PDA

View Full Version : Studio-opnames / ritmeproblemen



MjS
24 juni 2008, 15:02
Van het weekend had ik met mijn bandje voor het eerst studio-opnames. We hadden 1 dag de tijd (in ruil voor optredens), maar wel een lange. Geen van ons had studioervaring. De zanger en ik hadden wat homestudio ervaring maar niks bijzonders. Dus dat was wel even afwachten. Gelukkig was het een hele aardige engineer die ons goed begreep.

Onze drummer werd in de live-room geplaatst, omsingeld door akoestische panelen. Het langst duurde het fixen van de drumsounds, maar dat is volgens mij best nog aardig gelukt. De rest van de band (exclusief bassist, die had de volgende dag een tentamen of zo :stop:) werd in de control room geplaatst. Toetsen direct, rhythm guitar over mijn versterker met zo'n Senn 906 ofzo, en mijn gitaar met Tubeman. Iedereen voorzien van koptelefoon met clicktrack en alle instrumenten. Dat brengt me meteen bij ons dilemma: soms gaan we naast de click, en dan is het heel moeilijk om nog strak te spelen. Helaas voor ons een noodzakelijk kwaad: we hebben altijd wel wat stukjes zonder drum. Ook hadden we niet ruim de tijd, we hadden één dag en hebben 5 nummers gedaan. De meeste leadgitaarpartijen, bas en sommige tweede stemmen moet ik zelf nog opnemen (in overleg zo gedaan).

Hoe kan ik hier nou het beste om heen werken in de toekomst? Want op het moment dat onze drummer even naast de clicktrack komt, is het voor de andere instrumenten vrijwel onmogelijk om strak te blijven, aangezien je dan twee referenties van tempo hebt (de click en de drums). De click uitzetten is ook geen optie want er zijn teveel stukjes zonder drums.

Ik snap dat we véél te weinig tijd hadden om zeer kritisch te zijn. Ook besef ik dat 95% van het probleem bij ons (dwz: de band) ligt, dat we gewoon strakker zullen moeten spelen zodat we uberhaupt niet naast de click komen. Maar ik ben heel benieuwd naar hoe anderen dat aanpakken. Ik heb volgens mij van Han S wel gelezen dat 'ie de drummer het liefst geen click geeft omdat de meesten dat niet goed kunnen (niet strak genoeg of te statisch), maar wat is in ons geval het beste? Wat bij mij opkomt als een optie is om de drummer met een click en een guidetrack het nummer een paar keer te laten inspelen tot de drums strak zijn en dan de rest van de instrumenten (al dan niet in één keer) te tracken.

Eerlijkheid gebied mij ook om te zeggen dat we geen fantastische band zijn. De helft van de band ziet het puur als hobby en gezelligheid, en dat uit zich ook in de kwaliteit. Helaas kunnen wij met zijn allen tegelijk zonder klik geen superstrakke take neerzetten... Dus waar dit onsamenhangende verhaal op neerkomt: hoe kunnen wij als middelmatige band een zo goed mogelijk resultaat neerzetten in de toekomst, en met name ritmisch? En met beperkte middelen. In 4 weken studiotijd kunnen we de 5 tracks wel strak doen lijkt me zo, maar omdat het een hobbyband blijft is dat way out of reach.

Bedankt voor het lezen van deze hersenspinsels en voor eventuele suggesties! :)

MjS
24 juni 2008, 15:05
Ik heb trouwens de ruwe mixen, dus het is niet alleen ons gevoel dat we niet altijd strak waren. Zou ze graag posten, maar afgesproken met de band dat niet te doen. Als iemand met verstand van zaken wil helpen kan ik ze wel sturen.

Solidkick
24 juni 2008, 20:12
hoe kunnen wij als middelmatige band een zo goed mogelijk resultaat neerzetten in de toekomst, en met name ritmisch?

Door veel te oefenen voordat je de studio ingaat.
Klinkt lullig, maar zo is het gewoon.
Als de drummer niet een strak tempo kan houden moet ie dat oefenen.

Het is imho volslagen onzin om een onervaren drummer aan een clicktrack te zetten. Wordt het eerder slechter dan beter van.

Han S
24 juni 2008, 20:27
Mee eens, als je nog niet toe bent aan een opname heb je in een studio eigenlijk nog niks te zoeken en het zal alleen tot teleurstellingen leiden. In de studio zul je alles genadeloos terughoren en dat kan behoorlijk confronterend zijn.

Drummers moeten veel oefenen op een click of metronoom en alleen de geoefende drummer zal strak op een click spelen met behoud van groove.

Daarom begrijp ik ook niet goed waarom de technicus vijf nummers opneemt met een click, als je bij het eerste nummer al merkt dat het niet werkt, maar dat zal voor hem ook een leermoment zijn geweest.

Van de ongeveer 1000 bands waarmee ik heb opgenomen zijn er nog geen tien met een click gedaan.

Mr.Bluesbreaker
24 juni 2008, 20:36
Is een lastige kwestie wat je nu schetst, en je geeft ook al gelijk aan waar je verbetering moet zoeken: bij jezelf. Toch is er wel op een aantal fronten wat winst te halen:

je kunt er voor kiezen om alleen de drummer met een clicktrack mee te laten spelen, zodat jullie als muzikanten geen 2 referentiepunten hebben. In de stukken waar geen drums zit, kan de drummer (zoals je al aangaf met afscherming) met zijn hihat de kwartnoten aangeven zodat jullie nog steeds 1 ritme hebben waar je naar luistert.

Het ligt verder aan je tempovastheid van je drummer: gaat het met click ook na oefenen hierop nog teveel uit tempo, kun je het zonder doen. Alleen is het later overdubben van leadgitaar, achtergrondzang etc. natuurlijk moeilijk wanneer er (vooral in breaks!:)) grote temposchommelingen zijn. Voor het later mixen van je materiaal is het wel makkelijk als je strak in 1 tempo zit voor bijvoorbeeld het toepassen van een tap-tempo delay op een zanglijn, gitaarlijn, enzovoorts. Zit het hele nummer lekker strak op 110 bpm, dan stel je je delay daar ook op in en sterven je herhalingen ook niet a-ritmisch uit.

Echter is het zo dat in veel pop het niet eens zo'n ramp is wanneer je bij een aanzet naar een refrein toe iets versneld. Dit heeft psychologisch ook weer een (mits bijna onmerkbaar) gunstig effect voor de 'vibe' naar mijn mening. Kijk maar naar heel de begincarriere van de Rolling Stones, dat vliegt bij momenten ook alle kanten wel wat op.

Om een lang verhaal kort te maken: je laat in je post enigszins doorschemeren dat jullie band een hobbyband is, maar toch proef ik dat je zelf of wellicht meerderen toch wat serieuzer met opnames bezig willen gaan. Belangrijkste voor het vervolg is misschien nog wel dat je met je band goed duidelijk hebt hoe je te werk gaat, wat je verwacht van je opnames en dat de neuzen 'in dezelfde richting' staan. Vaak merk je bij de 1e keer studio dat door de druk en spanning heftige discussies over de kwaliteit kunnen onstaan, doordat de een de lat veel hoger legt dan de ander.

MjS
24 juni 2008, 21:02
Wel verhelderend om zo jullie puntjes te lezen! We zitten inderdaad met verschillende houdingen in de band, maar gelukkig is dat al een poosje bekend & geaccepteerd. Geen verassingen in de studio op dat gebied gelukkig. Ik merk nu dat we tegenstrijdige belangen nastreven: enerzijds een leuke ervaring opdoen en een herinnering aan de band overhouden, anderzijds het proberen een demo te maken die gewoon zo goed mogelijk in elkaar steekt. Het was geen professionele studio waar we waren, het is de semi-prof studio van een complex met o.a. een muziekschool. De muzieklessen vinden ook plaats in de (geisoleerde) live-room. De technicus was muziekdocent en muzikant (geen geschoolde technicus volgens mij), maar dat was alleszins beter dan ik had durven hopen. Wel goede oren en weet aardig hoe de studio werkt, maar snapt ook dat we geen perfect resultaat kunnen krijgen.

Qua click & voorbereiding: de drummer gaf zelf aan graag met click te willen spelen, en volgens hem had hij dat geoefend en kon hij dat. Nu moet ik zeggen dat de drumpartijen beter dan ooit klonken, zowel ritmisch als qua klank. Zonder click waren er telkens op vaste punten tempowisselingen (bij de prechorus opeens 6 bpm langzamer; switch van 8sten naar kwarten was dat...). Ik kan me voorstellen dat het met veel oefenen beter zal zijn zonder click, maar de drums vind ik op zich (gezien omstandigheden en tijdsdruk) prima klinken. Wat Mr. Bluesbreaker zegt is wel slim: we hadden waarschijnlijk beter alleen drums op de headphones kunnen hebben en dan de drummer (met click) de hi-hat op de tel laten spelen. Ik was even vergeten van het (weg)knippen & plakken!! :)

Maar jullie slaan de spijker op de kop. Ik zat er te diep in om het te zien denk ik. Gelukkig kan ik thuis nog wat partijen overdoen van de andere gitarist en ikzelf, want dat is nu het zwakke punt: soms zit de gitaar niet meer strak met de drums maar wel met de click. Bedankt voor de feedback! Ik zal het eindproduct posten als het zo ver is. We hebben in ieder geval wat geleerd en wat ervaring opgedaan. Oh, en een leuke dag gehad! En als we ooit een hele strakke band zijn gaan we wel bij Han langs! :dance:

e!
24 juni 2008, 21:10
Click is moeilijk. Een drummer zal hoe dan ook niet gauw iedere tik 100% op de click spelen. Hij moet er wel zodanig "omheen" kunnen spelen, dat uiteindelijk de 1 in de volgende maat gewoon weer 1 is. De click mag dus nooit "verschuiven" ten opzichte van de maat. Enige manier om dat te doen: oefenen!

Als de drummer dat eenmaal lukt, dan zal hij, zoals gezegd, nooit iedere tik op de click slaan, maar binnen zekere marges hoor je dat niet, of voelt dat zelfs natuurlijk. Dat heet dan "groove", "hangen" etc. De rest van de band moet dan vooral op de drummer letten en niet zozeer op de klik, of (hoe moeilijk en schizofreen dat ook is) allebei! In de stukjes waarin er geen drummer speelt, loopt de tik nl. wel door. Daar komt het op samenspel en band feeling aan. Als dat ontbreekt of onvoldoende aanwezig is dan speel je uiteraard zo strak mogelijk op de tik.

De tip van Bluesbreaker (kwartnoten op hihat) is op zich goed, maar kan problemen opleveren met uitklinkende drums, of - nog erger - met bekkens. De overhead mics pakken nl. behalve die bekkens ook de hihat op en dat krijg je niet meer uit je opname geknipt zonder de uitklinkende bekkens ook weg te knippen! Dat wordt een absolute ramp.. weet ik uit ervaring. Dan kan hij beter met zijn drum(! :seriousf: )stok de maat dirigeren. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat jullie elkaar kunnen zien!

Sleutelwoord blijft inderdaad oefenen.

Overigens is zelfs voor geoefende bands 5 nummers op een dag best veel. Dat vraagt enorm veel van je concentratie. Bovendien vergt het een gedegen voorbereiding. Anders is de kans dat iemand ergens een klein foutje maakt erg groot en dat betekent gewoon dat de hele take opnieuw moet. Dat kost veel tijd. Apart de tracks inspelen kost echter ook veel tijd. Verder moet je inderdaad rekening houden met tijd om op te bouwen, te soundchecken, warm te spelen, micjes plaatsen en verplaatsen, line checks, afstemmen van de monitor (koptelefoon) sound, aclimatiseren aan de ruimte, drumvelletje stemmen, snaretje dempen met tape, gitaren stemmen, ampjes klinken anders dan in de oefenruimte, en ook nog eens via een mic... dus amp EQ's tweaken etc. etc. etc.

