PDA

View Full Version : Zingen en gitaar spelen tegelijk



Najdorf_B
20 juni 2008, 19:27
Heey,

Ik heb nogal last van dat als ik eenmaal mee ga zingen ik mijn aandacht niet meer kan houden op het gitaar spelen. Ik raak dan de tel kwijt, de slag kwijt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Simpele liedjes laten me namelijk ook al vrij gauw de fout in gaan.

Groeten Berend
Ik heb de zoekfuctie geprobeerd maar ik kon niks vinden.

gitaarvrouwtje
20 juni 2008, 19:31
kwestie van automatiseren
eerst je liedjes goed in de vingers hebben...je weet wel, ZO dat ze zodra je een noot aanslaat uit je vingers rollen..dan, het liedje goed kennen..

marcelca
20 juni 2008, 19:35
ik probeer het ook van tijd tot tijd, buiten dat ik ook geen geweldige zinger ben valt het inderdaad niet mee...

mij lukt het alleen bij nummers die ik door en door ken en over het spelen niet meer hoef na te denken..

af en toe speel ik een nummer ( die ik goed ken ) en dan komt 1 van mijn kids binnen om wat te vragen, als ik het nummer goed ken dan kan ik gewoon antwoorden en met ze praten terwijl ik doorspeel, praten is nog net iets lastiger als het nummer meezingen want praten gaat totaal tegen het ritme in ( tenminste bij mij wel )

volgens mij is de enige remedie, het nummer eerst zo kunnen spelen dat je een kan dromen en daarna pas erbij proberen te zingen

misschien dat andere mensen betere tips hebben, ik houd me ook aanbevolen

eddyvanbuiten
24 juni 2008, 09:41
Ik heb nogal last van dat als ik eenmaal mee ga zingen ik mijn aandacht niet meer kan houden op het gitaar spelen.

zittend gitaar spelen en op de tel meetikken met de voet vind ik een goede oefening. dit maakt het makkelijker op met zang in te vallen.

Rutger
24 juni 2008, 09:47
En hou je slagpartij ook simpel. Je kunt geen ingewikkelde gitaar- én zangpartijen tegelijk doen, tenzij je een wonderkind bent. Gewoon het akkoordenschema spelen totdat je het kunt dromen, en dan erover gaan zingen.

Het is gewoon een kwestie van wennen en veel doen, in het begin is het altijd lastig en soms vergeet je de tekst en soms een akkoord. Maar gewoon lekker doorgaan tot t lukt. :)

JimiDylan
24 juni 2008, 16:21
En hou je slagpartij ook simpel. Je kunt geen ingewikkelde gitaar- én zangpartijen tegelijk doen, tenzij je een wonderkind bent. Gewoon het akkoordenschema spelen totdat je het kunt dromen, en dan erover gaan zingen.

Het is gewoon een kwestie van wennen en veel doen, in het begin is het altijd lastig en soms vergeet je de tekst en soms een akkoord. Maar gewoon lekker doorgaan tot t lukt. :)
Probeer Come as you are van Nirvana maar is te spelen en te zingen tegelijk! :D

jaspie
24 juni 2008, 19:21
deze riff is pas damn moeilijk om te zingen en spelen

http://www.youtube.com/watch?v=T6k6GKHedHw

CatchDude
30 juni 2008, 14:28
Ik ooit ben begonnen met Wish You Were Here van Pink Floyd. Tijdens de zang slechts 4 akkoorden spelen en simpel houden (C,D,Am,G / D,C,Am,G). Het voordeel is dat je het nummer inzingt en dan pas het slagje doet. Begin eerst met inzingen: So... (en dan C) ...so you think you can tell... (dan D), etc. Dus in alle zangpauzes even een slagje.

Toen ik dat onder de knie had, ging ik verder met het slagje tijdens het zingen. En nu, 3 jaar later, ben ik de zanger en gitarist in 2 bandjes. (Dat zegt verder niets hoor, maar vanaf het moment dat ik zingen en spelen onder de knie kreeg is de muziekhobbie volledig uit de klauwen gelopen.... ;) )

Succes!