PDA

View Full Version : Beginner stelt zich voor



misheru
20 juni 2008, 14:28
Hey allemaal, Ik kom me even voorstellen.

Ik ben Michel een 19-jarige geneeskundestudent uit Utrecht. Ik speel nog geen gitaar, maar ben wel van plan daar binnenkort mee te gaan beginnen. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dit aan ga pakken, vandaar dat ik een beetje op fora aan het neuzen ben. Ik wil bijv. graag elektrische gitaar spelen, omdat dat het beste aansluit bij mijn muzieksmaak (rock, alternative, indie). Maar ik vraag me af of het misschien niet verstandiger is met een akoestische te beginnen. En zo zijn er nog wel meer van die dingen waar volgens mij veel beginners mee worstelen.

Dus om jullie ook nog wat inbreng in dit topic te kunnen laten geven een vraagje: Hoe zijn jullie ooit begonnen met gitaarspelen? Akoestisch of Elektrisch, met of zonder lessen, met welke gitaar dan? Tips, Suggesties, Do's en Don'ts. Let me know

Michel

bass blom
20 juni 2008, 15:43
welkom!

akoestisch met les, drama van een half jaar
paar jaar later weer geprobeerd, klassiek spaans, net zo drama
was ondertussen al elektrisch aan het spelen
en zo doorgemodderd :D

jeweettoch
20 juni 2008, 16:12
k heb eerst tijden akoestisch gespeeld, toen had i samen met me pa een elektrische van de zolder gehaald. En die spelen veel lekkerder, omdat de snaren dunner zijn. Lessen is niet nodig, wel handig. maar wil je je muzieksmaak na gaan spelen, of wil je kampvuurmuzikant zijn?

richwoodplayer
20 juni 2008, 16:40
ik ben met accoustisch begonnen op een klassieke gitaar met les, na een jaar een elektrische gekocht.
daarna nieuwe semi/accoustische en toen mijn ouwe elektrische verkocht en een nieuwe gekocht.
ik speel nu op het moment meer op de elektrische :cooler:

VDP
20 juni 2008, 16:42
dat: je genre naspelen of kampvuurgitarist zijn is een goeie vraag.

4 maanden geleden zat ik in net dezelfde situatie als jij. Ik heb me een elektrische gitaar gekocht (ben dan ook een metalliefhebber). Maar tijd voor een band heb ik niet (zelfde als jij mss, studies en mss nog andere hobby's?). Meespelen met een cd'tje zegt me niks.

Gevolg: wat ik voorlopig doe is het uitzoeken van leuke kampvuurliedjes. Rockliedjes die simpel te spelen zijn, waar ik een beetje bij kan zingen. Gewoon lekker ontspannen dus. De klassiekers die iedereen kent (en wss ook kan spelen dus).
En is daarvoor toch wel een akoustische zeer leuk...

Gelukkig houdt niets je tegen om zowel een elektrische als akoustische te hebben :) Maar daar heb jij voor je eerste keuze natuurlijk niks aan.

richwoodplayer
20 juni 2008, 16:51
leuk om mee te beginnen zijn de liedjes van de golden earring, niet te moeilijk en de meeste zijn tegewoordig accoustisch aangezien george kooijmans meestal optreed met een semi/accoustische taylor ;)

misheru
20 juni 2008, 17:48
dat: je genre naspelen of kampvuurgitarist zijn is een goeie vraag.

4 maanden geleden zat ik in net dezelfde situatie als jij. Ik heb me een elektrische gitaar gekocht (ben dan ook een metalliefhebber). Maar tijd voor een band heb ik niet (zelfde als jij mss, studies en mss nog andere hobby's?). Meespelen met een cd'tje zegt me niks.

Gevolg: wat ik voorlopig doe is het uitzoeken van leuke kampvuurliedjes. Rockliedjes die simpel te spelen zijn, waar ik een beetje bij kan zingen. Gewoon lekker ontspannen dus. De klassiekers die iedereen kent (en wss ook kan spelen dus).
En is daarvoor toch wel een akoustische zeer leuk...

Gelukkig houdt niets je tegen om zowel een elektrische als akoustische te hebben :) Maar daar heb jij voor je eerste keuze natuurlijk niks aan.

hmm, daar zit wel wat in. Het lijkt me wel heel leuk om in een band te spelen, maar ik weet niet of ik daar de tijd voor heb. En in het begin zit dat er sowieso niet in, aangezien ik het nog moet leren.

VDP
21 juni 2008, 04:35
Als je echt niks van gitaar spelen weet

Ga de winkel binnen, koop gewoon een gitaartje, niet te duur. Die je knap genoeg vind klinken en waarvan je zegt, deze is geil genoeg om wel eventjes tevreden mee te blijven.

Er zijn verschillende dingen te spelen, verschillende type gitaren... dus de kans dat je nu precies weet wat je wil is onmogelijk. Leer de basis, zoek uit wat je leuk vind om te spelen. Binnen een jaartje ofzo heb je daarna dan ook echt de mogelijkheid om effectief een gitaar in de winkel te testen, hem zelf te bespelen, je weet tegen dan meer waar je naar zoekt, wat voor geluid je wil...

Bovendien heb je dan nog eens een enorm plezier om gitaren te gaan testen, en eentje te kopen. (Indien je op dit forum blijft hangen krijg je automatisch al zin om gitaren te kopen :d)

Ik zie nu dat je nog wat andere vragen had:

Ik ben bezig zonder lessen, gitaar spelen is mijn 4/5de hobby waardoor ik er niet evenveel tijd kan insteken als ik eigenlijk zou willen. Constant voel ik me iets beter spelen. Maar ik ben er wel zeker van, als je les volgt ga je neem ik aan gewoon sneller vooruit, je gaat een betere techniek krijgen...

Voor de rest gewoon blijven oefenen, het begin is frustrerend maar dan bv je eerste liedje gespeeld krijgen.. :)

stratman1976
21 juni 2008, 12:55
Ik ben begonnen op de electrische gitaar van mijn vader die hij zelf gemaakt had (start model). Maar als je sterke vingers wilt krijgen kan je het beste met een spaanse/nylon snarige gitaar beginnen. Je kan daar redelijk goedkoop aankomen en je hoeft geen versterker te kopen. Het voordeel is, is dat als blijkt dat je het toch niks vind, het dan geen (minder) weggegooid geld is. En vind je het te gek, dan kan je altijd nog electrisch kopen. Wat ik vroeger wel handig vond is om eerst te kijken of je het echt leuk vind en dan pas een grote(re) investering te doen. Tenzij je nu al bezeten bent natuurlijk :rockon:

succes!

jeffrey

Stefan. Ptzl
21 juni 2008, 22:08
Hangt ook wel een beetje af of je zelf nummers wil gaan schrijven...

Neem ik mijn akoustische gitaar; dan komt daar een zachter nummer uit terwijl een elekrtrische (met distortion of whatever..) een stevigere song zal doen ontstaan.

De hals van de akoustische gitaar is een beetje dikker en zal meer oefening vragen om de akkoorden foutloos te spelen.
Maar er zijn er zo velen die de elektrische direct bij de hand nemen en chillen :p

Van belang voor beiden is dat ze perfect moet worden gestemd :) Persoonlijk verlies ik de kinderlijke vreugde van het spelen als de snaren iets of wat vals beginnen klinken...
Aldus... :p

speulmenneke
22 juni 2008, 01:47
Mijn eerste gitaar was een tennisracket.....(echt), ik imiteerde Johnny Cash.
Succes met je studie.

humbucker
22 juni 2008, 23:32
ik ben begonnen met klassieke gitaar (akkoestisch met nylon snaren) en les. Heb gisteren mn laatste les gehad en ben afgestudeerd (na 11 jaar). Nu kan ik zelf les gaan geven. Ik ben ongeveer een jaar of 7 geleden elektrisch beginnen spelen, maar héél rustig in het begin. Nu ga ik me daar wat meer op verdiepen.
Ik raad aan om een (goedkope) akkoestische gitaar te kopen. Dit is goedkoper dan een elektrische met versterker. Maar tis wat je zelf wilt. Er zijn niet echt regels eigelijk.

succes met de zoektocht!

Spores
23 juni 2008, 00:44
Maar als je sterke vingers wilt krijgen kan je het beste met een spaanse/nylon snarige gitaar beginnen.

Bedoel je niet western/staalsnarige gitaar? :???:

misheru
23 juni 2008, 15:57
Bedankt voor al jullie reacties :)

Even een updateje van mijn kant: Ik heb ondertussen besloten akoestisch te beginnen. Ik heb al een beetje op internet rondgekeken en ik lees goede verhalen over de Yamaha F310 en Fender CD140-S. Binnenkort ga ik naar een lokale gitaarboer en iig deze twee even bekijken/beluisteren. :satisfie:
Betwijfel wel of ik ze zelf goed kan beoordelen.. Maar goed, we'll see.