PDA

View Full Version : SLAGJES: Hoe kom ik achter de slagjes van bepaalde nummers?



San Paulo
17 juni 2008, 10:40
Hallo allemaal.
ik ben beginnend gitaarspeler. De accoorden en zo kan ik goed pakken.
Maar hoe kom je achter het slagje van een nummer. Ik heb een boek met op zich best bekende nummers, ik kan ze gewoon mee zingen, maar ik heb moeite met de juiste slag te vinden.
Zijn daar tips en tricks voor?
Dank voor je hulp.

Pais
17 juni 2008, 10:47
Er zijn wel schematjes voor
up down up upupupppperepup down down... etc maar ik denk niet dat dit de juiste manier is om slagjes te leren spelen. Als je heel goed naar het nummer luistert en met gedempte snaren (met je linkerhand) mee probeert te spelen, kom je denk ik een heel eind in de richting. In het begin versimpel je de boel wat, maar later kun je steeds meer versierinkjes gaan gebruiken.

EuroCinema
17 juni 2008, 10:56
Eens. Gewoon goed naar je favoriete cd's luisteren. Gedetailleerd leren luisteren is een belangrijk deel van je muzikale ontwikkeling. Ik vind het wat dat betereft een slechte zaak dat beginners vaak zo erg op tab en videolessen leunen. Zoals Jamey Aebersold zegt: the answers to all your musical questions are right in your living room, in your music collection.

heinz3110
17 juni 2008, 11:16
Ook mee eens. Muziek doe je met je oren, niet met je ogen. Tis hardstikke mooi dat je 1001 tabs e.d. van het internet kan halen, maar je oren te trainen door simpelweg goed te luisteren ( en meespelen) naar je platencollectie vind ik nog belangrijker. En betrouwbaarder dan een foutief uitgeschreven tab naspelen.

frankiiee
17 juni 2008, 11:21
Voor mij helpt het ook om vooral op de drum te letten, aan de hand daarvan kan je meestal wel weer verder, en na verloop van tijd gaat dat automatisch, dan heb je een repertoire van verschillende slagen en dan kies je er gewoon een uit waarvan je denkt dat ie past en pas je hem wat aan ofzo.

EuroCinema
17 juni 2008, 11:44
Klopt. Een funkslagpartij bijvoorbeeld is vaak gebaseerd op wat er op hihat en de snare gebeurt. Bij punkrock zul je vaak aansluiten bij de bas, maar af en toe een akkoord wat langer laten doorklinken als de drummer z'n crash gebruikt.

-=JEROEN=-
17 juni 2008, 12:57
@San: Geef eens een aantal voorbeeld nummers.

Roebbeke
18 juni 2008, 16:27
En altijd blijven doorgaan in de maat, ook als je niks moet spelen. Het heeft bij mij erg geholpen. Ik blijf nu (bijna) altijd gewoon doorgaan en dan komt men slag vanzelf wel goed en in de maat.
Dit is ook handig als er geen drum is, of de drum stopt even. Dan zit je toch nog goed in de maat.

Micro-e
18 juni 2008, 22:43
Ja gewoon door blijven tellen en eerst uitzoeken op welke tel je welke slag je moet doen. Dan langszaam beginnen en opbouwen.

Ik probeer, als het lastig is, gewoon eerst alles maat voor maat uit te tekenen.

San Paulo
22 juni 2008, 13:47
Dank voor de antwoorden. Ik was inderdaad al zelf begonnen, veel akoestische versies gedownload, en het werkt! Gaat echt lekker... tnx, rock on!