PDA

View Full Version : Feedback na nieuwe gezette Pickups



Thundermane
20 juni 2008, 21:48
Beste mensjens,


Ik heb destijds in mijn Ibanez RG7321 een Dimarzio Blaze Neck en een Dimarzio Evolution 7 gezet. (zelf gedaan deed er 8 uur over :P)
Anyway, dat is nu onderhand een klein jaar geleden maar mijn gitaar feedbackt nu als een malle en dan niet in de positieve manier.
Bij elke afdemping met mijn hand hoor je een na-piep en het is een best wel opvallende piep.
Ook met hogere gain en sustain effects krijg ik ook sneller piep dan normaal.
Dit resulteert er tot mijn spijt in dat ik deze gitaar niet meer bespeel.

Dit komt allemaal waarschijnlijk omdat de pickups die ik erin heb gezet van zichzelf behoorlijk High Gain is.
Aan mijn soldeerwerk ligt het niet, dat is 100% goed (niet overdrijven)
Ik heb het idee dat het te maken heeft met iets in de hardware.
Heb ik bvb nieuwe potmeters nodig, omdat deze de gain beter kunnen handelen?
Ik zie dit zelf wel als reëel omdat de pickups die er eerder in zaten minder output hadden dan die er nu in zitten (logisch maar toch)

Ik wil dus zeker weten of ik het bij het juiste eind heb als ik zeg dat het aan de potmeters ligt.
Ik ben arm studentje en kan zo`n miskoop dus niet veroorloven.

Bij voorbaat dank mensen!

Steven Otto
20 juni 2008, 21:53
Je hebt hem verkeerd geplaatst; Hij hoort waarschijnlijk bij Gitaar - diversen. Dit is de Werkbank m.b.t. versterkers en effecten.

Thundermane
20 juni 2008, 21:55
Voor mij is dit werkbank :P
Ik ben er lekker mee aan het klussen, maar kan ik dit zelf verplaatsen?

Thundermane
21 juni 2008, 11:26
Bump!
Ik wil het nog steeds weten jongens!

no 1 hops
25 juni 2008, 21:48
als ik je verhaal zo lees komt bij mij een vraag boven.
je hebt al langer deze nieuwe elementen in je gitaar, maar pas nu na een jaar gaat er iets mis.

dan vraag ik je wat er met de rest van de setup veranderd is.
andere amp, pedaaltje erbij?
wat is er veranderd want een pickup gaat niet zomaar na een jaar feedbacken

KoenB
26 juni 2008, 19:11
Dit kan helpen http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

Thundermane
27 juni 2008, 19:03
als ik je verhaal zo lees komt bij mij een vraag boven.
je hebt al langer deze nieuwe elementen in je gitaar, maar pas nu na een jaar gaat er iets mis.

dan vraag ik je wat er met de rest van de setup veranderd is.
andere amp, pedaaltje erbij?
wat is er veranderd want een pickup gaat niet zomaar na een jaar feedbacken

Had ik erbij moeten vermelden:
De feedback was er al meteen toen ik ze erin had gezet, nu pas wil ik er echt wat aan doen, gezien ik nu ook meer live optredens doe, en gezien ik nog wat wil hebben aan me gitaar.

no 1 hops
27 juni 2008, 19:12
denk dat je dan contact opnemen moet met jic die de dimarzio importeur is
http://www.jic.nl/
misschien dat je bij de winkel waar ze weg kwamen ze laten checken en dat ze dan omgeruild kunnen worden met nieuwe.
hoe dicht staan ze trouwens op de snaren, heb je al geprobeerd of dat wat helpt door ze er verder van af te draaien?

Thundermane
27 juni 2008, 19:14
Dit kan helpen http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm
Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat ik hiervoor heb genoemd:
De feedback was er al meteen nadat ik ze had gezet en het waren splinternieuwe pickups die ook gewaxt waren.
Daarom hierbij ook de vraag, of het uberhaubt kan liggen aan je potmeters?

Oh en om nog wat dieper in te gaan op de settings.
Ik heb meerdere gitaren en dit is de enige gitaar die zo belachelijk feedbackt met de settings van me amp en effecten.

En ik ben niet van plan om binnekort te gaan klooien met mijn pickups gezien het al een pain in the ass was om ze er in te zetten, laat staan eruit halen en daarna er weer goed inzetten.
Ik was, toen ik ze er in had gezet, nog niet een superman wat betreft gitaartechniek en bouw, dus daarom is het wat betreft het vastschroeven van de pickups niet zo goed gegaan.
Misschien dat het daar aan ligt? dat ik mijn pickups destijds niet goed genoeg heb gemonteerd?
De bedrading is goed gegaan, maar de pickups zitten niet supergoed vast, anderzijds ze zitten niet allebei even vast, maar de feedback is wel bijna even sterk...
Dus heb ik het bij het rechte eind als ik zeg dat de potmeters niet goed genoeg zijn? of iets anders?

Thundermane
27 juni 2008, 19:17
denk dat je dan contact opnemen moet met jic die de dimarzio importeur is
http://www.jic.nl/
misschien dat je bij de winkel waar ze weg kwamen ze laten checken en dat ze dan omgeruild kunnen worden met nieuwe.
hoe dicht staan ze trouwens op de snaren, heb je al geprobeerd of dat wat helpt door ze er verder van af te draaien?

Ik denk dat dat het is!
ik wilde wel dikke sound en heb ze daarom met mijn simpele hoofd dicht bij de snaren gezet.
Ik ga kijken of het helpt!
Daarnaast ben ik niet van plan om naar de winkel te gaan waar ik ze had besteld, ze bestellen het wel maar die mensen zijn nog achterlijker dan ik met gitaren :P

Anyway ik hou jullie op de hoogte!

Thundermane
27 juni 2008, 19:41
Om te beginnen had ik de pickups zo hoog zitten als bij mijn andere gitaar, en dat zijn emg pickups en die kunnen hoog.
Maar deze wat minder.
Nouja, slecht nieuws, het gaat met niet makkelijk lukken om de pickups lager te zetten en de losse magneetjes heb ik ook zo laag mogelijk gezet, maar hij feedbacked toch nog wanneer ik afdemp.
Ik merk wel sowieso dat de plug-in voor me kabel niet zo goed is, kan het daar anders ook aan liggen?
(Ondertussen ga ik verder knutselen met het lager zetten van de pickups)

Thundermane
27 juni 2008, 19:58
Ik heb nog wat tests gedaan en kan dus wat specifieker zijn.
De feedback komt ALLEEN wanneer ik afdemp, dus ik denk dat het toch iets is met de pickups en snaren in verhouding.
Echter als de pickups lager zijn dan ik eerder had (dit heb ik nu getest) word die feedback niet minder!
Iemand nog suggesties?

Trouwens nu ik deze gitaar weer bespeel kom ik er weer achter hoe vet dimarzio pickups toch klinken :P

no 1 hops
27 juni 2008, 20:18
het blijft altijd moeilijk om zo van een afstand precies te zeggen wat het is.
dichter bij de snaren van de pickup wil niet zeggen dat je meer output krijgt.
string pull, dus dat de snaren reageren op de magneet omdat deze te dicht bij is is dan mogelijke.
ik gebruik altijd de stelregel van bij de laatste fret bij de body de snaar indrukken
hoge e ongeveer 1 50 cent muntje aan hoogte
lage e ongeveer 2 50 cent muntjes aan hoogte

en van daaruit tweaken naar beneden of naar boven.

verder kan de pup te los zitten wat soms word opgelost door er een stukje schuimrubber onder te zetten zodat hij niet teveel heen en weer kan wiebelen.

ik kan mij praktisch niet voorstellen dat een potmeter jouw feedback probleem opleverd.
misschien toch het diagram verkerd gesoldeerd in jouw situatie, maar dan nog vraag ik mij af of dat de feedback opleverd.
wel weet ik nog het verhaal hier van iemand die iets met de pickups had gedaan en de aansluitdraad ergens in de pickup wat los had gehaald en niet goed vast had gezet.
zelfde probleem als jouw, nadat hij er toch weer mee bezig was gegaan en die kabel beter had vastgezet was het over.

als je nu niet echt resultaat boekt zou ik jic rechtstreeks mailen
het kan echt wel gebeuren dat de wax beurt niet goed is gegaan

Thundermane
27 juni 2008, 20:45
het blijft altijd moeilijk om zo van een afstand precies te zeggen wat het is.
dichter bij de snaren van de pickup wil niet zeggen dat je meer output krijgt.
string pull, dus dat de snaren reageren op de magneet omdat deze te dicht bij is is dan mogelijke.
ik gebruik altijd de stelregel van bij de laatste fret bij de body de snaar indrukken
hoge e ongeveer 1 50 cent muntje aan hoogte
lage e ongeveer 2 50 cent muntjes aan hoogte

en van daaruit tweaken naar beneden of naar boven.

verder kan de pup te los zitten wat soms word opgelost door er een stukje schuimrubber onder te zetten zodat hij niet teveel heen en weer kan wiebelen.


