PDA

View Full Version : Mishandeling van gitaar of normaal?



J-sus Rulez
25 juni 2008, 18:04
2maanden geleden kreeg ik mijn epiphonetje, na paar weken sprongen de snaren stuk dus heb ik er nieuwe snaren (.10 van d'adarrio ) opgezet.. nu is enkel vandaag weeral de hoogste snaar gesprongen. en heb ik per toeval weer geen enkele hoge snaar als reservesnaar.
Hoe komt dat na 2 maanden mijn snaren over gaan?
Kan ik dit oplossen door andere snaren? een aanpassing? of gewoon minder hard aanslagen?

J-sus

euroboy
25 juni 2008, 18:05
DAt je snaren springen na 2 maand is toch DOOODnormaal ????

Chris Winsemius
25 juni 2008, 18:08
Voor Pete Townshend vrij normaal :D

Waar breken de snaren, bij de brug, bij de stemmechanieken, elders?

Bij brug of stemmechanieken komt meestal door 'n braampje en dat is meestal met wat vakkundig gevijl op te lossen.

Levensduur snaren is ook wel afhankelijk v/h aantal speeluren, hardheid van aanslaan en/of eventuele roest.

Succes!

J-sus Rulez
25 juni 2008, 18:11
ze breken op de brug... en er was geen roest, zo vaak( half uur perdag) speel ik niet echt en ik speel wel redelijk hard.. dus gwn alle snaren eraf en de brug afvijlen?

iWishmaster
25 juni 2008, 18:11
DAt je snaren springen na 2 maand is toch DOOODnormaal ????
Ik heb nog nooit een gesprongen snaar op 1 van mijn elektrische gitaren had, meestal vervang ik ze elke 1-2 maanden. Toen ik net begon had ik niet door dat ze snaren 'op' waren en speelde ik er wel een half jaar mee soms ...

Bram+
25 juni 2008, 18:24
ze breken op de brug... en er was geen roest, zo vaak( half uur perdag) speel ik niet echt en ik speel wel redelijk hard.. dus gwn alle snaren eraf en de brug afvijlen?
Ik had ook eens een gitaar met zo'n killer brug: even schuren met fijn schuurpapier en vervolgens met een potlood een beetje 'smeren' (d.w.z. een beetje 'grafiet' achterlaten) werkte bij mij prima.

vulvasonic
25 juni 2008, 21:11
Om het nèt eventjes nog wat lastiger te maken; ook al heb je GEEN last van braampjes op de zadel, dan NOG is dat in 99 van de 100 keer DE plaats waar de snaar knapt. Het is DE plek waar een snaar de meeste wrijving ondervindt en waar de slijtage het grootst is.

Om aan die twijfel een eind te maken, zou ik sowieso de gitaar laten controleren op braampjes en deze weg laten halen, of kiezen voor zadeltjes van Graph Tech. Ze werken perfect, maar zijn tevens met enige regelmaat onderwerp van discussie tussen 'TONE-puristen'. Een deel van hen vindt dat ze een negatieve invloed hebben op het totaalgeluid van de gitaar, terwijl een ander deel JUIST van mening is dat ze het geluid 'eerlijker' maken.

Techniek is een ander aspect. Het is lastig om daar bewust aan te werken, maar ik heb zelf ondervonden dat ik in de eerste jaren van het gitaarspelen met grote regelmaat snaren brak, terwijl ik de laatste twintig jaar nog maar hoogst zelden een snaar breek. Dat MOET wel iets met mijn veranderde aanslag te maken hebben.

En wat ook niet onbelangrijk is, is de kracht waarmee je aanslaat. Mocht je het heerlijk vinden om keihard te rammen, dan zou je kunnen overwegen om een dikker setje snaren te gaan gebruiken. Niet alleen breken die iets minder snel, maar je 'tone' wordt er beter van (volgens de meeste gitaristen) EN ze lijken minder vatbaar voor ontstemmen. Dat laatste kan ik niet hard maken, maar sinds ik over ben gestapt naar dikkere snaren, heb ik veel minder last van ontstemmen.

Orpheo
25 juni 2008, 21:42
Om het nèt eventjes nog wat lastiger te maken; ook al heb je GEEN last van braampjes op de zadel, dan NOG is dat in 99 van de 100 keer DE plaats waar de snaar knapt. Het is DE plek waar een snaar de meeste wrijving ondervindt en waar de slijtage het grootst is.

Om aan die twijfel een eind te maken, zou ik sowieso de gitaar laten controleren op braampjes en deze weg laten halen, of kiezen voor zadeltjes van Graph Tech. Ze werken perfect, maar zijn tevens met enige regelmaat onderwerp van discussie tussen 'TONE-puristen'. Een deel van hen vindt dat ze een negatieve invloed hebben op het totaalgeluid van de gitaar, terwijl een ander deel JUIST van mening is dat ze het geluid 'eerlijker' maken.

Techniek is een ander aspect. Het is lastig om daar bewust aan te werken, maar ik heb zelf ondervonden dat ik in de eerste jaren van het gitaarspelen met grote regelmaat snaren brak, terwijl ik de laatste twintig jaar nog maar hoogst zelden een snaar breek. Dat MOET wel iets met mijn veranderde aanslag te maken hebben.

En wat ook niet onbelangrijk is, is de kracht waarmee je aanslaat. Mocht je het heerlijk vinden om keihard te rammen, dan zou je kunnen overwegen om een dikker setje snaren te gaan gebruiken. Niet alleen breken die iets minder snel, maar je 'tone' wordt er beter van (volgens de meeste gitaristen) EN ze lijken minder vatbaar voor ontstemmen. Dat laatste kan ik niet hard maken, maar sinds ik over ben gestapt naar dikkere snaren, heb ik veel minder last van ontstemmen.

mee eens. ben 't er alleen niet mee eens dat dikkere snaren resulteren in een beter/mooier geluid .Ik vind 't juist rotter klinken. Veel te vet, boomy,dik. brullend. maar goed, das smaak.

Kaboemba
25 juni 2008, 21:45
mee eens. ben 't er alleen niet mee eens dat dikkere snaren resulteren in een beter/mooier geluid .Ik vind 't juist rotter klinken. Veel te vet, boomy,dik. brullend. maar goed, das smaak.

Dan moet je is wat anders dan een LP proberen.

Orpheo
25 juni 2008, 21:53
Dan moet je is wat anders dan een LP proberen.

ook op een tele, en ook op een strat :) ik heb meer geprobeerd dan alleen een LP. les pauls, sg's, flying vee's, explorers, firebirds, tele's, strats, een hollowbody ook nog ooit, blablabla. van alles.

barno
25 juni 2008, 21:57
speel dan es een ander soort muziek, bv jazz, dan heb je niks aan die dunne snaartjes, dan wil je een rijke, volle klank, ook op laag volume

J-sus Rulez
25 juni 2008, 22:12
Dikkere snaren? een .11 setje? mr dan moet heel de hals etc toch afgesteld worden? en ik ben nu niet direct van plan jazz enso te spelen...

Aethelred
25 juni 2008, 22:20
of een dunner plectrum om de kracht op de snaren te verminderen?


Of natuurlijk een extreem dikke om het heeeeeel snel af te leren :p

vulvasonic
25 juni 2008, 22:37
Dikkere snaren? een .11 setje? mr dan moet heel de hals etc toch afgesteld worden? en ik ben nu niet direct van plan jazz enso te spelen...

.011 is nu ook weer niet zo heel dik. Bovendien hangt het van het setje af hoe dik de snaren oplopen (.011 zegt alleen iets over de dikte van de hoge E). Maar sowieso kan het geen kwaad om te experimenteren met verschillende snaardiktes. Op een gegeven moment ken je de voor- en nadelen en weet je precies wat voor jou het beste setje is.

Dikke snaren worden trouwens in alle denkbare genres gebruikt.

Orpheo
25 juni 2008, 22:46
speel dan es een ander soort muziek, bv jazz, dan heb je niks aan die dunne snaartjes, dan wil je een rijke, volle klank, ook op laag volume

b b b b


BORING!!!! I just wanna ROCK! ik wil de gain horen knallen, m'n broekspijpen voelen wapperen.

barno
25 juni 2008, 22:50
b b b b


BORING!!!! I just wanna ROCK! ik wil de gain horen knallen, m'n broekspijpen voelen wapperen.

been there, done that, niks verkeerd mee, en dan op een bepaald moment ontdek je muziek... without the crappy macho one trick pony shit van de snelheid en het volume

Orpheo
25 juni 2008, 22:56
been there, done that, niks verkeerd mee, en dan op een bepaald moment ontdek je muziek... without the crappy macho one trick pony shit van de snelheid en het volumespeel ik ook niet. ik speel van alles, maar ik vind jazz niet leuk. isse simpel! ik speel heel erg ala buckethead. funk met blues en metal en rock mengen. soms rare jazzy licks, maar als main-ding? nee. liever niet.

Bram+
25 juni 2008, 23:00
mee eens. ben 't er alleen niet mee eens dat dikkere snaren resulteren in een beter/mooier geluid .Ik vind 't juist rotter klinken. Veel te vet, boomy,dik. brullend. maar goed, das smaak.
Ik dacht dat jij juist meer van de dikke hoogspanningsmastkabels als snaren was?
Ik ben in ieder geval ook van de dunne, met iets dikkere bassnaren (EB Hybrid Slinkies, 46, 36, 26, 16, 11, 9 uit mijn hoofd). Voor een jazzsoundje speel ik wel met mijn tone- en reverbknop, maar dat is een andere discussie. Knappen dunnere snaren trouwens echt sneller? Ik hoor ook vaak dat juist de lage E-snaar knapt.

Orpheo
25 juni 2008, 23:02
Ik dacht dat jij juist meer van de dikke hoogspanningsmastkabels als snaren was?
Ik ben in ieder geval ook van de dunne, met iets dikkere bassnaren (EB Hybrid Slinkies, 46, 36, 26, 16, 11, 9 uit mijn hoofd). Voor een jazzsoundje speel ik wel met mijn tone- en reverbknop, maar dat is een andere discussie. Knappen dunnere snaren trouwens echt sneller? Ik hoor ook vaak dat juist de lage E-snaar knapt.
de lage e?? wow, bij mij nog nooit gebeurd :D


vroeger wel superdik, maar t geluid werd er ook superdik van. en inderdaad. dat jazzygeluid doe ik ook met tone en reverb (desnoods).

maar ik vraag 't me ook af, of een dunnere sneller knapt dan een dikke. Op een dunne hoeft namelijk minder kracht te staanom dezelfde noot te krijgen.

Wiellem
25 juni 2008, 23:04
Lage E word juist veel gebruikt bij Metal met palmmuten enzo daardoor slijt hij denk ik wel erg rap.

Orpheo
25 juni 2008, 23:07
Lage E word juist veel gebruikt bij Metal met palmmuten enzo daardoor slijt hij denk ik wel erg rap.

tja ik speel veel metal, maar een gebroken lage E kom ik heel heel zelden tegen. ook met mijn agressieve speelstijl.

barno
26 juni 2008, 00:02
maar ik vraag 't me ook af, of een dunnere sneller knapt dan een dikke. Op een dunne hoeft namelijk minder kracht te staanom dezelfde noot te krijgen.

ik weet wel zeker dat dunnere snaren niet persé sneller breken dan dikkere (als we er even van uitgaan dat er geen braam op de zadels zit), waarom dat is weet ik niet, mss ook omdat dikkere snaren een hardere attack uitlokken (wat min of meer op hetzelfde neerkomt als wat jij zegt)

richwoodplayer
26 juni 2008, 00:05
op mijn vorige gitaar had ik ook om de keer dat me hoge E snaar brak.
soms had ik de snaar er net opgezet gestemd en de volgende dag brak de snaar alweer.
niet achtergekome waardoor, geen braampjes of iets..
heb de gitaar nu verkocht.
en op de richwood heb ik er geen last van??

Bram+
26 juni 2008, 08:23
op mijn vorige gitaar had ik ook om de keer dat me hoge E snaar brak.
soms had ik de snaar er net opgezet gestemd en de volgende dag brak de snaar alweer.
niet achtergekome waardoor, geen braampjes of iets..
heb de gitaar nu verkocht.
en op de richwood heb ik er geen last van??
Wat een geweldige dingen zijn het toch, die Richwoods. Die chinezen verdienen de Nobelprijs voor de Gitaarbouw.

richwoodplayer
26 juni 2008, 08:59
Wat een geweldige dingen zijn het toch, die Richwoods. Die chinezen verdienen de Nobelprijs voor de Gitaarbouw.

ik zeg niet meteen dat richwood de beste is , ik meld alleen dat me snaar daar niet snel knap, aangezien dat de waarheid is.

almarvk
26 juni 2008, 09:12
Dan heb je simpelweg een prima Richwood, maar dat zegt niets over die andere gitaren.

En btw; kap er 's mee je Richwood je verdedigen. Ik word er een beetje moe van.

richwoodplayer
26 juni 2008, 09:15
Dan heb je simpelweg een prima Richwood, maar dat zegt niets over die andere gitaren.

En btw; kap er 's mee je Richwood je verdedigen. Ik word er een beetje moe van.

ja, en ik word er een beetje moe van dat mensen zich niet kunnen bedwingen en gewoon normaal kunnen reageren als ik wat te melden heb over mijn gitaar. en als ik maar 1 keer richwood zeg dan krijg ik al van zulke opmerkingen :stop:
dus.. stop met die opmerkingen, heb je minder last van mij;)

Il_Falco
26 juni 2008, 09:27
bij mijn gitaar (toevallig ook een richwood :D) heb ik ook enkel last van de lage e. af en toe met de hoge e maar van de andere is er nog nooit een snaar gesprongen. (zelfs die keer niet toen ik mijn snaren er twee jaar heb laten opliggen....)

Maar idd, bij rock spelers denk ik dat vooral de lage e snaar veel klappen krijgt. powerchords enzo...

Axelll
26 juni 2008, 09:48
Bij mij maakt het echt niet uit wat ik doe en waar ik op speel binnen 2 a 3 weken zijn mn snaren verot (sowieso helemaal veroest) en breken ze. Ja wat wil je: veel spelen + aggresief + daardoor veel zweet + redelijk dikke plectrums.

Gothra
26 juni 2008, 11:10
Bij mij maakt het echt niet uit wat ik doe en waar ik op speel binnen 2 a 3 weken zijn mn snaren verot (sowieso helemaal veroest) en breken ze. Ja wat wil je: veel spelen + aggresief + daardoor veel zweet + redelijk dikke plectrums.
Betere snaren??

Bij mij braken de snaren ook vaker toen ik net was begonnen. Nu breek ik bijna nooit meer snaren. Dat bij metal de lage E snaar snel breekt is bs, nog nooit mee gemaakt en ik speel alleen maar metal (denk aan dimmu borgir, children of bodom) met 1.14 dunlop plectrum, niet heel erg dik dus.
Heb btw wel is bij een basgitarist gezien dat hij zijn lage E brak, en die zijn wel ff iets dikker XD

almarvk
26 juni 2008, 11:18
Het heeft met meerdere aspecten te maken, dan alleen de snaren zelf. Een goede plectrum helpt, maar vooral een goede techniek zorgt ervoor dat je niet snel meer een snaar breekt.

Il_Falco
26 juni 2008, 11:19
Betere snaren??

