PDA

View Full Version : Wanneer vervang je een topkam?



hezz
18 juni 2008, 14:18
Titel lijkt me enigzins duidelijk, ik had al een search uitgevoerd maar kwam daar niet verder mee. Dus wanneer weet je dat "probleem X" aan je topkam ligt en waar kan een slechte/verkeerde topkam voor zorgen?

Rormo
18 juni 2008, 14:25
Het onstemmen van je gitaar bij het maken van bends of het gebruik van je tremolo.

janpetrarca
18 juni 2008, 14:34
Dat ontstemmen komt toch omdat de snaren dan klemmen? Zou je dan ook kunnen volstaan met het vijlen van de topkam?

hezz
18 juni 2008, 14:38
En over hoeveel ontstemming hebben we het dan? Hele posities? Bij m'n cheapocaster heb ik ook wel last van een klein beetje ontstemming na diep tremelo gebruik, maar dat is dan maximaal +25% ofzo en lijkt het zich tijdens het spelen ook weer te herstellen. En dit was dan ook met snaren van een dag oud, wel opgerekt.

HANNESSTINKT
18 juni 2008, 15:11
ik had dat me E-snaar er steeds naast vloog. En toen heb ik hem ook maar vervangen. Maar een foute topkam dat moet je gewoon voorkomen (anders lacht iedereen je hard uit :satisfie: ). Door in de winkel met de verkoper te overleggen en desnoods je intrument mee te nemen zodat je kan passen en vergelijken.

hezz
18 juni 2008, 17:57
De groef was zeker niet diep genoeg?

Mitch
18 juni 2008, 18:15
Sleuven te krap, te ruim, of het materiaal bevalt je niet. Mijn el cheapo Ibanez bijvoorbeeld had een verschrikkelijk slecht gesneden én gruwelijk lelijke hard witte plastic topkam. Da's een perfect passende benen topkam geworden: stukken beter!

jeweettoch
18 juni 2008, 18:23
Kan het ook zo zijn dat je de topkam moet vervangen als je gitaar gruwelijk aanloopt?

Rormo
18 juni 2008, 18:24
En over hoeveel ontstemming hebben we het dan? Hele posities? Bij m'n cheapocaster heb ik ook wel last van een klein beetje ontstemming na diep tremelo gebruik, maar dat is dan maximaal +25% ofzo en lijkt het zich tijdens het spelen ook weer te herstellen. En dit was dan ook met snaren van een dag oud, wel opgerekt.

Als je g snaar 25% van 1 toon ontstemt dan is vervolgens wel ieder akkoord vals wat je hoort. Ik weet niet hoe getraind jouw oor is, maar ik word gek als er 1 snaar maar 10% er naast zit, of nog minder. Een goede gitaar onstemd gewoon niet, ook niet als je een keer flink aan de tremolo trekt. Een goede topkam kan hierbij helpen.

Mitch
18 juni 2008, 18:43
Kan het ook zo zijn dat je de topkam moet vervangen als je gitaar gruwelijk aanloopt?
Als de aktie niet meer normaal is af te stellen doordat een topkam veel te diep is ingesneden ja. Maar aanlopen kan ook aan een te laag afgestelde brug liggen, te strak afgestelde halshoek of versleten frets.

Blend
18 juni 2008, 19:15
Als je g snaar 25% van 1 toon ontstemt dan is vervolgens wel ieder akkoord vals wat je hoort. Ik weet niet hoe getraind jouw oor is, maar ik word gek als er 1 snaar maar 10% er naast zit, of nog minder. Een goede gitaar onstemd gewoon niet, ook niet als je een keer flink aan de tremolo trekt. Een goede topkam kan hierbij helpen.

helemaal mee eens. 25% is dus de helft van een halve toon, en dat is eigenlijk best veel... :o

maar goed, topkam vervangen? tja, je kan het doen. Zoveel kost een goede topkam niet, en die zitten (zeker op de goedkopere gitaren) toch niet op (een goede topkam dan, zonder topkam speelt zo lastig), dus je gaat er alleen maar op vooruit lijkt me?

hezz
19 juni 2008, 00:25
helemaal mee eens. 25% is dus de helft van een halve toon, en dat is eigenlijk best veel... :o

maar goed, topkam vervangen? tja, je kan het doen. Zoveel kost een goede topkam niet, en die zitten (zeker op de goedkopere gitaren) toch niet op (een goede topkam dan, zonder topkam speelt zo lastig), dus je gaat er alleen maar op vooruit lijkt me?

Ik had het eigenlijk over een kwart van een halve toon. Een halve semi-toon, kan dat kloppen?

Rormo
19 juni 2008, 00:48
volgens mij worden hier de begrippen toon en noot door elkaar gehaald :D

vulvasonic
19 juni 2008, 02:00
De topkam lijkt soms het meest onderschatte onderdeel van een gitaar. Knutselaars die er lol aan beleven hun (vaak relatief goedkope) gitaren te upgraden, geven vaak bakken geld uit aan nieuw elementen, betere potmeters en schakelaars, andere stemmechanieken, betere zadeltjes, cosmetische veranderingen en vergeten de topkam te vervangen.

Het op maat maken en vijlen van de perfecte topkam is lastig en behoeft gereedschap die een normaal mens doorgaans niet in z'n knutselhoek heeft liggen. En toch is de stemvastheid van een gitaar in veel gevallen in grote mate het resultaat van een goed gesneden topkam van een goed stuk materiaal.
Ik heb ooit een gitaar uit los bij elkaar gekochte onderdelen in elkaar geknutseld. Ik mocht trots wezen op het resultaat, maar ik liet in al mijn wijsheid, het originele topkammetje door een professionele gitaarbouwer vervangen door een exemplaar van Graphtech (voor het grootste deel gemaakt uit grafiet). Ik heb toegekeken hoe hij ermee aan de slag ging. En ik stond versteld van de tijd die hij nodig had en de precisie waarmee hij werkte. Maar het resultaat was een perfecte, niet ontstemmende gitaar met een waanzinnig goed geluid.

Ik wilde het maar even gezegd hebben... :)

hezz
19 juni 2008, 20:44
Hmmm, toch eens overwegen om gewoon een nieuw topkammetje te bestellen. Ik heb geen last van de huidige, maar het kan er alleen maar beter van worden.


volgens mij worden hier de begrippen toon en noot door elkaar gehaald :D

Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan, maar met toon dacht ik altijd aan de tonen zoals die op het fretboard zijn ingedeeld, bijv. zoals ik mijn lage E-snaar in Eb heb gestemd: Eb - E - F - F#/Gb - G etc. Elke fret was dus voor mij een 'toon'.

Geen idee of het klopt, ben ook absoluut niet een expert in de theorie van muziek. Het meest complexe dat ik ken is akkoorden opbouw, priem, terts, septiem en nog meer van dat soort ongein :)

Dark_Tranquillity
19 juni 2008, 20:47
Waarom niet gewoon een Floyd nut? :D

hezz
19 juni 2008, 20:53
Waarom niet gewoon een Floyd nut? :D

En wat mag daar de toegevoegde waarde van zijn? :satisfie:

Dark_Tranquillity
19 juni 2008, 20:56
Dat je er ook een Floyd op moet zetten :D

Rormo
19 juni 2008, 22:46
Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan, maar met toon dacht ik altijd aan de tonen zoals die op het fretboard zijn ingedeeld, bijv. zoals ik mijn lage E-snaar in Eb heb gestemd: Eb - E - F - F#/Gb - G etc. Elke fret was dus voor mij een 'toon'.

Geen idee of het klopt, ben ook absoluut niet een expert in de theorie van muziek. Het meest complexe dat ik ken is akkoorden opbouw, priem, terts, septiem en nog meer van dat soort ongein :)

Dat is correct. Een noot is ABCDEF en een toon is idd elk vakje op het fretboard.