PDA

View Full Version : Mahonie Sipo???



Thunders1988
25 juni 2008, 10:18
Okee,
Ik heb dus heel de houtfaq doorgelezen en een paar topics doornomen waar er gewerkt wordt met Mahonie Sipo. In de faq las ik dat Sipo ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als Honduras...
Maar wat is dat nu? Dat ongeveer? Ik weet dat Barno, Orreltak en Demoi-Crazy en nog anderen met Sipo aan het werk (geweest) zijn. Wat kunnen jullie vertellen over het verschil tussen Sipo en Honduras (op gebied van geluid)? Zijn er wezenlijk dingen die jullie als anders/beter/slechter gewaar worden?

Voor alle duidelijkheid, ik sta op het punt aan een gitaar te beginnen. Heb de plannen al uitgetekend. Wil nu het hout gaan halen, maar wil eerst wat meer zekerheid over de eigenschappen. Van google word ik ook niet veel slimmer aangezien Sipo daar voor keukenbladen wordt gebruikt. (Af en toe zie je wel een hele mooie nerf! Dat weet ik al :) )

no 1 hops
25 juni 2008, 11:25
. (Af en toe zie je wel een hele mooie nerf! Dat weet ik al :) )eigenlijk moet ik zeggen dat ik mahonie qua nerf een erg saaie houtsoort vind.
je kan er qua kleuring ook weinig kanten mee op.

niekb
25 juni 2008, 11:50
Honduras is vooral moeilijk te krijgen en wordt steeds duurder.
Zelf gebruik ik vaak Sapele en dat is ook een goede vervanger.

Klanktechnisch zal er best verschil zijn maar dat is minimaal IMO.

Ik denk dat veel hout gewoon historisch bepaald is qua gitaarbouw. Meerdere soorten zijn prima geschikt maar worden bijna niet gebruikt. In mijn houtgids staan ook soorten die wel geschikt zijn maar het staat er niet bij.
Als sipo veel gebruikt wordt voor keukenbladen wil dat niet zeggen dat je er geen gitaarbody van kan maken.

Sapele is trouwens goed geschikt voor halzen. Doorgaans goed kwartiers en stabiel.

Succe

barno
25 juni 2008, 12:12
Heb me laten vertellen dat sipo en honduras erg op mekaar lijken qua structuur, uitzicht en acoustische eigenschappen. Beiden stellen qua nerftekening niks voor (vandaar dat er met maple tops enz... wordt gewerkt).

sipo lijkt ruw gezaagd wat op meranti maar dat laatste is dan weer helemaal niks op acoustisch vlak, dacht ik.

Ben geen die hard ecologist, maar de schaarste van honduras zet toch aan het denken, dus ik vind sipo dik okee. De eventuele klankverschillen ivm honduras zijn miniem en bv de invloed van pups / hardware / amp etc.... is veel bepalender.

Orpheo
25 juni 2008, 13:04
eigenlijk moet ik zeggen dat ik mahonie qua nerf een erg saaie houtsoort vind.
je kan er qua kleuring ook weinig kanten mee op.

absoluut!

http://www.ac5aa.com/UMGF1-3.jpg

of uhm...

http://www.warmoth.com/showcase/bodies/LPCP115a.jpg (http://www.warmoth.com/showcase/bodies/large/LPCP115A.jpg)

saai he?

Thunders1988
25 juni 2008, 14:38
:stop: Bah Orpheo! Wat een lelijk hout!
Edit: Die routing voor de kabels ziet er imo wel erg fout uit. Moet die niet gewoon van de PUselector door de beide routings voor de pickups naar de controlcavity? (ff offtopic :) )


:seriousf:



Nee. Effe serieus. Het aflakken verschilt dus ook niet? Ik heb al wel ergens gelezen dat Sipo een bredere nerf heeft dan Honduras. Dan moet er toch meer filler gebruikt worden?



Sorry voor de stomme vragen maar ik wil echt 100% zeker zijn voor ik begin aan het project. Ik kan me niet veroorloven stomme fouten te maken die door simpelweg vragen te stellen vermeden hadden geweest.

