PDA

View Full Version : Advies m.b.t. nieuwe gitaar



Bram1337
21 juni 2008, 13:49
Na 5 jaar niet gespeeld te hebben, heb ik weer mijn mijn oude Alhambra 1P gitaar teruggevonden onder het stof en zin om weer te gaan spelen. Ik heb door middel van het computerprogramma "AP Tuner" de gitaar opnieuw gestemd (aanrader!). Daarna ben ik weer begonnen met de JustinGuitar lessen want ik ben werkelijk bijna alles weer vergeten (7 a 5 jaar terug heb ik 2 jaar les gehad).

Vervolgens heb ik het al voor elkaar gekregen om 3 akkoorden uit mijn hoofd te leren (ik weet zeker dat meer ook wel moeten lukken mits ik er voldoende tijd in steek). Helaas stuitte ik op een probleem: Mijn vingers zijn te dik en de gitaar is de klein! Het A akkoord lukte daardoor bijvoorbeeld voor geen meter. :mad:
:B
Oke, genoeg drama, tijd voor een oplossing: Ik ga een nieuwe gitaar kopen. Ik heb 7 jaar terug vooral Spaans (blues, solo) gespeeld. Ik ben van plan dit nog een beetje te doen en hopelijk verder te gaan met 'recentere' nummers (popmuziek) indien dat niet te lastig is om onder de knie te krijgen. Vandaar mijn de volgende vragen:

1) Zijn recente nummers / popnummers niet te lastig om te spelen als opnieuw startende beginner? Eventueel links die jullie mij kunnen aanraden?
2) Moet ik bij mijn gitaar keuze nog ergens op letten als ik pop muziek wil gaan spelen?
3) Kunnen jullie mij helpen kiezen of mij een beetje in de goede richting sturen?

Een tweedehandse of een nieuwe gitaar maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit, als ik maar een goede heb waar ik voorlopig weer mee vooruit kan. Mijn budget is bij voorkeur 50 a 200 euro. Ik weet heel weinig van de gitarenmarkt af, momenteel denk ik aan een Yamaha of een nieuwe Alhambra omdat mijn huidige Alhambra me eigenlijk prima heeft bevallen. Een specifiek model heb ik (nog) niet op het oog. Er zijn veel modellen en keuzemogelijkheden, wellicht kunnen jullie mij even verder helpen en in de goede richting sturen?

LaurentB
21 juni 2008, 18:04
Zoek een tweedehands staalsnarige gitaar voor ca 200 euro, moet je een aardig instrument voor kunnen krijgen. En Alhambra is een goed merk, ja. En hedendaagse popsongs zijn simpeler dan die van dertig jaar geleden, dus dat moet ook geen punt zijn :D

Pais
21 juni 2008, 18:27
Een Alhambra 1P is een klassieke/nylonsnarige gitaar toch?

Juist bij klassieke gitaren is de hals breed en heb je veel ruimte voor je vingers op de toets. Wanneer je voor een staalsnarige gitaar gaat, is de hals een stuk smaller. Een staalsnarige gitaar is misschien het meest geschikt voor het genre wat je beschrijft, maar geen oplossing voor je probleem.

Bram1337
21 juni 2008, 18:52
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn huidige gitaar is overigens een kleiner formaat dan normaal, ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot een stalen/klassieke gitaar voor volwassenen. Is er niet ergens een tabelletje of plaatje te vinden met de formaten van verschillende gitaren?

Eigenlijk zijn er nu twee problemen, namelijk dat mijn vingertoppen te dik zijn voor deze gitaar en dat de gitaar sowieso veel te klein is in de lengte.


Een Alhambra 1P is een klassieke/nylonsnarige gitaar toch?
Ja, dat klopt, de drie snaren nylon en drie van staal.

Oh, uiteraard zal ik deze gitaar dus over hebben. Enig idee hoeveel deze tweedehands nog waard is?

edit: Ik heb de gitaar even opgemeten, op z'n dunst is die 48mm breed. Volgens het internet zou het 52mm moeten zijn. Lengte is opgemeten 600mm.

frankiiee
21 juni 2008, 19:04
Ik had dat in het begin ook dat mn vingers te dik waren en ik constant andere snaren meedempte of verkeerd induwde. Maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet aan de dikte van mn vingers ligt maar aan de manier waarop ik ze gebruik. Het zou me sterk verwonderen dat je te dikke vingers kunt hebben om staalsnarig te spelen. dan moet je echt boomstammen van vingers hebben volgens mij.

groet

LaurentB
21 juni 2008, 19:16
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn huidige gitaar is overigens een kleiner formaat dan normaal, ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot een stalen/klassieke gitaar voor volwassenen. Is er niet ergens een tabelletje of plaatje te vinden dit: Ik heb de gitaar even opgemeten, op z'n dunst is die 48cm breed.

