PDA

View Full Version : Advies m.b.t. aanschaf beginnersgitaar



Senseo
20 juni 2008, 18:33
Er zullen vast talloze topics zijn geweest, maar na wat gespeur op internet, ben ik gestuit op dit exemplaar.

http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/26799/*_Western_gitaren/Nashville/Western_gitaar_Richwood_Startersset_inclusief_acce ssoires.htm

Voor deze prijs krijg je alles wat je als beginneling nodig hebt. Maar nu is de vraag of deze gitaar kwalitatief gezien een goede gitaar is voor dit bedrag. En zijn er nog (goede) koperservaringen met mainmusic.nl?

Of hebben jullie nog andere suggesties. Zoja, dan hoor ik dat graag en dan graag met links van de desbetreffende sites.

Alvast bedankt! :)

LaurentB
20 juni 2008, 18:41
Ik ken die gitaren niet uit persoonlijke ervaring. Maar voor dat bedrag wordt het wel héél moeilijk nog iets fatsoenlijks te maken, vooral gezien het feit dat je er nog andere spullen bij krijgt.
Dat gezegd hebbende, het is tegenwoordig niet helemaal onmogelijk een bruikbare beginnersgitaar voor ca 100 euro te krijgen, maar dat is juist voor de beginner moeilijk te beoordelen.

Senseo
20 juni 2008, 18:54
Ik ken die gitaren niet uit persoonlijke ervaring. Maar voor dat bedrag wordt het wel héél moeilijk nog iets fatsoenlijks te maken, vooral gezien het feit dat je er nog andere spullen bij krijgt.
Dat gezegd hebbende, het is tegenwoordig niet helemaal onmogelijk een bruikbare beginnersgitaar voor ca 100 euro te krijgen, maar dat is juist voor de beginner moeilijk te beoordelen.
Maar als je het zo bekijkt, dan zou je een (beginners)gitaar moeten aanschaffen voor 150-250 euro? Das wel een flinke investering als ik niet weet of het me gaat bevallen. :o

Lastig lastig, zeker voor een leek als ik. :s

Maar bedankt voor je reactie!

Pais
20 juni 2008, 19:16
200 euro is een heel gangbare prijs voor een starters gitaar. En dan heb je echt nog geen onnodig luxe instrument.
Het goede nieuws is dan weer dat deze gitaren bij bosjes op marktplaats staan voor onder de 100 euro ;) je moet alleen weten waar je moet kijken. Ken je niet iemand in je direct omgeving die gitaar speelt en je kan helpen met een aankoop op de tweedehands markt?

Senseo
20 juni 2008, 19:25
200 euro is een heel gangbare prijs voor een starters gitaar. En dan heb je echt nog geen onnodig luxe instrument.
Het goede nieuws is dan weer dat deze gitaren bij bosjes op marktplaats staan voor onder de 100 euro ;) je moet alleen weten waar je moet kijken. Ken je niet iemand in je direct omgeving die gitaar speelt en je kan helpen met een aankoop op de tweedehands markt?
Mweh, dat valt tegen. :( Is de kans niet groot dat die gitaren door het vele getokkel minder zijn?

Waar moet je dan precies op letten als je een gitaar gaat aanschaffen? ;o

LaurentB
20 juni 2008, 19:46
Mweh, dat valt tegen. :( Is de kans niet groot dat die gitaren door het vele getokkel minder zijn?

Waar moet je dan precies op letten als je een gitaar gaat aanschaffen? ;o

Nee, da's het leuke van gitaren: bij enigszins normale behandeling blijven die gewoon goed. Ik heb gitaren van twintig, dertig jaar oud die nog steeds in prima staat verkeren.

Bij een beginnersgitaar is vooral belangrijk dat-ie niet te zwaar speelt en dat-ie zuiver is. Je mag niet teveel van het geluid verwachten, maar ook daarin kunnen grote verschillen in zijn bij die lage prijsklassen.

Ik had een leerling die een Dylon (een of ander vaag, Chinees merk) had van 120 euro, die eigenlijk best redelijk klonk.

Ik heb in een winkel eens Morgan geprobeerd, ca 200 euro, en in die lage prijsklassen vond ik die niet slecht.

Tweedehands is eigenlijk de beste optie, ook al omdat je die voor dezelfde prijs weer kwijt kunt. maar dan moet je inderdaad iemand erbij hebben die er iets van af weet.

malcomx
20 juni 2008, 20:29
[QUOTE=Senseo]Er zullen vast talloze topics zijn geweest, maar na wat gespeur op internet, ben ik gestuit op dit exemplaar.

http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/26799/*_Western_gitaren/Nashville/Western_gitaar_Richwood_Startersset_inclusief_acce ssoires.htm

QUOTE]

Ik ben zelf ook een beginneling en kwam ook deze gitaar tegen. Het lijkt mij ook niet duur. Willicht kan iemand hier vertellen of deze gitaar een redelijk klank heeft. Zelf denk ik dat je dat als beginnende gitarist waarschijnlijk niet eens hoort.... en als je er echt in verder wilt dat je altijd nog een duurdere kan kopen

richwoodplayer
20 juni 2008, 20:38
ik heb zelf de semi/accoustische versie.
ik vind m zelf wel lekker spelen en klinken, wel goeie beginners gitaar ;)
suc6 met zoeken

Senseo
20 juni 2008, 21:04
[QUOTE=Senseo]Er zullen vast talloze topics zijn geweest, maar na wat gespeur op internet, ben ik gestuit op dit exemplaar.

http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/26799/*_Western_gitaren/Nashville/Western_gitaar_Richwood_Startersset_inclusief_acce ssoires.htm

QUOTE]

Ik ben zelf ook een beginneling en kwam ook deze gitaar tegen. Het lijkt mij ook niet duur. Willicht kan iemand hier vertellen of deze gitaar een redelijk klank heeft. Zelf denk ik dat je dat als beginnende gitarist waarschijnlijk niet eens hoort.... en als je er echt in verder wilt dat je altijd nog een duurdere kan kopenJa precies, das ook mijn punt. Het gaat immers om het aanleren van de speeltechnieken. Een betere gitaar komt later wel. Of het nou goed of slecht klinkt: zolang het maar aan te horen is, denk ik dan.

Senseo
20 juni 2008, 21:07
Nee, da's het leuke van gitaren: bij enigszins normale behandeling blijven die gewoon goed. Ik heb gitaren van twintig, dertig jaar oud die nog steeds in prima staat verkeren.

Bij een beginnersgitaar is vooral belangrijk dat-ie niet te zwaar speelt en dat-ie zuiver is. Je mag niet teveel van het geluid verwachten, maar ook daarin kunnen grote verschillen in zijn bij die lage prijsklassen.

Ik had een leerling die een Dylon (een of ander vaag, Chinees merk) had van 120 euro, die eigenlijk best redelijk klonk.

Ik heb in een winkel eens Morgan geprobeerd, ca 200 euro, en in die lage prijsklassen vond ik die niet slecht.

Tweedehands is eigenlijk de beste optie, ook al omdat je die voor dezelfde prijs weer kwijt kunt. maar dan moet je inderdaad iemand erbij hebben die er iets van af weet.
Ik zal het eens aan mensen in mijn omgeving vragen of ze daar meer verstand van hebben. :) Ik vrees van niet, magoed!

malcomx
20 juni 2008, 21:19
[QUOTE=malcomx]Ja precies, das ook mijn punt. Het gaat immers om het aanleren van de speeltechnieken. Een betere gitaar komt later wel. Of het nou goed of slecht klinkt: zolang het maar aan te horen is, denk ik dan.

Ja inderdaad en je hebt gelijk voor weinig geld een complete set om eerst wat te oefenen en doen. (Voor 100 euro moet het kunnen, je kunt het altijd nog weer verkopen) Maarja ik zal de reacties nog ff afwachten

Pais
20 juni 2008, 21:35
[QUOTE=malcomx]Ja precies, das ook mijn punt. Het gaat immers om het aanleren van de speeltechnieken. Een betere gitaar komt later wel. Of het nou goed of slecht klinkt: zolang het maar aan te horen is, denk ik dan.

De bespeelbaarheid is voor mijn beleving veel belangrijker dan de klank van de gitaar. En als het gaat om bespeelbaarheid, scoren de gitaren van de allerlaagste prijsklasse helaas niet zo best. Een slecht bespeelbare gitaar demotiveert en remt je vordering en dat zou zonde zijn.
Maar het kan zijn dat dit een prima gitaar is voor het geld hoor. Maar goedkoop is in veel gevallen duurkoop - mocht je een gitaar van 100 euro kopen klinkt dat voordelig, maar wanneer je na jaar erachter komt dat je een iets luxere gitaar wilt hebben, dan heb je je geld infeite weggegooid.


