PDA

View Full Version : Snaarspanning na verandering van merk



Fireplace
18 juni 2008, 17:57
Voor het eerst heb ik op diverse van mijn gitaren de standaard Fender-snaren vervangen door D'addario EXL's, uiteraard in dezelfde dikte. Het valt me op dat sindsdien al deze gitaren een stuk zwaarder spelen, de snaarspanning is veel hoger en bends van meer dan een hele toon zijn bijna niet meer te doen.

Zijn er meer gitaristen hier die een dergelijke ervaring met D'addario EXL hebben?

Mr.Fingers
18 juni 2008, 17:58
D 'Addario staat bekend om z'n stijve snaren (zeker met "chromes" flatwounds is dit het geval). Gewoon een kwestie van wennen denk ik.

leif
18 juni 2008, 17:59
ik zou hem in es stemmen.

almarvk
18 juni 2008, 18:00
Nog meer nuttige opmerking?!


@Fireplace: probeer anders een ander merk, bijv Ernie Ball ofzo.

leif
18 juni 2008, 18:02
trouwens, ik zou eens elixers proberen. als je ziet hoe lang je er mee doet, heb je het geld er zo uit. ze spelen ook vrij licht.

richwoodplayer
18 juni 2008, 18:14
ik speel zelf ook met d' addorio maar ik vind ze wel lekker spelen :cooler:

Jim Haagmans
18 juni 2008, 18:16
Vraag is beantwoord, laat dit niet weer uitmonden in een "nietes, deze snaren zijn beter!"-discussie.

RoCkMeIsTeR
18 juni 2008, 18:23
mss raar, maar mss je snaren in kokend water weken?

geen ervaring ma ik denk dat dat helpt (o.a. met snaarspanning)

Mr.Fingers
18 juni 2008, 18:24
mss raar, maar mss je snaren in kokend water weken?

geen ervaring ma ik denk dat dat helpt (o.a. met snaarspanning)

Ik denk dat dat vooral werkt om het vuil vantussen uw snaren te halen, waardoor ze terug "gelijk als nieuw" klinken. Uw snaren worden er wel zo ruw als iets van.

Spitfire
18 juni 2008, 18:54
mss raar, maar mss je snaren in kokend water weken?

geen ervaring ma ik denk dat dat helpt (o.a. met snaarspanning)

Zeg alsjeblieft dat je dit als grap bedoeld... :eek:

RoCkMeIsTeR
18 juni 2008, 19:05
toch niet:p


String boiling
Van Halen is well known for boiling new string sets before installation. This contributes to both the playability and tone of the strings.

I boil the strings so they stretch, because if you just put them on and clamp it down, the strings stretch out on the guitar. I just take a pack and let it boil for 20 minutes in the hot water. And then I dry them in the sun, because otherwise they rust. But I only use them one night anyway, so who cares if they rust?[20]

Jim Haagmans
18 juni 2008, 19:51
Nog nooit van gehoord! keertje proberen kan geen kwaad denk ik.. vind het wel heel raar hoor, zeker weten dat je dat niet van één of ander bullshit forum hebt?

Nielsje
18 juni 2008, 19:57
Voor het eerst heb ik op diverse van mijn gitaren de standaard Fender-snaren vervangen door D'addario EXL's, uiteraard in dezelfde dikte. Het valt me op dat sindsdien al deze gitaren een stuk zwaarder spelen, de snaarspanning is veel hoger en bends van meer dan een hele toon zijn bijna niet meer te doen.

Zijn er meer gitaristen hier die een dergelijke ervaring met D'addario EXL hebben?

Heb je van alle snaren dezelfde dikte? Als je een 010 setje koopt van het ene merk, wil dat niet impliceren dat alle 6 de snaren dezelfde dikte hebben als het 010 setje van het andere merk.

