PDA

View Full Version : Berekenen van de fretafstanden



JazzBass
18 juni 2008, 21:16
Ik kon geen topic vinden wat hierover ging, dus ik open er even eentje.

Ik heb de toets van de hals van mijn cheapo-jazz bas vervangen. En nu is deze toets, door het schuren, wat korter geworden aan de kant van de stemmechanieken. Het is geen probleem om er nog een topkam in te maken, maar deze komt dan niet op dezelfde plek als voorheen.
Omdat hiermee de lengte verandert, veranderen ook de plaatsen van de fretten. Nu wordt deze hals fretloos, dus dat is niet echt een probleem, maar ik wil wel graag punten aan de zijkant van de hals waar de fretten zouden zitten.
Ik heb de Fret Calculator van Stewmac al gevonden, maar daar moet ik dus een afstand invullen. Hier komt ( jah, eindelijk!! ) mijn vraag:

Van waar tot waar moet ik deze afstand meten? Van de topkam weet ik, maar tot waar bij de brug moet dit? Op de helft van het bereik van de zadeltjes?

Alvast bedankt!

Van Dattum
18 juni 2008, 22:14
Vanaf de topkam tot waar je dunste snaar (de G in dit geval) op het brugzadeltje terecht komt.

Succes!

Javaca
18 juni 2008, 22:39
Fout!

Vanaf je topkam tot het midden van je 12e fret, en dat keer twee.
Je hebt namelijk ook nog ziets als compensatie...

JazzBass
19 juni 2008, 10:09
Het leek mij dus ook dat de afstand van de topkam tot het zadeltje relatief is, aangezien je het zadeltje kan verschuiven.
Maar ik kan moeilijk van de topkam tot de 12e fret meten, aangezien ik juist niet weet waar de fretposities zijn..

Van Dattum
19 juni 2008, 10:31
Fout!

Vanaf je topkam tot het midden van je 12e fret, en dat keer twee.
Je hebt namelijk ook nog ziets als compensatie...

Klopt, maar je dunste snaar heeft daar het minste last van. Dus als je een paar mm instelspeling houdt op je brug kom je prima uit.

Trouwens, Javaca, je moet dat basilicum-gedichtje op tegeltjes laten schilderen. Geweldig :satisfie: