PDA

View Full Version : Rare slijtage bij Elixir snaren



JER00N
23 juni 2008, 13:26
Een week of 2 geleden heb ik een akoestische LAG gitaar gekocht. Er zaten Elixir-snaren op, wat op zich wel fijn is want ze klinken nog steeds zo helder als in het begin. Alleen na minder dan een week viel het me op dat de coating op de G-snaar (die ook gewonden is) begint te slijten, het lijkt wel alsof de coating eraf komt of zo. Hier een foto ervan:

http://pics.jer00n.nl/elixir.jpg

Ik speel er vrij normaal op, met zowel m'n vingers als met plectrum (meestal met plectrum). De beschadiging is alleen op de G-snaar aanwezig, boven het klankgat. Op de hals is de snaar nog helemaal gaaf.

Hebben meer mensen dit meegemaakt? Ik denk dat ik misschien Elixir ook maar een mailtje moe sturen... dit is toch een beetje vreemd.

pol
23 juni 2008, 13:31
is normaal bij Elexirs, niks aan te doen.

of je moet niet meer met plectrum spelen.

DeiDRagonas
23 juni 2008, 13:52
Is niet normaal bij Elixirs.
Mijn ervaring is dat dat alleen gebeurt als ze er veel te lang opzitten. Maar dan hebben we het wel over maanden (en ik speel een aantal uur per dag, elke dag). Bij mij gaat een setje D'addario 0.11 (op mn electrische gitaren) twee optredens en 2 a 3 repetities mee.. Elke maand een setje per gitaar, soms twee setjes.

Elixirs gaan op mn semi een maand of drie mee, soms iets korter. Deze slijtage ken ik ook wel, maar dan na een maand of vier a vijf pas, en ik speel voornamelijk met plectrum.

Grt Roy.

Woml
23 juni 2008, 14:05
De vraag is natuurlijk ook hoe lang die snaren er in de winkel al op hebben gezeten.
Toen ik hem kocht zaten op mijn Furch ook Elixirs, en die zaten er al zo lang op dat ze zelfs op de toets versleten waren...

DeiDRagonas
23 juni 2008, 14:09
De vraag is natuurlijk ook hoe lang die snaren er in de winkel al op hebben gezeten.
Toen ik hem kocht zaten op mijn Furch ook Elixirs, en die zaten er al zo lang op dat ze zelfs op de toets versleten waren...

ff off-topic... Maar dan kun je gewoon een nieuw setje vragen.

R

zeiler
23 juni 2008, 14:13
ik kreeg dit vooral bovenaan de hals, maar kwam lkkr door zweet :p

harrie-beton
23 juni 2008, 14:23
Het is een stukje coating, maar klankmatig veranderd er niks, ik wissel elixer snaren 1 keer per jaar. Soms langer. Ik heb die slijtage ook maar merk er verder niks van.

JohnLord
23 juni 2008, 17:25
Het is een stukje coating, maar klankmatig veranderd er niks, ik wissel elixer snaren 1 keer per jaar. Soms langer. Ik heb die slijtage ook maar merk er verder niks van.
Ik heb de slijtage ook, en je kan er gewoon mee doorspelen. Ik vind trouwens wel dat de tone minder wordt, alsook de stemvastheid en de soepelheid.

gitaarvrouwtje
23 juni 2008, 18:02
ik speel dagelijks gemiddeld twee uur gitaar
ik ken deze slijtage ook
ik wissel mijn elixir snaren iedere twee maanden of als het zo uitkomt voor een optreden of opname,
wat ik merk is dat ze toch na veel spelen wat ruw en oneffen worden en dat vind ik bij slides niet fijn spelen
dus gewoon iedere twee maanden nieuwe erop werkt voor mij t best

JER00N
23 juni 2008, 19:35
Hm ja het zou inderdaad kunnen dat die snaren er in de winkel al lang op zaten.

maurize97
28 december 2012, 12:19
Het is een stukje coating, maar klankmatig veranderd er niks, ik wissel elixer snaren 1 keer per jaar. Soms langer. Ik heb die slijtage ook maar merk er verder niks van.

eeeuhm, dan speel je er wel toch niet veel op.
Ik heb al sinds twee of drie setjes, steeds op de hals van die kleine dunne plekjes in de snaren. heeft iemand dit ook?

Eko
28 december 2012, 13:25
Ik ben een redelijke grootverbruiker. Een setje acoustisch gaat bij mij minder dan een maand mee. Zijn dan wel meerdere optredens en repetities. Is normaal bij Elixir. Gewoon slijtage. Andere merken waren allang weg , dus erg is het niet. Door het zuur in m`n handen gaat een setje dĄddario nog geen optreden mee ,dus weinig keus.
Kleine plekje op de snaren komen vaak van de frets waar de snaren tegenaan gedrukt worden. Als je erg hard knijpt komen er gewoon ,,vouwen,, in de snaar.

Sonny
28 december 2012, 14:17
Ik ben een redelijke grootverbruiker. Een setje acoustisch gaat bij mij minder dan een maand mee. Zijn dan wel meerdere optredens en repetities. Is normaal bij Elixir. Gewoon slijtage. Andere merken waren allang weg , dus erg is het niet. Door het zuur in m`n handen gaat een setje dĄddario nog geen optreden mee ,dus weinig keus.

Gebruik jij dan de Polyweb of de Nanoweb Elixirs? Ik heb toen wat onderzoek gedaan en kwam op youtube onderstaand filmpje tegen. Het schijnt dat die polyweb Elixirs veel beter bestand zijn tegen 'Zure handen' ;)

Krengen zijn alleen nergens in nederland te krijgen voor je elektrische gitaar, dus ik bestel ze altijd via Amazon.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GDdTcQhBGjE

Plant
28 december 2012, 15:44
Bij mij liet de Elixir coating ook heel snel los bij plectrumgebruik, er hingen allemaal kleine 'velletjes' aan mijn snaren. Het waren nieuwe snaren die ik er zelf op had gezet.

Daarbij was het ook mijn insteek dat Elixirs een aantal malen langer zouden moeten meegaan dan ongecoate snaren, maar er kwam toch een moment dat een snaar brak en toen kon ik achter een losse snaar aan of alsnog de hele set vroegtijdig vervangen. Ik vond het al gauw niet interessant meer.

Daarnaast vind ik die dingen maar glibberig aanvoelen, dus voor mij geen Elixir meer.

Rizz
28 december 2012, 15:54
Daarnaast vind ik die dingen maar glibberig aanvoelen, dus voor mij geen Elixir meer.

Dan moet je de nanoweb nemen, die voelen "normaal" aan. De polyweb zijn idd wat glibberig. Ik heb toevallig net een setje 012-056 op m'n Jumbo gezet en ik moet zeggen dat het geluid precies dat is wat ik zocht.. Had pas 15 verschillende setjes geprobeerd en uiteindelijk deze gekozen, ik wilde er eigenlijk niet aan vanwege de prijs.. Nu de levensduur maar afwachten, maar ik heb al 15 jaar geen plectrum meer aangeraakt, dus dat zal wel goed komen