PDA

View Full Version : Auw! Pijn aan vingers na bassen



Megadeth22
19 juni 2008, 17:30
Ik bas nu voor ongeveer 2 maandjes. Nu is mijn muziek niet echt rustig (thrash / death metal) and ik probeer zoveel mogelijk te spelen met mijn vingers.
Nu heb ik 1 week geleden zoveel gespeeld dat *gevoelige maag misschien niet, het is niet te vies maar toch* huid van de topje van mn middelvinger af lag. Nu is dat weer helemaal terug, alleen heb ik gister zoveel gebasst dat ik op beide vingers (ik speel met 2 vingers nu, wijs en middel, de derde moet er nog bij maar daar ben ik op aan het oefenen) bloedblaren onstonden.
Enige tips waardoor deze NIET meer komen (ik wilde vandaag lekker spelen maar het doet te veel pijn) of misschien andere suggesties.
Met pleisters kan je niet bassen by the way.

Mr.Fingers
19 juni 2008, 17:38
hard worden & eelt kweken door te blijven doorspelen, na verloop van tijd worden je vingertoppen hard, en heb je geen pijn meer. Flatwoundsnaren zou ook een mogelijkheid zijn, maar je speelt metal, dus dat is in feite al uitgesloten (flatwound wordt vooral gebruikt voor jazz, soul & r'nb)

sinneD
19 juni 2008, 17:40
Half rounds gebruiken.

Stoppen met spelen als het pijn gaat doen (overstappen op plectrum) en de volgende keer weer met je vingers beginnen net zo lang totdat het weer pijn gaat doen, enz enz enz.

Werkte voor mij prima, kan nu bijna alles fingerstyle only en zitten zeker wat pittige dingen tussen.

Wabbie
19 juni 2008, 17:58
Tja, dat hoort nu eenmaal bij bassen. Heb ik ook gehad toen ik jaren gelden begon met bassen. Misschien een set lichtere snaren op je bas zetten als je er echt teveel last van hebt. Of true ende evil omlaagstemmen natuurlijk, alhoewel ik daar dan weer geen fan van ben.
Het is gewoon een kwestie van eelt kweken en dan heb je er geen last meer van. Ik prik zelf altijd mij blaren lek en dan speel ik vrolijk verder, maar ik ken meerdere mensen die dat weer super irritant vinden. Bassen met plectrum vind ik over het algemeen een beetje nep, tenzij het echt specifiek om het geluid gaat, plus dat ik persoonlijk veel sneller speel met mijn vingers dan met een plectrum op een bas.

JazzBass
19 juni 2008, 18:38
Niet doorspelen als het echt pijn gaat doen. Gewoon stoppen en anders idd een plectrum pakken.
Ik heb ooit met iemand samen gebast, en die heeft zijn hele vingers daardoor verknald..
Dus wees er voorzichtig mee!!

TimmU
19 juni 2008, 18:48
Metal kun je werkelijk waar beter met een plectrum spelen!



METAL IS EEN MANNENSPORT!

denblommme
19 juni 2008, 19:37
elixirs zijn ook aangenamer aan de vingertopjes door de coating!

vincent136
19 juni 2008, 22:14
Ten eerste stoppen met metal spelen, dat is sowieso slecht voor de gezondheid.

Daarna elixers op je bas leggen, speelt veel fijner
Daarna gewoon een kerel worden, komt het vanzelf goed!

Valentijn
19 juni 2008, 23:32
Metal kun je werkelijk waar beter met een plectrum spelen!


onzin

en elixers krijg je minder snel blaren van, maar ik vind ze persoonlijk absoluut niet lekker spelen

Megadeth22
20 juni 2008, 07:57
Ik speel alleen dingen die ik echt niet met vingers kan spelen met plectrum. Triplets enzo :satisfie:

Anyway bedankt voor de reacties.. hopelijk dat het snel weggaat want ik wil verdomme bassen. :o

Wabbie
20 juni 2008, 10:36
Ik speel alleen dingen die ik echt niet met vingers kan spelen met plectrum. Triplets enzo :satisfie:

Anyway bedankt voor de reacties.. hopelijk dat het snel weggaat want ik wil verdomme bassen. :o

Komt wel goed hoor, dit is iets waar iedere beginnende bassist weer even doorheen moet. Sterker nog, ik had anderhalf jaar lang niet meer in een band gebast toen ik gevraagd werd voor mijn huidige metal band. Toen moest ik ook weer even eelt kweken ;)

denblommme
20 juni 2008, 12:33
triplets zijn met vingers toch aardig te spelen?
bv Steve Harris van Maiden...

Megadeth22
20 juni 2008, 13:40
triplets zijn met vingers toch aardig te spelen?
bv Steve Harris van Maiden...
langzamere triplets wel (met 2 vingers)
maar ik moet nodig werken aan hele snelle triplets met drie vingers.

Megadeth22
20 juni 2008, 15:53
Ok mooi, eerdergister had ik blaren, en vandaag kan ik gelukkig alweer spelen. :cooler:

Wabbie
20 juni 2008, 16:25
Ok mooi, eerdergister had ik blaren, en vandaag kan ik gelukkig alweer spelen. :cooler:

thats the spirit! :punk:

vincent136
21 juni 2008, 15:07
langzamere triplets wel (met 2 vingers)
maar ik moet nodig werken aan hele snelle triplets met drie vingers.

3 vingers is in mijn ogen totaal niet nodig. Wanneer ik naar mijn leraar kijk en zijn snelheid met 2 vingers valt m'n mond open.

Klinkt misschien lullig, maar begin bij de basis van het bassen. Dat is een strakke groove neerleggen. Het is veel en veel moeilijker om een goede groove op tempotje 80 te spelen dan noten en triplets rammen op tempo 180.

Probeer maar eens Come on come over van Jaco Pastorius te spelen op tempo 80, dat valt nog best tegen. 16th feel groovjes zijn lastig, maar echt heel goed voor je ritmegevoel en je techniek.

Snelheid komt vanzelf, bassen = grooven, geen noten poepen. Eerst de groove, dan de goede noten en dan komt snelheid vanzelf. Wanneer ik een groove niet goed zie moet ik hem altijd eerst klappen of neuriën tijdens les, als dat goed gaat de bas erbij.. en dat is niet altijd even leuk, wel leerzaam.

Yosed
21 juni 2008, 17:00
3 vingers is in mijn ogen totaal niet nodig. Wanneer ik naar mijn leraar kijk en zijn snelheid met 2 vingers valt m'n mond open.

Klinkt misschien lullig, maar begin bij de basis van het bassen. Dat is een strakke groove neerleggen. Het is veel en veel moeilijker om een goede groove op tempotje 80 te spelen dan noten en triplets rammen op tempo 180.

Probeer maar eens Come on come over van Jaco Pastorius te spelen op tempo 80, dat valt nog best tegen. 16th feel groovjes zijn lastig, maar echt heel goed voor je ritmegevoel en je techniek.

Snelheid komt vanzelf, bassen = grooven, geen noten poepen. Eerst de groove, dan de goede noten en dan komt snelheid vanzelf. Wanneer ik een groove niet goed zie moet ik hem altijd eerst klappen of neuriën tijdens les, als dat goed gaat de bas erbij.. en dat is niet altijd even leuk, wel leerzaam.
OMFG wat een toeval, ik ben nu ook net Come on, come over aan het studeren. Ik speel het nu (bijna) op een tempo van 60 (ik speel pas een paar maanden) en het valt inderdaad vies tegen.

Verder ben ik het helemaal met je eens, als je meteen rare versiersels wilt spelen had je niet voor bas moeten kiezen. Het kan zeker, kijk maar naar Miller of Wooten, maar het is belangrijker om eerst de goede basis te hebben.

Maar dit is allemaal off-topic. Met lang spelen krijg ik geen blaren, maar mijn gitaarnagels slijten echt extreem hard. Na een avond optreden moet ik zeker 2mm missen. Dat is naar als je over een week moet optreden met je (akkoestische) gitaar :P

Stefan. Ptzl
21 juni 2008, 22:12
Heb je wel al eens talkpoeder geprobeerd? :zz:

Nou, ik ook niet... :satisfie:

Megadeth22
21 juni 2008, 22:43
3 vingers is in mijn ogen totaal niet nodig. Wanneer ik naar mijn leraar kijk en zijn snelheid met 2 vingers valt m'n mond open.

Klinkt misschien lullig, maar begin bij de basis van het bassen. Dat is een strakke groove neerleggen. Het is veel en veel moeilijker om een goede groove op tempotje 80 te spelen dan noten en triplets rammen op tempo 180.

Probeer maar eens Come on come over van Jaco Pastorius te spelen op tempo 80, dat valt nog best tegen. 16th feel groovjes zijn lastig, maar echt heel goed voor je ritmegevoel en je techniek.

Snelheid komt vanzelf, bassen = grooven, geen noten poepen. Eerst de groove, dan de goede noten en dan komt snelheid vanzelf. Wanneer ik een groove niet goed zie moet ik hem altijd eerst klappen of neuriën tijdens les, als dat goed gaat de bas erbij.. en dat is niet altijd even leuk, wel leerzaam.
qua timing lukte het liedje niet helemaal, maar ik kan die stukken gewoon spelen op 80. (Ben net ff 5 minuten bezig geweest).
Tis niet echt de muziek die ik normaal speel dus beetje vreemd :P

vincent136
22 juni 2008, 15:37
qua timing lukte het liedje niet helemaal, maar ik kan die stukken gewoon spelen op 80. (Ben net ff 5 minuten bezig geweest).
Tis niet echt de muziek die ik normaal speel dus beetje vreemd :P

Dát is nou net de essentie van het bassen; timing :)

vincent136
22 juni 2008, 15:38
OMFG wat een toeval, ik ben nu ook net Come on, come over aan het studeren. Ik speel het nu (bijna) op een tempo van 60 (ik speel pas een paar maanden) en het valt inderdaad vies tegen.

Verder ben ik het helemaal met je eens, als je meteen rare versiersels wilt spelen had je niet voor bas moeten kiezen. Het kan zeker, kijk maar naar Miller of Wooten, maar het is belangrijker om eerst de goede basis te hebben.

Maar dit is allemaal off-topic. Met lang spelen krijg ik geen blaren, maar mijn gitaarnagels slijten echt extreem hard. Na een avond optreden moet ik zeker 2mm missen. Dat is naar als je over een week moet optreden met je (akkoestische) gitaar :P

Dat is geen toeval, iedere bassist leert wel wat van Pastorius. Dat nummer is een van de meest geschikte nummers om te oefenen, naast The Chicken.

Lekkere ghots notes zitten erin he? ik vind ze heerlijk.

Yosed
23 juni 2008, 22:03
Het is wel ff een feel die je erin moet krijgen, maar je bent je eigen percussie als je alleen speelt dus wel lekker ja :P

Alleen dat snelle is behoorlijk pittig. Maar het is vakantie dus tijd zat :P

Ga ik ook direct tremolo voor mijn klassieke gitaar oefenen (iets anders dan op elektrisch, klik (http://www.youtube.com/watch?v=AIzKsNIRrV4&feature=related) )

flea_m
4 juli 2008, 22:14
Gewoon doorspelen met zere vingers.
Ik heb het 23 jaar geleden ook gehad dat de vellen erbij hingen aan mijn vingers maar door gewoon door tegaan en ff op je tanden te bijten is het van zelf weg gegaan.

vincent136
6 juli 2008, 14:29
Het is wel ff een feel die je erin moet krijgen, maar je bent je eigen percussie als je alleen speelt dus wel lekker ja :P

Alleen dat snelle is behoorlijk pittig. Maar het is vakantie dus tijd zat :P

Ga ik ook direct tremolo voor mijn klassieke gitaar oefenen (iets anders dan op elektrisch, klik (http://www.youtube.com/watch?v=AIzKsNIRrV4&feature=related) )

Ja, dat tempo valt niet mee. Maar snelheid komt vanzelf, oefenen met een drumcomputer is wel erg handig en goed, helpt mij ook altijd.

Ook leuk, People make the world go round van Marcus Miller. Check maar es op youtube, als je wat meer moeite wilt doen moet je naar www.fabchannel.nl gaan en daar het concert van Marcus Miller uit 2007 even opzoeken en dan het nummer aanklikken, geweldige versie speelt hij daar.
Als je hem leuk vindt moet je het maar zeggen, de nootjes zijn niet zo lastig en ik kan je het hier wel vertellen

Amadeeke
10 juli 2008, 23:27
Drink op de repetitie 2-3 koude biertjes, om de vingers te koelen. :satisfie:

Maar langzaam opbouwen is mijn raad, 'k heb me nooit open wonden gebast. zelfs geen blein denk ik, vanaf dat het begon te irriterren stopte ik .

elendaeril
11 juli 2008, 03:31
Zodra bij mij de blaren weer eens opkomen schuif ik de fingerpicks om... Ik kan absoluut niet met een plectrum omgaan, en al helemaal niet met zere vingertoppen...

buuck
11 juli 2008, 18:42
Probeer vanaf het begin af aan met minstens 3 vingers te spelen. ten eerste wordt daar je timing en stuk sneller beter. Met 2 vingers spelen wordt dan een stuk makkelijker(triolen bijvoorbeeld). En elke 5 minuten in je leven waar je niks in uitvoer en er is toevallig een basgitaar in de buurt: ga spelen!. Ik speelde in het begin gemiddeld 4-5 uur per dag. Dat is wel een stuk minder geworden, nu ongeveer 4-5 uur in de week maar mijn vingertoppen zijn meer eelt dan vinger ;). gewoon kweken dus;).

Tip, mocht je een optreden hebben en je hebt een gat in je vinger van een blaar die open is gegaan? Pak de secondelijm en vul het op. Voor 1 optreden werkt het prima, maar dan moet je niet de dag er na ook willen spelen!

gerrekat
20 juli 2008, 11:46
neem een plektrum ;-)

Thundermane
20 juli 2008, 22:40
neem een plektrum ;-)
Helemaal mee eens, klinkt vaak ook nog vet!
de bassist in me metalband is te koppig om met plectrum te spelen, maar ach ^^

elendaeril
20 juli 2008, 22:49
fingerpicks :cheerup:
Plectrumgeluid fingerstyle ;) Best of both worlds...

Wabbie
21 juli 2008, 00:45
Helemaal mee eens, klinkt vaak ook nog vet!
de bassist in me metalband is te koppig om met plectrum te spelen, maar ach ^^

Plectrums zijn voor gitaristen :p ;);)





Tuurlijk is er wat te zeggen voor de plectrumsound op een bas ;), maar over het algemeen vind ik fingerstyle fijner spelen en beter klinken.

gerrekat
21 juli 2008, 09:02
Helemaal mee eens, klinkt vaak ook nog vet!
de bassist in me metalband is te koppig om met plectrum te spelen, maar ach ^^


Ik kan prima met mijn vingers spelen maar vind een plektrum veel mooier klinken. Het klinkt uitgewogener, strakker met (veel) meer attack. Ik denk dat voor hele warme muziek (blues, jazz) vingers mooier klinken vanwege de misschieniets te felle attack van en plektrum maar je zou een zacht plektrum kunnen nemen. Ik heb schijt aan de mythe dat plektrums en bassen niet samengaan! Zeker voor metal erg vet (ik speel zelf ook metal)

Roro92
21 juli 2008, 11:13
Ik snap dat gezeik nooit. Plectra met bas klinkt heerlijk.

Kijk, voor jazz en funk en dergelijke is het niet handig (lees: het KAN wel), maar voor punk, wat ik voornamelijk speel, is het vele malen beter in mijn ogen.

Ik kán we met m'n vingers spelen, maar het plectrum klinkt beter.

Basta.

Thundermane
21 juli 2008, 13:13
Ik snap dat gezeik nooit. Plectra met bas klinkt heerlijk.

Kijk, voor jazz en funk en dergelijke is het niet handig (lees: het KAN wel), maar voor punk, wat ik voornamelijk speel, is het vele malen beter in mijn ogen.

Ik kán we met m'n vingers spelen, maar het plectrum klinkt beter.

Basta.
Mee eens, in mijn punkband speelt de bassist ook met plectrums, en ben cker blij met de sound.
Ik moet zeggen dat hij vaak met z`n sound er ver boven uit komt.
En ik heb het idee dat je snelle rifjes op een bas makkelijker kan spelen met een plectrum.
Maarja sommige mensen worden inderdaad wel goed zonder plectrum, of ze komen later nog tot inzicht :)

Wat ik nog moet zien gebeuren: een elek gitarist die een solo doet ZONDER plectrum whatsoever!

ACSlater
21 juli 2008, 16:26
Mee eens, in mijn punkband speelt de bassist ook met plectrums, en ben cker blij met de sound.
Ik moet zeggen dat hij vaak met z`n sound er ver boven uit komt.
En ik heb het idee dat je snelle rifjes op een bas makkelijker kan spelen met een plectrum.
Maarja sommige mensen worden inderdaad wel goed zonder plectrum, of ze komen later nog tot inzicht :)

Wat ik nog moet zien gebeuren: een elek gitarist die een solo doet ZONDER plectrum whatsoever!

haha die laatste vraag van jou die vraagt om 1000+ joetjoep links. Er zijn namelijk legio voorbeelden te vinden maar dan dwalen we af. Voor snelheid maakt het niets uit denk ik; voor beide speelstijlen zijn supersnelle spelers te vinden. Wat wel veel uitmaakt is het geluid. Ik hou persoonlijk erg van een bas die met plectrum wordt gespeeld. De attack is dan veel feller. Soms klinkt het gewoon beter met vingers omdat de plectrum"snap" er niet bij past. Zoals een live uitvoering van Always On The Run van Lenny Kravitz samen met Guns N Roses (Paris Hippodrome) Dan speelt Duff de bas en klinkt ie veel te punk voor het nummer waar een iets doffer geluid (zoals de studio opname)beter in past.

bassmart
22 juli 2008, 15:10
Wat ik nog moet zien gebeuren: een elek gitarist die een solo doet ZONDER plectrum whatsoever!

Buddy Guy! En hoe :D

Maar om eerlijk te zijn vind ik plectrum op basgitaar niet zo geweldig, er had iemand gezegd dat snelle riffjes misschien beter met plectrum kunnen. Maar de meeste snelle bassisten die ik ken, die spe(e)l(d)en toch echt gewoon met hun vingers. Ik denk dat het van belang is dat je gewoon je eigen ( signature ) sound hebt, je kan natuurlijk op verschillende plekken aanslaan. Bijvoorbeeld boven het brugelement, en je kan ook op de toets spelen. Het valt wel op dat er hier veel punk bassisten/gitaristen een bericht plaatsen, die zowieso vaak met plectrum spelen.

Maar als funk bassist zal ik ook wel niet echt de meerderheid met me meekrijgen..

Tubescreamer
22 juli 2008, 15:33
Wat ik nog moet zien gebeuren: een elek gitarist die een solo doet ZONDER plectrum whatsoever!

Jeff Beck he, sinds 1980 al ofzo, check maar 'ns out wat die vent allemaal kan met z'n vingers...;)

Onze bassist speelt overigens altijd zonder plectrum, volgens mij vindt het gewoon niet handig/of nooit gedaan en geen zin om eraan te moeten wennen want met vingers gaat het prima.
We spelen rock, maar ook weer geen loeizware, maar toch af & toe wel vrij rappe dingen en daar heeft -ie weinig moeite mee.
Toch, als we écht hard hebben doorgebeukdt paar uurtjes hangt er soms wel weer een nieuwe blaar aan zn klauw. Maar wat doet -ie? Speelt stug door.... Bikkels hoor, die bassisten....:D

Thundermane
23 juli 2008, 13:30
Jeff Beck he, sinds 1980 al ofzo, check maar 'ns out wat die vent allemaal kan met z'n vingers...;)

Onze bassist speelt overigens altijd zonder plectrum, volgens mij vindt het gewoon niet handig/of nooit gedaan en geen zin om eraan te moeten wennen want met vingers gaat het prima.
We spelen rock, maar ook weer geen loeizware, maar toch af & toe wel vrij rappe dingen en daar heeft -ie weinig moeite mee.
Toch, als we écht hard hebben doorgebeukdt paar uurtjes hangt er soms wel weer een nieuwe blaar aan zn klauw. Maar wat doet -ie? Speelt stug door.... Bikkels hoor, die bassisten....:D
Haha heb helaas met andere bassisten te maken :p
Maarja de bassist in mijn metalband is nog niet zo ervaren.
Voor funk bassisten heb ik altijd respect, ik ken zelf ook een paar sicke bassisten.

Megadeth22
24 juli 2008, 17:12
Verdammt he.
Bij mijn werk diep in mijn wijsvinger gesneden 2 weken geleden, kan nog steeds niet bassen. :angry:

pueblo
24 juli 2008, 20:04
Verdammt he.
Bij mijn werk diep in mijn wijsvinger gesneden 2 weken geleden, kan nog steeds niet bassen. :angry:

met middel- en ringvinger spelen he, heb ik ook nog gedaan

budje
24 juli 2008, 20:23
met middel- en ringvinger spelen he, heb ik ook nog gedaan


goeie tip, kan je die vingers extra trainen

pueblo
24 juli 2008, 20:45
goeie tip, kan je die vingers extra trainen

heb ik enkele weken gedaan, is ook handig als je vingers wat moe worden, dan kan je wat afwisselen

elendaeril
24 juli 2008, 22:59
Door die training kun je op een gegeven moment ook prima met 3 vingers spelen, wat natuurlijk heel nieuwe resultaten geeft :cheerup:

hansli
25 juli 2008, 01:09
Verdammt he.

he megadeath, dit is even of topic, maar ik zie dat je een duits woord gebruikt.

nu onderhoud ik sinds een paar jaar een pagina op de wikipedia waar ik het gebruik van duitse wooden in de nederlandse taal registreer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_woorden_en_uitdrukkingen_in_de_Ne derlandse_taal

verdammt was me nog niet opgevallen, maar ik het gebruik het zelf ook wel eens, ook in de combinatie "verdammt noch mal"

gebruik je het vaker, en ken je anderen die het ook gebruiken?
dan moet het in de lijst! :soul:

hansli
25 juli 2008, 01:22
heb ik enkele weken gedaan, is ook handig als je vingers wat moe worden, dan kan je wat afwisselen

alleen de vingers links, op de hals dus worden bij mij soms moe, vooral natuurlijk als ik accoorden ga spelen. rechts speel ik met drie vingers, en soms met 4 als ik een slapje doe met de duim :soul:

ik heb ook geprobeerd wat je met de pink kunt, maar iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat dat niet veel is, alleen leuk om zo'n flamenco-achtige slag aan de snaren uit te delen...................

in de logica van de 4/4 maat kun je de drievinger techniek heel goed trainen op een stoel of bureau: doe gewoon: 1 2 3 4 , 1 2 3 4, etc......... zet in met je ringvinger, vervolgens middel en wijs, en weer terug, de 1 zit weer op de ringvinger..........

ik doe dit zelden op de bas, maar zoals gezegd op tafeltjes en stoeltjes, vooral dan wordt het een echte concentratie-oefening, tijdens het spelen bekommer ik me er niet echt om, dan gaat het meestal automatisch wel goed, maar dat automatisme moet je dus gewoon trainen.................

Megadeth22
25 juli 2008, 19:42
he megadeath, dit is even of topic, maar ik zie dat je een duits woord gebruikt.

nu onderhoud ik sinds een paar jaar een pagina op de wikipedia waar ik het gebruik van duitse wooden in de nederlandse taal registreer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_woorden_en_uitdrukkingen_in_de_Ne derlandse_taal

verdammt was me nog niet opgevallen, maar ik het gebruik het zelf ook wel eens, ook in de combinatie "verdammt noch mal"

gebruik je het vaker, en ken je anderen die het ook gebruiken?
dan moet het in de lijst! :soul:
Ik wilde eigenlijk iets in de zin zeggen van: GODVERDOMME! Maar ik dacht ik doe het in het Duits (klinkt iets rustiger) :chicken:

Megadeth22
25 juli 2008, 19:43
met middel- en ringvinger spelen he, heb ik ook nog gedaan
'k zal het eens gaan proberen... idd goeie training voor mijn ringvinger

Marcel2
26 juli 2008, 12:46
Ik doe, denk ik, iets verkeerd.
Ik heb namelijk nog nooit pijn aan mijn vingers, of blaren gehad.

Ibanez Srx 595
12 november 2008, 14:23
Spuitpleister???? nog niet geprobeerd maar misschien werkt t...

wodkabier
12 november 2008, 19:54
tja, het is echt een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Daarnaast is het ook handig als je voldoende power achter je rug hebt staan, dan hoef je niet zo hard aan te slaan en krijg je volgens mij ook minder snel blaren. Ik heb bijna mijn duimgewricht verknald met een plectrum doordat mijn Fender Bassman te weinig power had. Daarna weer overgegaan op de vingers. Is ook nog eens veel beter voor het ritme want preciezer. blaren nooit gehad: eelt wil niet meer verdwijnen na 30 jaar gitaar en 10 jaar bas. Wel eens mijn hele duim opengehaald aan een akoestische gitaar tijdens een optreden, ook weer door te weinig volume. Dat is helemaal fijn: kun je gelijk nieuwe snaren gaan kopen.

pueblo
12 november 2008, 20:42
hard slaan is juist vet, ik ben juist agressiever gaan spelen denk ik:)

Megadeth22
26 november 2008, 20:43
What the hell. Net stukje Opeth op bass gespeeld waarbij je met je ringvinger naar de 5e fret moet hammeren (hammer-on) en nu doet mijn nagel op die vinger pijn.
:sneaky: stomme vinger
:hippie:

HANNESSTINKT
26 november 2008, 20:49
mischien te hard gedaan dan kan dat door je hele vinger pijn gaan doen

RUIS
26 november 2008, 20:52
Dat is expres zo geregeld, om je ervan te weerhouden Opeth te spelen.

Megadeth22
26 november 2008, 21:19
Dat is expres zo geregeld, om je ervan te weerhouden Opeth te spelen.
Hah, ik heb al twee covers opgenomen.

BEAT THAT, GOD :rockon:

soup
26 november 2008, 21:25
Ik las in je post dat je ''nog'' maar 2 maanden speelt ?


Of ben je misschien van gitaar naar bas overgeschakeld (wat ik me moeilijk kan voorstellen, want ja gitaar >> rest ;) ;) ;) )

elendaeril
27 november 2008, 01:37
Dat heb ik ook wel eens: tijd om die nagel te knippen... ;)

Megadeth22
27 november 2008, 18:15
Ik las in je post dat je ''nog'' maar 2 maanden speelt ?


Of ben je misschien van gitaar naar bas overgeschakeld (wat ik me moeilijk kan voorstellen, want ja gitaar >> rest ;) ;) ;) )
Ik speel onderhand iets meer.. hou 't niet echt bij. Niet langer dan een half jaar :P

Ja ben overgestapt van gitaar naar bass

keyser soze
21 januari 2009, 20:36
Hoi

nieuw hier maar wel al 12 jaar bassist. Wat gegoogled over blaren en zo hier terecht gekomen. Want ook al speel ik al 12 jaar ik heb er nog steeds last van. Ik weet niet waarom en der is ook niemand die het kan verklaren.

Megadeth22
21 januari 2009, 20:39
Hoi

nieuw hier maar wel al 12 jaar bassist. Wat gegoogled over blaren en zo hier terecht gekomen. Want ook al speel ik al 12 jaar ik heb er nog steeds last van. Ik weet niet waarom en der is ook niemand die het kan verklaren.
Maar je hebt wel gewoon een laag eelt op je vingers zitten? Bij mij is dat nu iig wel het geval, en nu heb ik geen last meer.

schwalbe
21 januari 2009, 21:20
Hoi

nieuw hier maar wel al 12 jaar bassist. Wat gegoogled over blaren en zo hier terecht gekomen. Want ook al speel ik al 12 jaar ik heb er nog steeds last van. Ik weet niet waarom en der is ook niemand die het kan verklaren.

Nikkelallergie?

elendaeril
22 januari 2009, 03:06
Of veel met water werken, dat is wat mij altijd dwars blijft zitten, zelfs na 8 jaar redelijk flink spelen. Vanwege mijn werk in de horeca weekt bij mij de eeltlaag altijd van m'n handen af, resultaat: juist, blaren...

RikV
22 januari 2009, 11:45
6 pagina's voor een simpele vraag. Wat kan ik tegen die zere vingers doen?

Idd gewoon langzaam eelt opbouwen en niet doorspelen als je blaren hebt...Dan kan je die hele week niet meer bassen,:hippie: