PDA

View Full Version : Rack preamp



Liquid_Metal
22 juni 2008, 14:41
Op dit moment speel ik over een digitale preamp van de Boss GT8 en dit klinkt best goed. zeker met mn blackstar x er overheen heb ik een prima geluid.
toch ben ik aan het overwegen om een mooie buizenpreamp te halen. ik ben namelijk wel fan van buizen :).
dus overwoog ik om een Marshall TSL100 of DSL100 te halen oid (ik weet het, is geen rack, maar dat komt nu :)) maar ik speel op tweemaal een Marshall 8080 (80W combo) en daarvan gebruik ik alleen de poweramp.
De poweramps waar ik nu over speel vind ik zeer te moeite waard en wil ik voorlopig nog niet kwijt. ze bieden meer dan genoeg power.

Omdat ik in de (verre) toekomst waarschijnlijk ook wel een rack in elkaar ga knutselen (spreekt me erg aan en is erg handig) ben ik nu eens aan het rondkijken naar preamps voor in een rack. Zo heb ik bv de Marshall EL34 gespot. Deze heeft tweemaal 100 Watt (stereo) en is misschien de moeite van het testen waard. Gangbare prijs is volgens mij rond de 1500 euro. Is dit de standaard prijs voor een rack preamp? ik vind ze moeilijk te vinden (weet niet waar ik moet beginnen, behalve google).

welke buizen rack preamps zijn anders aan te raden? ik heb nog geen budget vastgesteld (hoewel het geen 6000 euro moet worden...) en ik speel metal. toch moet de amp clean ook een lekker warm geluid geven (over humbuckers). als distortion wil ik zeker mijn Blackstar Distortion X blijven gebruiken. Deze heeft een 12AX7 buis

ik neem aan dat zo'n preamp gewoon op mn 8080's te prikken is? die bezit al een poweramp dus lijkt me dat dat gewoon werkt?

TimmU
22 juni 2008, 15:08
Marshall EL34 is een eindtrap, en je zocht een voorversterker.


Marshall stijl : JMP-1 , veelzijdig , en bákken gain.
kijk ook is naar Rocktron , die maakt ook gave preamps.Ook niet duur,vaak wel transistor.


Een preamp gooi je gewoon in de FX return ( poweramp in ) , en dan mix op 100%

Plantje
22 juni 2008, 17:00
Maar je kunt wel eens proberen om die GT-8 op zo'n EL34 aan te sluiten.

Ik heb een GT Pro op een 9100 van Marshall (dat is de 50 Watt versie en de voorloper van de EL34 100/100). Dat knettert goed moet ik zeggen! Puur voor het idee wil ik ook nog wel eens een JMP 1 er bij zetten, maar ik denk dat ik alles wat ik nodig heb wel uit de GT Pro kan halen.

pimmedoris
22 juni 2008, 20:15
Ja, alleen geeft de TS in zijn eerste post aan dat hij de poweramps van zijn 8080's wil houden en een preamp zoekt...
Maar die Marshall die je opnoemt is inderdaad GEEN preamp. Je hebt er dus niks aan...
Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de mesa studio. Die zijn op marktplaats ook nog wel te vinden geloof ik.

Liquid_Metal
22 juni 2008, 23:18
hoeveel merk je dan van het verschil van een poweramp? ik dacht dat de tone juist in de preamp werd gegenereerd en niet in de poweramp. maar als je zoveel verschillende poweramps hebt zal het wel wat schelen.

Kaďn
22 juni 2008, 23:24
Het type eindbuis maakt nogal wat uit voor het karakter van je uiteindelijke geluid. Het is dus aan te raden om wat verschillende eindtrappen naast elkaar te horen.

Johannes
23 juni 2008, 01:15
Misschien handig om misverstanden te voorkomen:

Pre-amp, voorversterker, voortrap: het eerste gedeelte van een gitaarversterker. Hier wordt het gitaar signaal een klein beetje versterkt en al dan niet vervormd.

Poweramp, eindversterker, eindtrap: het tweede gedeelte van een gitaar versterker. Hier wordt het signaal van de preamp vervolgens heel veel versterkt zodat het een speaker kan doen bewegen.


Elke volledige versterker (combo of top, transistor of buizen) is op deze manier opgebouwd. Beide delen zijn ook in alle soorten en maten los te koop, 19" rack formaat maar preamps ook in pedaalvorm etc.

IK vind de poweramp ook veel uitmaken voor het gehele geluid. Je hebt gelijk als je zegt dat de oversturing grotendeels gemaakt wordt door de preamp/effecten. Toch bepaald de eindversterker het totale karakter van je geluid. Het type eindversterker (buizen of transistor) is een wereld van verschil. Verschillende typen buizen kleuren het geluid op verschillende manieren om maar even een voorbeeld te noemen. Misschien wel het belangrijkste (voor mij iig) van de eindversterking. Het bepaald de body (kan even geen beter woord verzinnen) van je geluid, het wapperdende broekspijpen effect wordt bepaald door de eintrap.