Bedoel je met die 50 centmuntjes de platte kant of de ronde doorsnee?
Want mijn snaren staan nog geen halve centimeter van de pickups.
En geeft het echt feedbackpiepjes als je pickups niet solide vastzitten?
(door mijn klunzigheid kon ik ze alleen vastzetten met 1 schroef per pickup)

no 1 hops
28 juni 2008, 16:46
platte kant.
ik weet niet hoe hoog een amerikaanse dime is maar die word meestal gebruikt.
dus iets wat van die hoogte is goed als begin

ja het kan dat door de beweging die de pup kan maken er feedback ontstaat.
microfonie word hier ook wel eens genoemd
als je tegen de pickups schreeuwt dat hij dat doorgeeft.
denk er maar eens aan als je de gitaar droog, zonder amp bespeelt dan voek je de trilling door de hals gaan.
die trilling zit ook in de body en de pup trilt mee

Thundermane
1 juli 2008, 21:31
Binnekort ga ik hier dan wat aan proberen te doen, zal de pickups ze vast mogelijk zetten, al denk ik niet dat dit het oplost gezien de feedback best hevig is en met name verschijnt wanneer ik afdemp.
Het klinkt infeite als een bus die net voor je neus afremt.
Alleen is het veel erger met hogere volumes, hij feedbacked over het algemeen heel snel, met name met veel gain.
Maar dan echt heel snel, ik denk dat hij in theorie zelfs een beetje feedbackt met clean :p
Daartegenover komt wel dat ie klinkt als een beest, hij brult zelfs mijn gitaar met emg pickups er uit.

no 1 hops
2 juli 2008, 06:12
Binnekort ga ik hier dan wat aan proberen te doen, zal de pickups ze vast mogelijk zetten, al denk ik niet dat dit het oplost gezien de feedback best hevig is en met name verschijnt wanneer ik afdemp.
Het klinkt infeite als een bus die net voor je neus afremt.
Alleen is het veel erger met hogere volumes, hij feedbacked over het algemeen heel snel, met name met veel gain.
Maar dan echt heel snel, ik denk dat hij in theorie zelfs een beetje feedbackt met clean :p
Daartegenover komt wel dat ie klinkt als een beest, hij brult zelfs mijn gitaar met emg pickups er uit.misschien toch met wat minder gain spelen
ga eens langzaam aan gain toevoegen en zie of hij dan ook al feedbackt of niet.

wat betreft vast zetten.
schuim stukje eronder, zie dat je van die rubber slang krijgt in plaats van veren en met twee schroeven vast

Johannes
2 juli 2008, 23:58
Heb je heel zeker weten netjes gesoldeerd, de draden om te coilsplitten op de juiste manier verbonden, netjes geisoleerd enz? Als je soldeerdwerk niet in orde is, kun je draaien aan polepieces, volumeknoppen, gain op je amp, maar zal je gitaar nooit goed klinken.

Thundermane
3 juli 2008, 11:42
Hoe kan ik het dan waarborgen dat alles goed is geïsoleerd?

no 1 hops
3 juli 2008, 14:14
Hoe kan ik het dan waarborgen dat alles goed is geïsoleerd?
dat geen blanke draad delen ergens anders contact kunnen maken dmv
isolatietape of krimpkous

Thundermane
3 juli 2008, 15:17
ik denk dat dit mijn fout kan zijn, ik ga het binnekort fixen
Jullie horen van mij, en bedankt voor de aandacht van mijn probleem mensen!

Thundermane
10 juli 2008, 20:25
Laatst heb ik een buizenversterker gekocht van skabouter, en wat mij opviel toen ik er op speelde met mijn 7snarige gitaar, geen piepjes!
zelfs met distortion!
Ik heb het nog niet met de wat meer live-volumes maar voor nu werkt het:)