PDA

View Full Version : Verwarring over vintage sunburst



Highway49
25 juni 2008, 21:39
Hallo, ben ik alweer...

Ik wil binnen 2 weken een LP aanschaffen, en zeer waarschijnlijk in de kleur zoals de Slash Signature:

http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Gibson/PR/Slash-LP-lg.jpg

Op de website van gibson staat ook dat deze kleur vintage sunburst heet. Alleen kom ik op andere websites, als ik op deze kleur zoek, zoiets tegen:

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/Gibson-Les-Paul-Slash-2008_2.jpg

Had ook nog foto's gezien waar ie nóg geler op overkomt. Weet iemand of de vintage sunburst meer oranje dan geel is? Ik hoop toch op de eerste foto.

En kan het zijn dat als je bijv. 5 vintage sunbursts op een rij zet deze kleuren evt. toch nog van elkaar af zouden kunnen wijken? Heb het idee dat ik op internet deze kleur al in 3 verschillende soorten heb gezien (feller/geler/doffer)

Bedankt

RoelTM
25 juni 2008, 21:41
volgens mij verschilt elke gibson sunburst met de ander, ook al is het dezelfde...


(en nog een tip, zet geen spaties tussen de IMG tags, anders doet ie het niet)

richwoodplayer
25 juni 2008, 21:42
heeft slash niet altijd tobacco burst?

Orpheo
25 juni 2008, 21:51
heeft slash niet altijd tobacco burst?
NEE!!!!!! LEER HET NU EENS! damn. ik heb 't je al tig keer verteld.


de onderste is vintage sunburst.

de bovenste is tobaccoburst. het verschil heb ik OOK al eens uitgelegd. de nieuwe slash sig heeft dus echt een nieuwe naam, een soort van antique vintage sunburst, ofzo. die ander is tobacco. tobacco is bruin/oranje-rooiig/gelig-oranje. vintage sunburst is 'donkere rand'naar geel. PUNT!

DarknessAwaits
25 juni 2008, 22:25
NEE!!!!!! LEER HET NU EENS! damn. ik heb 't je al tig keer verteld.


de onderste is vintage sunburst.

de bovenste is tobaccoburst. het verschil heb ik OOK al eens uitgelegd. de nieuwe slash sig heeft dus echt een nieuwe naam, een soort van antique vintage sunburst, ofzo. die ander is tobacco. tobacco is bruin/oranje-rooiig/gelig-oranje. vintage sunburst is 'donkere rand'naar geel. PUNT!

Jij laat ook geen kans onbenut om arrogant over te komen he?

Ik weet het verschil ook nooit, dus voel je niet aangevallen richwoodplayer.

LaurentB
25 juni 2008, 22:29
NEE!!!!!! LEER HET NU EENS! damn. ik heb 't je al tig keer verteld.


de onderste is vintage sunburst.

de bovenste is tobaccoburst. het verschil heb ik OOK al eens uitgelegd. de nieuwe slash sig heeft dus echt een nieuwe naam, een soort van antique vintage sunburst, ofzo. die ander is tobacco. tobacco is bruin/oranje-rooiig/gelig-oranje. vintage sunburst is 'donkere rand'naar geel. PUNT!

Ik vind die vintage tobacco toch het mooist.

Highway49
25 juni 2008, 22:34
Ik heb het hier ook al te weinig gevraagd, maar dat komt ook doordat er vaak mensen advies willen geven, terwijl ze dat eigenlijk niet moeten doen...die denken het vaak te weten, en ik weet niet wie er wel en niet veel van weten...

Dus sorry dat ik het ook zo vaak vraag, maar nogmaals, ik krijg vaak veel verschillende antwoorden. Op een gegeven moment hoop ik te weten van wie ik wel en niet advies aan moet nemen.

Nog één vraagje dan, sorry hoor...toen ik op de feedback website zat te kijken was die Std. 50 F in de aanbieding, voor 1399 ofzo. Deze is ook tobaccoburst, maar lijkt totaal niet op die ik eerder liet zien. Komt dat omdat dit faded is? Zo ja, wat houdt faded precies in?

