PDA

View Full Version : Bewaren in koffer



janpetrarca
18 juni 2008, 12:15
Hallo,

Kan het heel erg kwaad om je gitaar een half jaar in de koffer te laten zitten? De een zegt van wel en de ander zegt van niet. Wij gaan namelijk verbouwen en ik wil mijn gitaar niet stof laten happen. Maar ik wil mijn gitaar er ook niet mee vernielen.

:lp:

Mr.Fingers
18 juni 2008, 12:19
In de fabriek staan ze vaak een paar maanden in de koffer "na te rijpen". Gewoon snaarspanning wat lossen (alles 3 tonen naar beneden draaien), en gewoon de koffer in.

bert k
18 juni 2008, 12:49
Snaarspanning lossen? Zou ik niet doen. Al mijn gitaren staan al jaren gewoon gestemd, met of zonder koffer, en daar hebben ze helemaal geen last van. Als je hem maanden met een lage spanning laat staan trekt de hals bol.

Mr.Fingers
18 juni 2008, 12:58
Mijn Fender-manual zegt

"If you're planning to store the guitar for a couple of month's in his case, it is advisable to loosen the string tension with approximately 3 semitones"

dimitri
18 juni 2008, 13:00
In de koffer bewaren kan zeker geen kwaad. Zoals fingers het zegt, even spanning van de snaren halen.
Beter in de koffer als gewoon op een standje lijkt me.

Dark_Tranquillity
18 juni 2008, 13:28
Wat als mijn gitaar al 3 tonen lager staat?

janpetrarca
18 juni 2008, 13:42
Dan eerst drie tonen omhoog en dan weer drie naar beneden :)

Maar alle gekheid op een plectrum, ik kan hem dus met een gerust hart in de koffer stoppen. Bedankt voor de reacties.


Wat als mijn gitaar al 3 tonen lager staat?

Dark_Tranquillity
18 juni 2008, 13:51
Ja hoor, geen probleem. Waarschijnlijk kun je hem er na een half jaar zo uithalen en zonder stemmen en afstellen bespelen. Dat presteren mijn dames ook, zij het over een iets kortere periode.

ErikE
18 juni 2008, 14:08
Ze hebben het trouwens over 3 semitones, dus anderhalve toon....

pupanus1
18 juni 2008, 14:27
goh echt waar spuit elf?

Het lijkt me zelfs beter om m in je koffer te bewaren happen ze wat minder stof etc.

barno
18 juni 2008, 16:19
sinds wanneer is een verbouwing een excuus om geen gitaar meer te spelen ?

janpetrarca
18 juni 2008, 16:22
Geen excuus. Maar normaal heb ik ze in mijn kamer staan op zo'n statiefje. Maar aangezien mijn kamer wordt verbouwd heb ik er even geen plek voor, ik wil er nu een even in de koffer wegzetten en de ander gebruik ik gewoon om op te spelen. Half jaar niet spelen was ik niet van plan!!! :)

Bram+
18 juni 2008, 16:30
Ja hoor, geen probleem. Waarschijnlijk kun je hem er na een half jaar zo uithalen en zonder stemmen en afstellen bespelen. Dat presteren mijn dames ook, zij het over een iets kortere periode.
Maar jij hebt ook twee keer een double locking trem toch? Dat zou dan ook zeker wel mogen.

jplm
18 juni 2008, 21:28
Mijn Fender-manual zegt

"If you're planning to store the guitar for a couple of month's in his case, it is advisable to loosen the string tension with approximately 3 semitones"

Zeggen ze er ook bij waarom? Bovenstaande heb ik door de jaren heen al vaak gehoord, maar het waarom nog nooit (tenminste niet met een argument dat me plausibel in de oren klonk). Ik bedoel maar: als ik twee gitaren heb, allebei gestemd op 440, en de ene bespeel ik twee jaar, de andere ligt gedurende die zelfde twee jaar in z'n koffer, wat merkt welke gitaar dan van de snaarspanning, en waarom?

Groet, Jan.

pannekoek
18 juni 2008, 21:38
Geen excuus. Maar normaal heb ik ze in mijn kamer staan op zo'n statiefje. Maar aangezien mijn kamer wordt verbouwd heb ik er even geen plek voor, ik wil er nu een even in de koffer wegzetten en de ander gebruik ik gewoon om op te spelen. Half jaar niet spelen was ik niet van plan!!! :)

toen mijn kamer werd verbouwd en ik naar mn ouders kamer ging(geweldige kamer heb ik nu) waren alle meubels van me kamer, behang eraf, vinyl eraf, alles was leeg, behalve mijn stack en mijn gibson gitaar koffer met gitaar erin stond er nog. die verplaatste ik pas wanneer ik hem metene op mijn andere kamer kon aansluiten om weer verder te raggen.

en zowieso, een verbouwing van een half jaar wtf?

Dark_Tranquillity
18 juni 2008, 22:09
Maar jij hebt ook twee keer een double locking trem toch? Dat zou dan ook zeker wel mogen.

Mijn RR heeft m geblokkeerd, met de lockingnut niet vast.

skabouter
18 juni 2008, 22:23
klinkt logisch, maar wat Bert zegt klinkt ook wel erg logisch en dacht ik zelf ook altijd....waarom zou je je gitaar ineens lager stemmen als hij in een koffer ligt dan als hij 3 maanden op je kamer staat. van losse snaren "ontwend" je hals de normale spanning en kan krom worden. Ook blijven je snaren lang niet in tune nadat je ze weer aanspant dan!

Luke-wannabe
19 juni 2008, 00:27
Snaren lager stemmen lijkt me niet handig, want dan gaat het hout weer trekken.

Mitch
19 juni 2008, 00:33
toen mijn kamer werd verbouwd en ik naar mn ouders kamer ging(geweldige kamer heb ik nu) blablablabla
..........en zowieso, een verbouwing van een half jaar wtf?
Jij hebt echt nog helemaal niks meegemaakt in je leven, of wat ? http://www.bewegende-plaatjes.net/galerij/smilies/boos/images/boese036.gif

Tja, dat opslagverhaal... enige waar je op moet letten dat je ze stalt waar de temperatuur wel enigszins constant is. Op een warme zolder leggen kan nog wel eens tot scheurtjes in de lak leiden als het weer afkoelt. Verder de snaren gewoon zo laten. Tenzij je gewend bent je gitaren altijd omlaag te stemmen als je ze weg zet :???: Wat een gekkigheid...

RobertoL
19 juni 2008, 10:18
als je op vakantie gaat staat ie toch ook niets te doen voor een tijd?

janpetrarca
19 juni 2008, 10:58
Dit wordt een andere verbouwing dan een ander kleurtje behang in de kamer. We krijgen ongv 6 meter bij het huis aan incl bovenverdieping. En ik moet het grootendeels samen met mijn maat na het werk doen. Dan zit je toch snel op een half jaartje eer alles klaar is.


toen mijn kamer werd verbouwd en ....

en zowieso, een verbouwing van een half jaar wtf?

Riky
19 juni 2008, 11:04
Ik heb het nog nooit zo nauw genomen met al die regeltjes over waar je gitaar neer te zetten enz...

Mijn gitaren staan bij de verwarming onder het raam. Dus in de winter word de body lekker warm van de verwarming en in de zomer schijnt de zo soms flink op de hals.

Heb nog nooit ergens last van gehad. Zo heel snel trek hout nou ook weer niet krom. Het is een erg flexibel materiaal. Dus volgens mij kun je je gitaar gewoon opbergen, met of zonder losse snaren.

beruk
19 juni 2008, 11:12
Doe er een zakje silicagel in, vocht is een killer

vidar
19 juni 2008, 15:43
@ Riky: dat zou ik ook vooral zo blijven doen dan. :P Het lijkt mij eerlijk gezegd toch behoorlijk onverstandig. Hoe snel of langzaam hout ook krom trekt, ALS het kromtrekt kun je je gitaar wel wegdonderen (of iig de hals). Je gitaar dicht bij de verwarming zetten raad ik je iig af.

pol
19 juni 2008, 16:08
zo snel trekt dat niet krom, ik heb al gitaren maanden laten staan zonder snaren erop, als je ze terug besnaart duurt het dan wel even voor de hals zich terug goed zet, moet je enkel wat meer stemmen.

hoe denk je dat ze het bij een lakbeurt doen dan ? alle spanning is dan ook voor weken van de snaren af. Een goeie hals moet daar gewoon tegenkunnen.

jeweettoch
19 juni 2008, 18:14
Kan je niet gewoon de snaren eraf halen, in de koffer doen en de snaren er weer opzetten als het alles klaar is

pol
19 juni 2008, 18:15
???

laat ze gewoon zitten, maakt toch niet uit.

pannekoek
19 juni 2008, 19:08
Dit wordt een andere verbouwing dan een ander kleurtje behang in de kamer. We krijgen ongv 6 meter bij het huis aan incl bovenverdieping. En ik moet het grootendeels samen met mijn maat na het werk doen. Dan zit je toch snel op een half jaartje eer alles klaar is.

ik bedoelde meer in de zin van, er is altijd wel even tijd om gitaar te spelen toch? *leven zonder gitaar, onvoostelbaar?* :lp:

Riky
19 juni 2008, 21:11
@ Riky: dat zou ik ook vooral zo blijven doen dan. :P Het lijkt mij eerlijk gezegd toch behoorlijk onverstandig. Hoe snel of langzaam hout ook krom trekt, ALS het kromtrekt kun je je gitaar wel wegdonderen (of iig de hals). Je gitaar dicht bij de verwarming zetten raad ik je iig af.

mijn verwarming staat ook niet hele dagen aan.. ze staan op mn slaap kamer... maar ik krijg juist het idee dat ze beter wennen aan temeratuurs verschillen... In tegen stelling tot sommige andere mensen die ik ken heb ik nog nooit last gehad van ontstemmen tijdens warme zomer of tijdens warme optredens...

Kan bij geloof zijn, maar volgens mij kunnen mijn gitaren nu beter tegen warme of koude omgevevingen:)

vidar
19 juni 2008, 23:57
Ok :) Als het goed gaat is het ook geen probleem!

Overigens lijkt het mij voor opslag het verstandigst om de snaren er gewoon op te laten zitten in standaard stemming (of desnoods iets lager). Het lijkt me sterk dat je gitaar er echt kapot van gaat.

janpetrarca
20 juni 2008, 09:29
Ga ik ook wel doen. Maar dan op een gitaar, de andere berg ik even op. Bedankt vor de reacties.


ik bedoelde meer in de zin van, er is altijd wel even tijd om gitaar te spelen toch? *leven zonder gitaar, onvoostelbaar?* :lp:

Rocketman
20 juni 2008, 20:21
Bij sommige gitaren (o.a. sommige oude Gretsches) schijnt binding rot op te treden als je ze lang in de koffer laat zitten.

Heb ik wel is gelezen ergens.

Riky
20 juni 2008, 20:23
Bij sommige gitaren (o.a. sommige oude Gretsches) schijnt binding rot op te treden als je ze lang in de koffer laat zitten.

Heb ik wel is gelezen ergens.

volgens mij is dat een fabeltje... dat zou dan toch ook wel gebeuren als je er op speelt...

Rocketman
21 juni 2008, 00:44
Ik weet het niet, ik ben geen binding rot deskundige.