PDA

View Full Version : Hulp bij zoektocht naar Electro-Akoestische gitaar!



TomVersteege
17 juni 2008, 22:11
Ha mensen!

Mijn gitaarcarrière begon begin dit schooljaar, ergens eind augustus dus. Leerde een beetje spelen met behulp van guitarpro, een vriend die flink goed kon spelen, een gejatte plectrum van hem en de oude akoestische gitaar van mijn vader, die hij ooit van de vuilnisbelt had gehaald. In januari stapte ik over op elektrisch, kocht een leuke Ibanez waar ik nog steeds veel plezier aan heb en die zeker nog wel even meekan.

Maargoed! Ik ga binnenkort dus op vakantie, en ik ben een beetje verslaafd geworden aan gitaarspelen. Elektrische gitaar op vakantie gaat niet lukken, die gaat mij te snel kapot en een versterker zullen ze op de camping niet erg blij mee zijn. En gezien dat akoestische ding van mijn vader pure shit is, leek het me een goed idee een nieuwe te kopen. Toen dacht ik, kan ik net zo goed wat euros erbijleggen en een electro-acoustische gitaar kopen, kan ik ook nog een beetje meespelen met een drummende vriend van me, en wat lol hebben met mn versterker, én er natura mee spelen op vakantie.

Nou is dus het probleem het uitzoeken daarvan! Ik kwam er tot mijn spijt achter dat ik totaal geen kennis heb van (electro-)akoestische gitaren. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

De volgende eisen stel ik aan de gitaar:

- Staalsnarig (is dat altijd bij elec-akoestisch? Zou 't niet weten!), dat blijkt dus een hals te hebben die dunner is en meer lijkt op die van een elektrische, wat voor mij fijner speelt.
- Heeft dus een elementje erinzitten zodat ik hem aan kan sluiten op mn amp.
- Heeft een cutaway.
- In de prijsklasse 160~190 euro (onder 160 lijkt me een beetje crap, hoger dan 190 gaat niet lukken ivm. ik mijn loon ongeveer 2 weken voordat ik op vakantie ga, wat dus 190 euro bedraagt en op 't moment ben ik blut!)
- Het liefst niet tweedehands (heb ik niet zo'n vertrouwen in)

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr, Tom.

zeiler
17 juni 2008, 22:34
met acoustische gitaar op je electrische versterker bedoel je? :)

niet de meest ideale combinatie, niet dat het niet kan, maar met
hoge tonen wil het nog wel eens voor problemen zorgen (heb er
zo vervelende ervaring mee :p)...

Richwood heeft leuke gitaren, maar als ik jou was zou ik eerst de
gitaar van je vader eens meenemen, en dan, als je wat meer hebt
te besteden eens naar de lokale gitaarboer gaan en eens lekker
rond gaan snuffelen :D

richwoodplayer
17 juni 2008, 22:51
met acoustische gitaar op je electrische versterker bedoel je? :)

niet de meest ideale combinatie, niet dat het niet kan, maar met
hoge tonen wil het nog wel eens voor problemen zorgen (heb er
zo vervelende ervaring mee :p)...

Richwood heeft leuke gitaren, maar als ik jou was zou ik eerst de
gitaar van je vader eens meenemen, en dan, als je wat meer hebt
te besteden eens naar de lokale gitaarboer gaan en eens lekker
rond gaan snuffelen :D

de richwood rd-12-cebk is een prima gitaar, heb hem zelf ook en vind hem erg goed klinken.
het heeft wel een hoge toon inderdaad, niet echt een hele zware bas.
maar wel leuk voor zowel semi als gewoon accoustisch ;)

TomVersteege
17 juni 2008, 23:01
Langer wachten ben ik niet van plan te doen, ik ben niet van plan erg serieus elek-akoestisch te gaan spelen, meer als ''erbij''. M'n main blijft elektrisch, en even 400 euro voor een elek-akoestische ophoesten als 16jarige is een beetje lastig, haha.

Richwood heb ik inderdaad meer positieve posts over gelezen op dit forum, ook een vriendin van me (die akoestisch speelt) raadde het me aan. Hopen dat de guitarshops in de buurt ze ook hebben, een beetje bespelen voor 't kopen lijkt me toch wel een vereiste.

Bedankt iniedergeval voor alle reacties!

richwoodplayer
17 juni 2008, 23:09
Langer wachten ben ik niet van plan te doen, ik ben niet van plan erg serieus elek-akoestisch te gaan spelen, meer als ''erbij''. M'n main blijft elektrisch, en even 400 euro voor een elek-akoestische ophoesten als 16jarige is een beetje lastig, haha.

Richwood heb ik inderdaad meer positieve posts over gelezen op dit forum, ook een vriendin van me (die akoestisch speelt) raadde het me aan. Hopen dat de guitarshops in de buurt ze ook hebben, een beetje bespelen voor 't kopen lijkt me toch wel een vereiste.

Bedankt iniedergeval voor alle reacties!

kijk even op http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/25651/*_Western_gitaren/Richwood/RICHWOOD_western_gitaar_dreadnought_zwart.htm staat de richwood rd-12-cebk voor 120 en word toegestuurd, netjes verpakt helemaal nieuw!
suc6 ermee ;)

zeiler
17 juni 2008, 23:21
ik ben ook 16, en hoewel ik bijna alleen maar electrisch speel is een fatsoenlijke gitaar echt een verademing, wat krijg je voor 120 euro? (komop, voor die 3.28 ofzo in het uur wat ik verdien gaat het snel hoor, beetje vakantiewerk enzo :D)...

als ik zie wat die toen (flinke) investering voor acoustische gitaar mij heeft opgeleverd (nu een heerlijke gitaar) ben ik blij dat ik niet voor die goedkope imitatie fender gekozen heb...

wil zeker nog een keer, al hoewel ik weinig speel een andere gitaaar kopen, bijvoorbeeld een Takemine ofzo :)...

Pais
17 juni 2008, 23:45
Je budget blijft een persoonlijke afweging. Als de topicstarter gewoon gitaar speelt, weet hij ook hoe het is om op een low-budget gitaar te spelen. Daar neemt hij blijkbaar gewoon genoegen mee, want het is een gitaar voor erbij.



Je hebt trouwens ook klassieke elektro akoestische gitaren hoor! :) Erg populair zijn ze niet. In de pop en jazz zie je ze wel (Katie Melua bijvoorbeeld). Maar in genres waar de nylonsnarige gitaar vooral in uitblinkt, worden ze voornamelijk met een microfoon versterkt.

grayfink
18 juni 2008, 07:17
Ik heb zelf deze: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/BOS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm00000000000000008ozBhwli?Ca talogVideo=&ProductUUID=oeLVqHzm3IIAAAEX45RgyFit&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList
Nou ja, de voorloper dan. Een Ibanez V70CE. Ik ben daar wel tevreden mee. Nou speel ik voornamelijk elektrisch en mijn referentiekader is niet zo groot. De enige andere dreadnought die ik wel eens in handen heb is een veel duurdere Sigma van een vriend van mij. Die klinkt dan inderdaad ook wat beter, ook al is "klank" uiteraard subjectief.:satisfie:
Voor het geld lijkt de Ibanez mij zeer goed en net wat je zoekt.

(Ingebouwd stemapparaat, woehoe)

LaurentB
18 juni 2008, 10:12
Hèhè, eindelijk weer eens iemand die de juiste term, nl. electro-akoestische gitaar, gebruikt :)

TomVersteege
18 juni 2008, 10:37
Ik heb zelf deze: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/BOS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm00000000000000008ozBhwli?Ca talogVideo=&ProductUUID=oeLVqHzm3IIAAAEX45RgyFit&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList
Nou ja, de voorloper dan. Een Ibanez V70CE. Ik ben daar wel tevreden mee. Nou speel ik voornamelijk elektrisch en mijn referentiekader is niet zo groot. De enige andere dreadnought die ik wel eens in handen heb is een veel duurdere Sigma van een vriend van mij. Die klinkt dan inderdaad ook wat beter, ook al is "klank" uiteraard subjectief.:satisfie:
Voor het geld lijkt de Ibanez mij zeer goed en net wat je zoekt.

(Ingebouwd stemapparaat, woehoe)

Zo! Dat ziet er wel erg leuk uit! Door mn eigen electrische ibanez (en door het kwijlen op de ibanez universe van een vriend van me) ben ik flinke fan van Ibanez. Even mijn gitaarwinkel bellen of ze die kunnen bestellen, zodat ik hem kan testen, bedankt!

Edit: Eventjes rondgesurfed, vond het erg moeilijk die gitaar ergens anders te vinden dan music store... wat in Keulen ligt. Dus kwam ik ook op die "vorige versie", die jij ook hebt, die ze als opruimer verkopen bij de feedback (wat goed te bereiken is voor me)! http://www.feedback.nl/?b=V70CEBK&a=50
Mij lijkt het een goede, ik heb wel vertrouwen in ibanez.

Vraagje nog, dat ingebouwde stemapparaat, heeft die versie van jou dat ook? Niet dat het erg veel uitmaakt, maar 'tis wel een leuke extra.

grayfink
18 juni 2008, 19:28
Helaas pindakaas. De mijne heeft dat niet. :satisfie:

grayfink
18 juni 2008, 19:46
[Mod edit p_h]
Dat Richwood geval heeft een multiplex (plywood) bovenblad overigens zie ik net, ik zou daar ver weg van blijven.

remcol
19 juni 2008, 07:32
Dat Richwood geval heeft een multiplex (plywood) bovenblad overigens zie ik net, ik zou daar ver weg van blijven.

Ja, maar welke gitaar rond de 190eur heeft dat niet?!?

grayfink
19 juni 2008, 19:31
Die Ibanez niet, en een Richwood van 200€ waarschijnlijk ook niet. Zij- en achterkanten zijn meestal wel multiplex in die prijsklasse.

frankiiee
19 juni 2008, 20:21
voor dat geld, kun je natuurlijk ook eens tweedehands kijken, je weet nooit dat je een mooiere gitaar kan kopen voor minder. Ik heb mijn akoestische tweedehands gekocht en ben achteraf zeer blij dat ik dit zo gedaan heb. Je zegt dat je daar niet zo veel vertrouwen in hebt maar als je gaat testen en de gitaar eerst aan een grondig onderzoek onderwerpt kan er niet zoveel mislopen denk ik.

bv http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Akoestische_gitaren/8870233/Akoestische_gitaar_met_ingebouwde_versterker.html

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Akoestische_gitaren/10034756/Elektrisch_akoestische_gitaar_Yamaha_FGX_412C.html

groet

Spores
19 juni 2008, 21:03
No offence van mijn kant, maar dit zei een vriend (doet conservatorium) :D
"richwood fan? je bedoelt iemand die niks van gitaren af weet en super tevreden is met z'n klote gitaar, omdat hij er 75 euro aan heeft uitgegeven..?"

LaurentB
19 juni 2008, 23:04
No offence van mijn kant, maar dit zei een vriend (doet conservatorium) :D
"richwood fan? je bedoelt iemand die niks van gitaren af weet en super tevreden is met z'n klote gitaar, omdat hij er 75 euro aan heeft uitgegeven..?"

Alhoewel dat argument natuurlijk des te meer geldt naarmate er meer wordt uitgegeven. Er zijn ook wel dure, tegenvallende gitaren hoor. En die mensen durven het al helemáál niet toe te geven .

Pais
20 juni 2008, 12:23
Alhoewel dat argument natuurlijk des te meer geldt naarmate er meer wordt uitgegeven. Er zijn ook wel dure, tegenvallende gitaren hoor. En die mensen durven het al helemáál niet toe te geven .

Doet me denken aan mn leraar, die eens een concert-serie Conde kocht voor 7000 ofzo die zich ontwikkeld heeft tot een kutgitaar na een paar maanden.
Er moet wat mis mee zijn geweest, want Benelly heeft hem teruggenomen.

Maar als je voor dat bedrag een gitaar koopt, mag je toch wel heel erg hopen dat je na minstens 10 jaar er nogsteeds helemaal weg van bent :D

LaurentB
20 juni 2008, 13:15
Doet me denken aan mn leraar, die eens een concert-serie Conde kocht voor 7000 ofzo die zich ontwikkeld heeft tot een kutgitaar na een paar maanden.
Er moet wat mis mee zijn geweest, want Benelly heeft hem teruggenomen.

Maar als je voor dat bedrag een gitaar koopt, mag je toch wel heel erg hopen dat je na minstens 10 jaar er nogsteeds helemaal weg van bent :D

Ja, dat zijn toch wel de uitzonderlijke gevallen natuurlijk.

Spores
21 juni 2008, 02:38
Alhoewel dat argument natuurlijk des te meer geldt naarmate er meer wordt uitgegeven. Er zijn ook wel dure, tegenvallende gitaren hoor. En die mensen durven het al helemáál niet toe te geven .

Ohw zeer zeker :satisfie:
Maarja, dat is dan weer het leuke van hout :D
Zo tof als je dan die ene die je zo diep raakt vind