PDA

View Full Version : Super Reverb project



Aca Ilic
22 juni 2008, 00:23
Hoi allemaal,

ik wou beginnen met bouw van blackface Super Reverb , maar ik ben tot nu toe via google and veel forums achter gekomen dat er verschillende weestaanden, en condensatoren voor gebruikt worden. Heeft er iemand toevallig een duidelijke lijst van alle bovengenoemde onderdelen met juiste waardes.
alvast bedankt
Alex

Puerco
22 juni 2008, 02:54
Op http://www.schematicheaven.com/fender.htm vind je alle schema's die je maar kan wensen waaronder deze:
Super Reverb
AA763
AB763
AB568
AA1069
AA270
cbs 45w MstrVol
cbs 70w MstrVol

Chris Winsemius
22 juni 2008, 11:46
Hoi allemaal,

ik wou beginnen met bouw van blackface Super Reverb , maar ik ben tot nu toe via google and veel forums achter gekomen dat er verschillende weestaanden, en condensatoren voor gebruikt worden. Heeft er iemand toevallig een duidelijke lijst van alle bovengenoemde onderdelen met juiste waardes.
alvast bedankt
Alex

Schema's en layouts. (http://www.ampwares.com/ffg/super_reverb_bf.html)

De AA763 (begin) en AB763 (iig. '65) zijn de blackface schema's, laatste wordt het meest gebruikt.

Google misschien op BOM* + SuperReverb (*bill of materials) voor 'n lijst van onderdelen, anders gewoon alle elektronica-parts v/h schema op 'n rijtje zetten.

Rs: CCs
C's: "blue moldeds" en keramische

Ps Is dit je eerste amp-project? Indien ja: met 'n Champ of tweed Deluxe beginnen is meestal handiger.

pimmetje
22 juni 2008, 12:23
Bij Weber verkopen ze ook kits van (naar horen zeggen) redelijk hoge kwaliteit. Kan NOG niet uit ervaring spreken, want er wordt waarschijnlijk van de week pas een bandmaster-pakketje verscheept voor een bandlid.

Maar bij alle modellen staat wel een schema en een layout.
https://taweber.powweb.com/store/kits.htm

Aca Ilic
22 juni 2008, 13:11
dat klopt, alleen maar aziatische troep. Wat mij verbaast is het feit dat sommige bijvoorbeeld Orange drops van 47 uf 500 v gebruiken en sommige met nog kleinere waarde (35o V).

i.i.g. allemaal bedankt

Chris Winsemius
22 juni 2008, 13:23
dat klopt, alleen maar aziatische troep. Wat mij verbaast is het feit dat sommige bijvoorbeeld Orange drops van 47 uf 500 v gebruiken en sommige met nog kleinere waarde (35o V).

i.i.g. allemaal bedankt

Orange Drops: 0.001uF tot +/- .22 uF (koppel-C's, in 'n bf, zeker met goeie trafo's/etc., zou ik zelf eerder Mallory 150s of TAD Mustard Clone caps gebruiken als het om nieuwe parts gaat)

De elko's van 350V staan in serie met ook nog per cap 'n 220k weerstand erover. 2 x 70u (TAD Audio Caps, mijn voorkeur) of anders 2 x 80u (blauwe Spragues). Waardes zijn in uFs, maximale werkspanning in Volts.

Ik heb zelf nooit 'n kit van Weber geprobeerd maar andere "Aziatische" kits vielen mij erg tegen qua elko's en trafo's....

pimmetje
22 juni 2008, 13:33
Ik heb zelf nooit 'n kit van Weber geprobeerd maar andere "Aziatische" kits vielen mij erg tegen qua elko's en trafo's....Dat is idd ook een beetje de consensus.

Maar 't schijnt dat die weber-dingen juist daarin wel goed zijn. De meegezonden buizen schijnen daarentegen weer niet up-to-par te zijn bij de Webers. Overigens is een voordeel bij Weber dat je goed, snel en redelijk persoonlijk wordt geholpen via de mail. Je kan heel goed aangeven wat je wel en niet wilt...

Alleen zijn de verzendkosten op dit moment echt niet leuk...

jacky
22 juni 2008, 13:34
Tis inderdaad matig die kits maar bij weber heb je wel weer de "juiste speakers" erbij voor die prijs en het chassis en de kast zijn OK parts kan je zelf upgraden.
Trafo kan je volgens mij bij weber ook MM als upgrade kiezen .

Jammer van die belachelijke shipping kosten gaat nergens over

Aca Ilic
22 juni 2008, 14:44
wat trafo's en choke betreft daar heb ik alles al van Mercury's besteld...

Aca Ilic
22 juni 2008, 15:54
Bij Weber verkopen ze ook kits van (naar horen zeggen) redelijk hoge kwaliteit. Kan NOG niet uit ervaring spreken, want er wordt waarschijnlijk van de week pas een bandmaster-pakketje verscheept voor een bandlid.

Maar bij alle modellen staat wel een schema en een layout.
https://taweber.powweb.com/store/kits.htm


hey pimmetje, en jij moet ook niet alle schematics en lay-outs van Weber geloven.

Zo staat bijvoorbeeld tussen twee c's van 20uF(450V) en resist. van 1k ,wat eigenlijk 10 K resistor van 1 watt moet zijn.
Voor de rest is de schema redelijk ok,maar het blijft toch opletten....

Chris Winsemius
22 juni 2008, 17:23
hey pimmetje, en jij moet ook niet alle schematics en lay-outs van Weber geloven.

Zo staat bijvoorbeeld tussen twee c's van 20uF(450V) en resist. van 1k ,wat eigenlijk 10 K resistor van 1 watt moet zijn.
Voor de rest is de schema redelijk ok,maar het blijft toch opletten....

?

Blackface SuperReverb (http://www.ampwares.com/ffg/schem/super_reverb_ab763_schem.gif) v/a gelijkrichtbuis:

2 x 70u/350V met 2 x 220k/1W parallel (B+)
spoel
20u 525V (voeding schermroosterweerstanden)
1k (liefst > 1W) weerstand
20u 525V (voeding fasedraaier)
4k7 (liefst > 1W) weerstand
20u 525V (voeding preamp)

Voor die 20u/525V caps zou ik minimaal 500 V gebruiken, TAD 20u/550V AudioCap is mijn persoonlijke favoriet in deze amps.

Aca Ilic
22 juni 2008, 18:40
?

Blackface SuperReverb (http://www.ampwares.com/ffg/schem/super_reverb_ab763_schem.gif) v/a gelijkrichtbuis:

2 x 70u/350V met 2 x 220k/1W parallel (B+)
spoel
20u 525V (voeding schermroosterweerstanden)
1k (liefst > 1W) weerstand
20u 525V (voeding fasedraaier)
4k7 (liefst > 1W) weerstand
20u 525V (voeding preamp)

Voor die 20u/525V caps zou ik minimaal 500 V gebruiken, TAD 20u/550V AudioCap is mijn persoonlijke favoriet in deze amps.

dat klopt Chris, alleen die voeding fasedraaier kan ook 0f 450 of 500 zijn.Ik zal eens met 525 uit proberen, toch vind ik die weerstand van 1k raar ( maar dat zeggen ze ook van mij hoor...)

Mr.Jay
22 juni 2008, 19:18
Neem het OFFICIELE schema van Fender van de AB763 SR, dat is de zéker correcte. Alleen de midcaps daarin vermeld varieren in de praktijk wel es. De rest klopt precies. Heb ze al zo vaak op de werkbank gehad.

En ik zou zelf nooit Mall.150's en/of TAD mustards caps in een Bf-Fender zetten, dat zal niet de vintage toon geven die bij zo'n amp hoort.
Teveel polyester. Een enkele mag er gerust in op de juiste plek, maar wat OD's hoeft ook geen probleem te zijn.
Als je dan toch al nw. caps gaat gebruiken.
Je weet hoe ik erover denk :-).
De Elco's zou ik van TAD AUDIOcaps nemen, die klinken erg goed. ATOMS vind ik zelf wat stugger.

Mr.Jay
22 juni 2008, 19:23
dat klopt Chris, alleen die voeding fasedraaier kan ook 0f 450 of 500 zijn.Ik zal eens met 525 uit proberen, toch vind ik die weerstand van 1k raar ( maar dat zeggen ze ook van mij hoor...)

500V is prima. TAD AUDIOcaps zijn dat ook.
1K is origineel en helemaal correct.
Ik gebruik daar NOS Allen Bradley's 2-Watters voor. Altijd goed.
Je kunt er ook van 0,5W nemen, de dubbele waarde en ze dan in paralel solderen.

chocorookie
25 juni 2008, 19:35
Had de TAd oil caps in m'n vibrochamp gestopt, ook als toon cap.

Ze zijn er weer met een grote boog d'r uit gegaan.
Een 0,022uF is blijven zitten als koppel maar als je er bas indraait en 1 1/2 sec heb pas je respons dan begin je toch te twijfelen aan de caps.

OD dan maar en 716P's werkten weer als vanouds. Goed

Chris Winsemius
26 juni 2008, 11:52
OD dan maar en 716P's werkten weer als vanouds. Goed

Ok, ook Orange maar andere Drops :)
(Je ziet zo vaak die 715Ps...)