Bij mij braken de snaren ook vaker toen ik net was begonnen. Nu breek ik bijna nooit meer snaren. Dat bij metal de lage E snaar snel breekt is bs, nog nooit mee gemaakt en ik speel alleen maar metal (denk aan dimmu borgir, children of bodom) met 1.14 dunlop plectrum, niet heel erg dik dus.
Heb btw wel is bij een basgitarist gezien dat hij zijn lage E brak, en die zijn wel ff iets dikker XD

Hoe in godsnaam is dat mogelijk?

almarvk
26 juni 2008, 11:25
Niet zo moeilijk hoor. Slechte techniek, braampje, oude snaren, etc.

yhcmarc
26 juni 2008, 11:36
Hoe in godsnaam is dat mogelijk?

Toen ik nog op goedkopere basgitaren speelde brak ik ook met enige regelmaat de E of A snaar aangezien ik die het meeste gebruik. Maar ik moet zeggen nu ik betere bassen heb het bijna niet meer is voorgekomen, ik kan me de laatste keer niet herinneren iig.

Op gitaar breek ik ook met enige regelmaat snaren, vooral de 0.13 DR's die ik op mijn telecaster elite heb zitten (in B gestemd) .. maar op andere gitaren breek ik ook wel snaren, daarom voor elk optreden een nieuw setje erop. Nu over het algemeen 0.10 voor de gitaren in E en 0.13 voor die in B.

Bram+
26 juni 2008, 11:49
Niet zo moeilijk hoor. Slechte techniek, braampje, oude snaren, etc.
Volgens mij laten basgitariste die dingen er inderdaad ook tien jaar opliggen, koken ze even uit en leggen ze er weer op voor de volgende tien jaar.

treblemaster
26 juni 2008, 13:12
Ik had een Epi LP waar ook de snaren regelmatig van braken (er lag 11-52 op). Brug voorzichtig bijgeschuurd, maar hielp weinig. Op mijn telecaster heb ik er nooit last van terwijl ik er harder op speel (cleaner geluid, dus harder werken voor overdrive/distortion) en er dunnere snaren op liggen (10-46). Oftewel bij mij lag het duidelijk aan de gitaar!

caliban
26 juni 2008, 13:55
Ik heb tot voor kort ongeveer 10 maanden met een enkele set snaren gedaan. (Op mijn Ibanez JS6000) Op die gitaar speel ik ook maar een aantal uur per week, maar toch. Uiteindelijk zijn ze nog niet gesprongen, maar ik vond het nodig om toch maar eens een setje verse snaren op te leggen. Vroeger op mijn epiphone sprongen mijn snaren heel wat sneller, vaak een paar dagen na ze te leggen. Hangt echt af van gitaar tot gitaar naar mijn ervaring. En waarschijnlijk valt er heel wat aan te doen door bijschuren van de brug.

Axelll
26 juni 2008, 14:33
Betere snaren??

Bij mij braken de snaren ook vaker toen ik net was begonnen. Nu breek ik bijna nooit meer snaren. Dat bij metal de lage E snaar snel breekt is bs, nog nooit mee gemaakt en ik speel alleen maar metal (denk aan dimmu borgir, children of bodom) met 1.14 dunlop plectrum, niet heel erg dik dus.
Heb btw wel is bij een basgitarist gezien dat hij zijn lage E brak, en die zijn wel ff iets dikker XD'

Mijn ervaring leert dat zweet een grote factor is voor brekende snaren. Als je veel zweet en veel speelt zullen je snaren sneller oxideren (duh!), als je daarbij zul je met een aggresieve speeltstijl zoals ik en dikke plectrums sneller snaren breken.
Het heeft dan niks te maken met betere snaren of techniek (want zon slechte gitarist ben ik niet :chicken: ) IMO!

EuroCinema
26 juni 2008, 15:28
speel ik ook niet. ik speel van alles, maar ik vind jazz niet leuk. isse simpel! ik speel heel erg ala buckethead. funk met blues en metal en rock mengen. soms rare jazzy licks, maar als main-ding? nee. liever niet.
:-) Hoe harder muzikanten dat soort dingen roepen, hoe groter de kans dat ze over 15 jaar met een archtop onder hun kin Stella By Starlight staan te spelen. Ik had 18 jaar geleden ook een Les Paul op mijn knieen en een poster van de Stooges boven mijn bed.