En tsjah, als je de 'stomme' vragen zat bent, gewoon niet meer reageren denk ik

Orpheo
25 juni 2008, 22:36
Jij laat ook geen kans onbenut om arrogant over te komen he?

Ik weet het verschil ook nooit, dus voel je niet aangevallen richwoodplayer.

ik heb 't jou niet afgelopen week al minstens 3 keer uitgelegd. en anderen ook niet. daarom erger ik me d'raan. als iemand anders 't gevraagd zou hebben, no problem, maar RWP maakt gewoon domme opmerkingen. Deze vraag is namelijk al een paar keer ter sprake gekomen in het post je les paul topic en mooiste kleur voor een LP topic.

oh ja, en jij laat ook geen kans onbenut om als een irritante azijnpisser over te komen he?

Orpheo
25 juni 2008, 22:38
Ik heb het hier ook al te weinig gevraagd, maar dat komt ook doordat er vaak mensen advies willen geven, terwijl ze dat eigenlijk niet moeten doen...die denken het vaak te weten, en ik weet niet wie er wel en niet veel van weten...

Dus sorry dat ik het ook zo vaak vraag, maar nogmaals, ik krijg vaak veel verschillende antwoorden. Op een gegeven moment hoop ik te weten van wie ik wel en niet advies aan moet nemen.

Nog één vraagje dan, sorry hoor...toen ik op de feedback website zat te kijken was die Std. 50 F in de aanbieding, voor 1399 ofzo. Deze is ook tobaccoburst, maar lijkt totaal niet op die ik eerder liet zien. Komt dat omdat dit faded is? Zo ja, wat houdt faded precies in?

En tsjah, als je de 'stomme' vragen zat bent, gewoon niet meer reageren denk ik


faded is dat de lak faded is. goh wat is FADED?!?!?!



kijk eens naar je jeans. oh ja!




vervaagd dus. bijkomend verschijnsel: de lak is ook dunner.

ik ben stomme vragen niet zat, alleen hoe de vraag gesteld word, en vragen die via google of de search ZO op te lossen zijn.

Highway49
25 juni 2008, 22:58
Ja maar als je ze zat bent en ervan overtuigt bent dat er domme vragen gesteld worden, reageer er dan gewoon niet op en laat iemand anders dat doen.

Ik dacht het zelf ook wel, maar de meest nabije muziekwinkel vanaf mij is al bijna een uur rijden. Ik ben al eens geweest, en wil eigenlijk voordat ik ga al 100% zeker zijn van de kleur, en m'n verlangens alleen nog maar hoeven te bevestigen als ik 'm in het echt zie. Anders moet ik 4x op en neer voordat ik eruit ben.

Dus wil gewoon alle domme dingetjes vragen, zodat ik goed voorgelicht naar de winkel ga. Zeker als het feedback is mag dat nodig zijn want de eerste keer dat ik daar nuttige informatie heb moeten krijgen, ach, hoop dat die eerste keer nog komt....

TOPIC MAG GESLOTEN WORDEN NU OM IRRITATIES TE VOORKOMEN

Orpheo
25 juni 2008, 23:00
Ja maar als je ze zat bent en ervan overtuigt bent dat er domme vragen gesteld worden, reageer er dan gewoon niet op en laat iemand anders dat doen.

Ik dacht het zelf ook wel, maar de meest nabije muziekwinkel vanaf mij is al bijna een uur rijden. Ik ben al eens geweest, en wil eigenlijk voordat ik ga al 100% zeker zijn van de kleur, en m'n verlangens alleen nog maar hoeven te bevestigen als ik 'm in het echt zie. Anders moet ik 4x op en neer voordat ik eruit ben.

Dus wil gewoon alle domme dingetjes vragen, zodat ik goed voorgelicht naar de winkel ga. Zeker als het feedback is mag dat nodig zijn want de eerste keer dat ik daar nuttige informatie heb moeten krijgen, ach, hoop dat die eerste keer nog komt....