Studiowerk is dus gewoon een tijdrovend en inspannend proces waar iedereen zijn eigen grenzen al gauw tegenkomt en waar je meer moet kunnen dan je instrument strak bespelen, alsof dat niet al moeilijk genoeg is! En 1 dagje studio is redelijk inefficient qua tijdsbesteding, omdat de voorbereidingstijd (zie hiervoor) een relatief groot deel van je dag opslokt (zeker met een onervaren engineer), hetgeen de tijdsdruk verhoogt!
Tijdsdruk helpt helaas niet om de spanning te verlichten en ik zou dan ook aanraden om liever 1, 2 of hooguit 3 nummers op een dag goed op te nemen in plaats van 5 matig. Live ga je op in het moment en zijn foutjes zo gauw vergeven als ze voorbij zijn! Een opname luister je echter (als het goed is) steeds opnieuw en dan stoort zo'n klein foutje al heel gauw verschrikkelijk.

Laatste tips:

1. Neem iedere repetitie op! Al is de opnamekwaliteit misschien nog zo slecht door beperkingen qua apparatuur en kraakt en overstuurt het aan alle kanten (je zou de eerste, verrotte casettebandjes van mijn voormalige band voor de lol eens moeten horen :D ), je leert er ontzettend veel van.

2. Experimenteer eens met het spelen en opnemen van individuele tracks op een PC. Iedere PC heeft tegenwoordig een mic en/of een lijningang. Hang daar (een 40 euro Behringer mixer en) een SM57 aan, knal die voor je amp en ga gewoon klooien met een clicktrack. Ook daar leer je een hoop van. Hoe meer je bovendien thuis zelf kunt, hoe minder je die studio nodig hebt. Dan zou je je in de studio bijvoorbeeld eventueel de hele dag op die drums kunnen focussen en thuis gewoon in alle rust de vocalen en gitaren doen e.d.

e!
24 juni 2008, 21:15
Overigens zou ik wel aanraden om in een goeie geluidskaart te investeren als je thuis gaat opnemen! In principe kun je met een Soundblaster Audigy al aardige resultaten bereiken. Als je echter met MIDI tracks aan de gang gaat moet je die maar weer heel gauw vergeten, want om audio en MIDI in dat geval synchroon te krijgen ben je wel ff bezig. Voor enkel audio gaat het wel.

pol
25 juni 2008, 09:39
misschien moet je eerst de gitaren samen met de click opnemen, dan de drummer hiermee een tijd laten oefenen, is ook leuker voor hem dan met enkel klik, en als die dat goed kan pas de studio ingaan.

zonder click gaat idd ook, maar is achteraf idd moelijker voor de rest van de band, maar het kan de muziek ook ten goede komen, tempowisselingen maken het nummer soms ook interessanter. (al kan je die ook programmeren in je clicktrack)

en een soundblaster is nog altijd geen goeie geluidskaart voor opname. neem dan beter een m-audio audiophile als het niet teveel mag kosten.

MjS
25 juni 2008, 11:42
Even voor de duidelijkheid: ik heb geen soundblastertje! Ik heb hier thuis een Tascam US144 liggen. Verder heb ik een goeie mic (Sennheiser MD441), een H&K Tubeman en een setje KRK RP5's met sub. Monitors en interface zijn niet super spul natuurlijk, maar lijkt me toch ruimschoots voldoende momenteel.

MjS
25 juni 2008, 11:46
We merkten inderdaad dat de voorbereiding veel tijd kostte. Maar goed, het was niet anders, we hadden gewoon één dag. Ik denk dat ik nog even de losse drums vraag van de technicus, en dan zie ik wel hoe ver ik kom met overdubs.

Oefenen van opnemen met click is ook een goede, denk dat de helft van de band het voor het eerst deed.

Han S
25 juni 2008, 12:08
Hoe je je moet voorbereiden kun je op verschillende studio websites vinden, ook op mijn website.

Dat één dag om op te nemen lijkt dan wel kort, maar met een echt goede voorbereiding kun je in een dag veel doen. Zo nam de Tin Pan Alley jazzband hun CD met 14 nummers op in drie uur en veertig minuten. En als je nou denkt dat het een matig ceedeetje is, not. Het is een van de betere jazz CD's, alles in een keer opgenomen en het meeste was meteen goed, dus er hoefde hoegenaamd niets over worden gedaan.

