PDA

View Full Version : Staalsnaar + eelt verzorging



Spores
23 juni 2008, 22:43
Ik speel nu zo'n half jaar, ik wil niet zeggen fulltime, maar kan m'n lieverd echt geen dag laten staan en voor ik het weet zit ik zo weer 2, 3, 6 uur te spelen (nog 1 liedje dan :D)
Maar nu heb ik een gigantische dikke laag eelt opgebouwd en zitten er standaard gleufjes op m'n vingertoppen waardoor ik eerder last heb van fretbuzz omdat ik de snaar niet meer goed op de fret gedrukt krijg.
Is dit te voorkomen, kan ik het bijvijlen ofzo, moet ik minder vaak spelen? (die laatste is overigens GEEN optie)

harrie-beton
23 juni 2008, 23:16
betere gitaar proberen, dunnere snaren of lagere actie (=afstellen).

Spores
23 juni 2008, 23:36
betere gitaar proberen, dunnere snaren of lagere actie (=afstellen).
Maar de actie is helemaal niet zo hoog en ik heb echt een goede gitaar, geen studie gitaartje ofzo.
En deze snaren spelen wel heerlijk, maar btje kut dat m'n eelt zo indeukt

hanzeman
23 juni 2008, 23:41
Ik kan me bijna niet meer herinneren hoe het is om geen eelt op mijn linkervingertoppen te hebben eigenlijk... weet alleen dat gitaarspelen in den beginne een beetje pijnlijke ervaring was. Maar speel je niet te verkrampt ofzo?

gitaarvrouwtje
23 juni 2008, 23:54
ik krijg ook gleufjes in mijn vingertoppen hoor, en ik speel niet verkrampt, heb een te gekke makkelijk speelbare en goed afgestelde gitaar

ik denk dat niet iedereen even hard eelt aanmaakt,
ik trek af en toe gewoon het eelt er vanaf, veel meer kun je er niet aandoen, als het er weer af is, moet je even er doorheen spelen maar het gleufjes gedoe is wel weer een poosje passé

Spores
24 juni 2008, 00:50
Ik kan me bijna niet meer herinneren hoe het is om geen eelt op mijn linkervingertoppen te hebben eigenlijk... weet alleen dat gitaarspelen in den beginne een beetje pijnlijke ervaring was. Maar speel je niet te verkrampt ofzo?

Dat zou misschien wel kunnen, soms ben ik echt hard aant werken, maar is ook om geen fretbuzz te krijgen en m'n snaren zijn hard nodig aan vervanging, dus ens kijken hoe het gaat met nieuwe snaren.

Int begin wast wel een btje pijnlijk, maar dat voel je toch pas achteraf als je uit je rush komt na een paar uur :D
Ik hou gewoon onwijs veel van m'n Tanglewood en ze speeld echt heerlijk, maar moet m'n vingertjes nog een btje trainen.
Barre killed ook nog steeds m'n pezen.
Ik probeer meestal de snaren net even op een ander stukje vinger te pakken zodat de snaar niet op 1 punt m'n hele eelt naar binnen drukt, maar als ik gewoon flink zit te spelen, uit m'n pan zit te gaan en het goed probeer te doen let ik er toch niet op en na een paar uur zit er echt een gleufje in en merkte vandaag dat ze steeds permanenter worden, dus zal zowiezo ff met een veiltje proberen bij te werken.

Bedankt voor de reacties :)

sanderz
24 juni 2008, 14:57
Ik heb ook gleufjes... and I'm proud of it! Maar het probleem herken ik niet.

Wel merk ik als mijn nagels te lang worden dat dit effect heeft op mijn spel (en dat zowel links als rechts, aber das terseide)

Misschien een enigszins intieme vraag, maar hoe diep zijn jouw gleufjes?

degrotepeter
24 juni 2008, 16:57
leuk een draad over gleufjes in je vingers :p

ik speel al best lang maar ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik het eelt er echt vanaf kon trekken

maarjah als je last heb van je vingers kun je ook even een pleister erover heen doen of iets anders weet ik veel ^^ en dat ff een poosje doen of zo en dan weer gewoon spelen.
Naar een poosje gaat het wel weg. ;)

Jedeel
24 juni 2008, 18:31
Dat zou misschien wel kunnen, soms ben ik echt hard aant werken, maar is ook om geen fretbuzz te krijgen en m'n snaren zijn hard nodig aan vervanging, dus ens kijken hoe het gaat met nieuwe snaren.
Ik verwacht niet dat nieuwe snaren je probleem oplossen.
Je fretbuzz zal er niet minder om worden, omdat de dikte van de nieuwe snaar gelijk zal zijn.
Ik denk dat je met een vijltje of steentje voorzichtig het teveel aan eelt moet gaan verwijderen.
Blijkbaar maak jij meer eelt aan dan anderen :-)
Bij mij resulteert het eelt in kleine vlakjes, zeg maar.

Suc6 met je probleem!

dede
24 juni 2008, 19:12
elke avond een uurtje soppen in een emmertje warmwater met dreft

;)

:seriousf:

groetjes,

Danny

greencharlie
24 juni 2008, 20:04
ik pulk die eraf, blijft steeds nog genoeg over.
Ben momenteel met men linkerduimnagel aan mn linkermiddenvinger aant pulken trouwens. :p

Maak je geen zorgen laat de natuur maar zn gang gaan.

greencharlie
24 juni 2008, 20:10
Nieuwe snaren kunnen wél fretbuzz verhelpen.
Nieuwe snaren hebben een sterkere spanning en trekken je hals terug iets krommer.
Vooral als je met extreem lage actie speelt (ik) kan het gebeuren dat oude snaren tegen de fretten beginnen te buzzen.

hadv
24 juni 2008, 23:23
met puimsteen je eeltlaag tot gewenste dikte afschuren. verkrijgbaar bij elke goede drogist

Jedeel
25 juni 2008, 01:03
Nieuwe snaren kunnen wél fretbuzz verhelpen.
Nieuwe snaren hebben een sterkere spanning en trekken je hals terug iets krommer.
Vooral als je met extreem lage actie speelt (ik) kan het gebeuren dat oude snaren tegen de fretten beginnen te buzzen.

Ja, Greencharlie, zoals jij het beschrijft (hogere snaarspanning) kan dat kloppen.
Maar de poster blijft het probleem van gleufjes houden, dus kan de snaar niet voldoende tegen de toets drukken.
Dat probleem heeft hij ook met nieuwe snaren.

Spores
25 juni 2008, 02:02
met puimsteen je eeltlaag tot gewenste dikte afschuren. verkrijgbaar bij elke goede drogist
Goede tip, ga ik gelijk morgen even doen :)
Ik moet zeggen dat het beter gaat als ik tussendoor ff rust en m'n vingertoppen een btje masseer en niet zo hard proberen te drukken en langer douchen zodat m'n vingers weken (hand in water + dreft idee)

Thanks voor de tips in ieder geval :D

Trouwens als ik ga bijvijlen dan is alleen "het gleufje" dikker dan de rest, omdat dat ingedrukt is en de rest is weggeschaafd, maar ens kijken hoe zich dat in de praktijk ontwikkeld

Spores
29 juni 2008, 14:08
Nou was dus vergeten dat ik hardstikke blut was en eigenlijk ook geen geld heb voor eten, dus ben maar naar m'n ouders gegaan voor een veiltje en heb het een btje bijgevijld.
Ben ook wat minder krampachtig gaan spelen en het helpt wel.
Moet zeggen dat m'n vingers nu wel gevoelig zijn van een jamsessie van gister.
Jammen is echt bizar, er gaat een knopje om en je kan nergens meer op letten behalve de tonen
:hippie:

freekick
30 juni 2008, 11:18
Nagelvijl gaat ook.
En dan met een beetje (nagel) olie behandelen.
Het eelt wordt dan leerachtig en scheurt en klooft niet zo snel.
Scheelt ook aan bijgeluiden.

Spores
1 juli 2008, 17:36
Nagelvijl gaat ook.
En dan met een beetje (nagel) olie behandelen.
Het eelt wordt dan leerachtig en scheurt en klooft niet zo snel.
Scheelt ook aan bijgeluiden.

AH super!
Thanks!
Ga ik zeker ff kopen als ik m'n financien weer op orde heb...
Bedoel je trouwens nagelverharder?

Jedeel
1 juli 2008, 20:27
Bedoel je trouwens nagelverharder?
Nee, die smeer je op je nagels.
Hij bedoelt olie om op het eelt te smeren :-)

greencharlie
1 juli 2008, 21:22
in de 30 jaar dat ik al gitaar speel is dit de eerste keer dat ik over vingereeltproblemen hoor of lees, laat staan over je vingertoppen behandelen met "lederlooi-huidenvetters-technieken".

Sorry hoor :stop:

freekick
1 juli 2008, 22:07
AH super!
Thanks!
Ga ik zeker ff kopen als ik m'n financien weer op orde heb...
Bedoel je trouwens nagelverharder?

Nee ik bedoel olie.
Maar het hoeft geen nagelolie te zijn.
Het gaat ook met olijfolie zonnebloem en slaolie.
Gewoon even door de keukenkastjes!

greencharlie
1 juli 2008, 22:15
Nou breekt mn klomp, kom ik net dit tegen :

http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=129258&highlight=string

je bent dus toch niet de enige 8)

Spores
2 juli 2008, 16:23
Nee ik bedoel olie.
Maar het hoeft geen nagelolie te zijn.
Het gaat ook met olijfolie zonnebloem en slaolie.
Gewoon even door de keukenkastjes!

Ah, chill, dan ga ik even m'n keukenkastje plunderen :)


Nou breekt mn klomp, kom ik net dit tegen :
http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=129258&highlight=string

Sweet!
Thanks, dat is ook nog een goede tip.
Ga wel even het web afspeuren voor die speciale vijl.