PDA

View Full Version : Les Paul qua klank donkerder maken



E-J
22 juni 2008, 16:54
Hallo,

Ik ben de overblije eigenaar van een Edwards Les Paul. Het is een 1957 Goldtop model, met humbuckers. De standaard Seymour Duncan humbuckers ('59 en JB) waren me iets te 'hot', dus had ik nieuwe pickups in de gitaar laten plaatsen. Deze zijn als jaren '50 PAF's en klinken fantastisch. Zeer dynamisch en mooi warm. Toch zijn ze me in een bandsituatie iets te bright. Het is nog nét niet schel. Nou begrijp ik dat oude Les Pauls vaak veel hoog hebben maar ik zou een tikkeltje donkere klank willen.

Van sommige mensen kreeg ik al te horen dat andere capacitoren op de toonpotmeters dit resultaat tot gevolg kunnen hebben. Een aardige vent heeft me er een paar gestuurd en dit zal ik binnenkort gaan proberen.

Hebben jullie nog tips om dat geluid iets donkerder en dus minder bright te krijgen?

budje
22 juni 2008, 17:04
met het risico een domme opmerking te maken... de toonregelaars op je gitaar en/of versterker?

E-J
22 juni 2008, 18:38
Helemaal geen domme opmerking hoor.

Mijn versterker (Hughes & Kettner Statesman) is een vrij neutrale versterker, en de EQ (althans de treble) verandert de boel niet bijzonder veel. Met de Les Paul ik dit: bass 75%, mid 100%, treble 0%. Met andere gitaren wordt de EQ wat meer flat en wordt het nooit schel. Ik gebruik de toonknop op de Les Paul bijzonder veel, maar het liefst hou ik hem toch zo hoog mogelijk, dan klinkt het het beste en werkt het goed in de band. Het liefst zou ik gewoon het karakter van de Les Paul een tikkeltje donker willen maken... nu nog erachter zien te komen hoe :)

Dus kom maar op!

cruncher
22 juni 2008, 18:51
Hallo EJ NL,

Wat ik altijd doe met mijn strat is de volumepotmeter v/d gitaar ietsje dichter draaien. Meesta heb ik die op 8 i.p.v. 10. Het schelle is duidelijk minder; zo heb ik wat een creamy sound. Misschien heb je hier iets aan?

gengar
22 juni 2008, 19:07
ik speel zelf altijd met setje 11, heavy bottom. We staan in Eb getuned en met de neckpickup geeft deze combinatie een hele warme, niet schelle sound. Ik vind dat een of twee maatjes dikker op de snaren het geluid echt heel erg veel beinvloedt. Misschien is dat wat om eens te proberen?
Stevie (RV) stond altijd in Eb met setje 13, heb ik ook geprobeerd, geweldige sound, maar niet te doen voor mij.
Je zult de bron (gitaar/ pickup/ snaar/ potmeters) of ergens halverwege (pedaal of andere vorm van equalizer) of aan het einde (amp/ speaker) moeten tweaken denk ik om het gewenste resultaat te krijgen.

Puerco
22 juni 2008, 20:59
Die nieuwe pickups, zijn dat AlNiCo's of keramisch? AlNiCo's klinken iets warmer en harmonischer dan keramische.
Wat voor speakers gebruik je? Als je bv. V30's hebt zul je altijd wel een scherp hoog randje houden.
Verder mischien handig om te vermelden welke waarden potmeters en condensator je nu in de gitaar gebruikt.

johanb
22 juni 2008, 21:46
elementen dieper in de body draaien,werkt bij mijn lp

no 1 hops
23 juni 2008, 10:08
goedkope kabel gebruiken (heeft een hogere interne weerstand en dat kost hoog)
van 500 kohm naar 250 kohm potmeters gaan
evt highpas cap weghalen.
meer tweaken met de hoogte van de pups
bill lawrence q filter kopen
http://guitarsbyfender.yuku.com/topic/2992/t/Q-filter-What-does-it-do-exactly.html


allemaal opties

Rutger
23 juni 2008, 10:54
Je toneknop een tikkie terugdraaien lijkt me nog de meest eenvoudige en voor de hand liggende oplossing. Doe ik zelf ook om dezelfde reden. Dat werkt overigens pas echt lekker sinds ik alle electronica heb vernieuwd.

Tweede wat ik gedaan heb is de pooltjes van de brugpu bijstellen, zodanig dat die van de bassnaren wat hoger liggen, de middelste wat lager en de hoge snaren nog wat lager. Dus aflopend. Dat maakt hem niet direct donkerder maar wel minder bright (als je begrijpt wat ik bedoel)

Orpheo
23 juni 2008, 12:10
Die nieuwe pickups, zijn dat AlNiCo's of keramisch? AlNiCo's klinken iets warmer en harmonischer dan keramische.
Wat voor speakers gebruik je? Als je bv. V30's hebt zul je altijd wel een scherp hoog randje houden.
Verder mischien handig om te vermelden welke waarden potmeters en condensator je nu in de gitaar gebruikt.

harmonischer? you must be joking. pups met een ceramische magneet staan er juist ombekend dat ze hamonics geweldig kunnen doorlaten, omdat de magneet geen of weinig kleuring geeft. (lang leve de lectures van bil lawrence)

Mattia
23 juni 2008, 20:43
Volgens mij bedoelt hij 'harmonischer' als in 'klinkt prettiger en warmer in de oren/harmonieus', niet als in 'laat meer harmonics door'. Verder, tja, welke order harmonics doorgelaten maakt ook wel uit; ze zijn niet allemaal mooi om naar te luistern. Solid-state amps laten ook lekker veel harmonics door, maar het is niet bepaald altijd lekker.

Gitaren zijn - mits er geen EMGs oid inzitten - gewoon lekker ouderwetse lo-fi instrumenten, die door een lekker ouderwets mega-lo-fi versterker met harmonic distortion van heel hoog. Voeg graag overal kleur toe, wat mij betreft.

Bolder
23 juni 2008, 22:13
Helemaal geen domme opmerking hoor.

Mijn versterker (Hughes & Kettner Statesman) is een vrij neutrale versterker, en de EQ (althans de treble) verandert de boel niet bijzonder veel. Met de Les Paul ik dit: bass 75%, mid 100%, treble 0%. Met andere gitaren wordt de EQ wat meer flat en wordt het nooit schel. Ik gebruik de toonknop op de Les Paul bijzonder veel, maar het liefst hou ik hem toch zo hoog mogelijk, dan klinkt het het beste en werkt het goed in de band. Het liefst zou ik gewoon het karakter van de Les Paul een tikkeltje donker willen maken... nu nog erachter zien te komen hoe :)

Dus kom maar op!

Ik wou dat mijn Les Paul maar wat brighter klonk :o

pol
23 juni 2008, 22:24
andere speaker gebruiken misschien ?

Puerco
23 juni 2008, 23:26
Dank je Mattia, dat is exact wat ik bedoelde (Orpheo is scherp vandaag zeg...)
Die keramische vind ik bovendien ook wat scherper, wat bijtender zeg maar waar AlNiCo's wat rondere klank geven.
Hetzelfde eigenlijk min of meer voor speakers

crapton
25 juni 2008, 22:18
andere speaker gebruiken misschien ?

Ik heb zelf ook zo'n Statesman en met een andere cab eronder (andere speaker dus) gaat ie zeker niet beter klinken (vind ik). De originele speaker is volgens mij heel goed uitgezocht en een reden voor het goede geluid van deze amp.

Overigens kan die Statesman op hogere volumes best een beetje 'bright' worden, dat zit mi wel een beetje in deze amp.

Dat een LP zo schel klinkt vind ik zeer vreemd als je de clips luistert die op de H&K website staan, die Geoff speelt met een LP en nondeju dat klinkt heeeel vet en zeker niet schel. Dus what's up? Zou eens goed naar al je afstellingen kijken, en bv eens een andere humbucker gitaar ernaast proberen op zelfde volume, andere kabel. Geen stomp boxes ertussen.

E-J
26 juni 2008, 00:06
Sorry, ik was dit topic eventjes kwijt.

Schel durf ik mijn gitaar eigenlijk niet te noemen, wel wordt het op bandvolume een beetje scherp/bright, als is dat aan de ene kant ook wel lekker :)

Geoff Whitehorn gebruikt veel gain. Ik heb net de gain ook een stuk hoger gedraaid (wat klinkt dat lekker zeg...) en inderdaad! Het geluid wordt een stuk romiger. Met de band gebruik ik toch altijd meer gain dan thuis.. misschien moet ik dat voortaan thuis ook doen. Dat merk ik wel, hoe meer gain je op het overdrivekanaal gebruikt, hoe minder bright en hoe vetter het klinkt... de Statesman is overigens niet de bron van het kwaad hoor, het is echt de Les Paul!

Ik heb vandaag een aantal dingen geprobeerd. Allereerst de versterker flink luid gezet (vond een huisgenootje niet echt leuk) en de volume op de gitaar terug. Inderdaad, het "schelle" is weg en het geluid wordt donkerder, minder hoog. Draai ik de volumepotmeter omhoog wordt het geluid steeds helderder en er komt meer hoog in. Misschien moet ik deze wel wat lager zeggen voortaan... maar jammer! Ik gebruik namelijk slechts 1 pedaal, een boostertje (Digitech Bad Monkey) voor een solo, de rest en dus de gain regel ik met de volumeknoppen! De toonpotmeters heb ik nu op de gitaar op 4-5 staan.

Ook heb ik mijn pickups wat verder naar onderen gedraaid en ook dat heeft het "probleem" een beetje opgelost. Ik heb eventjes naar plaatjes gezocht van gitaristen met jaren '50 Gibsons (dus met PAF's zoals mijn Les Paul) en die hebben de pickups allemaal heel laag staan. Zelfs Gary Moore met zijn tonnen aan gain heeft ze bijna lager dan de pickupringen. Zo laag staan ze bij mij nog niet. Volgende week ga ik waarschijnlijk weer jammen in een grote sporthal, dan ga ik de Statesman weer flink opendraaien. Ik neem een schroevendraaier (voor de pickups omhoog/omlaag te zetten) en een soldeerbout (om nieuwe capacitoren te proberen) mee. De pickups zijn overigens van een vrij onbekend merk, het zijn BG (Bryan Gusher) PUF's, replica's van vroege Gibson PAF's. Heerlijke dingen!

Erg bedankt voor al jullie raad. Het heeft me veel geholpen. Meer gain, toonpotmeters meer terug, pickups naar beneden, ik zit zo'n beetje tegen mijn droomgeluid aan :cooler: Een aantal mensen durven zelfs te beweren dat met een beetje gain ik als ene Joe Bonamassa klink :seriousf:

Afijn, misschien moet ik gewoon niet zeuren. Die gasten die op oude Gibsons spelen hebben eigenlijk ook vrij veel hoog in hun geluid zitten!

Orpheo
26 juni 2008, 00:50
Sorry, ik was dit topic eventjes kwijt.

Schel durf ik mijn gitaar eigenlijk niet te noemen, wel wordt het op bandvolume een beetje scherp/bright, als is dat aan de ene kant ook wel lekker :)

Geoff Whitehorn gebruikt veel gain. Ik heb net de gain ook een stuk hoger gedraaid (wat klinkt dat lekker zeg...) en inderdaad! Het geluid wordt een stuk romiger. Met de band gebruik ik toch altijd meer gain dan thuis.. misschien moet ik dat voortaan thuis ook doen. Dat merk ik wel, hoe meer gain je op het overdrivekanaal gebruikt, hoe minder bright en hoe vetter het klinkt... de Statesman is overigens niet de bron van het kwaad hoor, het is echt de Les Paul!

Ik heb vandaag een aantal dingen geprobeerd. Allereerst de versterker flink luid gezet (vond een huisgenootje niet echt leuk) en de volume op de gitaar terug. Inderdaad, het "schelle" is weg en het geluid wordt donkerder, minder hoog. Draai ik de volumepotmeter omhoog wordt het geluid steeds helderder en er komt meer hoog in. Misschien moet ik deze wel wat lager zeggen voortaan... maar jammer! Ik gebruik namelijk slechts 1 pedaal, een boostertje (Digitech Bad Monkey) voor een solo, de rest en dus de gain regel ik met de volumeknoppen! De toonpotmeters heb ik nu op de gitaar op 4-5 staan.

Ook heb ik mijn pickups wat verder naar onderen gedraaid en ook dat heeft het "probleem" een beetje opgelost. Ik heb eventjes naar plaatjes gezocht van gitaristen met jaren '50 Gibsons (dus met PAF's zoals mijn Les Paul) en die hebben de pickups allemaal heel laag staan. Zelfs Gary Moore met zijn tonnen aan gain heeft ze bijna lager dan de pickupringen. Zo laag staan ze bij mij nog niet. Volgende week ga ik waarschijnlijk weer jammen in een grote sporthal, dan ga ik de Statesman weer flink opendraaien. Ik neem een schroevendraaier (voor de pickups omhoog/omlaag te zetten) en een soldeerbout (om nieuwe capacitoren te proberen) mee. De pickups zijn overigens van een vrij onbekend merk, het zijn BG (Bryan Gusher) PUF's, replica's van vroege Gibson PAF's. Heerlijke dingen!

Erg bedankt voor al jullie raad. Het heeft me veel geholpen. Meer gain, toonpotmeters meer terug, pickups naar beneden, ik zit zo'n beetje tegen mijn droomgeluid aan :cooler: Een aantal mensen durven zelfs te beweren dat met een beetje gain ik als ene Joe Bonamassa klink :seriousf:

Afijn, misschien moet ik gewoon niet zeuren. Die gasten die op oude Gibsons spelen hebben eigenlijk ook vrij veel hoog in hun geluid zitten!

mooi dat je je sound zo hebt kunnen tweaken met weinig grote ingrepen.

over ouwe gibsons; vergeet niet dat (ouwe) les pauls ontworpen waren om een soort over-the-top luxe telecaster te zijn..

E-J
26 juni 2008, 00:56
Orph, als grote Les Paul kenner... vind je ook dat oudere Les Pauls vrij veel hoog hebben? Als ik naar b.v. Clapton, Peter Green, Paul Kossoff en Gary Moore in de jaren '60-'70 luister... die hebben dat wel met bakken... zijn dat de PAF's?

no 1 hops
26 juni 2008, 07:46
misschien een domme opmerking maar de pups mogen best iets schuin staan.
dus wat verder van de lage e en wat hoger naar de hoge e toe
dus niet alleen omhoog en omlaag in het geheel.
dat moet je gewoon uitproberen wat bij jouw situatie past