Het kan echter nog gekker, ik nam met een jazz trio een hele CD op met 27 nummers in een uur of drie, direct naar twee sporen dus er hoefde ook niet meer gemixed te worden.

Goede voorbereiding dus.

The Mess
25 juni 2008, 12:22
Hoe je je moet voorbereiden kun je op verschillende studio websites vinden, ook op mijn website.

Dat één dag om op te nemen lijkt dan wel kort, maar met een echt goede voorbereiding kun je in een dag veel doen. Zo nam de Tin Pan Alley jazzband hun CD met 14 nummers op in drie uur en veertig minuten. En als je nou denkt dat het een matig ceedeetje is, not. Het is een van de betere jazz CD's, alles in een keer opgenomen en het meeste was meteen goed, dus er hoefde hoegenaamd niets over worden gedaan.

Het kan echter nog gekker, ik nam met een jazz trio een hele CD op met 27 nummers in een uur of drie, direct naar twee sporen dus er hoefde ook niet meer gemixed te worden.

Goede voorbereiding dus.

Dat soort verhalen over bands bij jou zijn meestal jazzbands (voorzover ik weet). Hoe zou dat komen?

jonesd
25 juni 2008, 12:36
Wij nemen altijd alles op met click. Wat wij altijd doen als er achteraf nog partijen moeten worden opgenomen is de click enkel en alleen laten horen op momenten dat de drum niet speelt. Gewoon een kwestie van de de click op een aparte schuif te zetten.

Het samen moeten spelen met drums en click is inderdaad bijna niet te doen daar geen enkele drummer pal op de click speelt. Dit zou ook redelijk steriel klinken denk ik.

Mr.Bluesbreaker
25 juni 2008, 12:38
Vaak omdat jazzbands in niet al te grote bezettingen, best heel goed kunnen klinken met een stereo microfoonopstelling. Je schuift dan met de muzikanten en de microfoons heen en weer tot je een lekkere opstelling hebt gevonden. Staat alles lekker dan hoef je naderhand globaal soms alleen wat toonregeling toe te passen en soms wat compressie, pats boem klaar.

Niet dat het minder moeilijk is om zo'n opname goed te laten klinken trouwens. Maar de gelaagde popstructuur zit er gewoon minder in en werkt het veelal sneller.

(en in de jazzwereld kunnen musici wel spelen:D)

B_2_the_a
25 juni 2008, 12:43
jullie toetseniste mag der partijtjes hier bij mij wel in komen spelen
allejezus wat een moordwijf


maar verder, laat de drummer veel oefenen met metronoom, veruit het belangrijkste (naast meer tijd nemen)

guhlenn
25 juni 2008, 12:54
Het samen moeten spelen met drums en click is inderdaad bijna niet te doen daar geen enkele drummer pal op de click speelt. Dit zou ook redelijk steriel klinken denk ik.

Nee hoor :). JE kan de click alleen naar de drummer sturen natuurlijk, maar je hoort er geen last van te hebben. De eerste keer in de studio met een click spelen is ook eh, niet zo heel verstandig.

Alles zit in de voorbereiding. MAak zelf vantewvoren al opnames (pre-producties), dan weet je hoe het ervoor staat.

Han S
25 juni 2008, 12:56
Dat soort verhalen over bands bij jou zijn meestal jazzbands (voorzover ik weet). Hoe zou dat komen?

Jazz, Soul, Blues, bigbands, koren al dan niet met begeleiding, kun je allemaal in één keer opnemen en eigenlijk kan het ook niet anders omdat er swing, blues en soul in moet zitten en dat gaat alleen met elkaar gebeuren. Ik neem regelmatig hele CD's op in een dag met genoemde bands en gezelschappen.

Ik bereid het ook altijd een dag van tevoren voor zodat op de opnamedag alles klaar staat en men na een nummer warmdraaien direct kan beginnen met de opnamen. Die uren van de voorbereiding (soms een hele dag) bereken ik niet, dus eigenlijk betaalt zo'n band maar 25 euro per uur voor een grote studio die 48 sporen tegelijk kan opnemen.

Binnenkomen in een studio waar alles nog moet worden opgesteld en aangesloten, terwijl de band al binnen is, is funest voor de sfeer en voor de muziek, tenzij het een paar gitaren zijn en een bas. :D

jonesd
25 juni 2008, 13:06
Nee hoor :). JE kan de click alleen naar de drummer sturen natuurlijk, maar je hoort er geen last van te hebben. De eerste keer in de studio met een click spelen is ook eh, niet zo heel verstandig.

Alles zit in de voorbereiding. MAak zelf vantewvoren al opnames (pre-producties), dan weet je hoe het ervoor staat.

Het verschil zal natuurlijk niet gigantisch zijn maar ik heb toch liever dat bv. een bassist rechtstreeks op de drum speelt en niet op de click. Zoals ik al zei spelen de meeste drummers die ik ken rond de click. Het hangt er van af welke feel ze beogen.

Rutger
25 juni 2008, 13:52
Sowieso een vreemd verhaal dat iedereen die click op z'n knar krijgt, en niet alleen de drummer. Dan is de drummer de enige die strak op de click moet spelen, en de rest volgt m dan wel zonder op die irritante click te hoeven letten.

Thuis speel ik wel met click in, maar als je een drummer hebt die op de click speelt heb je die toch niet meer nodig?

hansli
25 juni 2008, 14:34
Sowieso een vreemd verhaal dat iedereen die click op z'n knar krijgt, en niet alleen de drummer. Dan is de drummer de enige die strak op de click moet spelen, en de rest volgt m dan wel zonder op die irritante click te hoeven letten.

En dat was op een muziekschool zei je?
Raar soort muziekschool moet dat zijn waar ze mensen met dit soort fratsen laten klooien.
Het zal allemaal wel goed bedoeld zijn, maar veel logica zit er voor mij niet in!

Rutger
25 juni 2008, 14:39
Euh, ik vat je quote + reactie niet helemaal...heb ik wat gemist?

guhlenn
25 juni 2008, 14:41
Ik vat het ook niet

@Jonesd: tsja, als dat je voorkeur heeft, prima. MAar een goede, strakke drummer is veel dwingender dan de clicktrack. Ik hoor de click eigenlijk nooit tenzij m'n drummer hem niet kan volgen, zal wel psychisch zijn. En hij zit nooit op de clicktrack idd, het draait erom heen. Het is ook geen heilig iets, gewoon een praktisch handigheidje toch?

hansli
25 juni 2008, 15:10
mijn reactie?

dat ging over dat rare gedoe met clicktracks voor beginnende muzikanten, dat wil toch niemand, en dan nog wel op een muziekschool, dat vind ik erg raar...

jonesd
25 juni 2008, 15:19
Ik vat het ook niet

MAar een goede, strakke drummer is veel dwingender dan de clicktrack. Ik hoor de click eigenlijk nooit tenzij m'n drummer hem niet kan volgen, zal wel psychisch zijn.
Als je hem toch niet hoort, lijkt het mij dan ook logischer van hem weg te laten, dat was eigenlijk mijn punt. Het grootste gevaar is dat de drum bv. jaagt op de click terwijl de bassist er in gaat hangen...

Maar ik denk dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen.

bert k
25 juni 2008, 15:20
@ hansli:



Tja, welkom in 2008, tegenwoordig zijn ook beginnende muzikanten veel met opnames bezig, en hebben de muziekscholen de nodige apparatuur.

Het spelen met click is in de pop/rock heel gebruikelijk, dus verbaast het me niet dat een muziekschool daar op inhaakt.

Rutger
25 juni 2008, 15:22
@ hansli:
Tja, welkom in 2008, tegenwoordig zijn ook beginnende muzikanten veel met opnames bezig, en hebben de muziekscholen de nodige apparatuur.

Het spelen met click is in de pop/rock heel gebruikelijk, dus verbaast het me niet dat een muziekschool daar op inhaakt.

