PDA

View Full Version : Schoonmaken speakerdoek Fender Vibratone?



tubeonly
24 juni 2008, 20:22
Ik ben een oude Vibratone uit 1967 in absolute nieuwstaat terug aan het brengen. Op zich geen probleem, hij is NOS (echt, uit oude winkel die ging sluiten, net over de grens in Belgie!@!) en eigenlijk is het vooral een kwestie van heel erg goed schoonmaken. Van stilstaan worden ze ook vies ;)

Nu loop ik tegen het speakerdoek aan. Zijn er trucs om dat zonder beschadigingen goed schoon te krijgen? Iemand ervaring mee? Als dat zou lukken dan is het echt een juweel... Het doek ziet er op een klein putje na perfect uit. Vervangen is dus absoluut geen optie.

Mr.Jay
24 juni 2008, 21:33
het Fenderdoek haal ik er wel es vanaf en leg het op de douchvloer.
Dan met sopje, borstel en de sproeier aan de gang en het wordt het een stuk "schoner" .

Jay

tubeonly
24 juni 2008, 22:23
Haal je het doek dan ook los van het frame? Of hoe houd je het hout droog? Ik wil natuurlijk niet dat daar gekke dingen mee gebeuren.

Bij een vibratone zit achter bijna het volledige doek hout...

Mr.Jay
24 juni 2008, 22:25
Haal je het doek dan ook los van het frame? Of hoe houd je het hout droog? Ik wil natuurlijk niet dat daar gekke dingen mee gebeuren.

Bij een vibratone zit achter bijna het volledige doek hout...

Ik haal het doek eraf, dat werkt makkelijker en safer voor het hout uiteraard.
Is wel wat werk. Maar omdat de vorm en scherpe randen er toch al inzitten, span je het na afloop er weer zo op.

Jay

pimmetje
24 juni 2008, 22:51
Is een flinke lading perslucht en een borstel (tandenborstel/nagelborstel/afwasborstel?) misschien al iets voor de eerste laag?
Soppen lijkt me idd de enige echte optie voor vuil dat er al jaren op ligt te koeken, maar misschien dat met wat wind en borstelwerk het al toonbaar wordt....

Dude
24 juni 2008, 23:44
gewoon effe in de wasmachine op 60 graden joh !!



Neer gekheid... wassen, met mn ouwe marshall kast wel eens geprobeerd maar het gevaar is dat het spul gaat rafelen, tis natuurlijk heel grof gewoven dus de onderlinge draden houden elkaar niet 'vast' zoals bij fijn gewoven stoffen maar glijden heel makkelijk langs elkaar weg waardoor je een flinke tijd bezig bent dat doel weer fatsoenlijk recht en netjes te krijgen.

gewoon effe met vochtige spons werkt niet voldoende ?

Agent_Smith
25 juni 2008, 12:12
Sorry, ik wil het topic uiteraard niet kapen, maar ik heb twee 'oudere' buizen Fenders en zou het doek ook wel willen reinigen. Probleem is alleen dat ik niet eens weet hoe het speakerdoek frame bevestigd zit in de kast. Kan iemand dat vertellen? :)

Mr.Jay
25 juni 2008, 20:04
Als het silverfaces zijn zitten ze met een apart frame op de eigenlijke baffle vast met klitteband.
Als je beetje erop duwt kun je dat al controleren.
Dan gewoon voorzichtig lostrekken, let op dat het frame niet breekt. Kan bros zijn na jaren.

Mr.Jay
25 juni 2008, 20:05
gewoon effe in de wasmachine op 60 graden joh !!
Neer gekheid... wassen, met mn ouwe marshall kast wel eens geprobeerd maar het gevaar is dat het spul gaat rafelen, tis natuurlijk heel grof gewoven dus de onderlinge draden houden elkaar niet 'vast' zoals bij fijn gewoven stoffen maar glijden heel makkelijk langs elkaar weg waardoor je een flinke tijd bezig bent dat doel weer fatsoenlijk recht en netjes te krijgen.
gewoon effe met vochtige spons werkt niet voldoende ?

Het Fenderdoek is geen stof, dat scheelt.

Agent_Smith
25 juni 2008, 21:00
Als het silverfaces zijn zitten ze met een apart frame op de eigenlijke baffle vast met klitteband.
Als je beetje erop duwt kun je dat al controleren.
Dan gewoon voorzichtig lostrekken, let op dat het frame niet breekt. Kan bros zijn na jaren.

Okee, thanks! De ene is idd een SF VibroChamp. De andere een 1980 blackface 75. Hoe zit het daarmee?