PDA

View Full Version : Falcon Electronics Versterker vraagje



Jeroen76
25 juni 2008, 09:20
Ik heb een oude Falcon op de kop weten te tikken. Ik weet niet veel van de versterker af, behalve dat het een transistor is en ongeveer 25 jaar oud.
Gister opgehaald en gelijk ingeplugd. Tja en toen was het stil....... vervolgens ploef ....... en toen rook.
Waarschijnlijk een zekering maar die kan ik niet vinden. Misschien iets anders, ik heb geen idee.
Wat zouden jullie doen?
:???: :???: :???:



Thanks
Jeroen

pimmetje
25 juni 2008, 10:19
Vloeken en schelden is 't allereerste wat ik zou doen.
Al gedaan?

Ik heb zelf om eerlijk te zijn nooit echt rook bij een zekering gehad. Dan was 't gewoon ploef en klaar.

Jeroen76
25 juni 2008, 10:24
ok, ik begin dus nu te vrezen met grote vreze.....

Puerco
25 juni 2008, 10:31
Buiten het feit dat ik hem persoonlijk weer bij de verkoper terug gebracht had en de amp dan vakkundig in dat gaatje onderaan verkopers rug getrapt had, heb je waarschijnlijk gewoon een condensatortje opgeblazen.
Condensators (althans de elektrolyten) hebben niet het eeuwige leven en langdurig niet gebruiken doet ze ook geen goed.
Heb je hem al open gehad om te kijken of er zichtbare schade is? Een opgeblazen condensator zul je waarschijnlijk vrij snel opmerken.

Jeroen76
25 juni 2008, 12:41
Nou ik begin zelf meer voor de voeding te vrezen. En openmaken bleek een ramp, de meeste schroeven waren al wat vaker opengedraaid. Maar eenmaal open bleek hij ongelofeloos stoffig en was ik allang blij dat dat niet was gaan fikken. Ik ben nu naarstig op zoek in 't dorp naar een technicus die snapt hoe dit werkt en hoop 'm dan weer aan de praat te krijgen. 'T geld intereseert me niet echt. Dit apparaat moet echt een wereldgeluid hebben en dat wil ik weer horen.

Oh ja, die verkoper pas ik drie keer in, dus een versterker inplanteren lijkt me niet echt verstandig. Straks verzwikt ik nog iets ;-)
Thanks so far
Jeroen

Saf
26 juni 2008, 22:44
ik zou we lzeker even reclameren bij de verkoper. het blijft altijd ee ngok met oud spul maar toch even op terug komen. Had je heb daar overigs niet getest?

Jeroen76
27 juni 2008, 10:23
Nou,
de knoop is doorgehakt en de versterker gaat verhuizen, naar een betere eigenaar. Reclameren had niet veel zin, er viel niet echt te praten. Immers ik had 'm stukgemaakt.
Inmiddels heb ik een koper gevonden en voor een redelijk bedrag gaat tie weg. Deze nieuwe eigenaar kon er wel wat mee en bleek al langere tijd op zoek naar zoiets.
Dus voor mij.... eind goed al goed.
Heel veel dank voor jullie tips ik ben inmiddels een trouwe lezer, ik heb weer veel geleerd,

Jeroen