TOPIC MAG GESLOTEN WORDEN NU OM IRRITATIES TE VOORKOMEN

als je nu eerst eens leest voor je gaat schreeuwen. Ik heb netjes antwoord gegeven op je vraag.

een standard faded heeft een vervaagde kleur en een dunnere laklaag.


QED!!!

macwilliams
25 juni 2008, 23:04
Dan ga je toch naar die zaak en dan bestel je een slash?
Of is dat te makkelijk. Maakt het ook niet meer uit hoe die verder heet, als
iemand het vraagt zeg je; ik heb een slash .

Highway49
25 juni 2008, 23:16
Die Slash is heel leuk,

Die schijnt alleen de dikte van de jaren 60 hals te hebben, maar de ronding van de 50. Geen idee hoe dat voelt dus zou ik eerst moeten proberen. Meeste zaken hebben m ook niet op voorraad denk ik, wat ik gezien heb tenminste.

Vind alleen wel dat je grof geld betaald voor de naam. Slash erop, en een tekeningetje hoeft van mij niet perse. Dus al vind ik zelf de gewone 50 neck lekkerder knal ik er desnoods nog seymours op en ben ik ook een heel eind. Haha

HertogJanNL
25 juni 2008, 23:18
Ik zou de gitaarkleur echt in de winkel bekijken hoor. Foto's doen de gitaren nooit overkomen zoals ze zijn. Als ik mijn Ibanez op de foto zet met flitser lijkt hij knalrood, terwijl het meer een donker metallic rood is.

Dus gewoon even bekijken, de naam doet me dan niet meer zoveel :)

Highway49
25 juni 2008, 23:48
Hee HertogJan,

heb je helemaal gelijk in! Ben ook naar de winkel geweest zonder enige voorstudie, en gekeken wat ik leuk vond. Maar ging toen vooral testen op speelbaarheid en geluid. Heb zeker naar de kleuren gekeken, maar helaas niet naar de benamingen ervan.

Nu doet het 'probleem' zich voor dat ik 'm via een particulieren (maar zeker een ervaren!) gitaarbouwer ga bestellen. Hij kan het zich alleen niet veroorloven een paar in te kopen, of 'm terug te brengen als ik de kleur toch niet zo leuk vind. Rede dat ik het bij hem doe trouwens is omdat hij a. niet heel erg duur is, en b. hij besteld 'm via een muziekwinkel (kennis van 'm) als ie daar binnen komt gaat ie kijken, is er iets niet naar z'n zin (bijv. neck oid) stuurt ie 'm terug. Zo ben ik zeker dat ik niks verkeerds koop. Tuurlijk, het is een Gibson dus zal wel goed zijn, maar ik hoor toch af en toe dat er iemand een dure gitaar heeft gekocht waar een aardige afwijking inzit. Vooral grote zaken controleren dr shit niet, zetten het gewoon neer (en logisch, wordt toch wel verkocht) Of misschien met het vervoer/winkelpersoneel/testende klanten slecht mee omgegaan...alles kan

Nu is de meest nabije, redelijke muziekwinkel bijna een uur rijden. Ik ga ze zeker nog in het echt bekijken, ga niks bestellen vanaf een foto, maar wil het liefst alleen nog maar te gaan kijken om het zeker te weten, en dat ik me niet daar nog hoef te orienteren zegmaar.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, maar hoop dat je m'n situatie nu begrijpt...

richwoodplayer
25 juni 2008, 23:58
weet ik veel dat er zoveel namen voor al die kleuren zijn :nervous:
en jah, dan nog, als je een slash koopt, dan zeg je toch; ik heb een slash gekocht. weet iedereen meteen hoe die eruit ziet.
en srry hoor dat ik je irriteerde....

jerome
26 juni 2008, 00:17
als je nu eerst eens leest voor je gaat schreeuwen. Ik heb netjes antwoord gegeven op je vraag.

een standard faded heeft een vervaagde kleur en een dunnere laklaag.


