PDA

View Full Version : Band afmixen voorbereiding



gitaarhaantje
17 juni 2008, 14:18
Geachte forummers,

Laatst heb ik een topic geopend voor een band afmixen. Op dit moment ben ik al aan de voorbereiding bezig en daarbij heb ik nog een aantal problemen/vragen.

Van school uit kan ik apparatuur lenen maar ik weet niet in hoeverre ik de juiste microfoons bij de instrumenten ga gebruiken:

Basdrum: AKG 414
Overhead links, rechts: Rode NT 5 matched pair.
Snare: Rode NT 5
Hihat: Rode NT 5

Basgitaar
Rode NT4 of NT 5
Shure SM 58  Is dit mogelijk omdat het een zangmicrofoon is???

Toetsen
Rechtstreeks in mengpaneel.

Gitaar
Rode NT 5 of Shure SM 58

Saxofoon
Sennheiser 815S/825S

Is dit een goede oplossing. Ik weet dat sommige mic's beter geschikt zijn voor zang maar helaas is dit dus bij gebrek aan beter......

Dan nog een vraag: Als mengpaneel is de Soundcraft spirit folio F1 voorhanden.

Nu zou ik graag alle sporen apart op de pc willen opnemen maar is dit mogelijk met dit mengpaneel? en is daar een "aparte" geluidskaart nodig.

Alle tips/suggesties zijn van harte welkom... Ik wil het goed voorbereiden omdat het maar 1 keer goed kan ;)..


Groeten Laurens

Mr.Bluesbreaker
17 juni 2008, 14:36
Hoe ga je de band opnemen?

Als je eerst bijvoorbeeld bas en drums tegelijk gaat opnemen en de rest als zgn. 'guide' laat meespelen, heb je minder kanalen nodig die je simultaan laat opnemen dan de hele band tegelijk bijvoorbeeld. Je hebt inderdaad een interface nodig die meerdere kanalen qua inputs heeft.

In je PC zit een standaardgeluidskaart met 1 ingang. Als je vanuit je mengpaneel zonder geluidskaart de (stereo) output naar die PC ingang stuurt, heb je dus 1 spoor met alles er al in dat je opneemt. Dan valt er achteraf nagenoeg niks aan te mixen en moet alles al goed staan op je mengtafel, praktisch onmogelijk.

Trouwens, de C414 werkt te gek voor zang. De NT5 heb ik er nog niet op geprobeerd, maar laat de zanger(es) eens door beide zingen en kies de meest geschikte.

gitaarhaantje
17 juni 2008, 16:58
Hoe ga je de band opnemen?

Als je eerst bijvoorbeeld bas en drums tegelijk gaat opnemen en de rest als zgn. 'guide' laat meespelen, heb je minder kanalen nodig die je simultaan laat opnemen dan de hele band tegelijk bijvoorbeeld. Je hebt inderdaad een interface nodig die meerdere kanalen qua inputs heeft.

In je PC zit een standaardgeluidskaart met 1 ingang. Als je vanuit je mengpaneel zonder geluidskaart de (stereo) output naar die PC ingang stuurt, heb je dus 1 spoor met alles er al in dat je opneemt. Dan valt er achteraf nagenoeg niks aan te mixen en moet alles al goed staan op je mengtafel, praktisch onmogelijk.

Trouwens, de C414 werkt te gek voor zang. De NT5 heb ik er nog niet op geprobeerd, maar laat de zanger(es) eens door beide zingen en kies de meest geschikte.


Ik wil eigenlijk alles tegelijk opnemen aangezien er ook bij gefilmd wordt. Waarschijnlijk is er geen zang bij. Alleen toetsen/gitaar is nog niet zeker, 1 van de twee wordt het...

maar er is geen interface op school voor handen en voor een eenmalige opdracht ga ik het natuurlijk niet kopen. Zijn er misschien ook andere oplossingen of ontkom je niet aan een interface?

bass blom
17 juni 2008, 17:16
met een kale pc kun je stereo, 2 kanalen opnemen.
als je meer, 8 bijvoorbeeld wilt, ontkom je niet aan een interface.
die 8 kanalen zijn wel uit die F1 te halen, via de inserts.

Solidkick
17 juni 2008, 23:06
Je kunt een mobiele HD recorder huren en aansluiten op je mengtafel voor de opnames.
Na de opnames laad je de tracks vanuit de recorder naar je PC voor de mix in je favo audio progje.
Kost je een dagje huur van een HD plus bijbehoren.

gitaarhaantje
19 juni 2008, 11:05
op school is er ook een zoom h4 is dit een mogelijkheid...?Of lul ik nu uit mn nek.. Ikzelf denk van wel!! haha..

Dan nog een vraagje:

Zijn er ook bepaalde dingen waar ik aan moet denken als ik een jazz/fusion bandje wil opnemen?

Ik zit zelf te denken aan bijvoorbeeld drums en bass meer aanwezig o.i.d.

Bij elke muziekgenre heb je toch altijd van die vaste dingen? waardoor het gevoel van dat genre versterkt wordt?

Han S
19 juni 2008, 11:34
Waarom ga je niet gewoon naar een goedkope studio?

gitaarhaantje
19 juni 2008, 11:55
In dit topic staat het niet... maar dit is een zelfbedachte schoolopdracht.. Het is de bedoeling dat IK er wat van leer dus een studio heeft dan weinig nut lijkt me zo.

Misschien dat jij nog tips hebt? Of is dat het geheim van de smit ;)

bass blom
19 juni 2008, 11:59
de zoom H4 is geen beroerd ding
kan geloof ik 4 sporen tegelijk opnemen
in ieder geval twee dus je kan een mooie mix maken en die opnemen

Han S
19 juni 2008, 12:04
Ik heb geen geheimen, maar je kunt net zo goed proberen uit te leggen hoe je het beste kunt voetballen of autoracen. Het is een gecompliceerde materie en je doet er vele jaren over om het enigszins onder de knie te krijgen, als dat je ooit lukt. In de FAQ van Harrie staat al veel waar je als beginner mee aan de slag kunt en je moet bij het begin beginnen.

Uit je openingspost blijkt dat je een totale noob bent (met alle respect), je hebt nog geen kennis over de specifieke eigenschappen van microfoons. Ik zou een C414 nooit voor de kick gebruiken bijvoorbeeld, al was het alleen al om hem heel te houden want het zal gerust niet verkeerd klinken.

Ik heb de afgelopen twee jaar elke maand een stukje in Music Maker geschreven, ligt die niet ergens op school? Daar zou je ook wat mee kunnen misschien en je zou op de vele recording forums kunnen gaan lurken want er wordt wat afgeluld daar. Helaas zie ik daar steeds meer amateurs die het denken te weten en ik zie de profs helaas verdwijnen.

gitaarvrouwtje
19 juni 2008, 12:25
oeh die recording forums, daar wordt je als noob GEK ..
ik kan er van meepraten haha, ik wilde op eenvoudige wijze repetitie opnamen maken gewoon om even terug te kunnen luisteren maar , mijn eerste vraag daar was, wat moet ik aanschaffen

nou dan zijn er dus ik weet niet hoeveel verschillende antwoorden, analoog digitaal en zo ja hoe dan, en dan krijg je de merkendiscussie etc etc

uiteindelijk ben ik met hulp van een kennis gegaan voor de voor mij op dat moment eenvoudigste en goedkoopste oplossing, namelijk met een klein mengpaneeltje , direct inpluggen en via een interface de pc in,..uiteraard alles zeer low budget gekocht..
verder werk ik in cool edit pro in de pc

maar als ik echt een cd zou opnemen dan wist ik de weg naar een goede studio wel te vinden..want het valt om de dooie dood niet mee om goede opnamen te maken , en het is een vak apart om alles te leren...ik weet na een jaar nog steeds niet waar al die termen in cool edit pro voor staan haha
ik DOE Maar wat..