En tweedehands gitaren zijn soms zelfs beter dan nieuwe. Sommige gitaren gaan steeds beter klinken naarmate er meer op gespeeld wordt, schijnt het.

richwoodplayer
20 juni 2008, 21:37
toch vind ik de richwood rd-12 serie heel lekker spelen, heb andere bespeeld die echt klote waren, maar deze speelt lekker soepel en snaren liggen er echt lekker op;)
goeie beginners gitaar;)
niet dat ik er veel moeite mee heb maar noem mezelf nog steeds beginner als ik pas 4 jaar speel:D

Senseo
21 juni 2008, 13:33
[QUOTE=Senseo]

De bespeelbaarheid is voor mijn beleving veel belangrijker dan de klank van de gitaar. En als het gaat om bespeelbaarheid, scoren de gitaren van de allerlaagste prijsklasse helaas niet zo best. Een slecht bespeelbare gitaar demotiveert en remt je vordering en dat zou zonde zijn.
Maar het kan zijn dat dit een prima gitaar is voor het geld hoor. Maar goedkoop is in veel gevallen duurkoop - mocht je een gitaar van 100 euro kopen klinkt dat voordelig, maar wanneer je na jaar erachter komt dat je een iets luxere gitaar wilt hebben, dan heb je je geld infeite weggegooid.


En tweedehands gitaren zijn soms zelfs beter dan nieuwe. Sommige gitaren gaan steeds beter klinken naarmate er meer op gespeeld wordt, schijnt het.
Hmm, je zet me wel erg aan het twijfelen. Dit verhaal heb ik ook van een gitaarverkoper gehoord. Hij raadde mij een 200+ euro western gitaar aan. Das an sich al een grote investering als je niet eens weet of je gitaar kunt spelen. :o Dilemma! :s

Senseo
21 juni 2008, 13:34
[QUOTE=Senseo]

Ja inderdaad en je hebt gelijk voor weinig geld een complete set om eerst wat te oefenen en doen. (Voor 100 euro moet het kunnen, je kunt het altijd nog weer verkopen) Maarja ik zal de reacties nog ff afwachten
Koop jij hem dan eerst? ;)

Hopelijk zijn er wat mensen die ervaring hebben met deze gitaar. Inderdaad nog even afwachten..

richwoodplayer
21 juni 2008, 18:48
[QUOTE=malcomx]
Koop jij hem dan eerst? ;)

Hopelijk zijn er wat mensen die ervaring hebben met deze gitaar. Inderdaad nog even afwachten..

ja ik nogmaals, ben er erg tevrede over.
word netjes thuisgebracht en goed verpakt ;)

Senseo
21 juni 2008, 18:59
[QUOTE=Senseo]

ja ik nogmaals, ben er erg tevrede over.
word netjes thuisgebracht en goed verpakt ;)
Oops, ik las het even verkeerd, haha! Dacht dat je een ander type bedoelde. :p

Bedankt! Nog even overleggen en dan ga ik hem wellicht kopen! :cheerup:

frankiiee
21 juni 2008, 19:02
Ik ga akkoord met pais, mijn eerste gitaar was echt slecht bespeelbaar zeer hoge actie slechte frets, zeer dikke onbespeelbare hals. En het gaat echt traat om op zo'n gitaar te leren toen ik wat later een betere gitaar kocht ging veel van wat me slecht lukte plotseling stukken beter. Dus inderdaad niet te veel naar de klank kijken maar gewoon op de bespeelbaarheid letten.

groet

richwoodplayer
21 juni 2008, 20:27
[QUOTE=richwoodplayer]
Oops, ik las het even verkeerd, haha! Dacht dat je een ander type bedoelde. :p

Bedankt! Nog even overleggen en dan ga ik hem wellicht kopen! :cheerup:

ja ik heb de richwood re-129-bk en de richwood rd-12-cebk, de semi/accoustische versie van de rd-12-bk, maar unplugged is hij dus hetzelfde;)
hals is fijn en soepel te bespelen.
ik zou hem niet willen verkopen :cooler:

wietse
21 juni 2008, 20:29
Ik zal het eens aan mensen in mijn omgeving vragen of ze daar meer verstand van hebben. :) Ik vrees van niet, magoed!
en waar is dan je omgeving want het wil wel eens helpen als men je woonplaats weet.
dan kan zelfs een ervaren forumlid je wel eens helpen of zelfs een gitaar aansmeren voor weinig.








(ik heb namelijk wel eens wat in de aanbieding en andere forumleden ook wel eens natuurlijk)