Orpheo
25 juni 2008, 14:54
:stop: Bah Orpheo! Wat een lelijk hout!
Edit: Die routing voor de kabels ziet er imo wel erg fout uit. Moet die niet gewoon van de PUselector door de beide routings voor de pickups naar de controlcavity? (ff offtopic :) )


:seriousf:



Nee. Effe serieus. Het aflakken verschilt dus ook niet? Ik heb al wel ergens gelezen dat Sipo een bredere nerf heeft dan Honduras. Dan moet er toch meer filler gebruikt worden?



Sorry voor de stomme vragen maar ik wil echt 100% zeker zijn voor ik begin aan het project. Ik kan me niet veroorloven stomme fouten te maken die door simpelweg vragen te stellen vermeden hadden geweest.
lelijk? ben je mal...??

over dat kabelgootje: t loopt iets anders dan normaal. hebben ze express gedaan om het probleem te verkomen dat je normaal hebt; als je een kabeltje doorlust van de halspuppocket naar de control cavity kan ie blijven 'hangen' bij de brug, en dat word zo vermeden. is gewoon effe iets anders, maar niet problematischer ofzo.

no 1 hops
25 juni 2008, 15:14
absoluut!

http://www.ac5aa.com/UMGF1-3.jpg

of uhm...

http://www.warmoth.com/showcase/bodies/LPCP115a.jpg (http://www.warmoth.com/showcase/bodies/large/LPCP115A.jpg)

saai he?die bovenste is echt wel mooi.
maar daar zal wel een prijskaartje aan hangen?
maar je bent het denk ik wel met me eens dat je met licht hout meer kanten qua kleur uitkunt dan mahonie

niekb
25 juni 2008, 18:29
Porienvuller moet je zowieso gaan gebruiken tenzij je de nerf en porien zichtbaar wil houden, kan ook mooi zijn.

Mattia
25 juni 2008, 18:59
Geluidstechnisch zit er tussen stukken honduras mahonie zo ongeveer evenveel verschil als tussen stukken honduras, khaya of sipo onderling. Bref: maakt voor electrische gitaren zo ongeveer geen donder uit, allen klinken als 'mahonie'. Voor akoestisch ook, al kun je met een heel goed oor misschien globale verschillen horen. Misschien.

Qua bewerking is sipo iets harder/zwaarder dan Khaya of Honduras (gemiddeld, ligt wel in dezelfde range), wel iets lichter dan Sapele (wat meer richting de cubaanse mahonie gaat; harder, zwaarder, stijver, geweldig spul voor halzen, iets aan de zware kant voor bodies). Honduras is zonder meer fijner om mee te werken, makkelijkere nerf, minder 'interlocked' en dus makkelijker te schaven, maar dan heb je een van de makkelijkste bewerkbare houtsoorten te pakken. De Afrikaanse soorten zijn ook fijn om mee te werken en perfect mooi af te werken met schraapstalen en schaven als je geen zin heb in schuren.

Ik gebruik honduras vrijwel alleen voor halzen, waar het consistenter is dan Khaya - moet wel erbij gezegd worden dat ik ook meerdere khaya halzen heb gemaakt die het uitstekend doen, alle 'mahonie achtige' halzen van mijn gitaarnet gedocumenteerde projecten zijn van Khaya, en ik heb een grote stapel Sapele liggen waar ook weer halzen uit zullen volgen. En blokken honduras voor halzen, enkelen groot genoeg voor bodies, maar ik weet nog niet of ik die niet gewoon tot halzen zal verwerken. Heb zelf maar een paar kleine stukjes Sipo, maar meer omdat het Sapele en het Khaya mooier was toen ik ging shoppen (veel perfect kwartiers hout van dezelfde boom), en ik geen ruimte over heb voor meer mahonie. Verder - niet onbelangrijk - is honduras mahonie ruim twee keer zo duur als Afrikaanse varianten, en mag in ombewerkte vorm ook niet de grens over (CITES appendix B listing; nog geen rio palisander toestanden, maar dat komt nog wel).

De 'grofheid' van de nerf is ook ongeveer hetzelfde, dus je bespaart geen tijd of filler door een van de houtsoorten boven de andere te verkiezen.

Verder: visueel vind ik mahonie bijna een van de mooiste - zij het subtiele - houtsoorten die er zijn. Maarja, ik vind ook quartiers limba ook prachtig. Het heeft een mooie, warme kleur, en met een blanke lak een prachtig afwisselende teint, varierend van goud tot donker rossig-bruin. Het is geen overduidelijk iets als vlam of quilt (kun je ook krijgen, hoor), maar doe mij honderd keer liever unfigured mahogany dan unfigured maple.