wel een leuk projectje maar niet eenvoudig denk ik

@han, onze bassist zag je in de musicmaker die was HELEMAAL enthousiast...hij ziet het helemaal zitten om dinsdag kennis te maken geloof ik haha

gitaarhaantje
19 juni 2008, 12:40
Ik heb geen geheimen, maar je kunt net zo goed proberen uit te leggen hoe je het beste kunt voetballen of autoracen. Het is een gecompliceerde materie en je doet er vele jaren over om het enigszins onder de knie te krijgen, als dat je ooit lukt. In de FAQ van Harrie staat al veel waar je als beginner mee aan de slag kunt en je moet bij het begin beginnen.

Uit je openingspost blijkt dat je een totale noob bent (met alle respect), je hebt nog geen kennis over de specifieke eigenschappen van microfoons. Ik zou een C414 nooit voor de kick gebruiken bijvoorbeeld, al was het alleen al om hem heel te houden want het zal gerust niet verkeerd klinken.

Ik heb de afgelopen twee jaar elke maand een stukje in Music Maker geschreven, ligt die niet ergens op school? Daar zou je ook wat mee kunnen misschien en je zou op de vele recording forums kunnen gaan lurken want er wordt wat afgeluld daar. Helaas zie ik daar steeds meer amateurs die het denken te weten en ik zie de profs helaas verdwijnen.

Tuurlijk snap ik dat je niet 1,2,3 een goede opname maakt.. maar is dit een reden om het helemaal niet te proberen??? Ik moet toch ergens beginnen?

Ik krijg de indruk zoals u nu praat dat het gewoon het verstandigste is om het helemaal niet te proberen en gewoon als loodgieter te gaan werken... of begrijp ik het verkeerd.

Iemand die er verstand van heeft zou naar mijn mening de kennis enigzins moeten overdragen en niet proberen iemand die een poging doet er van af te praten.... maar dit is mijn bescheiden mening..

Alsnog bedankt voor u bijdrage hoor!!! Ik heb inderdaad al veel gevonden op internet en ik doe mijn best om het zo goed mogelijk voor te bereiden maar ook ik weet dat het enorm praktijk gericht is...

Met vriendelijke groet,

Laurens

bass blom
19 juni 2008, 12:42
:seriousf: han is als loodgieter begonnen :D

Han S
19 juni 2008, 13:03
Laurens, als je de recording forums afstruint en je berekent een gemiddelde van alles dan zul je zien dat men voor drums een AKG D112 of iets dergelijks gebruikt, voor de snare een SM57, voor toms een goede dynamische microfoon en voor overheads een of een paar SDC's (klein membraan condensators)

Ik doe dat anders, maar dit is ongeveer een standaard drumset mic collectie.

Voor een gitaarversterker zet je gewoon een microfoon neer en je luistert of het geluid je bevalt en het maakt geen reet uit of die microfoon goedkoop of duur is, een dynamische of een condensator is, of zelfs een ribbon. Het gaat er primair om of het geluid je bevalt tussen de andere geluiden.

Met een bas gaat dat hetzelfde en wij nemen daarnaast ook de bas direct op want dan kun je dat geluid er bij toevoegen of je kunt het zelfs opnieuw naar een versterker sturen, wat overigens ook wel met gitaren wordt gedaan.

Zang is hetzelfde verhaal, als jij een microfoon van 20 euro beter vind klinken dan een van 2000 euro dan moet je die vooral gebruiken. Mondharmonica spelers in bluesbands gebruiken de grootste kutmicrofoon die er is, de Astatic en die geeft precies dat geluid wat ze zoeken, maar het blijft een onding.

En dan zijn er nog een aantal studiotruuks waarvan je de meeste wel kunt vinden in de forums. Harmony Central heeft een recording forum met de draad daarover bijvoorbeeld. http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=459652

vincent136
19 juni 2008, 18:14
op school is er ook een zoom h4 is dit een mogelijkheid...?Of lul ik nu uit mn nek.. Ikzelf denk van wel!! haha..

Dan nog een vraagje:

Zijn er ook bepaalde dingen waar ik aan moet denken als ik een jazz/fusion bandje wil opnemen?

Ik zit zelf te denken aan bijvoorbeeld drums en bass meer aanwezig o.i.d.

Bij elke muziekgenre heb je toch altijd van die vaste dingen? waardoor het gevoel van dat genre versterkt wordt?

Je moet het zelf echt helemaal horen. Gebruik goed je oren zou ik zeggen. Houdt er rekening mee dat drums en bas nog altijd de begeleiding zijn binnen een band, helemaal binnen jazz. Zet ze dus niet overheersend hard, dat is vervelend.

Wat voor ervaring heb je al met bandjes opnemen/versterken?

Oja, pak de bas gewoon rechtstreeks zonder mic. Klinkt wel net zo goed, met een sm58 ervoor wordt het echt niet beter, tenminste, dat zou ik doen.

kevaho
19 juni 2008, 23:46
Een kutmicrofoon, Hans?? Dat moet je toch eens uitleggen HAHAHA :o

guhlenn
20 juni 2008, 09:00
Ik gebruik een 414 nbuiten de kick. BEn ik hem aan het slopen dan? :eek:

Han S
20 juni 2008, 10:16
Klaus Heijne repareert regelmatig U47 fet's die in de kick zijn gebruikt, hij heeft daar eens een draadje over begonnen om dat te onderzoeken. Ook D12's sneuvelen wel eens, vooral als ze in het gat van het voorvel worden gezet en ook de Beyer M88 schijnt een kick niet zo gek lang te overleven. Ik zou hem er wel een centimeter of 20 voor durven zetten, maar een dure condensator in de kick? Ik zou het risico niet nemen, tenzij je toch barst van de poen want dan koop je gewoon een nieuwe.

guhlenn
21 juni 2008, 18:08
zo'n 10 cm buiten de kick, heb de lucht stroom wel gecontroleerd, viel mee, en hij zou een hoge geluids druk moeten kunnen hebbenm volgens de specs... Bulk zeker niet van het geld... toch maar eens naar een B1 kijken ofzo :) dank!

gitaarhaantje
26 juni 2008, 11:34
Allereerst bedankt voor alle hulp... dinsdag is het dan zover...
Ik ga voor het eerst een band opnemen..:D

maar nog even een vraagje:

Aangezien ik niet zonder interface multitrack kan opnemen dan maar gewoon in stereo..
maar nu zou ik dus vanuit het mengpaneel naar minijack ingang moeten en dat is uiteraard niet bijzonder goeie kwaliteit.

Is het een mogelijkheid om mijn pod xt er tussen te zetten zodat deze als interface functioneerd? Of zal deze pod ondanks het uitzetten van EQ enz nog te veel kleuren.

Wat ik me ook afvroeg:
Als je een band opneemt is de datastroom dan dezelfde hoeveelheid als dat ik bijvoorbeeld alleen 1 gitaar opneem?

yhcmarc
26 juni 2008, 12:01
Een wave is een wave, of je nou de hele band met 1 mic opneemt of alleen gitaar, qua data zal het elkaar niet echt ontlopen lijkt me.

gitaarhaantje
30 juni 2008, 11:41
En is het qua datasnelheid beter om een pod xt er tussen te zetten? en zal deze het signaal niet veel kleuren?

of is het beter om gewoon analoog signaal(line in) te gebruiken?

Groeten Laurens

vincent136
30 juni 2008, 12:03
Gewoon de line in, dat werkt prima. Zorg voor een goede kabel met goede stekkertjes, dan blijft het geluid ook prima. Ga niet werken met vergroot of verklein plugjes, maar ga gewoon rechtstreeks vanaf je mengtafel in je pc!

gitaarhaantje
30 juni 2008, 12:37
Gewoon de line in, dat werkt prima. Zorg voor een goede kabel met goede stekkertjes, dan blijft het geluid ook prima. Ga niet werken met vergroot of verklein plugjes, maar ga gewoon rechtstreeks vanaf je mengtafel in je pc!


Ik ben helaas genoodzaakt om dan wel met verkleinstekkertjes te werken..Heb namelijk alleen een interne geluidskaart en daarnaast gebruik ik de line 6 pod xt... vandaar dat ik deze ook voor opname wil gebruiken en niet de interne...

maar...

treed er dan geen kleuring in het geluidssignaal op?

guhlenn
30 juni 2008, 12:58
een verloopstekkertje, mits in orde, kleurt niet. Die geluidskaart wel, maar de POD ook. CHoose the lesser of two evils...

Solidkick
30 juni 2008, 16:08
Ik ben helaas genoodzaakt om dan wel met verkleinstekkertjes te werken..Heb namelijk alleen een interne geluidskaart en daarnaast gebruik ik de line 6 pod xt... vandaar dat ik deze ook voor opname wil gebruiken en niet de interne...

maar...

treed er dan geen kleuring in het geluidssignaal op?

POD XT heeft toch geen 2x line in, maw geen optie?

guhlenn
30 juni 2008, 17:30
Hij wil de pod als voorvertserker gebruiken. KAn wel, niet mooi (IMHO).

gitaarhaantje
30 juni 2008, 19:31
Hij wil de pod als voorvertserker gebruiken. KAn wel, niet mooi (IMHO).

Nou ik wil eigenlijk de pod als geluidskaart gebruiken...

Ik had al wel getest met een jack kabel en ff stukje opnemen en terugluisteren, maar vanaf het mengpaneel heb ik 2 kabels, dan zou ik wel een verloopkabeltje er tussen kunnen zetten maar daar word de kwaliteit ook zeker niet beter van...
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :S.. dan toch maar analoog line in gebruiken...

vincent136
30 juni 2008, 20:05
Nou ik wil eigenlijk de pod als geluidskaart gebruiken...

Ik had al wel getest met een jack kabel en ff stukje opnemen en terugluisteren, maar vanaf het mengpaneel heb ik 2 kabels, dan zou ik wel een verloopkabeltje er tussen kunnen zetten maar daar word de kwaliteit ook zeker niet beter van...
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :S.. dan toch maar analoog line in gebruiken...

Hmms.

De beste manier in joun situatie is als volgt: Tape out van je mengtafel naar de line in van je computer.

Als deze tape out 2 jack outputs heeft pak je gewoon een kabel van 2x jack mono naar 1x 3.5mm jack stereo. Als het een tape out is met tulp plugjes ga je van 2x tulp mono naar 1x jack stereo.

Dit werkt prima hoor. Heb je geen podxt ed. voor nodig, alleen maar lastig. Welke recording software heb je op je pc? Audacity werkt erg goed en is gratis te verkrijgen.

oja, ik ben nu wel nieuwschierig naar je eindprodukt geworden.post es wat natijd, sampletjes ofzo..

Solidkick
1 juli 2008, 06:50
maar vanaf het mengpaneel heb ik 2 kabels, dan zou ik wel een verloopkabeltje er tussen kunnen zetten maar daar word de kwaliteit ook zeker niet beter van...


Je hebt 2 kabels vanuit de mengtafel en op je Pod XT slechts 1 (mono) line in. Met je POD XT er tussen zul je dus sowieso geen stereo opname kunnen maken.
Vanuit je tafel naar je interne kaart is de beste optie.
Over kwaliteitsverlies ten gevolge van verloopstukjes zou ik me in dit stadium niet al te druk maken.