PDA

View Full Version : Nieuwe Les Paul. Eden LP review inside



Orpheo
23 juni 2008, 22:05
Uit nieuwsgierigheid, en als geschenk voor m'n verjaardag, heb ik een nieuwe les paul gekregen (Duh). Tis een Eden LP, met koffer. betaalde d'r in totaal 300E voor: dat is dus de gitaar, koffer, verzenden, pickups, hardware, etc etc.

Wat ik zelfheb moeten doen:
studgaten boren
bruggaten boren
tunergaten vergroten
bedraden.

lijkt simpel, huh? toch niet. het uitmetn was een ergere klus dan ik had verwacht. echt, behoorlijk precies moest 't gebeuren. de brug staat gewoon heel netjes, de tailstop staat wat scheef. is niet erg, daardoor worden de lage snaren wat strakker, en de hoge snaren wat soepeler, om te spelen.

wat ik ook nog gedaan heb is een gat maken voor een 3e pickup. deze keer, een p90 :) ziet d'r zeer goed uit, vind ik zelf. IK heb 2x een gfs crunchy rails erin zitten, met coiltap, en een aan/uit switch voor de p90, en een switch om alleen de p90 te hebben .

Ik heb voor de gein d'r ouwe gibson-tuners opgezet. hoefde ik lekker niks anders te kopen, en 't werkte.

de topkam is netjes van bot, mooi gesneden, niet diep, niet ondiep, gewoon goed. Het hout is netjes, met een lange nektenon (ala gibson customshop, ghehe, op een spotgoedkoop gitaartje). hij speelt heel soepel, heel makkelijk, zelfs met dit pakje 011-052. er was alleen probleem met de 10e fret. die was IETS te hoog. om een fretjob te doen a raison de 95E,k vind ik belachelijk, dus ben effe in de weer gegaan met een slijpsteentje. hoppaaa, en hij speelt nu gewoon weer goed :) dat was 't enige. Tuurlijk, dit is geen gibson-kwaliteit. dat kan je toch serieus niet verwachten voor een gitaartje van dit kaliber?? het is eerder epiphone-kwaliteit. typisch les paul, leuk ding als backup, of als mainaxe voor een beginner of gevorderde beginner, of als leuk side-ding voor mij :D

moet 'm nog wel versterkt horen, maar dat komt wel :)

ok! foto's komen zo

pannekoek
23 juni 2008, 22:07
woah!!!!!!


die moet ik zien :D

macwilliams
23 juni 2008, 22:08
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/worthless.gifMet enthousiasme

MichaelSS
23 juni 2008, 22:08
Ok, waarom verkoop jij je Zakk wylde gitaar nou weer?

pannekoek
23 juni 2008, 22:12
Ok, waarom verkoop jij je Zakk wylde gitaar nou weer?

ik vind m erg goed spelen maar ik gebruik eigenlijk maar 1 gitaar, me gibson les paul studio
en om m te houden vind ik zonde van me geld.

minoin
23 juni 2008, 22:16
Ok, waarom verkoop jij je Zakk wylde gitaar nou weer?

Hahahahahaha

OT: Ik ben zeer benieuwd naar de pics!! Waar heb je de onderdelen gekocht?

Orpheo
23 juni 2008, 22:16
foto's komen, sorry guys. mijn internetverbinding is heel, heel traag...

Orpheo
23 juni 2008, 22:19
Hahahahahaha

OT: Ik ben zeer benieuwd naar de pics!! Waar heb je de onderdelen gekocht?

guitarfetish :) werkt als n tierelier!

Orpheo
23 juni 2008, 22:23
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/f6053816.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/d07782f5.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/d8e45962.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e328b699.jpg

minoin
23 juni 2008, 22:24
guitarfetish :) werkt als n tierelier!

Weet je wat je eigenlijk zou moeten hebben? Een opnamedingetje! Dan kun je mooi al die Gibson's op geluid zetten, ik ben echt benieuwd hoe die allemaal klinken! Welke GFS's heb je trouwens gekozen? (EDIT: Das duidelijk :))

Orpheo
23 juni 2008, 22:29
effe wachten! effe resizen.

Orpheo
23 juni 2008, 22:32
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/d07782f5.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e328b699.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e90f76e0.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/85b7aca8.jpg

pannekoek
23 juni 2008, 22:39
om eerlijk te zijn vind ik m er wat magertjes uitzien, hopen dat ie fantastisch klinkt dan maar :lp:

bass blom
23 juni 2008, 22:47
wat ik ook nog gedaan heb is een gat maken voor een 3e pickup. deze keer, een p90 ziet d'r zeer goed uit, vind ik zelf.

tijd voor een bezoekje aan de brillenwinkel? :D

Orpheo
23 juni 2008, 22:53
tijd voor een bezoekje aan de brillenwinkel? :D
als je nagaat dat ik 't heb moeten doen met slechts een beitel...

en magertjes?ach, smaak. hij is precies geworden wat ik wilde, en ben er dik tevreden over. de top is mooi, maar niet overdreven gevlamd, de hals heeft een mooi nerfpatroon, de pups passen d'r mooi bij. ben dik tevreden.


de hals trouwens is redelijk dik. geen honkbalknuppel, maar zeker niet een ibanez prestige halsje. eerder iets in de trant van: een epi-hals.

pannekoek
23 juni 2008, 23:10
als je nagaat dat ik 't heb moeten doen met slechts een beitel...

en magertjes?ach, smaak. hij is precies geworden wat ik wilde, en ben er dik tevreden over. de top is mooi, maar niet overdreven gevlamd, de hals heeft een mooi nerfpatroon, de pups passen d'r mooi bij. ben dik tevreden.


de hals trouwens is redelijk dik. geen honkbalknuppel, maar zeker niet een ibanez prestige halsje. eerder iets in de trant van: een epi-hals.


waarom niet even gewacht tot degelijk gereedschap? ik vind dit toch redelijk verkrachting? misschien wat kapjes er omheen?
binding had ook wel wat vetter gekunt, maarja wel een leuk gitaartje om aan te werken

Orpheo
23 juni 2008, 23:16
waarom niet even gewacht tot degelijk gereedschap? ik vind dit toch redelijk verkrachting? misschien wat kapjes er omheen?
binding had ook wel wat vetter gekunt, maarja wel een leuk gitaartje om aan te werkenomdat die niet beschikbaar is. en d'r zit natuurlijk al een kap omheen. das dat witte van de p90...en hoezo binding wat netter? dat ziet d'r gewoon netjes uit. just like epiphone.

pannekoek
23 juni 2008, 23:17
omdat die niet beschikbaar is. en d'r zit natuurlijk al een kap omheen. das dat witte van de p90...en hoezo binding wat netter? dat ziet d'r gewoon netjes uit. just like epiphone.

t kan aan de foto liggen maar de binding lijkt me wat dunnetjes

ben vanhoof
23 juni 2008, 23:24
Ik vind ze ook niet echt om over naar huis te spreken. Vooral die 3e pickup int midden vind ik echt niet mooi, en de top spreekt me ook niet echt aan.

macwilliams
23 juni 2008, 23:28
t kan aan de foto liggen maar de binding lijkt me wat dunnetjes

De foto's geven een vertekend beeld. Als ik op deze manier foto's maak zien die van mij er net zo uit.


Toch wel gaaf zelf prutsen aan een gitaar. Moet maar eens langs een onderdelen shop enzo :satisfie:


EDITEen messing ring rond die P90 zou zo vet zijn!

Orpheo
24 juni 2008, 00:04
t kan aan de foto liggen maar de binding lijkt me wat dunnetjes

nee, tis gewoon de normale dikte :)

tja, die 3e pup. dat is mijn 'trademark' denk ik. ik vind 't mooi, ongeacht de uitvoering van 't gat ;) een messing ring is leuk, maar wil ik niet. ik vind dit goed genoeg, en 't werkt voor mij.

@benvanhoof: tja, de top is een gewone flamed maple top, daar valt weinig aan te veranderen. verder is 't gewoon echt een les paul. dat mensen vallen over het uiterlijk kan denk ik komen door die rare pups en rare knopjes. geen normale barrel/speedknobs maar de tophat met inleg. geen chromen of desnoods gouden kapjes, maar zebra rail pickups. geen humbucker maar p90 in 't midden.

ach, de gitaar was goedkoop, en dit doet totaal geen afbreuk aan de bespeelbaarheid, en doorverkoopbaarheid was bij deze allang geen issue meer, vanaf 't moment al dat ik 'm kocht :D tis een soort draagschip voor ontwerpjes en dingetjes die ik wil uitproberen in een gitaar.

almarvk
24 juni 2008, 07:24
Leuke gitaar, alleen jammer dat je zelf bezig geweest bent met het inbouwen van alles. Daardoor zit de P90 niet netjes en ook wat breukjes bij de brug. Jammer.

Luke-wannabe
24 juni 2008, 13:45
Ziet er gaaf uit! Wat standaard naar mijn idee, maar het idee is leuk. Congrats Orf! Word weer eens tijd voor een familiefoto, of niet?!

Orpheo
24 juni 2008, 13:53
Ziet er gaaf uit! Wat standaard naar mijn idee, maar het idee is leuk. Congrats Orf! Word weer eens tijd voor een familiefoto, of niet?!
over 3 weken kerel :D ben nu nl in israel ghehe

de bedrading is trouwens een eigen idee (maar ik moet nog gaan aanpassen, maar dat doe ik lekker in nederland!). per pup volume, 1 mastertone, coiltaps, en ik kan OF de p90 hebben alleen, OF de output uit de 3weg toggle, of beiden aan. ik kan dus hebben:

p90
p90+hals
p90+brug
p90+hals+brug
hals+brug
hals
brug

met 2 pushpull pots. een 3weg toggle is handiger natuurlijk, maar dat komt nog wel, als ik terug ben in nederland.


edit: dat kan ik hier ook doen. effe gaatje boren, scheelt me n hoop. kan ik de pushpulls voor iets anders gebruiken. maar goed, gisteren lekker de hele avond gespeeld, en vandaag ook weer. tja, je moet toch wat? als een familie van bijna 30 directe leden totaal geen aandacht schenkt aan je verjaardag moet je toch wat doen? :)

JeroenSchaaf
24 juni 2008, 15:20
Gefeliciteerd ;)

prs
24 juni 2008, 16:10
Ik vind hem wel geslaagd Orph. Het enige dat ik minder vind zijn die railpickups van GFS, maar de sound daarvan is wel goed en dat is waar het voor het grootste gedeelte om draait.

Ik kan pas over een paar weken aan mijn Eden LP beginnen omdat ik toch wat assistentie nodig heb bij het plaatsen van de TOM brug. Ik vind het te gevaarlijk om het zelf te doen.
Hier in ieder geval een foto van hoe mijn Eden LP eruit moet komen te zien!

http://img84.imageshack.us/img84/3170/edenlpby7.jpg

Elementen zijn (worden) een PRS Dragon 1 bass in de halspositie en een PRS McCarty treble in de brugpositie. 2x volume, 2x push pull tone en een 3 way switch.

Orpheo
24 juni 2008, 16:15
Ik vind hem wel geslaagd Orph. Het enige dat ik minder vind zijn die railpickups van GFS, maar de sound daarvan is wel goed en dat is waar het voor het grootste gedeelte om draait.

Ik kan pas over een paar weken aan mijn Eden LP beginnen omdat ik toch wat assistentie nodig heb bij het plaatsen van de TOM brug. Ik vind het te gevaarlijk om het zelf te doen.
Hier in ieder geval een foto van hoe mijn Eden LP eruit moet komen te zien!

http://img84.imageshack.us/img84/3170/edenlpby7.jpg

Elementen zijn (worden) een PRS Dragon 1 bass in de halspositie en een PRS McCarty treble in de brugpositie. 2x volume, 2x push pull tone en een 3 way switch.

nie verkeerd, nie verkeerd! met wat pech moet je wel de frets laten vlakken...

Bram+
24 juni 2008, 16:25
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/d8e45962.jpg
Richwoodknoppen FTW! :cheerup: :D

Ziet er wel lekker uit met die P90 in het midden, maar misschien staan crème pickup ringen (en misschien ook pickups) wel beter. Matcht dan mooi met de p90, beetje een Ace Frehley-look.

Nino1110
24 juni 2008, 16:28
Gaaf man! Echt, dat voor 300,-!
Dat P90 gat sja, boeiend? Zolang het maar werkt, en zo slecht is het IMO niet.
De body ziet er wel erg mooi uit!

prs
24 juni 2008, 17:10
nie verkeerd, nie verkeerd! met wat pech moet je wel de frets laten vlakken...

Ja dat heb ik me gerealiseerd....maar gelukkig is dat zo'n probleem niet..!

Orpheo
24 juni 2008, 19:55
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/d8e45962.jpg
Richwoodknoppen FTW! :cheerup:

Ziet er wel lekker uit met die P90 in het midden, maar misschien staan crème pickup ringen (en misschien ook pickups) wel beter. Matcht dan mooi met de p90, beetje een Ace Frehley-look.bedacht ik me te laat :chicken: wellicht nog wel, maar deze eigenwijze look bevalt me wel.

Orpheo
10 juli 2008, 12:47
We zijn nu 2 weekjes verder zo'n beetje, en nu een beschrijving qua tone.

ik kopieer mijn eigen tekst even.

ik heb mijn Eden nu een week of 2 af, en van de week versterkt getest, en ik kan zeggen:

iedereen die 'm heeft in welk stadium van ook van de bouw (hetzij dat ie nog moet komen, hetzij dat je nog moet bedraden). de mijne klinkt waaaanzinnig! Brult, scheurt, jankt, knarst... geweldig ding. speelt heel soepel, ondanks het pakje 011-052 snaren. Ik weet niet of 't de pups zijn, maar hij brulde er een gibson BFG uit. dat ding was nergens meer (en die gitaar vond ik de beste in de zaak...beter dan de slash-sig die hier hing, en ook beter dan de phil collen-sig jacson. de enige die in de buurt kwam was de malmsteen-strat. jaja, ze hebben hier mooie speeltjes!). stratsounds? dude? nee man. echt niet. ook niet met coiltap. sterker nog, die coiltap slaat nergens op. die gaat er dus uit. ik wil wel parallel eens proberen, maar weinig zinvol denk ik. Ik vind 't gewoon een tone-beest. ook op het cleane kanaal van de fender hotrod had ik al een crunch (lang leve goeie pots en treblebleed mods!).

oh ik ga in m'n bandje veel lol hebben van deze gitaar.

alleen heeft ie nu creme ringen ipv zwart, en nog een 3weg toggle om de p90 aan te sturen.

ik moet wel nuanceren. de gibson heeft een wat 'egaler' geluid, wat subtieler, maar dat mot ik niet. ik wil scheuren. ongelimiteerd knallen. het leek alsof er bij de gibson een soort grens was waar hij niet overheen wilde gaan, en de burstbucker #3 is echt wel hot hoor. deze drukte veel meer zeg maar. veel meer het geluid naar voren stuwen.

edit; met dezelfde amp en cab (combo dus, ghehe) trouwens.

de p90 staat behoorlijk laag, maar heeft niet zo heel veel drop in output vergeleken bij de humbuckers, en de weerstand is ook niet groot. kortom: de humbuckers hébben niet zo bijster veel output als verwacht (ondanks dat ze wel zo voelen. ik refereer nu aan een gesprek dat ik had met lexvandoef, hier op t forum, effe kijken of dat nog te vinden is).

de hals is asymmetrisch, en behoorlijk dik. vind ik wel lekker! de topkam is iets te hoog, ik merk 't als ik bend op de 1e fret, maar om hiermee te kutten...? de afstelling is nu as good as it gets zonder grote aanpassingen, en ik ben bang dat ie met mods plots slechter gaat spelen.

hij pincht, squeelt, jankt, scheurt, brult, precies zoals een LP hoort te doen. en oh ja; hij heeft geen tonechambers, geen weight relief holes, is van mahonie (of nato, in ieder geval; mahonie achtig) en ik ben er dik tevreden mee! zelfs de gibson kluson's houden zich netjes staande!

zo, en nu de foto van hoe ie er nu uit ziet:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/5b329a6e.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/6eb46006.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/a6916fee.jpg

met m'n aangepaste, matthias jabs style, explorer :D

Orpheo
10 juli 2008, 12:49
oh ja. hij heeft dus een massieve top (geen fineer of fotoflame) en karabijnhaken als straplocks :P


Ik heb wel een bedradingsprobleem. al draai ik volume helemaal dicht, er blijft nog signaal doorheen lekken, en tone doet 't niet. Iemand een idee hoe dat kan??

Dekkz0r
10 juli 2008, 14:06
Cool hoor orph
Ik Doe mee aan die group buy van minda en ik hoor over 2 daagjes of dit doorgaat als het goed is.

Maar het mooie is is dat ik aan een soortgelijke config zit te denken, maar dan p90 in de hals en rails in de brug

zoals de gitaar van matt dus
http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gallery/images/Manson%20Delorean.jpg

Alleen zal die rails wel een ander typetje zijn en ik wil die van mij dan ook in het zwart, zowiezo denk ik dat ik alle hardware matzwart wil hebben op de transamber

http://www.overdieren.nl/gtr/lespaul.jpg
Maarja, ik twijfel nog dus over chroom of zwart, en de elementen zijn misplaatst maar je snapt het idee wel.

En aangezien je in den haag woont zou ik jouw aanwinst graag eens willen testen, behoort dat tot de mogelijkheden denk je? :P

En idd, ook ik heb maling aan "vintage correct" :hippie:

Orpheo
10 juli 2008, 14:43
tuurlijk mag je langskomen :) ik ben vanaf zondag 'beschikbaar' (pm me anders maar). dan kan je gelijk de pup horen die in die andere gitaar zit (die rails pickup; is namelijk een motherbucker, en die heb ik namelijk :) )


Ik heb 't opgelost. het probleem was een los geschoten draadje...

Dekkz0r
10 juli 2008, 15:00
tuurlijk mag je langskomen :) ik ben vanaf zondag 'beschikbaar' (pm me anders maar). dan kan je gelijk de pup horen die in die andere gitaar zit (die rails pickup; is namelijk een motherbucker, en die heb ik namelijk :) )


Ik heb 't opgelost. het probleem was een los geschoten draadje...


je bedoeld dat die hb in de gitaar van matt een motherbucker is? kan best, is een redelijk scheurbeest van wat ik hoor. Vraag me alleen af in hoeverre ik aan die muse tone kom op die LP, maar aangezien jij het al een tone-beest vind moet dat wel goedkomen lijkt me.

En idd, zodra ik zeker weet of t door gaat zal ik zeker even een pmmetje jouw kant op doen, kan ik zowiezo die collectie van jou eens aanschouwen, lijkt me ook iets aparts :P

Orpheo
10 juli 2008, 15:04
je bedoeld dat die hb in de gitaar van matt een motherbucker is? kan best, is een redelijk scheurbeest van wat ik hoor. Vraag me alleen af in hoeverre ik aan die muse tone kom op die LP, maar aangezien jij het al een tone-beest vind moet dat wel goedkomen lijkt me.

En idd, zodra ik zeker weet of t door gaat zal ik zeker even een pmmetje jouw kant op doen, kan ik zowiezo die collectie van jou eens aanschouwen, lijkt me ook iets aparts :P

ja, die pup is een motherbucker (weet ik bij toeval, en ik herken de looks ;) )

de 'muse tone' uit een LP? weet ik niet ik ken the muse niet, en wil ik zou houden ook :D wat ik ervan gehoord heb is 't totaal mijn smaak niet.

Enniewee; de motherbucker is echt een beest van een pickup. samen met de air norton een van mijn favo's. jammer alleen dat ie zo LELIJJJJJKKKKK is!

en tja, PM me maar :) zondag en maandag kan. daarna ben ik weer weg.

Lexvandoef
10 juli 2008, 15:08
ja, die pup is een motherbucker (weet ik bij toeval, en ik herken de looks ;) )

de 'muse tone' uit een LP? weet ik niet ik ken the muse niet, en wil ik zou houden ook :D wat ik ervan gehoord heb is 't totaal mijn smaak niet.

Enniewee; de motherbucker is echt een beest van een pickup. samen met de air norton een van mijn favo's. jammer alleen dat ie zo LELIJJJJJKKKKK is!

en tja, PM me maar :) zondag en maandag kan. daarna ben ik weer weg.

Het is MUSE barbaar! :seriousf:

Kim Wilson
10 juli 2008, 15:10
MUSE Barbaar... Nee, zegt mij ook even niks. :chicken:

Orpheo
10 juli 2008, 15:11
Het is MUSE barbaar! :seriousf:

en je punt is...?



;) :cool:

Lexvandoef
10 juli 2008, 15:14
MUSE Barbaar... Nee, zegt mij ook even niks. :chicken:

jaja komma vergeten ;)

Soundscape
12 juli 2008, 20:05
Is een LP met 3 pups niet lastig met 'picking'? Veel gitaristen vinden de middelste pup van een strat al vervelend (vb. Blackmore), maar bij een strat kun je nog als het ware tussen de pups in spelen. Bij een LP heb je die ruimte niet.
Anyway wel een heel veelzijdig ding met een P-90 erbij!

Orpheo
13 juli 2008, 02:48
nee, totaal geen problemen mee. en inderdaad, lekker veelzijdig beestje!

Orpheo
15 juli 2008, 22:49
vandaag tijdens bandrepetitie gebruikt. pff wat een scheurbeest zeg! van tele-spank tot strat-quack tot gewoon dikke les paul brul. de p90 geeft een heel lekker ranzig geluid, en de humbuckers brullen en pinches megagoed. Ik raad deze pups zeker aan! redelijk stemvast (om 't half uur effe checken), en hij prikte gewoon goed door de mix heen. enorm strakke punchy bassist, en mijn laag kwam er zonder problemen doorheen. Ben er zeer tevreden mee, en kan 'm absoluut aanbevelen!

Jeroen_TRC
15 juli 2008, 22:53
Gaaf dingetje hoor! Vooral die zebra-pickups zien er goed uit.
Is het niet mooier om zo'n randje (ik weet de term ervoor niet ;)) om de P90 te pleuren?

Dekkz0r
15 juli 2008, 23:14
tering kan niet wachten tot ik de mijne met die motherbucker heb, zag er al eentje op ebay voor 50 euro idd, scheuren!

Jimwoud
15 juli 2008, 23:57
Edit: Heb al antwoord.