PDA

View Full Version : Distortion ruis op ander kanaal



Duane
18 juni 2008, 12:56
Hi!

Op mn twin reverb heb ik de distortion op kanaal 1 en mn cleane sound op het andere kanaal (met reverb). Als ik met mn a/b switch van 1 naar 2 ga en mn distortion gewoon aan laat staan, hoor ik op hogere volumes een irritante ruis er doorheen. Als ik de distortion uitzet is het weer weg. Wat veroorzaakt dit en hoe is dit op te lossen?

Thanks!

Dirk_Hendrik
18 juni 2008, 14:18
Hoogstwaarschijnlijk overspraak.

the sure thing
18 juni 2008, 14:42
Yep! Is volgens mij wel te verhelpen door een amptech. De Nomad series van Mesa/Boogie hadden er ook veel last van.

Erik70
18 juni 2008, 17:44
de ingeschakelde distortion veroorzaakt de ruis.
je a-b splitter stuurt je signaal wel naar een van de twee kanalen van je amp, maar het andere kanaal blijft wel gewoon signaal ontvangen.
Je distortion veroorzaakt van zichzelf (bijna altijd) ruis/bromgeluiden in welke mate dan ook. Dit wordt opgevangen door het versterkerkanaal waar het op aangesloten is en dus hoorbaar gemaakt.
Dat je je gitaarsignaal op hetzelfde moment naar een ander kanaal stuurt doet daar niet aan af. Je schakelt immers de kanalen van de versterker niet aan of uit.
(...is t wel duidelijk uitgelegd zo???....

Duane
19 juni 2008, 11:55
Ja is volkomen duidelijk Erik, thanks! Het is wel een irritant probleem, want ik zou dan eigenlijk twee keer moeten trappen om van clean naar distortion te gaan. (a/b en dist. aanzetten) Ik hoop dat alleen dit opgelost kan worden. Zou bijvoorbeeld een noise reduction pedaal dit weg kunnen nemen?

the sure thing
19 juni 2008, 13:28
Nee, een noise reduction pedaal zal je in dit geval niet helpen volgens mij. Misschien wel een limiter, maar de vraag is of je daarmee wilt spelen. De beste oplossing wordt 2x drukken (splitter en distortion).

Rewind
19 juni 2008, 17:32
Of zoals gezegd...


Yep! Is volgens mij wel te verhelpen door een amptech. De Nomad series van Mesa/Boogie hadden er ook veel last van.

skinny
19 juni 2008, 18:24
Hi!

Op mn twin reverb heb ik de distortion op kanaal 1 en mn cleane sound op het andere kanaal (met reverb). Als ik met mn a/b switch van 1 naar 2 ga en mn distortion gewoon aan laat staan, hoor ik op hogere volumes een irritante ruis er doorheen. Als ik de distortion uitzet is het weer weg. Wat veroorzaakt dit en hoe is dit op te lossen?

Thanks!

Overspraak komt vaker voor bij meer kanaals versterkers, zeker op hoger geluidsniveau.
maar meestal betreft het dan een ingebouwde distortion (2ekanaal) dat te horen is op het cleane kanaal
En ik neem aan dat je geen reverb wil op je distortion? Anders zou je alles op kanaal 2 kunnen spelen of ???

Betreft het een externe distortion, wil het nog wel eens helpen met batterijen te spelen in plaats van adapters.
Zeker als de adapter op het zelfde circuit is aangesloten als de amp.
Dit ivm brommen enz,
Verder hebben veel oefenruimtes en kleinere podia, verlichting en geluid op 1 stroomgroep.
Dit vraagt ook om problemen, zeker als je allerlei lawaaitrapkastjes aanzet.
(probeer de amp op een groep uit waar geen verlichting op zit, en je weet het)

Ps

Hoe hard moet je spelen??
Ik speelde eerst jcm800(50watt), nu fender 40 watt.
Voor beide versterkers geld echter.
Kom ik boven volume 2 of 3 tijdens repetities en optredens over kleinere PA’s, is geen zang meer te horen, geen blazers of andere herrie.
Dus vandaar mijn vraag, hoe hard speel je op je cleane kanaal, en hoor je de rest nog als je zo hard gaat?