Trouwens, dit is dus Sapele, zusje van Sipo. Gewoon grof geschuurd, en droog, dus verzin zelf hoe het er onder een finish uitziet:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/wood/qsap2.jpg

Orpheo
25 juni 2008, 22:04
Geluidstechnisch zit er tussen stukken honduras mahonie zo ongeveer evenveel verschil als tussen stukken honduras, khaya of sipo onderling. Bref: maakt voor electrische gitaren zo ongeveer geen donder uit, allen klinken als 'mahonie'. Voor akoestisch ook, al kun je met een heel goed oor misschien globale verschillen horen. Misschien.

Qua bewerking is sipo iets harder/zwaarder dan Khaya of Honduras (gemiddeld, ligt wel in dezelfde range), wel iets lichter dan Sapele (wat meer richting de cubaanse mahonie gaat; harder, zwaarder, stijver, geweldig spul voor halzen, iets aan de zware kant voor bodies). Honduras is zonder meer fijner om mee te werken, makkelijkere nerf, minder 'interlocked' en dus makkelijker te schaven, maar dan heb je een van de makkelijkste bewerkbare houtsoorten te pakken. De Afrikaanse soorten zijn ook fijn om mee te werken en perfect mooi af te werken met schraapstalen en schaven als je geen zin heb in schuren.

Ik gebruik honduras vrijwel alleen voor halzen, waar het consistenter is dan Khaya - moet wel erbij gezegd worden dat ik ook meerdere khaya halzen heb gemaakt die het uitstekend doen, alle 'mahonie achtige' halzen van mijn gitaarnet gedocumenteerde projecten zijn van Khaya, en ik heb een grote stapel Sapele liggen waar ook weer halzen uit zullen volgen. En blokken honduras voor halzen, enkelen groot genoeg voor bodies, maar ik weet nog niet of ik die niet gewoon tot halzen zal verwerken. Heb zelf maar een paar kleine stukjes Sipo, maar meer omdat het Sapele en het Khaya mooier was toen ik ging shoppen (veel perfect kwartiers hout van dezelfde boom), en ik geen ruimte over heb voor meer mahonie. Verder - niet onbelangrijk - is honduras mahonie ruim twee keer zo duur als Afrikaanse varianten, en mag in ombewerkte vorm ook niet de grens over (CITES appendix B listing; nog geen rio palisander toestanden, maar dat komt nog wel).

De 'grofheid' van de nerf is ook ongeveer hetzelfde, dus je bespaart geen tijd of filler door een van de houtsoorten boven de andere te verkiezen.

Verder: visueel vind ik mahonie bijna een van de mooiste - zij het subtiele - houtsoorten die er zijn. Maarja, ik vind ook quartiers limba ook prachtig. Het heeft een mooie, warme kleur, en met een blanke lak een prachtig afwisselende teint, varierend van goud tot donker rossig-bruin. Het is geen overduidelijk iets als vlam of quilt (kun je ook krijgen, hoor), maar doe mij honderd keer liever unfigured mahogany dan unfigured maple.

Trouwens, dit is dus Sapele, zusje van Sipo. Gewoon grof geschuurd, en droog, dus verzin zelf hoe het er onder een finish uitziet:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/wood/qsap2.jpg
prachtig als back. mooie (LICHTE!) tobaccoburst d'rop, en gaan! heel, heelmooi.

oknarb180
25 juni 2008, 23:57
Hey,

De hals van mijn PRS heb ik van kwartiers Khaya gemaakt, hout komt overigens bij Mattia vandaan! De snaren zitten er nu al weer een paar maanden op, maar de hals is perfect stevig en stabiel en blijft vooralsnog keurig recht!

vr.gr.

Branko

Thunders1988
26 juni 2008, 08:54
Prachtige quilt!

@ Orpheo: was eigenlijk ironisch bedoeld, dat over dat hout.

@ Mattia: Hele goeie uitleg. Hij vat het zo allemaal ongeveer wel samen denk ik. Bedankt daarvoor!

Ik weet wel wat ik binnenkort ga doen... :satisfie:
Mooi stukkie Sipo halen en bouwen.