PDA

View Full Version : telecaster zelfbouw



Hallie
23 juni 2008, 18:32
Voor ik zelfs iets ga knutselen, vraag ik me nog steeds iets af.

als je van een telecaster je hals pickup wilt vervangen voor een humbucker is dat well weg te werken.
maar als je je brug pickup wilt vervangen voor een humbucker stuit je op een probleem( denk ik)
want dat past niet in je brug..

weet iemand hoe je dat precies doet?
en heeft iemand mischien plaatjes?

ik heb al gekeken bij het volg het gitaarbouw proces, maar ik heb nog niemand kunnen vinden die een humbucker in zijn brug propt

thanx

Mr.Fingers
23 juni 2008, 18:37
Hotrails?
http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/telecaster/STHR-1.jpg

Aangepaste brugplaat?
http://www.guitarpartscentral.com/images/BT104C.gif

Hallie
23 juni 2008, 18:46
hmm, die aangepaste brugplaat kan ook nog!
bedankt.

normaal gesproken zit die single coil schuin, moet ik ergens rekening mee houden als er een humbucker ingaat?

Mr.Fingers
23 juni 2008, 18:53
hmm, die aangepaste brugplaat kan ook nog!
bedankt.

normaal gesproken zit die single coil schuin, moet ik ergens rekening mee houden als er een humbucker ingaat?

Nop, gewoon recht erin (zoals een Telecaster '72 deluxe)

G.G.
23 juni 2008, 19:31
hmm, die aangepaste brugplaat kan ook nog!
bedankt.

normaal gesproken zit die single coil schuin, moet ik ergens rekening mee houden als er een humbucker ingaat?

Voor zo'n normale humbucker zul je wel moeten fresen bij een kant en klare body (als je die gaat gebruiken)

Hallie
23 juni 2008, 19:41
yeah i noticed:).

in de neck is dat niet zo erg, met een slagplaat ervoor zie je nies, maar in de brug moet dat nogal netjes gebeuren...
kan ik een normale brugplaat ook aanpassen? of is die foto hierboven^ anders qua maten?

ik wil eigenlijk een humbucker in de brug en lipstick in de neck..
is dat te doen?

G.G.
23 juni 2008, 19:54
ik wil eigenlijk een humbucker in de brug en lipstick in de neck..
is dat te doen?

Alles is te doen. Maar een normale brug aanpassen zou ik niet doen. Ben bang dat je wat gaten overhoud. Je zou het ff kunnen uitmeten. Een railshumbucker zou het meest eenvoudig zijn met een normale brug.

Mr.Fingers
23 juni 2008, 19:54
Die hierboven is breder als een standaard brugplaat, een gewone brugplaat aanpassen gaat niet, de humbucker is net zo breed als de normale plaat, dus dat gaat niet werken vrees ik.

Humbucker in de brug & singlecoil in de neck is zeker te doen (tele heeft geen lipstick ;)), kijk maar naar de Fender Telecaster Plus

Hallie
23 juni 2008, 20:30
Die hierboven is breder als een standaard brugplaat, een gewone brugplaat aanpassen gaat niet, de humbucker is net zo breed als de normale plaat, dus dat gaat niet werken vrees ik.

Humbucker in de brug & singlecoil in de neck is zeker te doen (tele heeft geen lipstick ;)), kijk maar naar de Fender Telecaster Plus

hehe, ik bedoel dat standaard ijzere geval ;')

is die humbuckerbrugplaat(om het zo maar te noemen) te koop?
anders moet ik toch gaan kijken na een kleine/mini humbucker.

G.G.
23 juni 2008, 20:31
is die humbuckerbrugplaat(om het zo maar te noemen) te koop?


Ja hoor, GFS en Guitarsupplies hebben ze.

Hallie
23 juni 2008, 20:33
als het goed is hoef ik de brugplaat niet aan te passen met een hotrail, ofwel?

Hallie
23 juni 2008, 20:35
het mooiste lijkt me nog een Lespaul brug(tune-o-matic)
maar dat lijkt me een lastige klus

pueblo
24 juni 2008, 14:56
het mooiste lijkt me nog een Lespaul brug(tune-o-matic)
maar dat lijkt me een lastige klus

dan heb je een halshoek nodig... maar dat valt redelijk eenvoudig te maken dacht ik met aluminiumfolie of een stukje hout, wil iemand anders me verbeteren als ik het fout heb?