PDA

View Full Version : Eerste gitaar



Mad mind
20 juni 2008, 13:06
Hallo,
ik ben van plan om begin september met gitaarlessen te beginnen.
Ik ga eerst op een akoestische leren spelen en dan electrisch.
Toch krijg ik al de kriebels om een electrische gitaar te zoeken.
Kan iemand mij helpen om een goede (beginners)gitaar te vinden?
Ik had gedacht aan een Ibanez gsa 60. Maar jullie hebben waarschijnlijk meer ervaring in deze dingen dan ik. :satisfie: :cooler:
Qua prijs dacht ik aan €200 - €400, ik kan later nog altijd een betere kopen.

Alvast bedankt. :lp:

zeiler
20 juni 2008, 13:07
pssst :p

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90945

erg handig voor de door jou genoemde prijsklasse ;)

--

p.s. denk ook eens aan stijl en vergeet niet dat je ook ene versterker zal moeten kopen, en dat je daar ook geld in zal moeten steken (kost ook al snel een paar honderd euro als je iets leuks wil)!

Jim Haagmans
20 juni 2008, 13:11
pssst :p

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90945

erg handig voor de door jou genoemde prijsklasse ;)

--

p.s. denk ook eens aan stijl en vergeet niet dat je ook ene versterker zal moeten kopen, en dat je daar ook geld in zal moeten steken (kost ook al snel een paar honderd euro als je iets leuks wil)!

beetje ontmoedigende stelling dat een leuke versterker een paar honderd euro kost. Voor 100 euro heb je al een roland cube 15 en dat is heel leuk om op te beginnen.

Mad mind
20 juni 2008, 13:16
Ja, ik had al op die post zitten zoeken, maar vond niet echt mijn ding.
Maar ik had gehoopt dat jullie me zouden kunnen zeggen wat merk goed zou zijn om mee te beginnen en of de genoemde gitaar (Ibanez gsa 60) een degelijk instrument is of niet. Eventueel jullie eerste gitaar? :satisfie:

Jim Haagmans
20 juni 2008, 13:19
Ligt een beetje aan de muziekstijl die je wilt gaan spelen. Naar welke artiesten luister je graag? Mijn eerste gitaar was een Squier Stratocaster.

Mr.Fingers
20 juni 2008, 13:26
Mijn eerste gitaar was een Squier Stratocaster.

idem!

ennogwattekens

JipStoop
20 juni 2008, 13:28
Mijne was een Stagg S300 :)


Prima gitaar !

... maar er zijn wel een paar betere beginnersgitaren

allochthomas
20 juni 2008, 13:34
ben je van plan om echt serieus gitaar te gaan spelen? want als je het niet zeker weet is het misschien beter om een goedkope starters setje te kopen, zodat als je het toch een beetje tegen valt je in ieder geval niet al te veel geld aan uit hebt gegeven.

ik ben zelf op een epiphone sg special begonnen, prima gitaar om mee te beginnen en niet zo duur.

Mad mind
20 juni 2008, 13:38
Ik ben wel van plan om het vol te houden. Ik wil al heel lang beginnen maar is er nooit van gekomen.
Qua muziekstijl houd ik van bijna alle muziek uit de '80. Maar ik ben verzot op Gnr, Golden earring, Deep purple, maar ook iets softer.
Het zou eigelijk alle genres moeten kunnen spelen.

HertogJanNL
20 juni 2008, 13:40
Heb zelf een Ibanez GRX70 pakket gehaald en versterker redelijk snel vervangen door een Cube20X. Tja ik wist niet zeker of het wat voor me zou zijn. Dat blijkt het dus wel te zijn en tja, nu wil ik wel een nieuwe gitaar. Dus misschien kan je dan beter eerst kijken of akoestisch wat is en dan pas een elektrische kopen? Bespaart je weer een mogelijke teleurstelling.

Ze hebben in ieder geval die GSA6 ook in een jumpstart uitvoering (dus met versterker erbij), mocht je daar interesse in hebben, maar als je genoeg geld hebt kan je beter een losse gitaar en versterker kopen. De Roland Cube serie wordt hier veel aangeraden. Mooi clean geluid en een paar goede amp models erop, waarvan ik de tube drive het mooiste vind.

Het hangt ook een beetje van je smaak af. De Ibanez heeft zowel single coil als humbuckers, dus is erg veelzijdig. En probeer ook de gitaar te bespelen en te luisteren wat je het mooiste vindt. Als je nog niet kan spelen (zoals ik toen), kan je altijd voor laten spelen en bepalen welke sound jij mooi vindt.

Jim Haagmans
20 juni 2008, 13:40
Misschien een squier stratje met een humbucker in de brugpositie? zoals; http://www.thomann.de/nl/fender_squier_standard_fat_strat_ws.htm

Kleur kan natuurlijk altijd anders :)

hezz
20 juni 2008, 13:46
Maar voor hetzelfde geld heb je malen beter dan Stagg, crap gitaren zijn het eigenlijk maar hoor wanneer je de alternatieven hebt geprobeerd.

JimiDylan
20 juni 2008, 13:58
Ik ben wel van plan om het vol te houden. Ik wil al heel lang beginnen maar is er nooit van gekomen.
Qua muziekstijl houd ik van bijna alle muziek uit de '80. Maar ik ben verzot op Gnr, Golden earring, Deep purple, maar ook iets softer.
Het zou eigelijk alle genres moeten kunnen spelen.
Voor dat geld zou ik een fatstratje pakken en dan waarschijnlijk een yamaha pacifica startersset.

pannekoek
20 juni 2008, 14:48
ben je van plan om echt serieus gitaar te gaan spelen? want als je het niet zeker weet is het misschien beter om een goedkope starters setje te kopen, zodat als je het toch een beetje tegen valt je in ieder geval niet al te veel geld aan uit hebt gegeven.

ik ben zelf op een epiphone sg special begonnen, prima gitaar om mee te beginnen en niet zo duur.

die starterssetjes ontmoedigen juist! een goede gitaar met versterker levert een hoop inspiratie op en het spelen word er veel leuker op

allochthomas
20 juni 2008, 15:03
die starterssetjes ontmoedigen juist! een goede gitaar met versterker levert een hoop inspiratie op en het spelen word er veel leuker optja, het is toch uiteindelijk aan de gebruiker om te beslissen of hij door wil gaan of niet. maja dat neemt niet weg dat sommige daardoor afhaken. het is een keuze die je moet maken. maar zo te lezen wil de TS serieus gaan beginnen, dus dan is het ook beter om met iets duurder te beginnen zodat je er langer plezier van hebt.

Mad mind
20 juni 2008, 17:56
bedankt voor de vele reacties.
Ik meen het inderdaad, en wil dan ook eventueel iets meer betalen om een goede gitaar met versterker te hebben i.p.v. een startersset. Die zijn me ook al afgeraden door vrienden en met wat ik hier lees delen jullie die mening.

Blend
20 juni 2008, 17:58
JEventueel jullie eerste gitaar? :satisfie:

mijn eerste elektrische gitaar? SX Stratocaster geloof ik. 1 of andere fender-imitatie waar nieuwe humbucks ingezet zijn, en het klonk nog niet eens zo heel slecht...

Maar goed, daar heb je geen ruk aan.. Kijk naar gitaren als Squire, London City. Als leuke versterker zou ik idd kijken naar een Roland Cube, of naar die Fender modeling oefen amps. Als je ongeveer 200 euro uittrekt voor de versterker, zit je goed voor thuis. Voor 200 euro moet je wel 'n leuke Squire strat of tele kunnen vinden. London City Tele moet ook wel lukken 2ehands, en met een beetje mazzel een London City stratocaster ook wel.

Jim Haagmans
20 juni 2008, 18:09
Mad mind waar woon je ergens?

ik heb nog een kustom kga65 versterker transistor die goed klinkt. en dat is niet als spam bedoelt, ik kan je een opname sturen die ik met dat ding heb opgenomen. Kost je een honderdje.

Mad mind
20 juni 2008, 18:37
Ik woon in Belgi๋ dus dat zal waarschijnlijk wat te ver zijn. :satisfie:
Maar ik ga deze aankopen toch pas binnen een klein jaar doen.
Ik moet eerst degelijk op akoestisch leren spelen. Toch bedankt.

Rormo
20 juni 2008, 18:52
Ik ben wel van plan om het vol te houden. Ik wil al heel lang beginnen maar is er nooit van gekomen.
Qua muziekstijl houd ik van bijna alle muziek uit de '80. Maar ik ben verzot op Gnr, Golden earring, Deep purple, maar ook iets softer.
Het zou eigelijk alle genres moeten kunnen spelen.

Een leuke Epiphone is misschien ook wel iets voor je. Zeker voor GnR en Deep Purple. Maar het kan ook op de aangeraden strats hier. Maar ik zou zeker ook eens een Epiphone les paul checken.

richwoodplayer
20 juni 2008, 19:08
mijn 1ste gitaar was een ibanez gio gax 32 die teveel bas had wat ik niet gelijk kon krijgen met de hoge tonen..:sneaky:

Mad mind
20 juni 2008, 22:05
Is die Richwood re-129 echt zo goed? ik hoor (en lees) hier veel over.
Ziet er ook wel mooi uit met dat zwart en goud.
Is het misschien ook wel een aanrader om als eerste gitaar te kopen?

richwoodplayer
20 juni 2008, 22:28
Is die Richwood re-129 echt zo goed? ik hoor (en lees) hier veel over.
Ziet er ook wel mooi uit met dat zwart en goud.
Is het misschien ook wel een aanrader om als eerste gitaar te kopen?

jah dat zeker!
hij speelt lekker en komt echt goed geluid uit, te vergelijken met een epiphone.
een echt rock geluid!!
je mag de gitaar ook eerst wel komen proberen voor je de gitaar koopt ;)

hezz
20 juni 2008, 22:37
Ik denk dat er in jouw budget best wat beter te koop is, vooral tweedehands. Richwood zijn niet perse slecht spelende beginners-gitaren, maar je hebt de kans om beter materiaal te kopen. Gewoon een toffe gitaar kopen met een kleine versterker die genoeg moet zijn voor op je kamer.

Ik kocht toen ik ergens begin-2006 begon een Orange Crush 30 als versterker, kostte niet veel (ergens tussen de €150 en €200) en had de twee vervormingen die ik nodig had: Overdrive en Reverb. Ik speel er nog steeds met veel plezier op, echt een prima klinkende en luide versterker voor op de kamer. Pas nu krijg ik de kriebels voor een buizen-versterker en de Orange zal ik niet eens weg willen doen.

Had verder toen voor €125 een (nogal crappy) Strat-kopie en BOSS ME6 effecten-box en was gewoon hartstikke blij, lekker veel gitaar oefenen! Jaartje later kwam er nog een Ibanez Artcore bij voor €300 (afgeprijsd) en was ik alweer hartstikke blij! Lekker jazzen en steviger rocken met die gitaar, fack yeah. Voor €200-250 heb je dus echt wel al een toffe gitaar, als je er ook nog een beetje bij spaart heb je net boven de €300 vast ook al lekker spelende en klinkende gitaren.

Ik had btw eens een Squier Telecaster gebaseerd op de Deluxe '72 vast gepakt en die was eigenlijk best leuk!

http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0327502506_xl.jpg http://images4.thomann.de/pics/bdb/175540/32765_800.jpg

macwilliams
20 juni 2008, 22:43
Kuch Kuch
I
I
I
v

pueblo
21 juni 2008, 14:12
Kuch Kuch
I
I
I
v

heel subtiel

macwilliams
21 juni 2008, 15:12
heel subtiel

:cooler:





:seriousf: