PDA

View Full Version : Help!! Schade met inbouwen input



}{Metalmaster}{
17 juni 2008, 16:22
Hallo mensen...

De dag begon al goed.. ik kreeg mijn B-Band 1.2 UST binnen, met als antwoord van TNT: Dat wordt dan 32,90 alstublieft.. Ik denk, hè??.. Bleek de douane het gecontroleerd te hebben...

Vervolgens.. ik begon met boren voor de jack.. dus ik boor telkens met een iets groter boortje.. vervolgens met een wat grotere boor.. En wat gebeurter.. de grotere boor ramt zo een stuk hout uit het hout.. Nu zit dat er nog wel in, maar er zit nu wel een scheur in en ligt dat stukje een stuk omhoog..


Waarom moet mij dit nou verdomme gebeuren.. 1e gitaar notebene, gekregen van mijn ouders, en gebeurt dit..


Kan iemand mij raadgeven wat ik moet doen om toch verder te kunnen boren zonder dat het stukje verder afbreekt?? Of wil iemand me helpen met het element inbouwen aangezien ik zo te zien echt een prutser ben hier in??




please...??


Greetz
Wieger


Hieronder foto's van de schade (het boren ging bij het begin ook zo lelijk, alleen boorde ik dat weer netjes)


http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/P1000926.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/P1000927.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/P1000928.jpg

Buzz
17 juni 2008, 17:08
Probleem is helder: De laatste boor die je gebruikt hebt is niet scherp genoeg. Dan hapt-ie in het onderliggende langspanige hout en scheurt er zo een stuk uit.

Wat je er nu nog aan kunt doen? tsja.....

remcol
17 juni 2008, 17:08
Hej jammer joh!

Had je wel een scherp nieuw boortje? De boor heeft als het ware gehapt in je hout. Wat ik alleen raar vind, is dat de scheur aan de rechterkant groter is. Je had de boor toch niet de verkeerde kant op draaien? (linksom ipv rechtsom)
Ik zou gewoon met een scherpe boor verder boren en dit stuk met lijm weer vastlijmen. Als je je preamp erdoor steekt, sluit de sluitring hem wel op. Op die manier zit ie wel klem. Je blijft het alleen altijd zien.

Weet je zeker dat je dit verder wilt doen? Je moet ook je zadel compenseren en dit is een vrij nauwkeurig werkje! Anders is of je actie niet goed, of je snaren geven de druk niet goed door aan je piëzo. Met toonverlies als gevolg.

Enra
17 juni 2008, 17:16
Als je steeds verschillende diktes boren gebruikt loop je haast onvermijdelijk dit risico. De boor gaat 'hakken' in het hout!!! Boren doe je beter als volgt : Eerst 3mm voor het centreren, dan (voor de gemiddelde jackingang) 12mm houtboor met centerpunt.

In jou geval kun je de losse chip vastlijmen met secondenlijm of een andere houtlijm. Met secondenlijm druk je de chip circa twee minuten aan met een schroevendraaier ofzo. Met houtlijm of iets dergelijks tape je de chip strak af met schilderstape.

Vervolgens zoek je een ronde vijl en ga je rustig aan het gat op maat maken. Nog mooier werkt een conische ruimer.

Maak je verder niet al te druk. Als je nu met enig overleg en geduld te werk gaat zie je achteraf nauwelijks iets van de beschadeging.

succes,

Enra

Enra
17 juni 2008, 17:18
Weet je zeker dat je dit verder wilt doen? Je moet ook je zadel compenseren en dit is een vrij nauwkeurig werkje! Anders is of je actie niet goed, of je snaren geven de druk niet goed door aan je piëzo. Met toonverlies als gevolg.

B-Band is relatief eenvoudig in te bouwen. Het piezo zelf is zo dun dat er nauwelijks iets van het zadel af hoeft!

dadgad
17 juni 2008, 17:58
Hallo,

Dit soort verrassingen van de douane kun je voorkomen
door binnen Europa, bijv. in Duitsland of Engeland, te
bestellen. Maar ja, dan profiteer je weer niet van de lage
dollar....

Jammer van dat gat - maar dit is ook geen werk voor
doe-het-zelvers ! Goed gereedschap, en kennis hoe het te
gebruiken, kan dit soort schade voorkomen.

Ik heb er inmiddels zelf een stuk of 8 ingebouwd, en doe
het "boren" grotendeels met de hand. Beginnen, zoals Enra
al suggereert, met een 3mm "pilot hole". Dan de conische
ruimer (voor rond de 10 Euro te koop op eBay), totdat het
gat aan de buitenrand 12mm is (eigenlijk 1/2 inch). Dan
de 12mm boor, in de handboor of evt. accuboormachine,
om het gat helemaal door het eindblok op maat te maken.
Tot slot, door het klankgat, met de hand een conische frees
een paar keer rond draaien in het gat om de binnenrand
te ontsplinteren. Dan kan de jackingang er in.

Zoals je het gat nu hebt, zou ik het gewoon op maat
maken. Dan op het moment dat je de ingang vast gaat
zetten, lijm aan het losse stuk. Met de sluitplaat van de
ingang klem je het dan aan - strakker dan je het met tape
of wat woor andere manier zou kunnen. Gebruik eventueel
een grotere sluitplaat - is niet mooi maar beter dan dit.

Sterkte ermee, en greetz,

Han.

}{Metalmaster}{
17 juni 2008, 20:56
Bedankt iedereen voor de tips!

alleen.. eh.. ik doe dit dus nooit meer alleen.. tot dat ik het pas echt goed kan.. Mijn gitaarleraar (hij is ook instrumenten bouwer, heeft violen, gitaren, orgels, klavecimbels etc gemaakt) gaat me helpen om hem te fixen. Ik ga vooral de tip van jou denk ik gebruiken Erna.. dat lijkt me toch wel het slimste.. als ik namelijk nog verder ga met die boor, zal hij denk ik afbrokkelen eromheen, wat zonde is.


Langleve de vijl. tape enneh.. lijm ;)


Bedankt, volgende week is hij ongeveer gefixed met een element erin! :)


Greetz Wieger

--=HANS=--
17 juni 2008, 21:50
Als je moet boren in hout dat makkelijk splintert is het raadzaam om daar waar je gaat boren een stuk van die schilders afplaktape te plakken. Je boor loopt niet weg en bij het ruimen van een gat blijft alles keurig op z`n plek. Na het boren de tape eraf en klaar is kees.

Enra
17 juni 2008, 22:10
Als je moet boren in hout dat makkelijk splintert is het raadzaam om daar waar je gaat boren een stuk van die schilders afplaktape te plakken. Je boor loopt niet weg en bij het ruimen van een gat blijft alles keurig op z`n plek. Na het boren de tape eraf en klaar is kees.

Ja, helemaal goed!!

HAMMAR
18 juni 2008, 09:03
Boor is te scherp geweest en is gaan happen.
Snijkanten van de boor iets afwetten en zorg ten alle tijden voor een stabiele opstelling. Uit de hand met een te scherpe boor en je krijgt dit.

sanderz
18 juni 2008, 09:30
Te langzaam boren en in verhouding te hard/snel duwen veroorzaakt ook dit soort schade. Niet per se een (te) scherpe boor.

Een metaalboor heeft een hoge spoed. Heb je wel een houtboor gebruikt? Zoals links op de feauteau:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Boortjes.jpg

}{Metalmaster}{
18 juni 2008, 23:51
Ik heb een houtboor gebruikt met een accuboormachine.. had beter met een highspeed boormachine kunnen doen.. Linker op de foto ja.. die randjes, die hadden hem kapot gemaakt.. die puntjes..

maargoed, hij ligt nu bij mijn gitaarleraar (tevens instrumentenbouwer) in de klavecimbel klem (is van hout, geeft geen schade, en is veel groter, zodat hij toch houvast heeft :)) ennehm.. tja, morgen horen we het. Mijn gitaarleraar zei zelf dat ik titebond moest gebruiken.. aangezien secondelijm op den duur gaat brokkelen en dan los laat..

Het enige nadeel wat was, was dat tussen het fineer en het hout, boorhout was gekomen, wat dus muur vast was gaan zitten. gedeeltelijk eruit proberen te halen.. mja.


Nu zit er dus titebond tussen, met een klavecimbel klem.. morgen hoor ik van mn gitaarleraar of het gelukt is. Al zien we witterandjes alsnog.. gaan we dat bijwerken. Met een vijl gaan we het op 12 mm maken en afwerken. Gaat helemaal goedkomen gasten!!



Greetz Wieger

}{Metalmaster}{
18 juni 2008, 23:53
Boor is te scherp geweest en is gaan happen.
Snijkanten van de boor iets afwetten en zorg ten alle tijden voor een stabiele opstelling. Uit de hand met een te scherpe boor en je krijgt dit.
Dit was inderdaad gebeurt ja

Enra
19 juni 2008, 09:27
Het zit hem echt niet in de scherpte van de boor; ik zou geen botte boor willen gebruiken. Hoe scherper de boor, hoe mooier de snede.

Het probleem is ontstaan doordat je verschillende diameteres boren hebt gebruikt en je die opeenvolgend hebt gebruikt. De boor wordt dan geleid door de oude gaten en gaat trekken en dwarrelen. Altijd één gat van 2.5 a 3mm boren als centreergat en dan met de juiste maat - voor B-Band 12mm -centerpunt houtboor gaan boren. Bovendien - dat is al genoemd - altijd afplakken met schilderstape om inspringsel te voorkomen.

Een conische ruimer kan je klus goed afmaken. Niet een ruimer voor op de boormachine, maar een die met de hand te gebruiken is. De betere gereedschapwinkels hebben die.

--=HANS=--
19 juni 2008, 10:59
Origineel gepost door Enra: Het zit hem echt niet in de scherpte van de boor

Amen!

Voor boren, beitels, schaven etc. geldt dat ze niet scherp genoeg kunnen zijn!

KoenB
19 juni 2008, 12:24
Inderdaad, hoe scherper hoe beter. Hoe botter, hoe meer horten en stoten en uiteindelijk rotzooi. Hopelijk wordt het mooi opgelost, anders is t echt zonde!

sanderz
19 juni 2008, 13:27
Amen!

Voor boren, beitels, schaven etc. geldt dat ze niet scherp genoeg kunnen zijn!

En de juiste snelheid van gereedschap in verhouding tot handeling. Te voorzichtig, ofwel te langzaam, kan ook schade veroorzaken.

dunnoaname
20 juni 2008, 14:56
Kut voor je, kan me helemaal het nare gevoel dat dit oplevert voorstellen:S.

Trouwens, is het een LAG gitaar? De binding ziet er precies uit als die van mijn lag. Mijne had alleen al een elementje toen ik hem kocht:P.

}{Metalmaster}{
21 juni 2008, 12:03
Kut voor je, kan me helemaal het nare gevoel dat dit oplevert voorstellen:S.

Trouwens, is het een LAG gitaar? De binding ziet er precies uit als die van mijn lag. Mijne had alleen al een elementje toen ik hem kocht:P.

Thanks man!

Maar het komt helemaal goed!!!

Het is inderdaad een Lag! Lag 300D 4 Seasons Autumn. Heerlijke dingen voor een redelijk prijsje!

}{Metalmaster}{
25 juni 2008, 11:31
Oké!

Alles is gefixed, ziet er zeer weinig van. Vanmiddag ga ik het systeempje installeren erin samen met mn gitaarleraar.

vanmiddag zal ik foto's maken hoe het eruit ziet!




Greetz Wieger

peter_heijnen
25 juni 2008, 11:33
Ok dan!
..........

}{Metalmaster}{
25 juni 2008, 17:35
Top!

Hij zit er in, en je ziet er werkelijk niks meer van.

Ik heb het nog niet gehoord hoe hij klinkt, maar dat hoor ik dan wel als ik een 9volt blok heb gekocht.


Hopelijk vinden jullie het ook goed opgelost.



Greetz Wieger

ps. moet het stof nog wel eventjes uitzuigen


http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG05921.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG05931.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG05961.jpg

Enra
25 juni 2008, 18:07
Zie je wel!! Pinda's!!!

Groet,

Enra

hendrix2
25 juni 2008, 19:47
Zo da's mooi opgelost!

Ik kan me perfect het kutgevoel voorstellen wanneer je beseft dat je iets 'verprutst' hebt aan je gitaartje! Ben dan ook erg blij voor je dat het mooi opgelost is en je ziet er inderdaad niets meer van.

Heb zelf ook een B-Band in mijn gitaartje en ben héél erg tevreden over het geluid. Ik hoop dat je er evenveel of meer plezier aan zal beleven als mij!

}{Metalmaster}{
3 juli 2008, 01:06
Oké mensen!

Hals is weer gereinigd en geolied met die fingerboard kit van dunlop, de Elixir Anti-Rust .010 snaren zitten erop (nieuw setje), en de plug er maar ingestoken, zo he! Klinkt goed! Ben er erg tevreden over, zelfs met delay is het erggg mooi, maar ook droog zeer mooi. Wat ik er zo mooi aan vind is dat hij zo natuurlijk en helder klinkt, zoals de echte gitaar is.


Ik ben tevreden! Binnenkort zal ik wel eens wat opnemen en online zetten ofzo.




Ik ben tevreden!!


Greetz Wieger

--=HANS=--
3 juli 2008, 08:18
Netjes opgelost!

Veel plezier ermee.