PDA

View Full Version : Analoge delay Ibanez AD9 VS Maxon AD9



erikvdh
19 juni 2008, 10:52
Beste lezers,


Momenteel ben ik bezig weer een nieuwe pedalenplank samen te stellen, en daarvoor zoek ik nog een analoge delay.
Een Feedback medewerker adviseerde mij een Maxon AD9 maar als ik eerlijk ben lijken deze twee pedalen (zie topic title) identiek.

Maargoed, er zit wel prijsverschil in dus ik wilde aan jullie ervaringsdeskundige vragen, zit er werkelijk verschil in of betaal je bij maxon vooral voor de naam?


Grt van Erik.

Sammislav
19 juni 2008, 20:28
Ik heb de Ibanez op de kop kunnen tikken voor 120 euro
moest ik hem kwijtraken,
ik zou hem sowieso opnieuw kopen, al kost hij mij 300 euro
Is echt een zeer warm klinkende analoge delay,
kan echt over de top gaan, en is ook super voor (country/RnR) slapback ritmes
heb de Maxon nog niet gehoord,
Ik dacht dat Ibanez dat gewoon opgekocht heeft en nu die pedalen ook (na)maakt. Identiek, dus ik geloof wel dat je bij Maxon enkele tientallen eurootjes voor de naam betaalt.

artnaz
19 juni 2008, 20:45
Volgens mij zijn ze wel ietwat verschillend. Ik heb geen ervaring met de Maxon, maar ik kan je wel zeggen dat de Ibanez (zeker de oude) een voortreffelijke delay is!

Dirk_Hendrik
19 juni 2008, 21:39
Niet identiek. De huidige Maxon is de meest "authentieke" van de twee en lijkt het meest op de AD9 die ze jaren geleden hebben ontworpen en die daarnaa jarenlang voor door hen voor Ibanez is gemaakt.

De Ibanez reissue, niet langer door Maxon gefabriceerd, is op een aantal punten wezenlijk anders en dus ook hoorbaar anders. Of hij beter of slechter is is aan de gebruiker. Nogal smaakgebonden dus.

Einzeln
20 juni 2008, 09:02
Zou je in grote lijnen kunnen uitleggen welke wezenlijke verschillen zich in welke wezenlijke hoorbare verschillen openbaren. Of eigenlijk: Wat is precies bepalend in een analoge delay voor de klank?

Dirk_Hendrik
20 juni 2008, 15:28
Wat is precies bepalend in een analoge delay voor de klank?
Het beperkte frequentiebereik (in een lineaire verhouding tot de delaytijd) en de degeneratie van de, op de vertragingslijn teruggevoerde repeats. Sommigen noemen dat warm. Als je het droge signaal weg zou laten krijg je echter het gevoel door een oude schoenendoos te staan spelen en is er van "warmte" niets meer over.
In de praktijk ervaar je het als prettig dat je, onbewust, gehoorsmatig direct en delaysignaal uit elkaar kunt houden door die klankvariatie tussen de twee.

Einzeln
21 juni 2008, 09:00
Het beperkte frequentiebereik (in een lineaire verhouding tot de delaytijd) en de degeneratie van de, op de vertragingslijn teruggevoerde repeats. Sommigen noemen dat warm. Als je het droge signaal weg zou laten krijg je echter het gevoel door een oude schoenendoos te staan spelen en is er van "warmte" niets meer over.
In de praktijk ervaar je het als prettig dat je, onbewust, gehoorsmatig direct en delaysignaal uit elkaar kunt houden door die klankvariatie tussen de twee.

Dat is een zeer preciese uitleg van de algemene term analoog. Wat ik eigenlijk bedoelde is je opmerking dat de maxon en de ibanez verschillen. Ik neem aan dat ze dezelfde bucketchip gebruiken. Waarom klinken ze anders?

Dirk_Hendrik
21 juni 2008, 09:28
Een vrij uitgebreide beschrijving, Uiteraard met een korrel mojo zout te interpreteren:

http://analogman.com/IbanezMaxonAD93.htm

zoon van Piet
21 juni 2008, 12:47
Een vrij uitgebreide beschrijving, Uiteraard met een korrel mojo zout te interpreteren:

http://analogman.com/IbanezMaxonAD93.htm

Die review begint hier:
http://www.analogman.com/IbanezMaxonAD91.htm

Korreltje mojo-zout..?
Maar gij ongelovige! Weet gij niet dat het woord van Analogman de waarheid, de absolute waarheid en niets dan de waarheid bevat? Op den brandstapel met eenieder die Zijn wijsheid in twijfel neemt! Vervloekt zijt gij en uwe nazaten tot in de 808e generatie!

( knipogende smiley..)