QED!!!
Netjes?!? Als ik posts #4, 8 en 9 lees....
Sj*s*s, man waarom toch altijd van die aggresieve reacties?
Net of jij álles weet en ieder ander een domme malloot is
De een weet nu eenmaal meer als de ander en bovendien werkt de zoekfunctie niet altijd even gemakkelijk
Als je het allemaal van die domme vragen vindt donder dan op naar een ander topic i.p.v. wéér een topic te vergallen met je aggresieve grote waffel...

Orpheo
26 juni 2008, 00:35
mod-edit: en nu heb je er ook een weekje forumvakantie aan je broek. Ga maar ergens anders stoomafblazen.

Orpheo
26 juni 2008, 00:37
weet ik veel dat er zoveel namen voor al die kleuren zijn :nervous:
en jah, dan nog, als je een slash koopt, dan zeg je toch; ik heb een slash gekocht. weet iedereen meteen hoe die eruit ziet.
en srry hoor dat ik je irriteerde....

ja, en raar nu toch dat slash's meest bekende LP een cherryburst (faded) is, en niet een tobaccoburst. dat is iets van de laatste 4 jaar, sinds hij z'n nieuwe signature liet maken. nu heeft ie weer een cherryburst finish.

jerome
26 juni 2008, 00:53
ach man houd toch zelf je tyfusbek! die dude heeft DRIE KEER dezelfde vraag gesteld (richwood-dude), en daar reageerde ik op. op de vraag van de T.S. heb ik tot TWEE KEER TOE antwoord gegeven. die knakker heb ik al 3 keer netjes te woord gestaan en netjes gezegd dat slash niet perse altijd op tobaccoburst speelt, en ik heb hem ook al verteld hoe je een tobaccoburst kan herkennen. dat die pief weer, en weer, en weer, de vraag herhaalt, irriteert me mateloos. De vraag over 'wat is faded' is hier ook al TIG KEER langs gekomen. maar ik beantwoord 't wel. tot twee keer toe. Ik post constant on topic, jij komt met je zure kuttekop d'r weer tussendoor.

Er worden zoveel dezelfde vragen keer op keer gesteld
Dan hoef je toch niet zo aggresief te reageren?
Je kan ook gewoon niet reageren, is veel relaxter voor de anderen en ook voor jezelf...

DeiDRagonas
26 juni 2008, 01:00
Orph.. Jerome is een wijs man...

oftewel STFU..

Grt R.

Tubescreamer
26 juni 2008, 02:26
ja, en raar nu toch dat slash's meest bekende LP een cherryburst (faded) is, en niet een tobaccoburst. dat is iets van de laatste 4 jaar, sinds hij z'n nieuwe signature liet maken. nu heeft ie weer een cherryburst finish.

Lache dit topic!! Jongens ik heb het hier al een paar keer geroepen: niet zo moeilijk doen over vintage dit en faded dat, uiteindelijk komt het neer op de originele namen van Gibson van de verschillende soorten bursts: rood met geel heet Cherry Sunburst, bruin/geel met zwart en af & toe een pietsie rood drtussen heet Tobacco Brown Sunburst.
Fender heeft toch ook nooit moelijk gedaan over de bursts? Je hebt nog steeds 2-tone en 3-tone and that's it. Dat Fiesta Red er anders uitziet dan Candy Apple of Dakota Red, dat moge duidelijk zijn. Al die marketingkleurtjes waar Gibson mee gekomen is, van Ice Tea tot Vintage blablabla...allemaal variaties op hoe originele sunbursts (58/59/60) ge-aged/gefade zijn. Vroeger heette het gewoon Cherry Sunburst, en voor mij blijft dat het ook. Tobacco Brown was een "nieuw" kleurtje voor de Standard in 1975/76 -ik heb er zelf zo een-, de Juniors en de Specials uit 19-wat is het -56 hadden dat ook al, dus waarom er ruzie over maken? Je moet gewoon gaan voor wat je mooi vindt, ongeacht de naam van het specifieke kleurtje. Zennn......

