PDA

View Full Version : Wat is nou echt het nut of lessen te gaan nemen?!



snaartje
23 februari 2003, 12:40
hey ik ben hier nieuw op het forum, ik lees het al een tijdje en vind het wel een gezellige boel hiero. ik speel al een tijdje gitaar maar heb nog nooit lessen genomen. ik weet ook niet of dat een essentieel onderdeel van gitaarspelen is?!

wat leer je nou precies tijdens die lessen?
ik speel akoestisch gitaar, liedjes uit de singer/songwriter, Americana muziekbranch.
ik wil gewoon weten wat het nut heeft om ECHT een aantal lessen te gaan nemen?

Het gaat mij erom dat ik gewoon ook wat andere accoorden kan spelen ipv het de basis met wat baree'tjes erbij. Ik wil ook bijvoorbeeld een C op een andere wijze uit kunnen voeren... heb je daar les voor nodig?



nog een paar vragen:

- wat mag het kosten?
- hoeveel lessen heb je ongeveer nodig?

alvast bedankt mensen...

Snaartje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: snaartje op 2003-02-23 12:41 ]</font>

hoofd
23 februari 2003, 12:52
Aan les heb je zeker wel wat, al neem je maar een paar lessen. Je zal in ieder geval wat techniek (beter) leren en je zal wat theorie voor je kiezen krijgen. Erg belangrijk, als je bijvoorbeeld een C op andere posities wilt spelen (zo uit mn hoofd kom ik al op 15 verschillende posities, verschillende appergio's niet meegerekend). Ook zal je wat toonladders en andere grappen voor je kiezen krijgen, wat ook erg leuk en essentieel is in de muziek.

Wat ik zelf heb gedaan is een hele tijd les gehad (3,5 jaar) en er toen mee gestopt, jaartje aankloten enzo (dit jaar) en volgend jaar weer les nemen. Dan leer je het meest en ontwikkel je ook een eigen stijl.

Hoeveel les je zal kosten weet ik niet (ouders hebben altijd betaald :wink:), maar je moet maar gewoon ff informeren bij muziekscholen in de buurt of ergens advertentie plaatsen.

Ohja, en lessen kan je eigenlijk niet teveel hebben, je leert altijd wel wat (en dan wordt je vanzelf nieuwsgierig naar de rest).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-02-23 12:54 ]</font>

Ic3gl0vE
23 februari 2003, 14:49
ik stond vrijdag even met de gitaarleraar van de muziekschool hier te praten en die zei tegen mij:

sommige mensen hebben gewoon geen les nodig


en ik sluit me daar volledig bij aan.

Droffie
23 februari 2003, 17:17
Mee eens.
Waarom zou je 15 verschillende posities van C moeten weten als je er niet meer dan 4 gebruikt. Tis maar net wat voor muziek je speelt of wilt spelen.
Dat is in mijn ogen wel het belangrijkste.

Succes
D.

Kapitan Yonker
23 februari 2003, 19:08
Les is altijd handig, al is het alleen maar om nieuwe ideeen op te doen

Ic3gl0vE
23 februari 2003, 19:11
nieuwe ideeën kun je ook op doen door veel muziek te luisteren en je te interesseren voor veel verschillende stijlen. Het lijkt mij dat les je juist eerder remt in je bezigheden, als je tenminste muziek uit een boek krijgt. Want dan is het zo van 'leer dit en dat nummer voor volgende week' en als je dat na 2 dagen kent heb je niets meer te doen. Dat leert mijn ervaring tenminste met keyboardlessen.

Keyboardles heb ik nog steeds maar nu zonder boeken. Gitaarles heb ik nooit gehad

Dirk_Hendrik
23 februari 2003, 19:11
Les kan je ervan weerhoeden dat je eigenlijk altijd hetzelfde dingetje, wat je dus al kunt, spelen.
Wel is het zo dat als je meer gevorderd raakt je in staat bent je eigen oefenprogramma samen te stellen. Les is dan minder belangrijk.

Luca P
23 februari 2003, 21:24
Ik vind het een gemis dat ik niet kan lezen.
Ik ben geen slechte gitarist, maar als ik hoor wat gitaristen kunnen die net zolang spelen als ik en die kunnen lezen (theorie kennis), kan ik me zelf wel door de kop schieten dat ik 23 jaar geleden geen les heb genomen!
Als je kan lezen valt alles op een logische wijze op zijn plek.

Br@mbo
23 februari 2003, 21:34
Op 2003-02-23 19:11, schreef Ic3gl0vE:
Het lijkt mij dat les je juist eerder remt in je bezigheden, als je tenminste muziek uit een boek krijgt. Want dan is het zo van 'leer dit en dat nummer voor volgende week' en als je dat na 2 dagen kent heb je niets meer te doen.


aarg in zo'n situatie zit ik dus

flyingbikerman
25 februari 2003, 21:33
Als je in zo'n situatie zit kan je daar toch gemakkelijk uikomen door zelf een beetje te gaan experimenteren.

tjeerdsielkema
27 februari 2003, 12:17
Ik denk dat als je iemand bent die zelfdiscipline heeft, je geen les nodig hebt, maar jezelf gitaarspelen kunt leren. Zo heb je dan niet elke week de verplichting om je nummers in te studeren als het je eigenlijk niet uitkomt, maar je kunt op je eigen tempo bezig zijn.
Als je iemand bent, die zelf niet kan beslissen, moet je vooral wel les gaan nemen, omdat je anders niet telkens je lesboek erbij pakt.

Xander
10 maart 2003, 18:03
Hoi hoi... ben ook nieuw hier...

Ik ben een maandje of 6 geleden met gitaar spelen op een semi-akoestische gitaar... ik heb via een collega een copy van een Ovation kunnen kopen... die van mij schijnt niet zo van een supermerk te zijn maar laatst was ik in een muziekwinkel en daar stond hij ook en ik heb er gelukkig toch maar een schijntje voor betaald... Verder krijg ik soms elke week, soms om de 2 weken les van een maatje van me die inmiddels al 10 jaat gitaar speelt op een elektische en akoestische gitaar... Hij heeft me 1 van z'n versterkers te leen gegeven en ook 1 van z'n Gibson's elektrische gitaren met een pedaaltje... Uhm... verder kijg ik ook elke maand les van die collega waar ik die gitaar van gekocht heb... en dat allemaal gratis (op die ene gitaar na dan... daar heb ik maar 180 euro voor betaald en hij was pas een half jaar oud) Oh en sinds ik m'n gitaar heb oefen ik elke dag anderhalf tot 2 uur... (heb tot nu toe bijna nog geen dag overgeslagen) Ik heb inmiddels al heel wat akkoorden en deuntjes geleerd maar ja ik sta nog steeds aan het begin en hopelijk blijf ik het in de toekomst ook nog leuk vinden...

Butcher
10 maart 2003, 19:08
In principe kun je alles zelf leren. Alles. Noten lezen, techniek, timing theorie, de hele rataplan. Desalniettemin zijn er momenten waar je effe vast komt te zitten, en dan is het hebben van een leraar makkelijk, want hij kan je dingen uitleggen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.

Ik heb zelf 4 studenten die allemaal competent zijn, en die mij alleen bellen als ze effe niet verder kunnen, zowel technisch als emotioneel.