PDA

View Full Version : Ik ga ook eens een pedaaltje bouwen



Negative K3 fan
17 juni 2008, 18:05
Om mijn gehoor een beetje te sparen had ik bedacht dat er eens een distortion pedaal moest komen zodat ik de london city niet meer volledig open hoef te draaien om te scheuren. Even een middagje studie ontwijkend gedrag vertoond en besloten dathet maar een Box of Rock moest worden, en de PCB is al besteld (thx valoosj!)

Ik ga pics posten, maar voorlopig heb ik nog niet echt tijd om eraan te beginnen.

ponq
18 juni 2008, 15:43
Heb je de 'bouw-beschrijving' nog nodig bij het PCB?
(@Valoosj: of heb jij die ook?)

Jimwoud
18 juni 2008, 16:13
Goede keus! Ik ben er ook mee bezig, ben benieuwd hoe hij gaat klinken.

Heb helaas geen camera om er een verslagje van te maken. Dus ben benieuwd hoe jij te werk gaat.

Succes

Hallie
19 juni 2008, 23:37
even 1 korte vraag.

ik kom nu al 2 keer box of rock tegen, is dat nou 1tje van Zvex van oorsprong?

Lexvandoef
19 juni 2008, 23:46
even 1 korte vraag.

ik kom nu al 2 keer box of rock tegen, is dat nou 1tje van Zvex van oorsprong?

Jep, dat is hem.

Valoosj
20 juni 2008, 00:27
De layout mail ik hem nog. Wat voor beschrijving heb jij er nog bij gemaakt? Toch geen ganse handleiding om uit te leggen hoe je de weerstand door de gaatjes steekt en soldeert? Dat heb ik in alle geval niet. NK3, je hebt trouwens mail.

ponq
20 juni 2008, 09:53
Nou ik heb net als bij de SHO een A4tje gemaakt. Daarop staat de layout, partslist, aandachtspunten en wat tips. Zal iemand met ervaring niet nodig hebben (behalve de layout+partslist). Tis vooral bedoeld om mensen op weg te helpen.

Negative K3 fan
22 juni 2008, 11:15
nog even een vraagje, ultieme beginners vraag denk ik... hoe zit het met de massa (en evt aarde) aansluiting bij zo'n pedaaltje? Gaat alles naar een potmeter? steraarde? buss bar? alles naar de behuizing? input/output???

en hoe soldeer je het efficients en netst een PCB in elkaar? eerst alles erdoorsteken, solderen en dan afknippen of hebben jullie daar een systeempje voor?

Valoosj
22 juni 2008, 11:50
Alle aardingen komen uiteindelijk bij elkaar aan de stroominput.

Voor het solderen van je pcb: eerst steek je draadbruggen erdoor (afgeknipte lead van weerstanden. Solderen.
Alle weerstanden erdoor steken, omdraaien, solderen.
Zo bouw je telkens op van de kleinste onderdelen naar de grotere, zodat je je pcb gewoon kan omdraaien zonder dat alles eruit valt. Lead knip je af eens je er een paar gesoldeerd hebt en ze in de weg zitten.

Extra gaten boren in je pcb gaat jammer genoeg niet, want er is geen plaats voor voorzien. Ik kan hem pas volgende week ergens op de bus steken, deze week is het erg druk met mn examens nog en heb ik geen tijd om naar de post te gaan.

ponq
22 juni 2008, 12:26
Ik werk met een 'derde hand'. Volgorde is van 'platte' onderdelen (idd draadbruggen etc) naar 'hoge' onderdelen (condensatoren). Ik steek een aantal (niet alle) onderdelen per keer door de gaatjes. Alle weerstanden in 1 keer is mij te veel gefriemel en kost me uiteindelijk meer tijd (en tis slordiger) dan een paar keer extra omdraaien.

Over de aarding: gewoon netjes bedraden, stargrounding an sich is niet nodig bij dit pedaal. Ik heb bij mijn layout nog geen commentaar gehoord over extra noise door oscilliatie of overspraak. Ik laat de massa draden meestal samenkomen op 1 van de jackbussen (daar is t meeste ruimte).

Ik ben wel benieuwd naar de 'extra' gaten. Waar zien die voor?

Valoosj
22 juni 2008, 12:42
Voor van die plastic afstandhoudertjes om de pcb vast te zetten.
Ik duct tape gewoon de soldeerkant en leg het pcb'tje erin.

ponq
22 juni 2008, 12:43
Daar is wel wat ruimte voor in het 'grote massa gebied' aan de onderkant van het PCB. Kan je er iig 1 kwijt, wat meestal al genoeg is.

Valoosj
22 juni 2008, 13:19
Weet jij hoe groot dat gat daarvoor dan moet zijn? Ik heb er geen idee van.

Negative K3 fan
13 juli 2008, 22:17
OK, print is al een tijdje binnen en zonet de onderdelen besteld. Morgen voor een week naar zwitserland en dan aan de slag! bedankt valoosj en iedereen!

met dubbelzijdig plakband dus de print onderin plakken?

ponq
13 juli 2008, 22:24
ik geef zelf de voorkeur aan 'stand-off's.
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=55_58&products_id=340

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/prah15.jpg

35ct per stuk. Plakkertje zit al aan de onderkant, mooie ruimte tussen pcb en behuizing...minder gepruts dan met plakband.

Valoosj
14 juli 2008, 18:23
Als je in grote ruimtes werkt is het misschien handig. Ik verkies toch een stukje duct tape op de soldeerzijde.

Negative K3 fan
22 juli 2008, 23:05
Vandaag heb ik m'n box of rock afgemaakt. Gisteren ben ik samen met mijn vader gaan boren, een gaatje was wat mis gegaan. Daarna de onderdelen in de behuizing (BB) gezet, de onderdelen op de print gesoldeerd. Eerst er doorheen steken, leads afknippen en solderen. Ik had wel een te grote soldeerpunt daar dus het was wat moeilijk met dat kleine printje, maar met een paar correcties wel gelukt. Ik was gewend altijd met terminal strips te werken in buizenamps, maar dit werkt toch ook wel heel fijn. Gisteren heb ik ook alle 'off-board' onderdelen gesoldeerd.

Vandaag het printje erin gesoldeerd (12 draden in totaal, een behoorlijke spagetthi) en in de behuizing gestopt. Niet met afstandhouders of dubbelzijdig tape, maar een stukje schuim tegen de bodem en in combinatie met de draden en de bodem ligt hij er strak in.

Het wonderlijke was dat hij in meteen werkte. De sound is eigenlijk net iets te veel van wat ik had verwacht, echt een oude marshall in een pedaal, met de SHO schakeling als basis. Maar een verrassend goede klank, medium gain, geen vette palm mutes, maar in combinatie met mijn gemodde london city klinkt hij echt goed. Ik kan het pedaal zo instellen dat hij, als hij aan staat, precies de sound heeft van de london city in bypass. Gain onder 9 uur, tone op een kwart en de volume naar smaak, dus een ontzettend transparant pedaal. Ik gebruik hierbij het treble kanaal op lage volumes, hierdoor kan ik de toon op het pedaal dichtschroeven, want ik ben absoluut geen fan van het hoog dat de SHO schakeling geeft. Ik kan me voorstellen en heb ervaren dat het op bepaalde versterkers een mooie glazigheid kan geven aan de hoge tonen (icm mijn oude AC30), maar met meer oversturing wordt dat lelijk en klinkt het niet buizen achtig. Dus door het treble kanaal van de London city te gebruiken, of in het algemeen de treble/presence op te schroeven kan de toon knop lager worden gezet en krijg je een behoorlijk overtuigend buizen geluid eruit, natuurlijk niet met de gain voluit, maar zeker met de gain op driekwart. Eigenlijk precies wat nodig is.

Ondanks dat ik niet veel ervaring heb met OD/distortion pedalen heeft meneer Vex dus een pluim verdiend.

Misschien een leuke review voor in Effectapparatuur... maar ik weet niet hoe deze kloon zich verhoudt tot het origineel. Daar worden bs170P's gebruikt en misschien andere waardes en diodes.

Ik heb hem trouwens niet kunnen testen met een SHO erna, ik heb alleen de distortion kant nagebouwd omdat er in mijn Boozz Fust van speeddemon al een SHO kloon zit, waarmee ik heb gerotzooid met de input caps. Maar daarover ga ik nog berichten.

ponq
22 juli 2008, 23:57
mooi verhaal!

Maar uhm.... PICS??? ;)

Negative K3 fan
23 juli 2008, 15:31
u vraagt, ik draai.

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/SP_A1089.jpg

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 17:43
u vraagt, ik draai.

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/SP_A1089.jpg
Meer pics? :)

Negative K3 fan
23 juli 2008, 20:03
wat wil je zien dan?? hij is toch mooi genoeg zo :)

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 23:01
Bovenkant! :D

guitaraddict
5 augustus 2008, 17:30
Ziet er goed uit voor je 1e pedaal Neg K3 fan !

Misschien een tip voor de plaatsing van het board bij een evt volgende distortion.
Om oscillaties ed te voorkomen zou ik het board zoveel mogelijk midden tussen de in- en uitgang jackplug plaatsen om de draden hier naar toe zo kort mogelijk te houden.
Ook de draden van in en uit zo ver mogelijk uit elkaar houden helpt.

mvg, Alf

Negative K3 fan
5 augustus 2008, 18:25
ok, dankje, dat wist ik al van het amps gedeelte, maar omdat dit de eerste keer was dat ik een PCB gebruikte gaat het net allemaal wat anders. Ik heb gelukkig geen last van oscillaties (geloof ik). Net nog even uitgebreid gespeeld met meerdere gitaren en versterkers en het pedaal en ik ben super tevreden, echt een goede benadering van een buizen geluid. Zie ook mijn uitgebreidere reviews op het newtone forum.