PDA

View Full Version : Hoe kan dit nou?



cruncher
25 juni 2008, 22:04
Ik heb een Fender Stratocaster 40th Anniversary, een droom van een gitaar! Ik heb hem echter nog maar een paar weekjes en gisteren kwam ik erachter dat de A-snaar last heeft van fretbuz. Echter, de frets zien er nog keurig uit, niet ingesleten ofzo. Ook de frets onder de E en D-snaar zien er hetzelfde uit als onder de A-snaar, alleen hebben de E en D-snaar geen last van buz. Als ik het zadeltje van de A-snaar hoger zet wordt het wel iets beter maar het probleem is niet opgelost en dan staat de A-snaar veel te hoog, dus dit is geen optie. Ik heb er een nieuwe snaar opgezet(kan exemplarisch zijn) maar ook dit helpt niet. Ik zit nu te denken of er iets met het zadeltje aan de hand is of is er toch iets anders aan de hand. De afstelling van de gitaar is precies zo zoals op Rinze zijn web. Iemand een idee?

Orpheo
25 juni 2008, 22:41
waar is de fretbuz? t kan altijd zijn dat de topkam iets tever is ingesneden. had je de fretbuzz al langer dan gisteren? of kwam 't opeens?

cruncher
25 juni 2008, 22:47
Waarschijnlijk zit het er al langer dan gisteren maar is het me nooit opgevallen. Als ik de A-snaar (open) aansla dan is er geen buz, maar tot de 12e fret is het duidelijk te horen. Verder dan de 12e fret is het moeilijker te horen maar het is wel. Topkammetje is goed. Trouwens als ik last heb van buz als ik een gefrette noot(toon) aansla, dan kan het toch niet aan het topkammetje liggen?

no 1 hops
26 juni 2008, 07:56
kan zijn dat de hals iets rechter is gaan staan dan de bedoeling is.
misschien door andere omgeving, nieuwe snaren (misschien dunner dan die erop zaten)
zou daar dus eerst naar kijken

2e rocker
26 juni 2008, 20:33
effe zien snaar strak verder tot wat je hebt opgenoemd is goed.
maar de versterker kan misschien niet goed zijn aangesloten

nevyn292
26 juni 2008, 20:42
wat heeft de versterker ermee te maken in godsnaam?

lees in algemeen even het topic over sfeer door, dit is één van DE ergerniswekkende reacties.

ik ga het heel beleefd zeggen: als je geen verstand hebt van dingen, hou dan je mond dicht.


erg vervelend voor de topicstarter, hij heeft al een probleem, en hij hoeft er geen nitwit bij die lompe dingen loopt te schreeuwen.


en dan oplossing: probeer hem opnieuw af te stellen volgens de pagina van rinze (die ik overigens vrij goed vind) en ga anders toch maar naar de gitaarzaak, kan inderdaad komen door een verandering van omgeving of door hals die iets rechter trekt.

cruncher
26 juni 2008, 22:35
De hals had ik ook al iets holler afgesteld dan de standaard afstelling; ook dit helpt niet. Alles op een rijtje:snaar is goed, topkam is goed en hals is goed. Is het ook een mogelijkheid dat het aan de brugzadel kan liggen?

En nee, aan de versterker ligt het zeker niet.

Wheelie
27 juni 2008, 17:48
Is het ook geen resonantie ergens? Doet ie het ook met de A op een andere positie?

JV
27 juni 2008, 18:15
het kan ook gewoon een slechte a-snaar zijn. fabrieksfoutje oid. goedkoop genoeg om even te checken in ieder geval

cruncher
27 juni 2008, 18:16
Is het ook geen resonantie ergens? Doet ie het ook met de A op een andere positie?

Nee, alleen op de a-snaar.

bassej
27 juni 2008, 18:17
dammm man gaan we al over resonantie beginnen, resonantie klinkt wel heel wat anders dan fretbuzz. Ik heb fretbuzz of al mn snaren, maar dat hoor ik (bijna) niet door de versterker. Akoustisch hoor ik het wel duidelijk , maar zolang ik het versterkt niet hoor maakt het niks uit.

Kun je je zadels op de brug wat omhoog schroeven (met een inbus van 1,5mm geloof ik) .
Ik heb nog nooit een hals verstel dus weet ook niet waar hij buigt.
De fretbuzz ontstaat bij precies in het midden tussen brug en de ingebrukte fret, daar waar de buzz het grootst is, dus waarschijnlijk heeft het holler maken van de hals ook veel invloed.

Iemand begon over resonantie, wat resoneert er dan bij jou??

cruncher
27 juni 2008, 18:18
het kan ook gewoon een slechte a-snaar zijn. fabrieksfoutje oid. goedkoop genoeg om even te checken in ieder geval

Ahum...lees eerst liever voordat je een reactie geeft, dat bespaart mij veel moeite.

JV
27 juni 2008, 18:23
Ahum...lees eerst liever voordat je een reactie geeft, dat bespaart mij veel moeite.

ahja, zag hem nu. overheen gelezen idd sorry

anyway, hier heb je een diagnosepagina

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Setup/BuzzDiagnosis/buzzintro.html

cruncher
27 juni 2008, 18:53
ahja, zag hem nu. overheen gelezen idd sorry

anyway, hier heb je een diagnosepagina

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Setup/BuzzDiagnosis/buzzintro.html

No problem JV, en bedankt voor de link! Helaas kom ik er de oplossing niet tegen....

hezz
27 juni 2008, 18:58
Erg raar allemaal!

nevyn292
27 juni 2008, 18:59
hmm, weet je heel zeker dat je topkam wel goed is? kan ook zjin dat die wat te diep is ingevijld.

iets anders zou ik echt niet weten, het is inderdaad niet de bedoeling dat je je brugzadel zo hoog hebt staan dat je onder de snaar door kan fietsen

bassej
27 juni 2008, 19:05
hmm, weet je heel zeker dat je topkam wel goed is? kan ook zjin dat die wat te diep is ingevijld.

iets anders zou ik echt niet weten, het is inderdaad niet de bedoeling dat je je brugzadel zo hoog hebt staan dat je onder de snaar door kan fietsen

dat snap k ffe niet, wat maakt het nou uit of je zadels of je topkam iets hoger komt te staan, als ik naar mn fretbuzz kijkt , raakt de snaar de fret ergens rond de 12e fret als in een f speel op de e snaar..
dan is zadels omhoog en topkam toch hetzelfde, je moet alleen je PU's ffe mee omhoog schroeven

nevyn292
27 juni 2008, 19:10
dat snap k ffe niet, wat maakt het nou uit of je zadels of je topkam iets hoger komt te staan, als ik naar mn fretbuzz kijkt , raakt de snaar de fret ergens rond de 12e fret als in een f speel op de e snaar..
dan is zadels omhoog en topkam toch hetzelfde, je moet alleen je PU's ffe mee omhoog schroeven

als je over de 12e praat geef ik je helemaal gelijk, dan is het echt hetzelfde ja

wat ik echter vaak meemaak, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet altijd zo te zijn, is dat fretbuzz vaak bij de eerste frets vandaan komt, die bij de topkam. over de locatie staat hier echter niks, dus het is voor mij ook maar gisssen.

bassej
27 juni 2008, 19:16
als je over de 12e praat geef ik je helemaal gelijk, dan is het echt hetzelfde ja

wat ik echter vaak meemaak, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet altijd zo te zijn, is dat fretbuzz vaak bij de eerste frets vandaan komt, die bij de topkam. over de locatie staat hier echter niks, dus het is voor mij ook maar gisssen.

Ja das waar, ffe goed kijken waar je snaar de fret raakt :D:D

nevyn292
27 juni 2008, 19:18
Ja das waar, ffe goed kijken waar je snaar de fret raakt :D:D

jejj, we hebben gewoon een oplossing gevonden zonder elkaar af te bekken! :hippie:


dat mag wel weer in dat sfeer topic, 'een goed forum begint bij jezelf'

bassej
27 juni 2008, 19:28
jejj, we hebben gewoon een oplossing gevonden zonder elkaar af te bekken! :hippie:


dat mag wel weer in dat sfeer topic, 'een goed forum begint bij jezelf'

Haha , ik ga niet zomaar iemand afbekken, ik speel zelf een jaartje dus ik weet zeker dat er mensen zijn met iets meer ervaring dan mij:D

Ik heb het topic btw ook gelezen, maar volgens mij is het meestal geen afbekken . Tenminste zo is het niet bedoeld, ik weet alleen niet op wat voor manier je iets brengt. Of het is wel afbekken en mensen willen hun school en werkstress even kwijt:D

cruncher
27 juni 2008, 20:48
als je over de 12e praat geef ik je helemaal gelijk, dan is het echt hetzelfde ja

wat ik echter vaak meemaak, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet altijd zo te zijn, is dat fretbuzz vaak bij de eerste frets vandaan komt, die bij de topkam. over de locatie staat hier echter niks, dus het is voor mij ook maar gisssen.

Locatie heb ik dus wel vermeld, ik snap niet waarom er geen moeite wordt gedaan om mijn posts te lezen.....

cruncher
27 juni 2008, 20:50
Dit dan maar nog een keer herhalen:


Waarschijnlijk zit het er al langer dan gisteren maar is het me nooit opgevallen. Als ik de A-snaar (open) aansla dan is er geen buz, maar tot de 12e fret is het duidelijk te horen. Verder dan de 12e fret is het moeilijker te horen maar het is wel. Topkammetje is goed. Trouwens als ik last heb van buz als ik een gefrette noot(toon) aansla, dan kan het toch niet aan het topkammetje liggen?

cruncher
27 juni 2008, 20:51
Maar iemand nog een idee?

the_arod
27 juni 2008, 20:56
ja, een beetje geduld doet wonderen, in het antwoord krijgen op je vraag dan....

Gearjunkie
27 juni 2008, 20:58
Hoe is jouw halsholling?
Zet eens een capo (of je vinger) op de eerste fret, en druk tegelijk de snaar op de fret daar waar de body begint.

Check nu met een overgebleven vinger de ruimte tussen de snaar en pak 'm beet de 7e fret.
Is hier geen ruimte, een heeeel klein beetje of juist veel?

Verder kan het echt zijn dat je actie (snaarhoogte) in het geheel een fractie te laag is. Alle snaren iets minder laag zetten is een voor de hand liggende oplossing in dit geval.

cruncher
27 juni 2008, 21:07
ja, een beetje geduld doet wonderen, in het antwoord krijgen op je vraag dan....

Zeer goed antwoord! :D
Nu nog de oplossing.. :confused:

cruncher
27 juni 2008, 21:09
Hoe is jouw halsholling?
Zet eens een capo (of je vinger) op de eerste fret, en druk tegelijk de snaar op de fret daar waar de body begint.

Check nu met een overgebleven vinger de ruimte tussen de snaar en pak 'm beet de 7e fret.
Is hier geen ruimte, een heeeel klein beetje of juist veel?

Verder kan het echt zijn dat je actie (snaarhoogte) in het geheel een fractie te laag is. Alle snaren iets minder laag zetten is een voor de hand liggende oplossing in dit geval.

Volgens Rinze's web heb ik hem perfect afgesteld, zelfs de snaarhoogte heb ik 0.20 mm hoger staan.....

allochthomas
27 juni 2008, 21:15
breng hem anders gewoon langs je plaatselijke gitaar winkel. die kunnen je vast wel helpen.

Gearjunkie
27 juni 2008, 21:18
Volgens Rinze's web heb ik hem perfect afgesteld, zelfs de snaarhoogte heb ik 0.20 mm hoger staan.....

Factoren die volgens mij het al dan niet hebben van fretbuzz in de hand werken zijn:
-Aanslag (hard of zacht)
-Snaarhoogte
-Halsholling
-Staat v/d frets (en of ze allemaal even hoog zijn)
-Kwaliteit v/d snaar (een nieuwe geeft vaak eerst wat buzz)

Een buzzloze gitaar zal bijna per definitie een erg hoge actie hebben. Veel gitaristen nemen een beetje buzz voor lief, omdat ze het versterkt toch niet horen.

Verder is het goed kunnen afstellen van een gitaar iets dat wellicht jaren oefening vraagt. Zelf met zo'n goede handleiding die jij hebt gebruikt.

Maar, in een van de genoemde punten MOET in mijn beleving de oorzaak van jouw probleem zitten.

Succes!!

cruncher
27 juni 2008, 21:18
breng hem anders gewoon langs je plaatselijke gitaar winkel. die kunnen je vast wel helpen.

Je hebt gelijk alleen kan ik niet uitstaan dat ik het zelf niet kan oplossen. Naar de gitaarboer gaan doe ik pas als ik er (samen met jullie) niet kan uitkomen! :)

cruncher
27 juni 2008, 21:25
Factoren die volgens mij het al dan niet hebben van fretbuzz in de hand werken zijn:
-Aanslag (hard of zacht)
-Snaarhoogte
-Halsholling
-Staat v/d frets (en of ze allemaal even hoog zijn)
-Kwaliteit v/d snaar (een nieuwe geeft vaak eerst wat buzz) Het gekke is dat het alleen de A-snaar is die buzzt..

Een buzzloze gitaar zal bijna per definitie een erg hoge actie hebben. Veel gitaristen nemen een beetje buzz voor lief, omdat ze het versterkt toch niet horen. Versterkt hoor ik het duidelijk...

Verder is het goed kunnen afstellen van een gitaar iets dat wellicht jaren oefening vraagt. Zelf met zo'n goede handleiding die jij hebt gebruikt. Klopt, maar ik heb al jaren mijn gitaren zelf met succes afgesteld, ik kan van mezelf zeggen dat ik best wel wat ervaring hiemee heb..

Maar, in een van de genoemde punten MOET in mijn beleving de oorzaak van jouw probleem zitten.

Succes!!

Ik ben erg benieuwd WAAR het probleem zit!

JV
27 juni 2008, 21:29
probleem is denk ik dat het een heleboel oorzaken kunnen zijn die dit probleem kunnen veroorzaken. van topkam tot brug en alles wat er tussenzit, maakt het erg lastig en het beste wat wij kunnen doen is maar een beetje gokken tot toevallig iemand het een keer goed heeft.

allochthomas
27 juni 2008, 21:30
wordt toch tijd om je trost in te slikken en langs een gitaar winkel te gaan. die kunnen je gitaar vasthouden en grondig onderzoeken. via een forum gaat dat allemaal wat moeilijker ;). (heb zelf totaal geen verstand van stratocasters dus ik kan er weinig over zeggen)

JV
27 juni 2008, 21:36
even een kleine checklist dan maar (ook al is de helft al uitgesloten):

- bij de stemknoppen: maken de snaren een grote of kleine hoek tov de topkam
- topkam: te ver ingevijld?
- snaar kapot
- frets: steekt er een uit, of zit er 1 los die gaat trillen als je de snaar aanslaat.
- hals: bolling goed?
- pickups, te hoog aan de baskant misschien? daardoor gaan de magneten als je een noot fret aan de snaar trekken en misschien wordt de snaar tegen de frets aangetrokken
- brug: geen uitstekende stukjes, is de hoek de de snaar maakt vanaf staartstuk/achterkant.

en misschien een domme vraag, maar heb je foto's?

als je hem zelf nog een beetje aanvult en gewoon alles langsloopt. als dan nog blijkt dat er geen oplossing is even wegbrengen :p

hezz
27 juni 2008, 21:53
Domme toevoeging maarehm... polepiece van pickup misschien te hoog? Zal het waarschijnlijk niet zo zijn als het alleen rond de 12e positie gebeurt.. maargoed.

Foto voor en na fretten van snaar zou handig zijn denk ik!

cruncher
27 juni 2008, 23:46
Domme toevoeging maarehm... polepiece van pickup misschien te hoog? Zal het waarschijnlijk niet zo zijn als het alleen rond de 12e positie gebeurt.. maargoed.


hezz, alle respekt voor je hoor, maar zoals je kunt lezen is het niet rond de 12e positie maar het is tot de 12e positie duidelijk hoorbaar....

Woml
28 juni 2008, 08:45
Alleen de A-snaar, maar dus wel op verschillende posities, als ik het goed heb gelezen in ieder geval tot de 12de fret. Het is dus niet een specifieke frequentie die iets aan het trillen zet. Geen resonantie m.a.w.

Edit: Oeps, sorry... zag niet dat er al drie pagina's achteraan kwamen...

Stratman70
28 juni 2008, 11:16
hezz, alle respekt voor je hoor, maar zoals je kunt lezen is het niet rond de 12e positie maar het is tot de 12e positie duidelijk hoorbaar....
Fretbuzz TOT de 12de positie? Dan staat je hals te bol denk ik.

Morpheus
28 juni 2008, 12:28
Fretbuzz TOT de 12de positie? Dan staat je hals te bol denk ik.
maar het is dus blijkbaar maar op een snaar.


Ik gok op topkam te laag ingevijld (eventuuel met te bol).

Gearjunkie
28 juni 2008, 17:33
Ik gok op topkam te laag ingevijld (eventuuel met te bol).

Dan hoor je alleen buzz op een open snaar...

bassej
28 juni 2008, 20:02
er heerst hier een wat gespannen sfeer:D

hezz
28 juni 2008, 22:46
NAAR DE GITAREN-DOKTER ERMEE!

:hippie:

cruncher
28 juni 2008, 22:54
Morgen ga ik ermee naar een goede kennis van me die veel verstand van afstellen heeft. Misschien dat hij erachter komt. Zelf zit ik te denken om de brugzadel van de A-snaar te verwisselen om te kijken of er dan nog buzz is.... De holling is volgens mij perfekt en de frets zijn, na te meten, ook perfekt. Raar probleem!

Morpheus
28 juni 2008, 23:20
Dan hoor je alleen buzz op een open snaar...
nee, tuurlijk niet. dan is de snaar te laag, over de hele hals.

nevyn292
29 juni 2008, 13:54
nee, als de topkam te laag is en je fret hem maakt het nik suit, dan hoor je het inderdaad alleen op de open snaar.

pak maar een bizar hoge, en een lage topkam, doordat de snaar gefret wordt speelt de topkam niet meer mee, en heb je alleen de brugzadel nog die het verschil maakt

nevyn292
29 juni 2008, 13:55
er heerst hier een wat gespannen sfeer:D

dan meoten we daar wat aan doen nietwaar :D

bassej
29 juni 2008, 15:01
dan meoten we daar wat aan doen nietwaar :D
haha, zulle we dan maar een complimenten topic beginnen , als daar nog een gespannen sfeer hangt, dan is er echt iets mis:D

johanb
29 juni 2008, 16:23
Is het mogelijk dat er een braampje of iets zit op het zadel van de a-snaar
even met je nagel door de groef waar de snaar doorheengaat en vergelijken met je andere zadels

Jim Haagmans
29 juni 2008, 16:37
haha, zulle we dan maar een complimenten topic beginnen , als daar nog een gespannen sfeer hangt, dan is er echt iets mis:D

Misschien beter nog gratis wiet bij aanmelding op dit forum.

bassej
29 juni 2008, 16:38
Misschien beter nog gratis wiet bij aanmelding op dit forum.

als jij dat dan doet dan zorg ik voor het complimenten topic...afgesproken??

Jim Haagmans
29 juni 2008, 16:42
als jij dat dan doet dan zorg ik voor het complimenten topic...afgesproken??

Nou geen probleem, alles wat ik nodig heb is 10 man met ak47, 2 bestelbusjes en flink wat benzine. Dan weet ik wel een adresje waar we het op kunnen halen ;)

bassej
29 juni 2008, 20:24
Nou geen probleem, alles wat ik nodig heb is 10 man met ak47, 2 bestelbusjes en flink wat benzine. Dan weet ik wel een adresje waar we het op kunnen halen ;)

zul je dan toch zelf voor moeten zorgen:D zijn de bestelbusjes vooral voor de 10 man, de benzine of wat anders.....?

cruncher
29 juni 2008, 22:02
@bassej en Jim Haagmans,

Hoe zouden jullie het vinden als je een serieus probleem hebt, dat men je topic gaat 'vervuilen'?

cruncher
29 juni 2008, 22:08
Is het mogelijk dat er een braampje of iets zit op het zadel van de a-snaar
even met je nagel door de groef waar de snaar doorheengaat en vergelijken met je andere zadels

Helaas is dat het ook niet, maar in ieder geval bedankt voor je tip!

cruncher
29 juni 2008, 22:10
Morgen ga ik ermee naar een goede kennis van me die veel verstand van afstellen heeft. Misschien dat hij erachter komt. Zelf zit ik te denken om de brugzadel van de A-snaar te verwisselen om te kijken of er dan nog buzz is.... De holling is volgens mij perfekt en de frets zijn, na te meten, ook perfekt. Raar probleem!

Helaas belde die kennis vandaag af...... :sneaky:

bassej
29 juni 2008, 22:49
@bassej en Jim Haagmans,

Hoe zouden jullie het vinden als je een serieus probleem hebt, dat men je topic gaat 'vervuilen'?
......................
( 1 punt was genoeg maar k moet minimal 10 leestekens hebben)

hoe zou jij het vinden als je serieus je hulp aanbiedt en er dan bot tegen je word gezegd dat iets wel in de posts staat ( wat er niet eens staat) :satisfie:

cruncher
29 juni 2008, 22:59
......................
( 1 punt was genoeg maar k moet minimal 10 leestekens hebben)

hoe zou jij het vinden als je serieus je hulp aanbiedt en er dan bot tegen je word gezegd dat iets wel in de posts staat ( wat er niet eens staat) :satisfie:

Leg eens uit

bassej
29 juni 2008, 23:02
ik wil weten waar je snaar de fret raakt niet welke fret je indrukt waarbij je nog buzz hoort.

cruncher
29 juni 2008, 23:06
ik wil weten waar je snaar de fret raakt niet welke fret je indrukt waarbij je nog buzz hoort.

Lees post#3 nog maar eens; beter kan ik het niet uitleggen.
Het is dus niet op één plaats.....

bassej
29 juni 2008, 23:09
Lees post#3 nog maar eens; beter kan ik het niet uitleggen.
Het is dus niet op één plaats.....

kijk ( als het morge weer licht is) eens langs je snaren en kijk waar je snaar op een andere fret buzzt als je de 1e fret aanslaat en doe dat bij wat meerder.
k mag hopen dat de snaar niet over de gehele tot de 12e fret op je frets klettert :satisfie:

johanb
30 juni 2008, 17:30
Ik had begrepen dat die dat wel doet ,daarom dacht ik dat het wel aan het zadel moest liggen

cruncher
30 juni 2008, 22:37
BIJ DEZE ROEP IK JV UIT TOT GITAARDOKTER!!! Met schaamrood op mijn kaken beken ik, dat ik niet de elementhoogte heb gecheckt....

- pickups, te hoog aan de baskant misschien? daardoor gaan de magneten als je een noot fret aan de snaar trekken en misschien wordt de snaar tegen de frets aangetrokken

Ik heb Don Hofstee gevraagd wat dit probleem kon zijn en hij zei dat het waarschijnlijk de elementhoogte is.....

Jim Haagmans
30 juni 2008, 22:47
Nou ben blij voor je dat je er eindelijk van af bent. Niets zo frustrerend als wanneer de oplossing voor een probleem als dit zo lang uitblijft.

cruncher
30 juni 2008, 22:50
Nou ben blij voor je dat je er eindelijk van af bent. Niets zo frustrerend als wanneer de oplossing voor een probleem als dit zo lang uitblijft.

Zeg dat wel! Je weet het gewoon niet meer waar je het zoeken moet. Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan!

macwilliams
30 juni 2008, 23:45
Al met al een spannend verhaal zeg, eind goed al goed! :D