Oh en Slash zn meest bekende Les Paul is gewoon een Cherry Sunburst uit vroeg jaren '80 (met de 3-piece top-of dus toch iets ouwer? Heb geen zin om 't op te zoeken...), want daar zag je 'm live het meest mee spelen in de vroeg jaren '90, en waar Orpheo op doelt is natuurlijk de LP waar hij een groot gedeelte van Appetite For Destruction mee heeft opgenomen, en da's een kopie. Met een mooie "faded" Cherry Sunburst finish. Ontzettend mooie Les Paul vind ik. Maar toen heette dat nog geen faded. En al helemaal geen vintage brown cherry heritage ice tea faded :p .

En nu ga ik slapen. Ben benieuwd wat er komt...:D

Highway49
26 juni 2008, 08:24
Je moet gewoon gaan voor wat je mooi vindt, ongeacht de naam van het specifieke kleurtje. Zennn......

Heb je helemaal gelijk in, maar zoals ik al zei heb ik de benaming nodig bij het bestellen van de kleur (omdat het via een particuliere gitaarbouwer gaat) en vaak hebben winkels m ook niet op voorraad dus zou die ook besteld moeten worden. Maar je hebt helemaal gelijk, en als ik 'm eenmaal heb en iemand vraagt welke kleur het is zal ik gewoon antwoorden met: "Weet ik 't, een hele mooie kleur".

richwoodplayer
26 juni 2008, 08:58
ja, en raar nu toch dat slash's meest bekende LP een cherryburst (faded) is, en niet een tobaccoburst. dat is iets van de laatste 4 jaar, sinds hij z'n nieuwe signature liet maken. nu heeft ie weer een cherryburst finish.

vet!
wist ik nog niet.
onthouden dan maar dat ik het niet weer een keer verkeerd zeg of opnieuw vraag. als je dan weer zo gaat reageren krijg je misschien wel hartkloppingen :o

Highway49
26 juni 2008, 09:22
Yo Richwoordplayer,

voor twijfelaars zoals wij zijn: hier nog één

http://www.maxguitarstore.com

Ga hier maar es kijken naar de vintage sunburst en ze zijn precies zoals 'you know who' de tobacco burst omschrijft...denk ik het eindelijk zeker te weten...nee hoor, toch niet, helaas.

Mensen die het HELEMAAL zat zijn, niet kijken dus

Tubescreamer
26 juni 2008, 10:47
Heb je helemaal gelijk in, maar zoals ik al zei heb ik de benaming nodig bij het bestellen van de kleur (omdat het via een particuliere gitaarbouwer gaat) en vaak hebben winkels m ook niet op voorraad dus zou die ook besteld moeten worden. Maar je hebt helemaal gelijk, en als ik 'm eenmaal heb en iemand vraagt welke kleur het is zal ik gewoon antwoorden met: "Weet ik 't, een hele mooie kleur".
Ja natuurlijk, dat snap ik ook wel. Je moet het beestje wel bij de naam kunnen noemen natuurlijk; maar, het was hierboven ergens ook al gezegd, als je 'm niet eerst in het echt kan zien....twee gitaren met dezelfde soort finish zien er niet altijd hetzelfde uit natuurlijk...dus begrijp ik wel dat mensen er gek van kunnen worden.
Blijf ik van mening dat de oorzaak ligt bij al die verschillende sunburstlabels. Eerst heet het Tobacco Brown, drie jaar later Vintage sunburst. Is gewoon marketing, het gaat nou eenmaal om de verpakking.

Ik persoonlijk zou nooit een sunburst kopen zonder 'm eerst in het echt te hebben gezien omdat dat dat vaak zoveel verschilt, en ook de top is altijd anders....een zwarte gitaar daar zou ik me niet zo druk om maken. Of bestaan daar ook nog gradaties in? "Vintage Ebony" "Heritage Oxblood" ojee :D

*EDIT*:

Yo Richwoordplayer,

voor twijfelaars zoals wij zijn: hier nog één

http://www.maxguitarstore.com

Ga hier maar es kijken naar de vintage sunburst en ze zijn precies zoals 'you know who' de tobacco burst omschrijft...denk ik het eindelijk zeker te weten...nee hoor, toch niet, helaas.

Mensen die het HELEMAAL zat zijn, niet kijken dus

Haha kijk daar ga je al dat bedoel ik dus....Classic Antique Vintage Sunburst (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=2857) Het moet niet gekker worden he :D. Lijkt een beetje op die van mij (jaja moet gauw eens wat pics posten). Wel mooi voor maar €1399,- !! Da's nog goedkoper zelfs dan zo'n Standard Faded.

HertogJanNL
26 juni 2008, 11:09
Nu, ben zelf een beetje op zoek gegaan wat nu de gitaar van Slash is, maar kom eigenlijk geen cherry sunburst tegen. Vooral foto's van een gitaar die een flamed maple top heeft en een kleur die lichter is dan (in mijn ogen) een vintage sunburst. Een beetje zoals de tweede gitaar die de topicstarter liet zien eigenlijk.

Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe je het eenduidig gaat uitleggen aan die gitaarbouwer. Misschien kan je het er over de telefoon met hem over hebben? Lijkt me niet dat je de eerste bent met dit probleem.

EuroCinema
26 juni 2008, 11:37
Kleuren kun je niet serieus bespreken aan de hand van een plaatje op een computerscherm. De kwaliteit van de foto (en het licht bij het maken daarvan), de jpg compressie en de kwaliteit en instellingen van je monitor spelen allemaal mee. Je moet het gewoon in het echt zien.

Highway49
26 juni 2008, 12:10
Ja inderdaad, zeker omdat het om een burst gaat denk ik dat ik 'm toch maar gewoon in de winkel ga kopen. Hoop dat ze dan (toevallig) de STD met jaren 50 neck, en ook nog eens in die kleur hebben liggen, anders moet is alsnog besteld gaan worden.

janpetrarca
26 juni 2008, 12:14
Ik heb zelf de epiphone slash signature tabocco burst. Speelt erg goed en ziet er gelikt uit, net zo als het eerste plaatje.

Tubescreamer
26 juni 2008, 12:19
Nu, ben zelf een beetje op zoek gegaan wat nu de gitaar van Slash is, maar kom eigenlijk geen cherry sunburst tegen. Vooral foto's van een gitaar die een flamed maple top heeft en een kleur die lichter is dan (in mijn ogen) een vintage sunburst. Een beetje zoals de tweede gitaar die de topicstarter liet zien eigenlijk.

Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe je het eenduidig gaat uitleggen aan die gitaarbouwer. Misschien kan je het er over de telefoon met hem over hebben? Lijkt me niet dat je de eerste bent met dit probleem.

Zoek maar uit :D :
http://www.celebrityrockstarguitars.com/rock/images/slashguitars.jpg

O en hiero (http://www.youtube.com/watch?v=FMU8JarOETM) heeft -ie een cherry sunburst, kun je 'm goed zien. Je moet wel even door Axl zn Warren Beatty preek heen, geweldig. In die periode speelde hij de hele tijd op die gitaar, je ziet dezelfde gitaar ook op de Use Your Illusion DVDs enzo.
Op het plaatje hierboven lijkt het wel heel sterk de vijfde van rechts te zijn op de voorste rij. De zesde van links (leuk he kon je dat maar van je eigen gitaren zeggen :D) is als ik het niet mis heb de LP replica van de Appetite opnames. Maar daar heeft hij er een stuk of drie van als het goed is.

Maar eigenlijk wil ik die zwarte eds1275 doubleneck die achterin staat wel hebben. :satisfie:

Dus Slash heeft wel degelijk op cherrys gespeeld!

richwoodplayer
26 juni 2008, 18:17
Zoek maar uit :D :
http://www.celebrityrockstarguitars.com/rock/images/slashguitars.jpg


die heeft duidelijk last van GAS :o

almarvk
26 juni 2008, 19:53
Hij heeft eerder 'last' van een goed gevulde portemonnee...

Cheetoria
26 juni 2008, 23:25
Hahaha! gewoon verdekt opgesteld nog een zootje fenders staan. je ziet zowat alleen de koppen nog (vaag)