PDA

View Full Version : verschil tussen die en dat



CarlosRocks
20 juni 2008, 17:59
Ik wil gaan bassen, maar ik weet niet zo goed welke te kopen (ik weet dat er al veel van dit soort vragen zijn)

mijn budget is tot 300 (voor alleen da bas)

ik wil eigenlijk alles spelen, van metal tot pop en van hardrock tot jazz etc

En dan heb je ook nog van die verschillende elementen, maar wat is nou egt het verschil tussen de singlecoils en humbucker en die 2dingen schuin onder elkaar(zoals bij een Pbass) en welke hoort bij welke stijl

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

danku

Mr.Fingers
20 juni 2008, 19:06
Jazz-Bass, iets veelzijdiger door 2 elementen, meer mid, minder bass, prikt beter door de mix heen, dunne hals Genre's: Funk, Disco,...

Precision-Bass: oerbas, 1 master-sound, 1 elementen (splitcoil), minder mid, vele meer bass, minder mid, dikkere hals. Genre's: Soul, Rock,


Gulden middenweg, Squier Standard Precision bass: Een P-bass body met P-bass element (dus lekker beuken met dat plectrum voor harde rocksound), maar met een J-bass brug-element (dus lekker funky), en een dunne Jazz-Bass hals

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/151d0554a68403a05e44983b6e505714.jpg

Kost iets van een 269€ nieuw (dacht ik)

Luke-wannabe
20 juni 2008, 19:27
Pardon een Precision heeft juist lekker veel mid!

Wabbie
21 juni 2008, 02:14
Ik vind eigenlijk die suggestie van Mr. Fingers helemaal geen slecht idee. Ik ben zelf ook ooit begonnen met een Precision met een J element bij de brug. En aangezien die squiers tegenwoordig steeds beter worden denk ik dat je je daar geen buil aan kunt vallen. Je zou ook kunnen kijken naar een Squier uit de Vintage Modified serie, of naar een Fardia Jazzbass. Zeker die laatste zijn erg goed voor de prijs ( ook rond de 250 dacht ik zo).

En natuurlijk zijn die genre onderverdelingen altijd erg mening gebonden. Ik heb jarenlang blues en jazz gespeelt op een Jackson, en ik speel nu metal op een jazzbass ( okee, wel een 5 snaar met een humbucker, maar toch ;) )

vincent136
21 juni 2008, 15:01
De jazzbas vind ik heel erg veelzijdig. Lekker soundje ook.. Je kunt uit een jazz meer een 'p' sound halen dan andersom.

of gewoon een gave Cort basgitaar met 2 humbuckertjes, ook heel veelzijdig. Yamaha maakt ook leuke dingen :)

Maar ik zou voor de jazz gaan, heb er zelf ook eentje en het bevalt erg goed.

CarlosRocks
21 juni 2008, 18:16
Thnx iedereen die PBass(met J element) ziet er goed uit
ik zag ook dit ding. Cort gb34a
http://img.nokaut.pl/p/6f/0d/6f0d32feccd03d776b02a22b51c8a731500x500.jpg

Die heeft een humbucker en single. is dit iets, ik vind hem er wel gruwelijk uitzien

GunMetalBlue
21 juni 2008, 19:19
Ik speel geen bass, maar volgens mij hoef ik je niet te vertellen dat je geen plezier kunt beleven aan spelen op een bas die je niet mooi vindt?

Luke-wannabe
21 juni 2008, 20:10
Gruwelijk is positief in deze zin.

skabouter
21 juni 2008, 21:34
Thnx iedereen die PBass(met J element) ziet er goed uit
ik zag ook dit ding. Cort gb34a
http://img.nokaut.pl/p/6f/0d/6f0d32feccd03d776b02a22b51c8a731500x500.jpg

Die heeft een humbucker en single. is dit iets, ik vind hem er wel gruwelijk uitzien

Een soort/merk bas heeft veel verschil in klank, maar als je net begint kan je beter allround kopen, waar je veel kanten mee op kan! later spits je je toe op een stijl/sound. Ook ga je leren om met je VINGERS klank te maken, hiermee maak je je instrument nog veelzijdiger.

zoek eens op marktplaats, daar staat deze cort voor een zeer schappelijke prijs! ik heb het luxere broertje van deze bas (de GB-75) en dat is echt kwaliteit! ik denk dat ik deze ook wel aan kan raden, een aantal dingen zijn hetzelfde volgens de specs!
zeker voor die prijs! Cort maakt verrasende (bas)gitaren, je hoort er alleen minder over.