Maar het is inderdaad een kwestie van wennen. Je gaat vooruit, want Fender snaren zijn in mijn optiek behoorlijk slecht.

jeweettoch
18 juni 2008, 20:04
Ik weet het niet. ik speel me hele leven al met D'addario EXL en ik vind het prima spelen.. maar als je gewoon je fender type spelen terugwilt moet je op een site (waat ik de naam van vergeten ben) de snaren kopen. daar hebben ze zo ongeveer elk type snaar

RoCkMeIsTeR
18 juni 2008, 20:05
Nog nooit van gehoord! keertje proberen kan geen kwaad denk ik.. vind het wel heel raar hoor, zeker weten dat je dat niet van één of ander bullshit forum hebt?
nope, EVH's eigen geciteerde woorden.
ook gelezen in 'Gitarist'
: frankenstrat artikel

Braindead
18 juni 2008, 20:23
Van Halen is ook een beetje een weirde dude natuurlijk. 20 minuten je snaren laten koken en dan ze in de tuin in het zonnetje laten drogen....... gekker moet het niet worden.

Squier4ever
18 juni 2008, 20:24
Ik weet het niet. ik speel me hele leven al met D'addario EXL en ik vind het prima spelen.. maar als je gewoon je fender type spelen terugwilt moet je op een site (waat ik de naam van vergeten ben) de snaren kopen. daar hebben ze zo ongeveer elk type snaar

oh al een jaar dus? niet zo overdrijven man!

Wiellem
18 juni 2008, 20:43
haha ja opzich :satisfie:

richwoodplayer
19 juni 2008, 00:12
Van Halen is ook een beetje een weirde dude natuurlijk. 20 minuten je snaren laten koken en dan ze in de tuin in het zonnetje laten drogen....... gekker moet het niet worden.

en wat als je het in de winter doet en er geen zon is?
heb je een probleempje lijkt mij :satisfie:

pannekoek
19 juni 2008, 00:15
en wat als je het in de winter doet en er geen zon is?
heb je een probleempje lijkt mij :satisfie:

speciale lamp kopen die t effect van de zon naabootst in een speciale ruimte die de vocht en druk toestand bijhoud!

speciaal voor je snaren natuurlijk!

allochthomas
19 juni 2008, 00:17
van halen speelt toch zo snel dat al het water spontaan verdampt terwijl hij speelt :chicken:

pannekoek
19 juni 2008, 00:19
van halen speelt toch zo snel dat al het water spontaan verdampt terwijl hij speelt :chicken:

quote john petrucci: these strings can resist temperatures of the sun, wich i really need cause i can play 4 billion notes a second

allochthomas
19 juni 2008, 00:24
quote john petrucci: these strings can resist temperatures of the sun, wich i really need cause i can play 4 billion notes a second
i don't usualy play that fast because people die

VanBiLL.com
19 juni 2008, 00:31
haha, ik moest net aan dezelfde quote denken! Mooi stukkie is dat. Maar snaren koken? 'K vind het opmerkelijk, ik moet een beetje aan temperen van het metaal denken maar dat gebeurd dan weer doorgaans bij hogere temperaturen dan koken in water...

Ik speel eigenlijk altijd met Ernie Ball Regular Slinky's (0.010 dus), speelt altijd prima...

Fireplace
19 juni 2008, 00:53
Ik weet zeker dat ze bij Spinal Tap zelfs hun gitaar uitkoken, maar misschien is het voor mij toch handiger om maar weer op een ander merk over te stappen. Iedereen dank voor zijn bijdrage in ieder geval!

macwilliams
19 juni 2008, 07:40
haha, ik moest net aan dezelfde quote denken! Mooi stukkie is dat. Maar snaren koken? 'K vind het opmerkelijk, ik moet een beetje aan temperen van het metaal denken maar dat gebeurd dan weer doorgaans bij hogere temperaturen dan koken in water...

Ik speel eigenlijk altijd met Ernie Ball Regular Slinky's (0.010 dus), speelt altijd prima...

Ik doe het altijd in kokende olie op 230 graden. En voor mijn metalgitaar
met een beetje paneermeel. Krijg je wis en waarachtig een hele vette crunch
van.


echt waar

almarvk
19 juni 2008, 08:25
Dit gaat nergens meer over.