PDA

View Full Version : Highway 1 laten glimmen?!?!



Ash ketchum
22 juni 2008, 20:43
Ik heb een vraagje, ik wil een Fender Strat Highway 1 laten glimmen als een normale standard. Is daar een speciale poetsmiddel voor? Of moet je uitkijken dat de poetsmiddel de nitro lak niet opvreet?
Of optie B, de gitaar met blanke lak overspuiten.

pueblo
22 juni 2008, 20:53
http://www.commandant.nl/produkten1.htm

commandant wordt vaak gebruikt om te polijsten, maar welke je nodig hebt zal iemand anders je moeten zeggen

Mr.Fingers
22 juni 2008, 20:53
"elbow-grease" will do the trick ;) (ik heb een Highway1 Jazz bass die voor de helft blinkt)

Anders gewoon met autopolijstmiddel denk ik (en een "buffingwheel" voor op de boormachine)

RolandT
22 juni 2008, 21:16
ik gebruik Gibson polish (http://www.thomann.de/de/gibson_politur_gigg910.htm). (Al zal een HWY1 nooit blinken als een normale standard want daar zit hem nu juist het verschil.)

Meneer I.
22 juni 2008, 21:53
Ik wil er juist wel een Highway bij juist omdat ie nitrolak heeft en zijdeglans is. Ik zou het zo laten en lekker natuurlijk laten relicen, maar da's mijn persoonlijke smaak.

Even beetje off topic:
welke Highway 1 heb je (1e of 2e serie)? Welke kleur en hoe bevalt ie je?

RolandT
22 juni 2008, 22:41
... zijdeglans...inderdaad dat bedoel ik, dus niet dat zeer sterk glanzende van de standaard strat.
Ik vind dit ook juist zo mooi aan mij HGW1.

Deze foto geeft een goed idee van de glans...
http://www.10pont.net/wpstrat.jpg

wrc_46
22 juni 2008, 23:19
De highway one jazzbass van mn pa begint zoals bij Mr. Fingers ook helemaal te glimmen door gewoon er veel op te spelen. Pak je gitaar eens lekker vast zou ik zeggen!

David1223
23 juni 2008, 11:55
Een paar keer met een nat doekje eroverheen doet ook al wonderen hoor!

bass blom
23 juni 2008, 12:04
als je ziet hoe snel het met gewoon spelen gaat glimmen zou ik niet zomaar met apparaten aan de gang gaan..

http://www.hetgelegevaar.nl/highgoneglimt.jpg

Meneer I.
23 juni 2008, 12:09
@bass blom,
oei, precies de HW1 die ik mooi vind. 3tone SB maar dan wel met rosewood toets. Kan ik bij deze niet zien.

bass blom
23 juni 2008, 12:10
@bass blom,
oei, precies de HW1 die ik mooi vind. 3tone SB maar dan wel met rosewood toets. Kan ik bij deze niet zien.

voor mij precies juist met maple toets dan :D
en jumbo frets :p

Ash ketchum
23 juni 2008, 12:21
"elbow-grease" will do the trick ;) (ik heb een Highway1 Jazz bass die voor de helft blinkt)

Dat is juist het punt, hij glimt alleen maar bij het gedeelte waar je elleboog zit en de achterkant door de wrijving van kleren.

P-Five
23 juni 2008, 13:14
Hoi,

Ik heb net een Strat met Nitrolak gepolished. De strat was al glanzend maar hed veel speelsporen als krassen e.d. Nitrolak is zachter en niet echt blij met water. Toen ik een Gibson met Nitrolak had schoongemaakt met een vochtige doek schrok ik wel even. De lak slaat dan dof uit. Geen nood... dat trekt wel weer bij.

Ik doe het volgende:
Schoonmaken met een beetje water om het stof e.d. weg te halen en de lak laten drogen.
Dan polijsten met Commandant 4 (groene pot) maar niet te hard wrijven. De lak mag niet te warm worden. Ik wrijf in de lengterichting om 'draaikolkjes' te voorkomen. Ook het uitpoetsen - wat bij nieuwe lakken wel kan - laat ik achterwege.
Ik was de gedroogde Commandant weg met een vochtige doek. De lak wordt dan dof maar laat deze gewoon goed drogen.
Dan gebruik ik Commandant M7 superwax om de swirl of draaikolkjes te verwijderen. Hiermee gaat de nitrolak ook weer glanzen.
Ik bewerk de lak dan nog na met meubelwas van Johnson.

Deze methode pas ik op alle gitaren toe. Bij de nieuwe lakken die wat harder zijn dan de Nitrolak kun je de Commandant 4 ook uitpoetsen met de hand of met de machine.

Disclaimer: ik neem geen verantwoordelijkheid voor eventuele tegenvallende resultaten. Als je wilt weten hoe het uitpakt kun je ook een stukje onder de slagplaat proberen.

janpetrarca
23 juni 2008, 13:24
Ik zou hem mooi zo laten, ik vind dat matte wel leuk staan. Maar het is natuurlijk jouw gitaar.