Toch vertelde een bevriende bassist van het Conservatorium A'dam me laatst dat er maar weinig studenten zijn die serieus met studio en recording bezig zijn, en er al helemaal weinig drummers zijn die echt op click mee kunnen spelen.... dat verbaasde me een beetje

guhlenn
25 juni 2008, 16:54
Zo zie je maar weer: het conservatorium is ook niet meer wat het geweest is ;).

Rutger
25 juni 2008, 17:12
Dat wil ik niet beweren, ik ken genoeg uitstekende muzikanten van het conservatorium. Wat ik ermee wil zeggen is, dat het me de indruk gaf dat de studenten zelf niet goed met de tijd meegaan of daar geen oog voor hebben (?)

Han S
25 juni 2008, 17:24
Als je hem toch niet hoort, lijkt het mij dan ook logischer van hem weg te laten, dat was eigenlijk mijn punt. Het grootste gevaar is dat de drum bv. jaagt op de click terwijl de bassist er in gaat hangen...

Maar ik denk dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen.

Als een drummer de click niet meer hoort betekent het dat hij er precies bovenop zit. Zodra je hem hoort zul je er iets naast zitten, wat helemaal niet erg is. Zet je de click erg hard op de koptelefoon dan heb je twee problemen en het ergste is dat je je gehoor zult beschadigen en het minder erge probleem is dat je de click gaat horen via de microfoons.

Ik speel als drummer moeiteloos met een click, maar ik heb er een tyfushekel aan en heb het ook niet nodig om strak te spelen. Veel beter en geluidloos is een metronoom met een boog van ledjes die je heen en weer ziet gaan en ik heb er wel eens over gedacht om een groot exemplaar te bouwen met powerleds en die aan een wand van de studio te hangen.

Als een band er voor kiest om met een click op te nemen, is het helemaal geen slecht idee om die click ook aan de bassist en de gitarist(en) te laten horen, zij het een stuk zachter, dan horen ze ook waar de drummer zich aan richt.

Maar over het algemeen heb ik nog maar heel weinig gehoord dat de muziek van een click beter werd en ik begrijp eigenlijk ook niet goed waarom veel studio engineers die click aanhangen. Het hangt ook sterk van de muzieksoort af of je het wel of niet moet doen. Gek genoeg heb ik wel eens een balad met een folkgroup opgenomen met een click. Die click was dan weer wel een vriendelijk klinkend bongo'tje en dat ging heel erg goed.

bert k
25 juni 2008, 19:21
Ik haat clicks... ondanks mijn positieve muziekschoolverhaal. Mijn laatste serieuze band, Sleepwalkers, speelde veel te veel om de maat heen om er nut van te hebben. Heel veel vertragingen en versnellingen, en pauzes, het ging echt niet.

Wel gebruikte we een clickje als er een ongetimede inzet kwam. (Die dan in feite wel weer getimed was)

e!
25 juni 2008, 19:22
Even voor de duidelijkheid: ik heb geen soundblastertje! Ik heb hier thuis een Tascam US144 liggen. Verder heb ik een goeie mic (Sennheiser MD441), een H&K Tubeman en een setje KRK RP5's met sub. Monitors en interface zijn niet super spul natuurlijk, maar lijkt me toch ruimschoots voldoende momenteel.
Jip. Prima in orde.


en een soundblaster is nog altijd geen goeie geluidskaart voor opname. neem dan beter een m-audio audiophile als het niet teveel mag kosten.
Ik wilde gewoon niet te gemakkelijk roepen "Ooooh... koop gewoon ff voor € 1000,- aan apparatuur en dan zijn je problemen opgelost" en een soundblastertje kun je al voor € 25,- kopen. Qua geluidskwaliteit is dat een stuk beter dan onboard en qua kosten dus te overzien. Zo'n M-Audio kaartje betaal je toch al gauw het drie/viervoudige voor, maar zal uiteraard ook beter werken.

guhlenn
25 juni 2008, 19:46
Die click was dan weer wel een vriendelijk klinkend bongo'tje en dat ging heel erg goed.

Ik gebruik een Cowbell...

En laten we eerlijk zijn...


We need more cowbell :)