PDA

View Full Version : lessen



rose-injection
19 juni 2008, 20:35
hebben jullie allemaal lessen gevolgd om gitaar te spelen?
Ik zou het namelijk ook willen leren, maar ik heb geen zin in de saaie notenleer.
Zijn er mensen die het in hun eentje hebben geleerd? of is dit onbegonnen werk?

artnaz
19 juni 2008, 20:43
Alles kan natuurlijk. Echter zou ik - zeker in het begin - wel lessen aanraden. Want je techniek moet goed zijn, als je van het begin verkeerd aanpakt kom je later in de problemen.

Zo heb ik een leerling gehad die al 10 jaar speelde, en alles met de duim (dus ook tokkels) deed. Of iemand die de linkerhand verschrikkelijk plat en krampachtig vasthield. Of iemand die akkoorden op een supervage manier pakte en in de knoop kwam bij bepaalde combinaties...

frankiiee
19 juni 2008, 20:44
het is zeker geen onbegonnen werk, ik ben het ook alleen aan het leren, en dat lukt wel, als je wat rondzoekt op internet vind je hopen lessen en om te beginnen zou ik een boekje met de basis van gitaar enzo kopen. Open akkoorden leren spelen, dan barré's en zo ga je constant een stukje verder alhoewel ik nu merk dat het wel moeilijk is om muziektheorie over improvisatie en ... alleen te leren, ik blijf nu een beetje steken bij het naspelen van bekende nummers. Dus daar moet ik nog een beetje aan werken maar ik hoop dat dat ook wel op mn eentje lukt en desnoods kan ik dan nog een leraar doen. Notenleer heb je niet nodig om gitaar te spelen.

groet

rose-injection
19 juni 2008, 20:48
het is zeker geen onbegonnen werk, ik ben het ook alleen aan het leren, en dat lukt wel, als je wat rondzoekt op internet vind je hopen lessen en om te beginnen zou ik een boekje met de basis van gitaar enzo kopen. Open akkoorden leren spelen, dan barré's en zo ga je constant een stukje verder alhoewel ik nu merk dat het wel moeilijk is om muziektheorie over improvisatie en ... alleen te leren, ik blijf nu een beetje steken bij het naspelen van bekende nummers. Dus daar moet ik nog een beetje aan werken maar ik hoop dat dat ook wel op mn eentje lukt en desnoods kan ik dan nog een leraar doen. Notenleer heb je niet nodig om gitaar te spelen.

groet

Ik ben al eens op zoek geweest op het internet achter lessen e.d. maar vind eigenlijk niet zo veel dat 'bruikbaar' is. Kan je eens enkele voorbeelden geven van sites.. aub.

gitaarvrouwtje
19 juni 2008, 20:49
ik heb ooit een klein half jaar klassiek les gehad, en daar veel van geleerd qua tokkelen en ook basis akkoorden daar heb ik tot op de dag van vandaag veel profijt van..het is handig om daar een beetje techniek in te hebben aangeleerd.

daarna en heleboel zelf verder uitgezocht, tot ik vast liep, ..een heel aantal jaren niet gespeeld..en een jaar of drie geleden weer les genomen
waarbij de nadruk zeker niet op notenleer lag
maar gewoon praktisch, hoe speel je dit of dat..
leren door te doen..ook picking geleerd met t plectrum en meer slag leren spelen

op het moment leer ik vooral veel in de praktijk door samen te spelen

Pais
19 juni 2008, 20:57
Als je de tijd en het geld ervoor hebt, is het hardstikke aan te raden om lessen te nemen.

Als je gitaar spelen écht leuk vind en je treft een geschikte docent, dan is lessen volgen echt hardstikke leuk. Ik kijk er iedere keer weer naar uit om bij mn docent te komen spelen.

--=HANS=--
19 juni 2008, 22:44
Om te beginnen hoef je geen noten te leren lezen om gitaar te kunnen spelen. Het helpt wel maar is geen noodzaak, met tablatuur kom je ook een heel eind.

Les is zeker wel aan te raden. Je kan zelf ook een hoop leren maar dat kost veel en veel meer discipline en energie, bovendien kan lessen ook erg gezellig zijn.

LaurentB
19 juni 2008, 23:00
Zoals anderen ook al zeiden: je kunt ook les krijgen zonder noten te hoeven leren lezen. Ik heb zelf anderhalf jaar les gegeven, en legde alleen dingen over noten lezen uit als de leerling dat zelf wilde.

Zoek eens goed op commerciële sites als Marktplaats.

richwoodplayer
20 juni 2008, 12:29
ik heb nu 4 jaar les en vind het nog steeds leuk.
ik kijk alleen op internet voor truckjes of andere techniekjes die ik kan verwerken in het spelen :cooler:

boney
26 juni 2008, 14:52
Vaak is les een goeie stok achter de deur. Maar als je echt zelf wilt spelen
kun je het ook makkelijk zelf, probeer gewoon liedjes uit te zoeken en mee te spelen. Neem vooral liedjes die je zelf leuk vind, dat moedigt aan om te studeren.
Ik ben zelf ooit begonnen omdat ik bepaalde nummers graag wilde zingen en
inmiddels heb ik het al heel goed onder de knie, maar je raakt natuurlijk nooit uitgeleerd. Ik ben dus eerst een paar jaar zelf begonnen en in een band gaan spelen......heb ik heel veel van geleerd!!!! Ook een goeie stok achter de deur dus
samen spelen!! Daarna heb ik pas les genomen en nu geef ik zelf alweer een aantal jaar les. Maar dus als je echt wilt, doe het!!