PDA

View Full Version : Rocktron Multivalve



Misery Signals
16 juni 2008, 23:19
Is dit een processor met een analoog signaalpad? En is het een goede processor? Ik kan hem op de kop tikken voor 200 en hem in de plaats van mijn PODXT Live zetten...

MS

MarkS
16 juni 2008, 23:45
Wat ik zo ff snel uit de manual begrijp (rocktron site>support>online manuals>discontinued product manuals>multivalve>pagina 15) kent de multivalve wel de optie om het direct signaal geheel uit de keten weg te laten bij het parallel gebruiken van de multivalve (wet only), of erbij te mengen indien in een seriele loop (wet + dry), maar heeft deze geen discreet analog passthrough signal path zoals een Intellifex dat heeft.

Volgens mij is de multivalve eigenlijk een replifex met een extra tube path, welke je ook kunt weglaten. Wat ik in reviews heb gelezen is het een kwestie van smaak of je hiervan gebruik maakt, een aantal gebruikers vindt het gebruiken van de tube niet echt een toevoeging en eerder afbreuk doen aan de sound. Ik heb er zelf geen ervaring mee, wellicht dat anderen daar meer iets over weten te vertellen.

Voor de prijs die je in jouw geval voor de multivalve betaalt is hij zeker te overwegen. Een gewone replifex is doorgaans iets duurder, en ook de gangbare 2e hands prijs voor een multivalve ligt eigenlijk min of meer op replifex niveau (+/- 250).

MarkS
16 juni 2008, 23:50
ps: als vervanger van een PodXT Live (als je dat bedoelt), dat is eigenlijk geen vergelijking. Entirely different species.

jwst205
17 juni 2008, 12:05
maar heeft deze geen discreet analog passthrough signal path zoals een Intellifex dat heeft.



Dat heeft hij volgens mij wel. Als je de Multivalve instelt op Pre-hush dan wordt het analoge signaal volledig gebypassed door de fx unit. De effecten worden naderhand ingemixed in het analoge signaal. Ik heb juist de multivalve aangeschaft vanwege deze optie. De multivalve is de logische opvolger van de replifex. De intellifex heeft trouwens geen analoog pad, de replifex wel.
Het enige verschil met de replifex is het feit dat je geen stereo input hebt en dat de multivalve wat "tube warmth" kan toevoegen aan je effecten. Dit is echter volledig nutteloos en deze optie staat bij mij altijd op bypass.

Ik heb de replifex en de multivalve samen met Edwin van gtrgear ge A-B'd en de verschillen waren qua klank niet aanwezig.

Let wel dat de multivalve absoluut geen vervanging is voor je Pod. Er zit geen pre-amp in! Het is een pure fx processor, dus geen distortions oid!

Je zal dus altijd een pre-amp en poweramp moeten gebruiken.

200 euro is een koopje. De gangbare prijs is 250-300 euro voor een multivalve, soms ligt de prijs van een replifex wat hoger aangezien deze bijna niet aangeboden worden.

MarkS
17 juni 2008, 12:15
De Intellifex heeft dat wel. Het signaal blijft geheel buiten de DAC's.
Zie schema op pag 11 van de manual.

Maar je hebt gelijk, de Multivalve heeft dat ook zie ik nu op het schema op pag 13. ik had gister gewoon ff snel die pdf binnengetrokken n.a.v. de topicstarter.

Misery Signals
17 juni 2008, 18:58
Hallo,

Merci voor antwoorden.
Ik moet ook geen preamp shit hebben en distortions.
Ik heb de processor in de fx loop zitten van mijn Bogner Uberschall en Soldano SLO100. Die distortions zullen wel voldoende zeker zijn :)

Dus die Multivalve laat de tone en karakter van zowel clean als distortion ongemoeid? En hoe kan ik die beste instellen, pre-hush dan? Die PODXT Live verandert wel veel ana je geluid dus op die plaats wil ik een beter, puur-fx apparaat.

Het kapje op het on/offknopje mist wel, hoe kan ik daaraan komen?

MS

ben vanhoof
17 juni 2008, 21:20
Mits een beetje instelwerk van de hush functie hoor ik op het od kanaal van mn jvm eigenlijk weinig verschil in klankkleur tov pre of post hush. Je hebt gewoon het voordeel dat je van die irritante ruis af bent als hij op pre hush staat, en je distortion klinkt iets cleaner. Op het crunch kanaal daarintegen hoor ik wel verschil en staat de hush bij mij af. Hij ruist op dat kanaal ook niet hard dus is de hush ook niet echt nodig.

Misery Signals
17 juni 2008, 22:24
Bij een goeie head heb je gewoon geen ruisonderdrukking nodig. Ik gebruik dat normaal zowiezo nooit. Normaal als je alles moet geloven mag je tussen geluid van je amp met of zonder fx processor ertussen geen verschil horen met de fx af, en worden fx enkel toegevoegd (zie bij delay, dat je originele geluid waar delay op wordt gezet net hetzelfde klinkt als je geluid zonder rocktron), daarom zou ik hem ook kopen....
Je moet maar laten weten met welke instellingen ik dat signaalpad analoog heb...

MS

ben vanhoof
18 juni 2008, 09:23
Wat ik wel erg belangrijk vind; Zet de input level zo hoog totdat de ledjes juist niet in het rood gaan branden. Pas dan pas de output level aan zodat het ongeveer hetzelfde is als met de rocktron uit de loop. Dit staat normaal ook wel in de rocktron handleiding, maar ik vermeld het ook liever omdat het vrij belangrijk is voor je sound.

jwst205
18 juni 2008, 12:53
Hallo,

Merci voor antwoorden.
Ik moet ook geen preamp shit hebben en distortions.
Ik heb de processor in de fx loop zitten van mijn Bogner Uberschall en Soldano SLO100. Die distortions zullen wel voldoende zeker zijn :)

Dus die Multivalve laat de tone en karakter van zowel clean als distortion ongemoeid? En hoe kan ik die beste instellen, pre-hush dan? Die PODXT Live verandert wel veel ana je geluid dus op die plaats wil ik een beter, puur-fx apparaat.

Het kapje op het on/offknopje mist wel, hoe kan ik daaraan komen?

MS

aha! Dan ga je de multivalve kopen die ik ook op het oog had. Ik heb hem laten staan omdat hij er bijna 300 euro voor vroeg met een kapot aan/uit knopje. Dan is hij netjes in prijs gedaald. Waar je zo'n knopje kan krijgen? Ik zou eens een mailtje naar rocktron sturen.

Mbt het verschil met pre en post hush: Het verschil is eigenlijk wel HEEL erg groot, maar dat ligt ook aan je pre-amp. Als je een dynamische pre-amp hebt zal je merken dat als je het signaal direct door de DAC's gooit een groot deel van je dynamiek verloren gaat. Gewoon al je effect presets instellen op pre-hush en je bent klaar. Ik heb de multivalve en replifex getest tegenover een TC electronics g-force en g-major. Die TC bakken laten niks van je oorspronkelijke signaal heel, echt heel erg teleurstellend. En ruisonderdrukking is idd heel erg afhankelijk van wat voor setup je hebt en wat voor stijl je hebt. Het hush systeem is niet alleen een ruisonderdrukker maar ook een dynamische noisegate. Zeker als je metal speelt is het erg prettig om ladingen gain te kunnen gebruiken zonder nare bij-effecten zoals feedback etc. De hush technologie van rocktron is ERG goed, maar een van de beste is de ISP Decimator (is eigenlijk een doorontwikkeld hush systeem). In een rack is een vorm van ruisonderdrukking toch wel erg handig.

Misery Signals
18 juni 2008, 19:31
Hartelijk bedankt voor de tips! Normaal moet hij hier begin volgende week zijn. Dan zal ik er eens mee klooien en pre en post/hush uitchecken en vergelijken. Dat van dat inputsignaal tot net niet-clippen zetten is een klassieker; rack fx als de GX700 van Boss raden dat ook zo aan in de handleiding.

Nog basale instellingen die van belang zijn, zo van die algemene configuraties?

MS

Alain
19 juni 2008, 19:07
Die hush technologie vind ik echt ronduit slecht. Ik heb de ISP gehad, en tot de vaststelling gekomen dat je dat gewoon niet nodig hebt bij een degelijke setup. Ik speel uitsluitend metal.

En als je een G-force niet kan afstellen :
Steek een 100mV sinus op je input, regel input op -18dB af, zet alle fx bypass in mix mode en regel je uitgang terug in utility/set-up op 100mV ... niks tonesuck en volumeverlies ...

jwst205
20 juni 2008, 16:03
Die hush technologie vind ik echt ronduit slecht. Ik heb de ISP gehad, en tot de vaststelling gekomen dat je dat gewoon niet nodig hebt bij een degelijke setup. Ik speel uitsluitend metal.

En als je een G-force niet kan afstellen :
Steek een 100mV sinus op je input, regel input op -18dB af, zet alle fx bypass in mix mode en regel je uitgang terug in utility/set-up op 100mV ... niks tonesuck en volumeverlies ...

Ruis en vervelende bijgeluiden kunnen altijd optreden. Ook al heb je je rack schitterend afgeschermd en een prachtig schoon stroomsignaal, als je op een locatie speelt waar je gewoon erg slechte spanning krijgt en waar allerlei roadies met headsets en bands met wireless systemen rondlopen krijg je gewoon problemen. Ik heb al een keer Di-Rect uit mijn set gehad toen ze in de tent naast ons stonden te spelen of een maffe roadie die niks van zijn frequentie instellingen op zijn zender snapte. In mijn optiek is de ISP Decimator hier een prima optie voor.

En je opmerking over het niet kunnen afstellen van een ge-force... Doe niet zo flauw. Ik heb de ge-force ge a-b'd bij gtrgear. Edwin heeft echt alles al een keer gezien in in zijn handen gehad en heeft de ge-force zelf ook jarenlang in zijn rack gehad, totdat hij een keer een replifex probeerde. Hij kent ongeveer de hele manual van die tc bak uit zijn hoofd en concludeerde dat de manier waarop een replifex/multivalve omgaat met de routing gewoon beter klinkt. Ik zeg niks van de fx's. De ge-force is echt een schitterend apparaat met schitterende fx maar het signaal gaat altijd door de DAC's heen. Dan kan je voltmeteren wat je wilt, maar het blijft een feit. Ik heb trouwens niet over volumeverlies gehad..

Misery Signals
20 juni 2008, 20:05
Daarom wil ik ook die Rocktron en zeker geen TC. Ook al heb je de G-Force, of de G-System, je gaat altijd je geluid geconvert moeten hebben, mss geen volumeverlies omdat je dat kan afregelen maar je geluid klinkt er wel "digitaal" door. Zet maar eens een fx op een distortion bij een TC, dat hoor je onmiddellijk. En dan bij een Rocktron, de xpression, en ook die Multivalve.

MS

Alain
24 juni 2008, 14:28
dan draai je toch gewoon meer droog erin...

Ik zit altijd met minstens 50% droog, en je zou veruit de eerste zijn die mijn geluid "digitaal" vindt klinken.

dus dit is digitaal : http://www.youtube.com/watch?v=GaYMTfvNPJU&feature=related

en leg me ook eens uit hoe een isp decimator zou helpen tegen het geluid die van een andere wireless zender gaat... Als een andere gitarist jouw frequentie over neemt, gaat dat net zo klinken met of zonder isp decimator. Ik heb een voltage regulator en een X2wireless, en ik heb geen zo'n bijgeluiden.

jwst205
26 juni 2008, 12:59
dan draai je toch gewoon meer droog erin...

Ik zit altijd met minstens 50% droog, en je zou veruit de eerste zijn die mijn geluid "digitaal" vindt klinken.

dus dit is digitaal : http://www.youtube.com/watch?v=GaYMTfvNPJU&feature=related

en leg me ook eens uit hoe een isp decimator zou helpen tegen het geluid die van een andere wireless zender gaat... Als een andere gitarist jouw frequentie over neemt, gaat dat net zo klinken met of zonder isp decimator. Ik heb een voltage regulator en een X2wireless, en ik heb geen zo'n bijgeluiden.

De decimator filtert alle signalen weg behalve het "eigen" signaal. Ik werk dus ook niet meer met wireless, maar met een goede gitaarkabel (evidence audio kabels). Dit betekent dus dat enige overhead of onderbreking van het eigen signaal wordt weggefilterd.

Mbt je opmerking over een g-force en digitaal klinken. Een g-force klinkt schitterend en ook niet "digitaal", maar wel compressed. Als je een zeer dynamische pre-amp hebt (ik gebruik zelf de Egnater M4) met de juiste bekabeling en je zet daar een device tussen die alles door de DAC's gooit, ook al mix je er "droog" bij en je zet er een device tussen die dat niet doet, hoor je ECHT het verschil. Ik kraak je keuze ook zeker niet af, en een g-force is een schitterend apparaat, maar als gitarist maak je een keuze en ik heb gekozen voor optimale dynamiek, en jij maakt weer andere keuzes. Prima toch? No hard feelings.