Dat klinkt normaal.

Je kunt de snaarlengte eens opmeten, dus van kam tot brug. Die moet ongeveer 65 cm zijn. Als dat veel korter is heb je een substantieel kleinere gitaar.
Maar als jij bij een nylonsnarige gitaar nog steeds vindt dat de hals te smal is denk ik inderdaad eerder dat het een speeltechnisch probleem van jou is. met die A hebben wel meer mensen een probleem, in het begin. Je moet je vingers daarbij min of meer achter elkaar in een rijtje zetten, dus met de nagel van de ene tegen het kussentje van de volgende vinger, niet naast elkaar.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je ontzagwekkende kolenschoppen van handen hebt, maar veel goede gitaristen hebben grote handen. Andrès Segovia, Jan Akkerman...)

Bram1337
21 juni 2008, 19:22
Dat klinkt normaal.

Je kunt de snaarlengte eens opmeten, dus van kam tot brug. Die moet ongeveer 65 cm zijn. Als dat veel korter is heb je een substantieel kleinere gitaar.
Maar als jij bij een nylonsnarige gitaar nog steeds vindt dat de hals te smal is denk ik inderdaad eerder dat het een speeltechnisch probleem van jou is. met die A hebben wel meer mensen een probleem, in het begin. Je moet je vingers daarbij min of meer achter elkaar in een rijtje zetten, dus met de nagel van de ene tegen het kussentje van de volgende vinger, niet naast elkaar.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je ontzagwekkende kolenschoppen van handen hebt, maar veel goede gitaristen hebben grote handen. Andrès Segovia, Jan Akkerman...)
Ik was het toevallig aan het opmeten terwijl jij typte.

Opgemeten lengte: 600mm
Opgemeten breedte: 48mm

Ik heb vrij dikke en platte vingertoppen: na 5mm zijn ze al 10mm breed.

Pais
21 juni 2008, 19:25
Dat klinkt normaal.


Voor een klassieke gitaar niet hoor. De standaard is 52 mm bij te topkam en in een uitzonderlijk geval 50 mm. Hij geeft aan dat de lengte 600mm is (is dit de snaarlengte van kam tot brug?) en die is bij standaard klassieke gitaren 650 tot 655.


Als je al een beetje kan spelen, kun je gewoon naar een gitaar winkel gaan om het 1 en ander uit te proberen. Zo ervaar je ook of je een staalsnarige/western gitaar wilt of een nylonsnarige/klassieke gitaar.

Bram1337
21 juni 2008, 19:27
Voor een klassieke gitaar niet hoor. De standaard is 52 mm bij te topkam en in een uitzonderlijk geval 50 mm. Hij geeft aan dat de lengte 600mm is (is dit de snaarlengte van kam tot brug?) en die is bij standaard klassieke gitaren 650 tot 655.


Als je al een beetje kan spelen, kun je gewoon naar een gitaar winkel gaan om het 1 en ander uit te proberen. Zo ervaar je ook of je een staalsnarige/western gitaar wilt of een nylonsnarige/klassieke gitaar.
Dit is de snaarlengte van kam tot brug, ja.

Zou inderdaad een optie zijn, maar als ik dat doe voel me enigszins verplicht er ook een te kopen (terwijl ik hem misschien wel tweedehands wil). Vandaar dat ik eerst even wat vooronderzoek online doe.

LaurentB
21 juni 2008, 19:36
Dit is de snaarlengte van kam tot brug, ja.

Zou inderdaad een optie zijn, maar als ik dat doe voel me enigszins verplicht er ook een te kopen (terwijl ik hem misschien wel tweedehands wil). Vandaar dat ik eerst even wat vooronderzoek online doe.

Oh, dan heb je misschien inderdaad een zgn. 3/4 gitaar, die men voor kinderen wel gebruikt omdat hun vingers nog te kort zijn.

Pais
21 juni 2008, 19:37
Ja natuurlijk het is heel goed om je er wat in te verdiepen. Al is het heel normaal om wat te testen, je te laten voorlichten en zonder direct te kopen de winkel uit te gaan. Een muziekinstrument aankopen is anders dan een pak yoghurt kopen.

Als je echt voor meer ruimte voor je vingers gaat, lijkt een gewone klassieke gitaar me het meest voor de hand liggend. Zulke breede toetsen vind je bij westerngitaren (en dus stalen snaren) eigenlijk niet. Echter kun je er vanuit gaan dat het een techniek kwestie is en dat je ook op een hals van 48mm normaal moet kunnen leren spelen.
Nylon snaren geeft de gitarist een soepel gevoel en voor beginners zijn nylon snaren een stuk minder belastend voor de vingertoppen. Maar het overgrote deel van de beginners komt uit eindelijk toch op een western gitaar of op een elektrische gitaar terecht. Een nylonsnarige gitaar wordt vooral bespeeld in de klassieke muziek, flamenco, en hier en daar in de jazz en pop. Verreweg de meeste gitaren in de hedendaagse muziek zijn staalsnarig.

Pop en blues spelen op een nylonsnarige gitaar kan best, maar is niet voor de hand liggend.


Neemt niet weg dat nylonsnarige gitaren VEEEEEEEEL cooler zijn :noob:

Bram1337
21 juni 2008, 19:39
Oh, dan heb je misschien inderdaad een zgn. 3/4 gitaar, die men voor kinderen wel gebruikt omdat hun vingers nog te kort zijn.
Heb jij enig idee of de afstand tussen snaren hierdoor ook kleiner is? Vergeleken met een klassieke en een stalen gitaar?

gitaarvrouwtje
21 juni 2008, 19:55
ga een dagje naar musik produktiv in duitsland..kun je naar hartelust proberen, zonder je verplicht te voelen, ..
ben je er zo achter wat je wel en niet ligt

(of naar een andere grote gitaar zaak waar ze niet meteen naast je staan)

je bent echt niet meteen verplicht hoor, je kunt bij binnenkomst al aangeven dat je orienterend aanwezig bent, dat je niet van plan bent nu meteen te kopen maar graag wilt weten wat hun advies zou zijn en of je wat mag uitproberen..iedere handelaar in gitaren snapt dat..anders is t geen goede verkoper hoor.
je wilt iemand niet met een gitaar de deur uitsturen als die niet bij em past als je een beetje een goede naam hoog hebt te houden.

LaurentB
21 juni 2008, 20:09
Heb jij enig idee of de afstand tussen snaren hierdoor ook kleiner is? Vergeleken met een klassieke en een stalen gitaar?

Waarschijnlijk wel. Maar de hals van een staalsnarige is altijd een stuk smaller dan die van een nylonsnarige.

Ik meen wel dat de halzen van de Godinserie (Simon & Patrick, Seagull en Art & Lutherie) iets breder zijn dan die van andere staalsnarigen.

Pais
21 juni 2008, 20:15
Voor de duidelijkheid - akoestische gitaren zijn er grofweg in twee catagorieen

Westerngitaren - gebruikt voor westerse muziek, altijd stalen snaren en een hals van meestal 43 mm

Klassieke gitaren - gebruikt voor klassieke en spaanse muziek en hier en daar in de pop en jazz, altijd nylon snaren en breede hals van 52 mm.

En jij hebt dus een klassieke gitaar, maar dan een kindermodel die dus kleiner is dan gebruikelijk.

Bram1337
21 juni 2008, 20:16
Oke, bedankt voor jullie toelichting heren en dames. :)

Ik ga volgende week even langs bij de muziekwinkel om te kijken of ik een aantal gitaren mag uitproberen. Zal jullie tips even opschrijven en dan meenemen.

LaurentB
21 juni 2008, 20:16
Voor de duidelijkheid - akoestische gitaren zijn er grofweg in twee catagorieen

Westerngitaren - gebruikt voor westerse muziek, altijd stalen snaren en een hals van meestal 43 mm

Klassieke gitaren - gebruikt voor klassieke en spaanse muziek en hier en daar in de pop en jazz, altijd nylon snaren en breede hals van 52 mm.

En jij hebt dus een klassieke gitaar, maar dan een kindermodel die dus kleiner is dan gebruikelijk.

Ik had het niet beter kunnen uitleggen :)