PDA

View Full Version : Harley Benton GA5 mod



cruncher
18 juni 2008, 20:38
Ik heb een H.B. GA5 en wil deze graag modden. Hij klinkt wat doods en als ik hem clean wil houden dan klinkt hij te zacht. Ik heb al zitten te zoeken op dit forum en op google naar links. Die zijn er veel. Mijn probleem is dat ik wel 2 draadjes aan elkaar kan solderen maar nooit zelf iets gemod heb. Schema's lezen kan ik ook niet... :satisfie: Heeft iemand hier een goede tip of link voor mij zodat ik zelf toch een eenvoudige mod kan uitvoeren? Graag jullie advies/hulp.

budje
18 juni 2008, 22:23
aangezien ik er wel eens een zou willen proberen: hoe klinkt ie doods? hoe gebrui je m? (instellingen, randapparatuur, soort muziek)

ben wel nieuwsgierig naar t appararaatje. zit toch een los kabinet bij? (of had ik niet zo lui moeten zijn en toch ff een plaatje moeten zoeken?)

cruncher
18 juni 2008, 22:46
aangezien ik er wel eens een zou willen proberen: hoe klinkt ie doods? hoe gebrui je m? (instellingen, randapparatuur, soort muziek)

ben wel nieuwsgierig naar t appararaatje. zit toch een los kabinet bij? (of had ik niet zo lui moeten zijn en toch ff een plaatje moeten zoeken?)

Tja, ik zal 'doods' proberen te omschrijven. Het klinkt als een transistorversterkertje van 15 watt. Ik gebruik geen randapparatuur; mijn strat rechtstreeks ingeplugd. Er zit geen cabinet bij, het is dus een combo'tje.

Noid
18 juni 2008, 23:19
Ik heb een H.B. GA5 en wil deze graag modden. Hij klinkt wat doods en als ik hem clean wil houden dan klinkt hij te zacht. Ik heb al zitten te zoeken op dit forum en op google naar links. Die zijn er veel. Mijn probleem is dat ik wel 2 draadjes aan elkaar kan solderen maar nooit zelf iets gemod heb. Schema's lezen kan ik ook niet... :satisfie: Heeft iemand hier een goede tip of link voor mij zodat ik zelf toch een eenvoudige mod kan uitvoeren? Graag jullie advies/hulp.
Ja: een andere speaker met een grotere diameter en meer rendement is in jouw geval waarschijnlijk de meest voor de hand liggende mod, waar je zeer blij van zult worden.

Als je echter in de versterker zelf wil gaan modden: bedenk dat het een buizenamp is, waarin hoge spanningen staan. Begin dan eerst met ervaring op te doen met het bouwen van wat effectpedaaltjes en lees je eerst uitgebreid in op het onderwerp buizenversterkers, vooral m.b.t. het hoogspanningsdeel.

Luke-wannabe
19 juni 2008, 00:34
Gewoon een 1x12 cabje kopen denk ik (of zelfs 2x12)

BamBuFan1
19 juni 2008, 01:28
Tja, ik zal 'doods' proberen te omschrijven. Het klinkt als een transistorversterkertje van 15 watt. Ik gebruik geen randapparatuur; mijn strat rechtstreeks ingeplugd. Er zit geen cabinet bij, het is dus een combo'tje.

Stop er eens een setje JJ buizen in. Dat haalt iig het 'matte' van het geluid af.

cruncher
19 juni 2008, 11:17
Stop er eens een setje JJ buizen in. Dat haalt iig het 'matte' van het geluid af.

De preamp heb ik alvervangen door een 5751NOS. Kan ik de enkele eindbuis(EL84) zomaar vervangen zonder te biassen(ik weet niet eens of dat mogelijk is).

cruncher
19 juni 2008, 11:21
Ja: een andere speaker met een grotere diameter en meer rendement is in jouw geval waarschijnlijk de meest voor de hand liggende mod, waar je zeer blij van zult worden.


Weet jij welke speaker ik moet hebben? Oftewel, kan ik er een 10 inch in doen? En welk rendement moet ik hebben? Op de fabrieksspeaker staat niets, ik weet alleen dat hij 8 inch en 4 ohm is.

Thunders1988
19 juni 2008, 11:56
@ Cruncher: Check PM.

En nee; het is heel waarschijnlijk dat je in dat combo'tje niet zo maar een 10" kunt proppen...

BamBuFan1
19 juni 2008, 15:45
De preamp heb ik alvervangen door een 5751NOS. Kan ik de enkele eindbuis(EL84) zomaar vervangen zonder te biassen(ik weet niet eens of dat mogelijk is).

Hoeft inderdaad niet.

cruncher
19 juni 2008, 18:32
Heeft iemand ook een idee of tip welke speaker lekker klinkt?

Puerco
19 juni 2008, 19:16
Heeft iemand ook een idee of tip welke speaker lekker klinkt?
Weber maakt een mooie 8 inch speaker (KLIK) (https://taweber.powweb.com/weber/apup8.htm)
Copie van de Celestion Blue alnico in 8 inch uitvoering, 40dollar + verzending maar dan heb je wel wat moois.
Vind trouwens zelf het standaard speakertje reuze meevallen als je hem eenmaal goed en hard hebt ingespeeld, voor dat het zover was vond ik dat het net leek of de amp in een kartonnen doos stond.

budje
19 juni 2008, 19:35
ik heb eens wat filmpjes op youtube bekeken, maar ik vind m eigenlijk altijd een beetje blikkerig klinken... wie m ook speelt

cruncher
19 juni 2008, 20:07
@budje en Puerco,

Ik vind hem wat transistorachtig klinken. Lost een speakerswitch dat op?