever
26 juni 2008, 19:39
Dan raakt waarschijnlijk de trem de bovenkant van de gitaarbody?
Maar dan krijg je daar toch beschadigingen in het lakwek van de body?

je zou de rest van de lak eens moeten zien. ik heb 'm liever zo vast, is ten eerste een squier (ontstemt heel erg als je gaat tremmen), ten tweede heb ik iets meer sustain zo...

Bram+
26 juni 2008, 19:50
Zit er op zo'n Squier niet zo'n dikke laag plastic dat daar toch niet zomaar iets afslijt?

jerome
26 juni 2008, 20:19
Ik had dat ook bij een Strat zo gedaan maar toen kwam er door tremelo- gebruik behoorlijke deuken in het hout aan de bovenkant van de body.
Daarom heb ik er een blokje hout aan de achterkant in de tremeloschacht gelijmd waar de tremelo blok tegen aan drukt
Het blokje heb ik dik genoeg gemaakt zodat de trem aan de bovenkant de body net niet raakt, op een mm of 3 na.
Werkt erg goed, kan je ook de veren lekker strak spannen.
Dan wordt de trem veel stabieler en onstemt je gitaar minder gauw
En met stevig benden kantelt de trem niet meer naar voren

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 21:38
Hij doet het inmiddels weer. Bedankt voor alle info en reacties!

de_bink
26 juni 2008, 21:39
Hij doet het inmiddels weer. Bedankt voor alle info en reacties!

mooi werk!~

wat heb je nou gedaan dan?/wat was het probleem?

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 21:45
mooi werk!~

wat heb je nou gedaan dan?/wat was het probleem?
Ik heb de veren eraf gehaald, toen ff wat gewacht, veren er weer op gedaan schroeven verder de body in gedraaid en toen opniuew gestemd.

Saf
26 juni 2008, 22:40
mooi, goe gedaan kerel.

ik heb vijf veren erop in mijn strat en dan het veren anker zo ver mogelijk de body in gedraaid. die trem van mij gaat nergens meer heen.

Rocket_Sauce
26 juni 2008, 23:26
Ik ga er ook nog een veer bijzetten denk ik, vind de brug nu nog net iets te ver boven de body uitsteken.

hezz
27 juni 2008, 12:26
Ik ga er ook nog een veer bijzetten denk ik, vind de brug nu nog net iets te ver boven de body uitsteken.

Kammetje verder naar binnen schroeven lukt niet meer?

Rocket_Sauce
27 juni 2008, 13:20
Kammetje verder naar binnen schroeven lukt niet meer?
Ja misschien nog iets maar er wordt mij door jullie ook aangeraden om er zoiezo een veer bij te zetten toch? Omdat 2 te weinig is.

hezz
27 juni 2008, 13:49
Ja misschien nog iets maar er wordt mij door jullie ook aangeraden om er zoiezo een veer bij te zetten toch? Omdat 2 te weinig is.

Doe dat sowieso eerst maar idd. :)