Mijn advies, als je fan bent van "buizensound", gebruik buizen eindversterking. Een 19" eindtrap, buizencombo of losse top maakt dan in principe niet uit (alleen de behuizing is anders). Met de transistor einversterkers van jouw 8080's ga je een mooie buizen preamp niet echt laten blazen (denk ik, ik heb dit uiteraard niet zelf getest want ik heb geen 2 8080's :P).

Plantje
3 juli 2008, 06:27
Ik neem aan, dat bovenstaande bericht verwijderd wordt en dat de poster op ruwe wijze de deur wordt gewezen... :sneaky:

morris
3 juli 2008, 18:03
Ik neem aan, dat bovenstaande bericht verwijderd wordt en dat de poster op ruwe wijze de deur wordt gewezen... :sneaky:

Geregeld!
sorry, maar de spambots hebben ons forum de laatste tijd goed gevonden!

Carry on!
Morris

Liquid_Metal
13 juli 2008, 11:07
misschien dan toch eens leuk om een ander soort poweramp te gaan proberen icm met mijn GT8 (bv de Marshall EL34). Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet echt het idee heb waar ik heen wil maar er is eigenlijk maar 1 manier om daar achter te komen: veel proberen! :D

minoin
13 juli 2008, 21:13
IK vind de poweramp ook veel uitmaken voor het gehele geluid. Je hebt gelijk als je zegt dat de oversturing grotendeels gemaakt wordt door de preamp/effecten. Toch bepaald de eindversterker het totale karakter van je geluid. Het type eindversterker (buizen of transistor) is een wereld van verschil. Verschillende typen buizen kleuren het geluid op verschillende manieren om maar even een voorbeeld te noemen. Misschien wel het belangrijkste (voor mij iig) van de eindversterking. Het bepaald de body (kan even geen beter woord verzinnen) van je geluid, het wapperdende broekspijpen effect wordt bepaald door de eintrap.

Mijn advies, als je fan bent van "buizensound", gebruik buizen eindversterking. Een 19" eindtrap, buizencombo of losse top maakt dan in principe niet uit (alleen de behuizing is anders). Met de transistor einversterkers van jouw 8080's ga je een mooie buizen preamp niet echt laten blazen (denk ik, ik heb dit uiteraard niet zelf getest want ik heb geen 2 8080's :P).


Helemaal mee eens!

Plantje
15 juli 2008, 22:25
Ik zou zeker eens proberen die GT-8 op een buizen eindtrap aan te sluiten! Dan ga je volgens mij nog versteld staan!

Moet je goed de buizen eindversterker open zetten en je GT-8 maar heel weinig output geven. Dan krijg je ook dat dynamische effect van een buizentop. Klinkt heerlijk!

caliban
17 juli 2008, 10:58
Liquid metal, ik heb je een pm gestuurd.

Liquid_Metal
18 juli 2008, 19:13
Liquid metal, ik heb je een pm gestuurd.

die Engl E530 en Peavey 50/50 die je aanbiedt zijn misschien inderdaad wel een leuke combi. Ga ik zeker proberen! kWas ook al wat aant rondkijken naar de E530, maar met de Peavey 50/50 heb ik nog geen ervaring. Flink gaan googlen dus :P. Nog gebruikerservaringen omtrend de Peavey?

Plantje
18 juli 2008, 19:25
Voordat je een buizenpreamp en buizen eindversterker aansluit zou ik even proberen je GT8 alleen op de buizen eindversterker aan te sluiten.

Als je zo'n ENGL buizen preamp voor weinig kunt krijgen is het denk ik wel interessant.

Liquid_Metal
18 juli 2008, 19:55
ik heb met caliban afgesproken dat ik wellicht kom testen over een maand of wat (als de omstandigheden gunstig zijn). Dan neem ik uiteraard mijn gitaar mee, maar ook mn pedalboard zodat ik de preamps uit mijn GT8 op de poweramp kan beluisteren (in zijn geval een Peavey 50/50). Toch zijn de preamps uit de GT8 zo digitaal dat het niet helemaal mijn smaak is. Ik ben toch van de analoge 'echte' sounds (vind buizen vaak ook erg lekker :D)

pol
18 juli 2008, 21:03
zeker, ik heb uit die digitale dozen ook nooit iets horen koment dat het geluid van een goeie solidstate of buizenpreamp komt.

marshall jmp-1 is trouwens niet 100% buizen, die zitten er maar in voor wat kleuring, distortion is vooral solidstate, net zoals bij de valvestate reeksen, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is, ik vond die zeer ok klinken.

Plantje
18 juli 2008, 22:28
Toch zijn de preamps uit de GT8 zo digitaal dat het niet helemaal mijn smaak is. Ik ben toch van de analoge 'echte' sounds (vind buizen vaak ook erg lekker :D)

En juist daarom vind ik het de moeite waard je GT8 rechtstreeks op de buizenbak aan te sluiten. Dan zul je merken hoeveel verschil het maakt als je met je GT8 die eindbuizen goed laat knetteren! :satisfie: