PDA

View Full Version : volume verschil chorus.



pasqual
24 juni 2008, 23:33
ik heb bij mijn versterkers altijd een chorus en delay via de effectenloop geschakeld. zowel bij mijn vorige ( fender performer ) als bij mijn huidige ( peavey valveking ). het probleem is dat zogauw ik de chorus inschakel het volume een "boost" krijgt. ik heb ondertussen een andere chorus gekocht en heb dit probleem nog steeds. is hier iets aan te doen? bevoorbeeld door een weerstand voor de uitgang van de chorus te plaatsen of iets dergelijks.
ook heb ik de volgorde eens veranderd ( chorus na delay en v/v ) maar dit maakte geen verschil. de chorus kan ik ook omschakelen naar flanger maar hierbij is het nog een tandje erger. als ik clean speel is het probleem minder aanwezig dus vooral vervormd. is dit misschien inherrent aan het type effect?

bij voorbaat dank, Pasqual.

akkebaas
25 juni 2008, 01:09
Welke chorus pedaal heb je? Mijn ervaring is dat sommige pedalen gewoon een lichte volumeboost geven, andere niet. Dat is inderdaad lastig, maar er valt volgens mij niet veel aan te verhelpen, tenzij een andere kopen...

Dirk_Hendrik
25 juni 2008, 08:33
De boost komt omdat je 2 signalen bij elkaar mixt. Het droge met het vertraagde (chorus is in essentie de mix van droog signaal met een modulerend vertraagd signaal (met korte delaytijd)) Dat geeft gemakkelijk wat boost. De oplossing is om in de mix stage het level een stukje terug te brengen. Da's goed te doen.

pasqual
25 juni 2008, 16:42
het probleem is dat ik het level van de effectenloop niet kan instellen en op de chorus/flanger ( cf 7 van ibanez ) zit geen level. ik heb nog een andere chorus maar die doet hetzelfde.

@ Dirk: wat bedoel je met "mix stage"? hetgene wat ik hierboven beschrijf?

groeten Pasqual.

Dirk_Hendrik
25 juni 2008, 20:39
Precies wat ik zeg ;)

Je inkomens signaal wordt gesplit, 1 zijde gaat rechtdoor, de andere wordt een beetje vertraagd met een varierende delaytijd, en die twee worden weer bij elkaar gemixed. Zeg maar met een 2 kanaals mixer. Daar krijg je dus een lichte boost.

pasqual
25 juni 2008, 21:40
@ Dirk: even terugkomende op mijn suggestie: kun je het uitgangssignaal van de chorus/flanger dan niet "dempen" d.m.v. een of andere ingreep? uiteraard zonder het karakter van het effect te beïnvloeden.

ik herrinner mij trouwens toen ik een pt-3 van ibanez had dat daar de chorus niet voor een boost zorgde. dit is misschien te verklaren doordat dit een multi-effect is? ik bedoel; het uitgangssignaal wordt dan pas op het einde bepaalt door de meerdere effecten. klopt deze stelling?

groeten Pasqual.