PDA

View Full Version : staand spelen



070_RHCP_070
19 juni 2008, 07:55
Ik ben druk aan het oefenen om staan te leren spelen.. :jam:
tjaa zittend spelen gaat nu al aardig.. mja een echte gitarist ken natuurlijk ook staan!
Maar wat is dat moeilijk zeg! lijkt net of ik opnieuw begin met leren spelen... moet ff kijken hoe ik dat het beste kan doen en onder de knie kan krijgen...

Ook moet ik ff kijken hoe ik mijn gitaar het beste kan hangen qua hoogte.. de 1 zeg tot aan je heupen de ander zegt tot aan je kruis..


iemand tipjes??? :jam:

gitaarvrouwtje
19 juni 2008, 08:57
uitproberen

wat voor de een prettig is , is dat niet voor de ander.
het is voornamelijk belangrijk dat je voldoende beheersing kunt hebben en dat je een gemakkelijke houding aanneemt, als je een hele avond met je gitaar om je nek staat is het prettig als die voor jou prettig hangt en je niet een rare geforceerde houding aan moet nemen

mark king had zn basgitaar zo n beetje onder zn oksel hangen
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Backstage/2487/MarkKing03.jpg
dat had ook met zijn speelstijl, namelijk hameren met zn duim, te maken denk ik.

santana heeft zijn gitaar wat lager hangen en je kunt zien dat dat voor hem een gemakkelijke hoogts is, omdat hij zowel de hals goed kan bespelen als zijn slaghand in ontspannen houding kan houden
ik denk dus dat je dat zelf moet gaan uitproberen
http://www.unplugged-cafe.org/images/4/46/Santana.jpg

Reel Big Fish
19 juni 2008, 09:23
Deze hoort in Speeltechnieken & Theorie thuis ;)

gitaarvrouwtje
19 juni 2008, 11:04
mja ik heb mn elektro akoestische ook vrij hoog hangen en toch ook met de hals wel wat schuin omhoog omdat ik dan mijn arm ook bij lastige stukjes vrij ontspannen kan houden.
laag hangen heeft gewoon het nadeel dat je arm dan gestrekter moet zijn en je dus je pols ver moet buigen om goed de hals te kunnen bespelen.
is niet errug relaxed

HertogJanNL
19 juni 2008, 11:09
Heh, ben ik dus niet de enige. Heb hem redelijk hoog hangen omdat ik dan steun heb van de gitaarband als ik zittend speel. Staand heb ik hem liever net iets langer, zodat ik mijn rechterarm ontspannen op de gitaar kan laten leunen.

Maar inderdaad, heb ook gemerkt dat staand spelen heel anders is. Je kan de frets minder goed zien (thank god voor de stipjes die ook op de zijkant van de hals staan) en je houdt je hand anders.

Pais
19 juni 2008, 11:23
Ik heb het probleem dat mijn pols een veel te grote hoek moet maken om de hals naar het fretboard toe. Als ik speel en ik kom lastige stukjes tegen, dan kantel ik ook vaak (zittend) de gitaar wat naar voren om zo de toets wat naar je hand toe te brengen. Dat gaat staand niet. Ik vind het maar niets, dat staand spelen. Al heb je hier met een smal halsje waarschijnlijk minder last van dan met de breede hals van een klassieke gitaar.

rock 'n roll
19 juni 2008, 12:21
Hangt ook van de gewichtverdeling van je gitaar af. Een Les Paul heeft van zichzelf de neiging om schuin te gaan hangen, waarbij de hals dus schuin omhoog wijst. Een holle semi-akoestische is stukken lichter en zal meer horizontaal blijven. Ik hang m'n gitaar tamelijk hoog, dat doen jazzers al heel lang. En sinds Tom Morello van RATM kunnen rockers ook niet meer volhouden dat het niet cool is. :)

Slash blijft toch volhouden met gitaar op zen knieën :gitarist: .
Maar ik heb de mijne ook wel redelijk hoog hangen, ik heb zowieso al kleine handen en en als ik mijn gitaar te laag heb hangen beginnen de polsen lastig te doen na een tijdje.

gitaarvrouwtje
19 juni 2008, 12:31
ik heb hem ongeveer net zo hangen als je hier ziet
dat is dus blijkbaar niet zo gek hoor

dmb (http://www.youtube.com/watch?v=_2QVxdzXlR0)

Heynis
19 juni 2008, 14:59
Te laag hangen gaf mij rugpijn in de onderrug, terwijl te hoog hangen een pijnlijke schouder gaf. De ideale hoogte is voor mij wanneer het centrum van de body grofweg rond m'n broekriem hangt.

Silco
19 juni 2008, 15:41
Te laag hangen gaf mij rugpijn in de onderrug, terwijl te hoog hangen een pijnlijke schouder gaf. De ideale hoogte is voor mij wanneer het centrum van de body grofweg rond m'n broekriem hangt.

+ 1 --> ik doe het ook zo http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/guitar.gif

jeweettoch
19 juni 2008, 15:55
Je strap zo hoog mogelijk doen. heb ik ook gedaan

070_RHCP_070
19 juni 2008, 18:59
bedankt voor alle reacties! ik ken er echt wat mee :D ik ga ff alles uitproberen en kijken wat ik het makkelijkst vindt :D bedankt allemaal! :punk:

Arvoitus
19 juni 2008, 23:20
Je raakvlak op de snaren moet ruwweg tussen je ballen en je navel zitten.

gitaarvrouwtje
19 juni 2008, 23:24
ow jee..ik heb geen ballen, en nu?

zeiler
19 juni 2008, 23:54
als ik hem heel laag heb hangen krijg ik vooral met barrées last van mijn linker pols, maar ook met bijvoorbeeld plammuting gaat mijn recherpols knagen...

ik heb de strap eigenlijk altijd zo hoog hangen dat mijn gitaar dezelfde hoogte heeft als wanneer ik zit (als ik ga zitten hangt hij dus in precies dezelfde positie), vindt ik persoonlijk het fijnst... misschien niet het stoerst, maar dat
maakt mij eigenlijk niets uit :) als ik maar kan spelen :strat: dat alleen maakt me al bijna zielsgelukkig :p

hansli
20 juni 2008, 02:56
ik leg ze dan weer op mijn buik, gecentreerd plm 8/ 10 cm boven de navel, staand, zittend heb ik ze gewoon op schoot, zit je der ook lekker dicht bij....

WICKED
20 juni 2008, 11:53
waar je op moet letten is dat je je hand niet teveel buigt, dus dan bedoel ik de hoek tussen je pols en je hand. Je vingers moeten zo ontspannen mogelijk zijn ander krijg je snel blessures aan je pols, schouder etc

Arvoitus
22 juni 2008, 23:11
ow jee..ik heb geen ballen, en nu?
Geen nood, ze kunnen tegenwoordig alles met plastische chirurgie.

gitaarvrouwtje
23 juni 2008, 01:46
Geen nood, ze kunnen tegenwoordig alles met plastische chirurgie.

wat heb ik daar dan aan als ik er toch een gitaar voor moet hangen..dan ziet niemand ze..

CatchDude
30 juni 2008, 14:49
De ideale hoogte is voor mij wanneer het centrum van de body grofweg rond m'n broekriem hangt.

+1! En als nodig trek ik de hals wat op naar m'n schouder...

David1223
1 juli 2008, 22:12
Ik heb als ik mijn gitaar op ongeveer heuphoogte heb hangen dat ik dan dit krijg:
http://img244.imageshack.us/img244/3668/g1rg1.jpg
Terwijl het volgens mij eerder zo zou moeten zijn:
http://img388.imageshack.us/img388/6411/g2yt4.jpg

Mr.Fingers
1 juli 2008, 22:45
:o korte armpjes heb jij dan

070_RHCP_070
2 juli 2008, 07:41
bedankt allemaal :D heb hem nu net boven mijn navel hangen :) maar sjezus wat is dat moeilijk zeg om te spelen haha

Martijn-w
2 juli 2008, 16:43
Als je em vrij hoog hangt zou het nauwelijks verschil moeten maken tussen staand en zittend. Ik had eigenlijk maar een paar repetities nodig om aan staand spelen te wennen.

olyoung
10 augustus 2008, 19:07
Myn persoonlyke mening is dat je de gitaarzo hoog moet hangen zodat je zonder problemen de snaren ook afzonderlyk zonder problemen kunt aanslaan. Wat de gitaar kantelenbetreft tydens het spelen: volgens my houd je dan je duim te hoog om de hals i.pv. meer tegen de hals.